, Iż jeśli-ć się o czarta, lub o niewiernego Złamie jeden, do swego miej się zakonnego. Szczęśliwi, którzy herby bogobojne noszą, Bo ich cnotę pod niebo sprawy ich wynoszą. JEGO MOŚCI KSIĘDZU ALBINOWI ZUCHOWSKIEMU, ORD. BB MARTYRUM DE POENITENTIA, PROBOSZCZOWI TRZCIŃSKIEMU ETC. PANU MEMU I DOBRODZIEJOWI
Jest w Talmudzie, żeby Bóg Tytusa Rzymskiego Miał na siedm części zrąbać, tak mówią, dlatego, Iż gdy wziął Jeruzalem, za grzechów skaranie, Uderzył snadź o ziemię Boże przykazanie, Wziąwszy je w ich bożnicy. Potem ćwierci jego W siedm odnóg wrzucił morskich do Nilu bystrego. To Żydzi wykładają, że nie godzien w ziemi Leżeć
, Iż jeśli-ć się o czarta, lub o niewiernego Złamie jeden, do swego miej się zakonnego. Szczęśliwi, którzy herby bogobojne noszą, Bo ich cnotę pod niebo sprawy ich wynoszą. JEGO MOŚCI KSIĘDZU ALBINOWI ZUCHOWSKIEMU, ORD. BB MARTYRUM DE POENITENTIA, PROBOSZCZOWI TRZCIŃSKIEMU ETC. PANU MEMU I DOBRODZIEJOWI
Jest w Talmudzie, żeby Bóg Tytusa Rzymskiego Miał na siedm części zrąbać, tak mówią, dlatego, Iż gdy wziął Jeruzalem, za grzechów skaranie, Uderzył snadź o ziemię Boże przykazanie, Wziąwszy je w ich bożnicy. Potem ćwierci jego W siedm odnóg wrzucił morskich do Nilu bystrego. To Żydzi wykładają, że nie godzien w ziemi Leżeć
Skrót tekstu: ErZrzenAnKontr
Strona: 358
Tytuł:
Anatomia Martynusa Lutra Erazma z Roterdama
Autor:
Erazm z Rotterdamu
Tłumacz:
Jan Zrzenczycki
Drukarnia:
Bazyli Skalski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pisma religijne, satyry
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1619
Data wydania (nie wcześniej niż):
1619
Data wydania (nie później niż):
1619
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968
: Jesu Miscellanea. 2 Ephemerides.
Speculum Orbis.
Sveciae Regnum Authore Buraeo.
Schisma Grecka.
Samuela Rabina Traktat jeden w Wilnie, drugi w Lublinie cum additamentis Księdza Radlińskiego drukowany.
Starowolskiego Dwór Cesarza Tureckiego.
Schotti Gasp: S J Cursus Mathematicus.
Schonborneri Juris-Consulti Libri Politicorum.
Serenii Simonis Herbariũ, albo Zielnik.
T
Talmud Achacego Kmity.
Theatrum Urbium Europae,
Tirini Jacobi Soc: Jesu Commentarii.
Theatrum Politicum.
Thesáurus Numismatum recentium.
Templum Vaticanum Equitis Caroli Fontanae Architecti.
Theatrum Machinarum Novum Georg: Andreae Bockleri Architecti et Ingeniarii.
V
Vegetii Pauli Stratagemata.
Vigandt Martini Ord: Praedicatorum,
Volsci Stanislai Illustris Peregrinatio.
Vendelini Friderici Institutiones Politicae.
: Jesu Miscellanea. 2 Ephemerides.
Speculum Orbis.
Sveciae Regnum Authore Buraeo.
Schisma Grecka.
Sámuela Rabina Traktat ieden w Wilnie, drugi w Lublinie cum additamentis Xiędza Radlińskiego drukowany.
Starowolskiego Dwor Cesarza Tureckiego.
Schotti Gasp: S J Cursus Mathematicus.
Schonborneri Juris-Consulti Libri Politicorum.
Serenii Simonis Herbariũ, albo Zielnik.
T
Talmud Achacego Kmity.
Theatrum Urbium Europae,
Tirini Jacobi Soc: Jesu Commentarii.
Theatrum Politicum.
Thesáurus Numismatum recentium.
Templum Vaticanum Equitis Caroli Fontanae Architecti.
Theatrum Machinarum Novum Georg: Andreae Bockleri Architecti et Ingeniarii.
V
Vegetii Pauli Stratagemata.
Vigandt Martini Ord: Praedicatorum,
Volsci Stanislai Illustris Peregrinatio.
Vendelini Friderici Institutiones Politicae.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 9
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
sobie zawierających rosnąca nigdy się nie schyla ku ziemi, lecz rośnie ku gorze: coby czynić powinna według zdania circa Metala chodzących. i je kopiących, i tę naukę promulgujących. Nie lasce tedy, ale czarta łasce to imputować należy, który skarby odkrywa ziemskie, Niebieskie swemu auferendo kliensowi. O RYBIE LEWIATAN z Żydowskich Talmudów.
KTo Pisma Świętego jest świadomy, nic inszego nie może rożum eć przez ten termin LEVIATHAN, tylko rybę wielką Morską Cete albo Cetum, alias Wieloryba Naprzód Iob cap. 3. versu 7 et 8. mówi: Sit nox illa solitaria, nec laude digna, maledicant ei, qui maledicunt diei, qui parati sunt
sobie zawieraiących rosnąca nigdy się nie schyla ku ziemi, lecz rośnie ku gorze: coby czynić powinna według zdania circa Metalla chodzących. y ie kopiących, y tę naukę promulguiących. Nie lasce tedy, ale czarta łasce to imputować należy, ktory skarby odkrywá ziemskie, Niebieskie swemu auferendo kliensowi. O RYBIE LEWIATAN z Zydowskich Talmudow.
KTo Pismá Swiętego iest swiadomy, nic inszego nie może rożum eć przez ten termin LEVIATHAN, tylko rybę wielką Morską Cete albo Cetum, alias Wieloryba Naprzod Iob cap. 3. versu 7 et 8. mowi: Sit nox illa solitaria, nec laude digna, maledicant ei, qui maledicunt diei, qui parati sunt
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 137
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Prorok cap. 27. wspomina leviathan także wieloryba znaczącego, jako wywodzi Tirynus w swoich komentarzach. W Sensie alegórycznym ten leviathan denotat czarta, wielkiego nieprzyjaciela in mari huius saeculi: według innych wyraża i symbolizuje Lucypera.
Te nie omylną z Pisma Świętego opisawszy prawdę Authoritate firmatám, dopiero odpowiadam, że grube starych żydów ingenia w Talmudach, czyli z tych miejsc Pisma Świętego, czyli z tradycyj jeszcze dawniejszych żydów, z komponowali dla siebie Historię, et materiam credibilem, a dla nas bajkę śmiechu godną, że LEVIATAN jest to taka ryba wielka, że cały okrąg Świata sobą obtoczywszy, trzyma się za swój własny ogon, aby już rość nie mogła
Prorok cap. 27. wspomina leviathan także wieloryba znaczącego, iako wywodzi Tirinus w swoich kommentarzach. W Sensie allegorycznym ten leviathan denotat czarta, wielkiego nieprzyiaciela in mari huius saeculi: według innych wyrażá y symbolizuie Lucypera.
Te nie omylną z Pisma Swiętego opisawszy prawdę Authoritate firmatám, dopiero odpowiadam, że grube starych żydow ingenia w Talmudach, czyli z tych mieyśc Pisma Swiętego, czyli z tradycyi ieszcze dawnieyszych żydow, z komponowali dla siebie Historyę, et materiam credibilem, a dla nas baykę śmiechu godną, że LEVIATHAN iest to taka ryba wielka, że cały okrąg Swiata sobą obtoczywszy, trzyma się zá swoy własny ogon, aby iuż rość nie mogłá
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 137
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Egipscy Mędrcowie, wszystko w figurach i głębokich tajemnicach wyrażający, Świat ten wyrażali Hierogliphico węża za ogon się trzymającego, cętkami upstrzonego, niby innuendo, iż jako wąż co rok skorę z siebie składa, nową na się przyodziewając, i że jako wąż cętkami, tak Świat varietate rerum abundans, coraz niby renovatur. Rabini tedy Talmud koncypujący,włożyli te podobieństwo,świat wyrażające, za rzecz istotną, i prawdziwą, przydawszy z swojej inwencyj głupstwa więcej; węża mając za rybę, ogon swój trzymającą. Podłą też BOGU Wszechmocnemu naznaczyli rozrywkę, igraszkę z leviatan, który się justos praemiando, mirabilia operando, bawi, i kontentuje, Torrente voluptatis, visione
Egypscy Mędrcowie, wszystko w figurach y głębokich taiemnicach wyrażaiący, Swiat ten wyrażałi Hierogliphico węża za ogon się trzymaiącego, cętkami upstrzonego, niby innuendo, iż iako wąż co rok skorę z siebie składa, nową na się przyodziewaiąc, y że iako wąż cętkami, ták Swiat varietate rerum abundans, coraz niby renovatur. Rabini tedy Talmud koncypuiący,włożyli te podobieństwo,świat wyrażaiące, za rzecz istotną, y prawdziwą, przydawszy z swoiey inwencyi głupstwa więcey; węża máiąc za rybę, ogon swoy trzymaiącą. Podłą też BOGU Wszechmocnemu naznaczyli rozrywkę, igraszkę z leviathan, ktory się iustos praemiando, mirabilia operando, bawi, y kontentuie, Torrente voluptatis, visione
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 138
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Nowy Peregrynant Starego Świata, dokąd cię odsyłam Czytelniku; tu tylko GEOGRASIĘ jako Matematyki część, między częściami wspominam Matematycznemi, sequentia innuendo.
GEOGRAFIA jest to część KOŚMOGRAFII, albo Ściencyj opisującej cały świat z Niebem i ziemią; o czym tę kładę ścienda: Naprzód, że wodług niektórych zdania, wiele jest Światów. Czego i Talmudy uczą Żydowskie, że BÓG na Herubinach lata, aby codzień zlustrował 18 tysięcy Światów, jako to pisze Masquardus Autor. Aleksander Wielki słysząc z ust Filozofa, że wiele jest Światów, płakał, że i jednego nie zawojował, mówiąc: Heu me miserum, qui nec uno quidem potitus sum. Anaximander nauczał, że
Nowy Peregrynant Starego Swiata, dokąd cię odsyłam Czytelniku; tu tylko GEOGRASIĘ iako Matematyki część, między częściami wspominam Matematycznemi, sequentia innuendo.
GEOGRAFIA iest to część KOSMOGRAFII, albo Sciencyi opisuiącey cały świat z Niebem y ziemią; o czym tę kładę scienda: Naprzod, że wodług niektorych zdania, wiele iest Swiatow. Czego y Talmudy uczą Zydowskie, że BOG na Herubinach lata, aby codzień zlustrował 18 tysięcy Swiatow, iako to pisze Masquardus Autor. Alexander Wielki słysząc z ust Filozofa, że wiele iest Swiatow, płakał, że y iednego nie zawoiował, mowiąc: Heu me miserum, qui nec uno quidem potitus sum. Anaximander nauczał, że
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 220
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
od Judy Gau-Lanity; ci samego Pena BOGA zwali tylko Panem, nikogo więcej; dlatego Trybutu Rzymianom dawać nie chcieli. Josefus. O Sektach Żydowskiej Religii
Między temi wyliczonemi Żydowskiemi Sektami, zdaje się być najpierwsza u nich Sekta KARAIMÓW, po Hebrajsku Karuim zwanych, tojest Stary Testament exactè ad literam obserwujących, żadnych eksplikacyj Pisma Sani Talmudów nie przyjmujących. Mają się za doskonałych Legis Mosaicae Observatores, za Kapłanów z Familii Aarona idących, dlatego u nich chłopi grzebią Chrześcijańscy umarłych, ne ipsi contaminentur. Sabasz tak stricte obserwują, że sobie i zapalić nie każą; Corek nie wydają za żydów; Mięso jadają z mlekiem i z masłem, powiadając, że
od Iudy Gau-Lanity; ci samego Pená BOGA zwali tylko Panem, nikogo więcey; dlatego Trybutu Rzymiánom dáwać nie chcieli. Iosephus. O Sektach Zydowskiey Religii
Między temi wyliczonemi Zydowskiemi Sektami, zdáie się bydź naypierwszá u nich Sekta KARAIMOW, po Hebraysku Karuim zwanych, toiest Stary Testament exactè ad literam obserwuiących, żadnych explikacyi Pisma Sani Tálmudow nie przyimuiących. Maią się za doskonałych Legis Mosaicae Observatores, za Kapłanow z Familii Aarona idących, dlatego u nich chłopi grzebią Chrześciańscy umarłych, ne ipsi contaminentur. Sabasz tak strictè obserwuią, że sobie y zapálić nie każą; Corek nie wydaią za żydow; Mięso iadaią z mlekiem y z masłem, powiádaiąc, że
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1067
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
przyjściu już spełnionym, ślepi są przy Proroków manudukcyj errantes.
BŁĘDY ŻydÓW GRUBE te są.
1 TrójcY Najświętszej nie znają, ani wyzna wają, 2 CHRYSTUSA Pana prawdziwego MesjaszA im przez Proroków obiecanego, i już zesłanego, nie mają za takiego, nie uznalą za Zbawiciela świata, i nowego O Religii Żydowskiej i błędach z Talmudów
Zakonu Fundatora: consequeuter żadnej Jego nauki, Ewangelii, Chrztu i Sakramentów nie przyjmując, samą cyrkumcyzią się kontentując. Owszem, CHRYSTUSA Pana blasfeme nazywają, według Majolusa in Tomo III. Jeschaj, Nozere, tojest zwodzicielem ludzi: drudzy zowią Tolin, tojest suspensum, i jeszcze grubiej, ale niechcę pias aures offendere.
przyiściu iuż spełnionym, ślepi są przy Prorokow manudukcyi errantes.
BŁĘDY ZYDOW GRUBE te są.
1 TROYCY Nayświętszey nie znaią, áni wyzná waią, 2 CHRYSTUSA Pána prawdziwego MESSIASZA im przez Prorokow obiecánego, y iuż zesłanego, nie maią za takiego, nie uznalą za Zbawiciela świata, y nowego O Religii Zydowskiey y błędach z Talmudow
Zákonu Fundatora: consequeuter żadney Iego nauki, Ewangelii, Chrztu y Sákramentow nie przyimuiąc, samą cyrkumcyzią się kontentuiąc. Owszem, CHRYSTUSA Paná blasphemè nazywaią, według Maiolusa in Tomo III. Ieschay, Nozere, toiest zwodzicielem ludzi: drudzy zowią Tholin, toiest suspensum, y ieszcze grubiey, ale niechcę pias aures offendere.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1069
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Księdze swojej wylicza siedm Dekretów, to Trybunalskich, to innych ferowanych na żydów, o pobicie dzieci Chrześcijańskich. Krew tę niewinną Chrześcijańską zowią żydzi Evttomen, tojest Evae peccatum, jako wyznaje Rabin ochrzczony u Pruszcza Autora. Tą krwią chcą spłokać Krew na siebie przelaną CHRYSTUSA Pana Ukrzyżowanego. Sangvis meus super vos. BŁĘDY Inne z TALMUDÓW ŻydOWSKICH. Z różnych Autorów przeze mnie Zebrane.
Najprzód sciendum, że TALMUD w Hebrajskim sonąt języku według Deciana, disciplinam albo doctrinam; wizeczy samej są zebrane Dekreta Rabinów, tłumaczące Boskie i ludzkie Prawo i Tradycje. Wziął pierwsze swoje fundamenta Talmud od zburzenia Jerozolimy w lat 150, pracą Judy Syna Szymona. Jak znowu upłyneło
Xiędze swoiey wylicza siedm Dekretow, to Trybunalskich, to innych ferowanych ná żydow, o pobicie dzieci Chrześciańskich. Krew tę niewinną Chrześciańską zowią żydzi Evttomen, toiest Evae peccatum, iáko wyznáie Rabin ochrzczony u Pruszcza Autora. Tą krwią chcą spłokać Krew na siebie przeláną CHRYSTUSA Pana Ukrzyźowanego. Sangvis meus super vos. BŁĘDY Inne z TALMUDOW ZYDOWSKICH. Z rożnych Autorow przeze mnie Zebrane.
Nayprzod sciendum, że TALMUD w Hebrayskim sonąt ięzyku według Deciana, disciplinam albo doctrinam; wizeczy samey są zebrane Dekreta Rábinow, tłumaczące Boskie y ludzkie Prawo y Tradycye. Wziął pierwsze swoie fundamenta Talmud od zburzenia Ierozolimy w lat 150, pracą Iudy Syná Szymona. Iak znowu upłyneło
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1070
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, o pobicie dzieci Chrześcijańskich. Krew tę niewinną Chrześcijańską zowią żydzi Evttomen, tojest Evae peccatum, jako wyznaje Rabin ochrzczony u Pruszcza Autora. Tą krwią chcą spłokać Krew na siebie przelaną CHRYSTUSA Pana Ukrzyżowanego. Sangvis meus super vos. BŁĘDY Inne z TALMUDÓW ŻydOWSKICH. Z różnych Autorów przeze mnie Zebrane.
Najprzód sciendum, że TALMUD w Hebrajskim sonąt języku według Deciana, disciplinam albo doctrinam; wizeczy samej są zebrane Dekreta Rabinów, tłumaczące Boskie i ludzkie Prawo i Tradycje. Wziął pierwsze swoje fundamenta Talmud od zburzenia Jerozolimy w lat 150, pracą Judy Syna Szymona. Jak znowu upłyneło lat 150, Jan Rabin tę Księgę aprobował Talmudem Jerozolimskim nazwawszy. Trzeci raz
, o pobicie dzieci Chrześciańskich. Krew tę niewinną Chrześciańską zowią żydzi Evttomen, toiest Evae peccatum, iáko wyznáie Rabin ochrzczony u Pruszcza Autora. Tą krwią chcą spłokać Krew na siebie przeláną CHRYSTUSA Pana Ukrzyźowanego. Sangvis meus super vos. BŁĘDY Inne z TALMUDOW ZYDOWSKICH. Z rożnych Autorow przeze mnie Zebrane.
Nayprzod sciendum, że TALMUD w Hebrayskim sonąt ięzyku według Deciana, disciplinam albo doctrinam; wizeczy samey są zebrane Dekreta Rábinow, tłumaczące Boskie y ludzkie Prawo y Tradycye. Wziął pierwsze swoie fundamenta Talmud od zburzenia Ierozolimy w lat 150, pracą Iudy Syná Szymona. Iak znowu upłyneło lat 150, Ian Rábin tę Księgę approbował Tálmudem Ierozolimskim nazwawsży. Trzeci raz
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1070
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755