distantiam obserwujące; drugie Gwiazdy zowią się i są ERRANTES, które około ziemi obrót swój mają cum Fiksis, z Gwiazdami regularnie idącemi, nieregularny, lecz odmienny, a te Gwiazdy są PŁANETY, których jest 7. Saturnus, Iupiter, Mars, Sol, Venus, Mercurius, Luna. Tym Płanetom Starożytne zabobonne Narody dni tygodniowe poświęcili, to test Niedzielę Febusowi, albo Słońcu zowiąc Diem Solis. Poniedziałek Miesiącowi, nazywając Díem Lunae. Wtorek Diem Martis, etc. Starożytni Astronomowie Płanet tych koordynację być mniemali takową, że zacząwszy od Księżyca najniższego Płanety, co raz wyżej inne Płanety lokowali do góry, jak łańcuchem; ostatnią kładąc najwyższą Płanetą Saturnum:
distantiam obserwuiące; drugie Gwiazdy zowią się y są ERRANTES, ktore około ziemi obrot swoy maią cum Fixis, z Gwiázdami regularnie idącemi, nieregularny, lecz odmienny, a te Gwiazdy są PŁANETY, ktorych iest 7. Saturnus, Iupiter, Mars, Sol, Venus, Mercurius, Luna. Tym Płanetom Starożytne zabobonne Narody dni tygodniowe poświęcili, to test Niedzielę Febusowi, albo Słońcu zowiąc Diem Solis. Poniedziałek Miesiącowi, nazywaiąc Díem Lunae. Wtorek Diem Martis, etc. Starożytni Astronomowie Płánet tych koordynacyę bydź mniemali takową, że zacząwszy od Xiężyca nayniższego Płanety, co raz wyżey inne Płanety lokowali do gory, iak łancuchem; ostatnią kładąc naywyższą Płanetą Saturnum:
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 172
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Pańskiej, jako to Faryzeusz mówiący: Ieiuno bis Sabbato, że Post obserwuję dwakroć nie w Sobotę, ale dwakoć na Tydzień. W takimże senfie i te terminy położone w Ewangelii: Una Sabbati, primá Sábbáti, to jest wjeden dzień TYGODNIA, albo w pierwszy dzień TYGODNIA, id est po Szabasie.
Dni Tygodniowe Astronomowie pewnym konsekrowali Płanetom, Egzemplo Starożytnych Pogańskich Narodów. Stąd u nich zowię się Niedziela Dies Solis, Poniedziałek Dies Lunae, Wtorek Dies Martis, Srzoda Dies Mercurii, Czwartek Dies Iovis, Piątek Dies Veneris, Sobota Dies Saturni, Ecclesiastici zaś zowią Dni Tygodniowe FERIAS, Niedzielę Dniem Pańskim, a Sobotę Sabhatum, bo ten
Pańskiey, iako to Faryzeusz mowiący: Ieiuno bis Sabbato, że Post obserwuię dwakroć nie w Sobotę, ale dwakoć na Tydzień. W takimże senfie y te terminy położone w Ewangelii: Una Sabbati, primá Sábbáti, to iest wieden dzień TYGODNIA, albo w pierwszy dzień TYGODNIA, id est po Szabasie.
Dni Tygodniowe Astronomowie pewnym konsekrowali Płanetom, Exemplo Starożytnych Pogańskich Narodow. Ztąd u nich zowię się Niedziela Dies Solis, Poniedziałek Dies Lunae, Wtorek Dies Martis, Srzoda Dies Mercurii, Czwartek Dies Iovis, Piątek Dies Veneris, Sobota Dies Saturni, Ecclesiastici zaś zowią Dni Tygodniowe FERIAS, Niedzielę Dniem Pańskim, a Sobotę Sabhatum, bo ten
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 188
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
albo w pierwszy dzień TYGODNIA, id est po Szabasie.
Dni Tygodniowe Astronomowie pewnym konsekrowali Płanetom, Egzemplo Starożytnych Pogańskich Narodów. Stąd u nich zowię się Niedziela Dies Solis, Poniedziałek Dies Lunae, Wtorek Dies Martis, Srzoda Dies Mercurii, Czwartek Dies Iovis, Piątek Dies Veneris, Sobota Dies Saturni, Ecclesiastici zaś zowią Dni Tygodniowe FERIAS, Niedzielę Dniem Pańskim, a Sobotę Sabhatum, bo ten dzień taką od samego BOGA ma denominację. Stąd, że dni byli konsekrowane Diis, nazwani też po łacinie Dies,
ANNUS według Serwiusza zowie się niby Annulus, pierścień, że się toczy, i gdzie się poczyna, kończy, że volvitur, i znowu
albo w pierwszy dzień TYGODNIA, id est po Szabasie.
Dni Tygodniowe Astronomowie pewnym konsekrowali Płanetom, Exemplo Starożytnych Pogańskich Narodow. Ztąd u nich zowię się Niedziela Dies Solis, Poniedziałek Dies Lunae, Wtorek Dies Martis, Srzoda Dies Mercurii, Czwartek Dies Iovis, Piątek Dies Veneris, Sobota Dies Saturni, Ecclesiastici zaś zowią Dni Tygodniowe FERIAS, Niedzielę Dniem Pańskim, a Sobotę Sabhatum, bo ten dzień taką od samego BOGA ma denominacyę. Ztąd, że dni byli konsekrowane Diis, názwani też po łacinie Dies,
ANNUS według Serwiusza zowie się niby Annulus, pierścień, że się toczy, y gdzie się poczyna, kończy, że volvitur, y znowu
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 188
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
wszyscy zapaleni, wszyscy gorący etc. I te są słowa jego: Adora et communica. Wtejże Homilii animuje tenże do czci Sakramentu tego Zelant Święty, aby ludzie jako dzieci do piersi Matek, tak oni darli się gwałtem do Najś: Sakramentu. Wmawiają teraźniejsi Duchowni Unici w prostaków częste komunie, i z postu tygodniowego, który przed komunią zwyczajnie obserwują, dyspensują ich; a oni składają na Duchownych, że swemi eksakcjami nas od tej Świętej Potrawy odrażają; co fałszywie zadają. Zgoła tak wielki Pan, Miłośnik, karmiciel nasz, mało, albo nic nie ma uszanowania u nas prostaków. Nie było po Cerkwiach i Manasterach uboższych ile Schizmą
wszyscy zapaleni, wszyscy gorący etc. I te są słowa iego: Adora et communica. Wteyże Homilii animuie tenże do czci Sakramentu tego Zelant Swięty, aby ludzie iako dzieci do piersi Matek, tak oni darli się gwałtem do Nayś: Sakramentu. Wmawiaią teraznieysi Duchowni Unici w prostakow częste kommunie, y z postu tygodniowego, ktory przed kommunią zwyczaynie obserwuią, dyspensuią ich; á oni składaią na Duchownych, że swemi exakcyami nas od tey Swiętey Potrawy odrażaią; co fałszywie zadaią. Zgoła tak wielki Pan, Miłośnik, karmiciel nasz, mało, albo nic nie ma uszanowania u nas prostakow. Nie było po Cerkwiach y Manasterach uboższych ile Schizmą
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 57
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
i komunikować często, a przynajmniej trzy razy na rok, jako i Graecorum Ius libr: 2 każe, a to na Wielkanoc pod klątwą, na Boże Narodzenie, i na Wniebowzięcie Najś: Panny. Ze zaś przed taką spowie- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
dzią i komunią ten Święty obserwowany był zwyczaj, iż Postem tygodniowym się gotować powinni byli mający komunikować, tedy żeby i to nie odrażało oziembłych od częstszej komunii, Sobór Zamojski ten post relaksuje. 7mo Zwyczaj słuchania spowiedzi, iż wszyscy po Lutersku mówili za Duchownym spowiedź powszechną, zakazał tenże Sobór, przykazując serio auricularem Confessionem, tojest do ucha pojedynkiem, sekretnie czynić w Cerkwiach. 8vo
y kommunikować często, á przynaymniey trzy razy na rok, iako y Graecorum Ius libr: 2 każe, á to na Wielkanoc pod klątwą, na Boże Narodzenie, y na Wniebowzięcie Nayś: Panny. Ze zaś przed taką spowie- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
dzią y kommunią ten Swięty obserwowany był zwyczay, iż Postem tygodniowym się gotować powinni byli maiący kommunikować, tedy żeby y to nie odrażało oziembłych od częstszey kommunii, Sobor Zamoyski ten post relaxuie. 7mo Zwyczay słuchania spowiedzi, iż wszyscy po Lutersku mowili za Duchownym spowiedź powszechną, zakazał tenże Sobor, przykazuiąc serio auricularem Confessionem, toiest do ucha poiedynkiem, sekretnie czynić w Cerkwiach. 8vo
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 79
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
na spowiedź przyniósł/ i z uwagą/ z pokorą/ i powinnym zawstydzeniem twoje przstępstwa wyznał. Z uwagą z pokorą/ i zawstydzeniem (mowie) albowiem ów (nie wiem jak go nazwać) nikczemny zwyczaj nie wiele wart; kiedy niektórzy/ prawie z drukowanym Katalogiem (który to zarówno tak po wczorajszej/ jak po tygodniowej spowiedzi zawsze słu- zy) uklęknąwszy/ jak historyikę/ albo powiastkę bez żadnego pokuty znaku prawią; tak/ że często ani żalu/ ani przedsięwzięcia skutecznego po sobie żadnego spowiednikowi/ aby mógł należycie rozgrzeszyć/ nie pokażą. Bern: de vit. solit. C. 9. num.25. Sunt qui confitendo,
ná spowiedź przyniosł/ y z uwagą/ z pokorą/ y powinnym zawstydzeniem twoie przstępstwa wyznał. Z uwagą z pokorą/ y zawstydzeniem (mowie) álbowiem ow (nie wiem iák go názwać) nikczemny zwyczay nie wiele wart; kiedy niektorzy/ prawie z drukowanym Katálogiem (ktory to zárowno ták po wczorayszey/ iak po tygodniowey spowiedźi záwsze słu- zy) uklęknąwszy/ iák historyikę/ albo powiástkę bez żádnego pokuty znaku prawią; ták/ że często ani żálu/ ani przedsięwźięcia skutecznego po sobie żadnego spowiednikowi/ aby mogł należyćie rozgrzeszyć/ nie pokażą. Bern: de vit. solit. C. 9. num.25. Sunt qui confitendo,
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 109
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
ani się też upominać. A gdyby na jednej komorze było dwoje ciągnienia, to jest dwiema kieratami, i walenie dalekie na komorze pod szybik, tedy względem drugiego ciągnienia gonienie, a względem podwalenia szlafunek, to jest do 50 beczek homines 5 po gr 3 myta, a wynoszków po gr 2; miarka przy tym soli tygodniowa, a to jeżeli cały tydzień robić będą. A gdy na wysypkę rumy pomieszane z kamieniem i błotem nabijać będą, od takowego nabijania mają mieć myta dwiema groszami mniej, to jest, gdzie od czystych po gr 8, to od wysypczanych po gr 6.
Kieratowi, których jest do jednego kierata i z komornymi nro
ani się też upominać. A gdyby na jednej komorze było dwoje ciągnienia, to jest dwiema kieratami, i walenie dalekie na komorze pod szybik, tedy względem drugiego ciągnienia gonienie, a względem podwalenia szlafunek, to jest do 50 beczek homines 5 po gr 3 myta, a wynoszków po gr 2; miarka przy tym soli tygodniowa, a to jeżeli cały tydzień robić będą. A gdy na wysypkę rumy pomieszane z kamieniem i błotem nabijać będą, od takowego nabijania mają mieć myta dwiema groszami mniej, to jest, gdzie od czystych po gr 8, to od wysypczanych po gr 6.
Kieratowi, których jest do jednego kierata i z komornymi nro
Skrót tekstu: InsGór_1
Strona: 36
Tytuł:
Instrukcje górnicze dla żup krakowskich z XVI-XVIII wieku, cz. 1
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
instrukcje
Tematyka:
górnictwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1615 a 1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1615
Data wydania (nie później niż):
1650
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Antonina Keckowa
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1963
W W: X Lo z Mozajska 12 Mai 1678.
P S. Principia humanitatis albo raczej inurbanitatis w przyjęciu nas na Granicy i dalszym trakcie jakie były toties detuli, przez wmmę Pana listy które Subpono Ze dochodzą, hanc maximam cierpiąc w drodzę naszej Inuiriam ze nas quod et Cordo rei niemiał nie wkozdym miasteczku, tygodniową bawią rezydencią i morantur nasze negociacią przyczyny tantae remore doścignąc niepodobna in hac gente gdzie mutuam Zabraniają conversationem, to jednak wyrozumielismy się Ze już accelerant nasz przyjazd i o jutrze stąd ruszemy się Expraeliminaribus naszej negotiaciej możem wyrozumieć quid intendant o czym oznajmić nieomieszkam wzajemnie wmmę Pana proszę abyś Statum modernum i Ojczyste avizy Listownie deferre
W W: X Lo z Mozayska 12 Mai 1678.
P S. Principia humanitatis albo raczey inurbanitatis w przyięciu nas na Granicy y dalszym trakcie iakie były toties detuli, przez wmmę Pana listy ktore Subpono Ze dochodzą, hanc maximam cierpiąc w drodzę naszey Jnuiriam ze nas quod et Cordo rei niemiał nie wkozdym miasteczku, tygodniową bawią rezydencią y morantur nasze negociacią przyczyny tantae remore doscignąc niepodobna in hac gente gdzie mutuam Zabraniaią conversationem, to iednak wyrozumielismy się Ze iuz accelerant nasz przyiazd y o iutrze ztąd ruszemy się Expraeliminaribus naszey negotiaciey mozem wyrozumiec quid intendant o czym oznaymic nieomieszkam wzaiemnie wmmę Pana proszę abys Statum modernum y Oyczyste avizy Listownie deferre
Skrót tekstu: CzartListy
Strona: 149v
Tytuł:
Kopie listów do [...] Krzysztofa Paca
Autor:
Michał Czartoryski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
listy
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
pracy swojej sam od Świętej kongregacyj Rzymskiej odebrał korony z Indultem, i do klasztoru Góry Rożańcowej przysłał. Wydanie po Diecezjach Publicznych Procesów.
Zalecony wcześnie publicznemi procesami od I. W. N. Pasterzów Państwa Polskiego wydanemi Akt koronacyj, zaczynać się mający dnia 15. Sierpnia, w Roku 1727, z odpustem zupełnym przez całą tygodniową oktawę od Stolicy Apostołskiej nadanym. Jak prędko kto tak szczęśliwą pożądanej pory usłyszał nowine, z niemałym serca upragnieniem pomyślnego jej oczekiwał skutku. Pragneło całe Chrześcijaństwo, nietak obfitego żniwa w Auguście dojzrzałe na polu widzieć kłosy; jako nowo zakwitającę na Cudownym obrazie Matki Boskiej oglądać korony∙Ale kiedy i sam szybko spieszący czas co raz
bliżej przychodził
pracy swoiey sam od Swiętey kongregácyi Rzymskiey odebrał korony z Indultem, y do klasztoru Gory Rożáńcowey przysłał. Wydánie po Dyecezyách Publicznych Processow.
Zálecony wcześnie publicznemi procesámi od I. W. N. Pásterzow Páństwá Polskiego wydánemi Akt koronácyi, zaczynáć się máiący dniá 15. Sierpniá, w Roku 1727, z odpustem zupełnym przez cáłą tygodniową oktáwę od Stolicy Apostolskiey nádanym. Iák prętko kto ták szcześliwą pożądáney pory usłyszał nowine, z niemałym sercá uprágnieniem pomyślnego iey oczekiwał skutku. Pragneło cáłe Chrześciáństwo, nieták obfitego żniwa w Auguście doyzrzałe ná polu widźieć kłosy; iáko nowo zákwitáiącę ná Cudownym obrazie Matki Boskiey oglądáć korony∙Ale kiedy y sam szybko spieszący czás co raz
bliżey przychodził
Skrót tekstu: RelKor
Strona: A2v
Tytuł:
Relacja koronacji cudownego obrazu Najświętszej Marii Panny na Górze Różańcowej
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Bracka Św. Trójcy
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1728
Data wydania (nie wcześniej niż):
1728
Data wydania (nie później niż):
1728
zgromadzonego spektatora oko ognistych z prochu atemperowanych splendorów, więcej jednak jeszcze napatrzyło się tego wieczora iluminacyj, bo na kilku miejscach fejerwerki chcąc się lepiej jedne nad drugie popisać ciekawą ludzką zrzenicę swoją kontentowały emulacją. Muzyka jedna drugą chcąc celować słuchacza delektowała ucho, Harmata żadnego spoczynku niemiała bo jedna po drugiej huczne larum biła. Oktawa tygodniowa tego Aktu.
Dnia 16. Augusta przy takimże aplauzie i asystencyj solennizował summe i Nieszpory z Kazaniami i procesjami publicznemi I. W N. I. X. StanisłAW HOZIVSZ Biskup Kamieniecki.
Tegoż dnia odprawiły się dwie Teologiczne Dysputy, jedna zrana zaraz po summie, która dedykowana była od Studium Generalnego Lwowskiego Zakonu
zgromádzonego spektátorá oko ognistych z prochu áttemperowánych splendorow, więcey iednák ieszcze nápatrzyło sie tego wieczora illuminácyi, bo ná kilku mieyscách feierwerki chcąc sie lepiey iedne nád drugie popisáć ciekáwą ludzką zrzenicę swoią kontentowały emulácyą. Muzyka iedna drugą chcąc celowáć słuchácza delektowáłá ucho, Hármáta żadnego spoczynku niemiałá bo iedna po drúgiey huczne larum biłá. Oktáwá tygodniowa tego Aktu.
Dniá 16. Augustá przy tákimże applauźie y asystencyi solennizował summe y Nieszpory z Kázániami y procesyámi publicznemi I. W N. I. X. STANISLAW HOZIVSZ Biskup Kámieniecki.
Tegoz dniá odpráwiły sie dwie Teologiczne Disputy, iedna zrána záraz po summie, ktora dedykowána była od Studium Generálnego Lwowskiego Zakonu
Skrót tekstu: RelKor
Strona: Cv
Tytuł:
Relacja koronacji cudownego obrazu Najświętszej Marii Panny na Górze Różańcowej
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Bracka Św. Trójcy
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1728
Data wydania (nie wcześniej niż):
1728
Data wydania (nie później niż):
1728