. V. Gdyż śmierć jest Owocem grzechu/ a grzech znosi się przez Krzest. Czemu Chrześcijanie umierają? M. We krzcie bywa odpuszczony grzech/ ale nie kara grzechowa zostawiona śmierć/ aby przez nie sprawiedliwe zasłużyć sobie mogli. V. Czemu Bóg dopuszcza niektórym Krzest przyjmować/ którzy Apostatami zostawają? M. Rady Boskiej tajniki/ żaden poślakować nie może: dosyć na tym/ że wybrani z tąd mają przykład/ jakie im miłosierdzie Boskie jest pokazane. Objaśnienie O Bierzmowaniu.
Uczeń Jestże Bierzmowanie Sakramentem/ kiedy/ i od kogo postanowione? M. Jest/ Od Chrystusa przy ostatniej Wieczerzy postanowiony/ Samego bowiem to było władzy dać i znakom
. V. Gdyż śmierć iest Owocem grzechu/ á grzech znośi się przez Krzest. Czemu Chrześćiánie vmieráią? M. We krzćie bywa odpuszczony grzech/ ále nie kárá grzechowa zostáwiona śmierć/ áby przez nie spráwiedliwe zásłużyć sobie mogli. V. Czemu Bog dopuszcza niektorym Krzest przyimowáć/ ktorzy Apostatámi zostawáią? M. Rády Boskiey táyniki/ żaden poślákowáć nie może: dosyć ná tym/ że wybráni z tąd máią przykład/ iákie im miłośierdźie Boskie iest pokazáne. Obiáśnienie O Bierzmowániu.
Vczeń Iestże Bierzmowánie Sákrámentem/ kiedy/ y od kogo postánowione? M. Iest/ Od Chrystusá przy ostátniey Wieczerzy postánowiony/ Sámego bowiem to było władzy dáć y znákom
Skrót tekstu: AnzObjWaś
Strona: 42
Tytuł:
Objaśnienie trudności teologicznych zebrane z doktorów św. od Anzelma świętego
Autor:
Wojciech Waśniowski
Drukarnia:
Łukasz Kupisz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1651
Data wydania (nie wcześniej niż):
1651
Data wydania (nie później niż):
1651
, A te do brzydkich obrócił szarajów; Cnoty i Boga (ach, jak to wyrażę) Wstydu zapomnieć i ojczyzny każe. Zbójce, niestetyż, zbójce nas zbierają, Którzy z państw cudzych tuczą się i wstają, Patrząc na wszytkie pilnie świata strony, Skądby w bezdenną otchłań brali plony. Tak gdy z tajnika wilk widzi, u stada Nieoczewiście, lecz się cicho skrada, Dybie nieznacznie i łasi się przody, Aż szybem natrze i porwie co z trzody. Jakiego serca dalej mu dodamy, Gdy mu zawszasu odporu nie damy, Że nas niedługo ten pohaniec, zbojca, Wszystkich zwybiera jako kury z kojca. Albo mniemacie, że
, A te do brzydkich obrócił szarajów; Cnoty i Boga (ach, jak to wyrażę) Wstydu zapomnieć i ojczyzny każe. Zbójce, niestetyż, zbójce nas zbierają, Którzy z państw cudzych tuczą się i wstają, Patrząc na wszytkie pilnie świata strony, Skądby w bezdenną otchłań brali plony. Tak gdy z tajnika wilk widzi, u stada Nieoczewiście, lecz się cicho skrada, Dybie nieznacznie i łasi się przody, Aż szybem natrze i porwie co z trzody. Jakiego serca dalej mu dodamy, Gdy mu zawszasu odporu nie damy, Że nas niedługo ten pohaniec, zbojca, Wszystkich zwybiera jako kury z kojca. Albo mniemacie, że
Skrót tekstu: GawTarcz
Strona: 56
Tytuł:
Clipaeus Christianitatis to jest Tarcz Chrześcijaństwa
Autor:
Jan Gawiński
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1680 a 1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1680
Data wydania (nie później niż):
1681
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Dariusz Chemperek, Wacław Walecki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Collegium Columbinum
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2003