, była Sekta Templariorum, niby Kościelisiedczów, ustawicznie w Kościele siedzących. Zjawili się w Świętym miejscu Jeruzalem. Bałwan mieli skorą ludzką powleczony; miasto oczów, dwa błyszczące się w głowie osadziwszy kamienie. Ofiarę mu czynili z popiołów zmarłych, sami też z temi mieszali swój napój, sił nabycia stąd się spodziewając. Dziecię z Templariusza i podściwej żony zrodzone, nad ogniem smażyli i palili, aby tłustością i sosem potym Bożka swego Statuę na znak wielkiego Nabożeństwa, smarowali. Wyklęci są na Wienneńskim w Francyj Konsylium Annô Domini 1312. teste Kwiatkiewicz. Roku 1460 nastała była Sekta Daemonicolarum, diabła czczących, którym się czart w postaci ludzkiej pokazywał na różnych schadzkach
, była Sekta Templariorum, niby Kościelisiedczow, ustawicznie w Kościele siedzących. Ziawili się w Swiętym mieyscu Ieruzalem. Bałwan mieli skorą ludzką powleczony; miasto oczow, dwa błyszczące się w głowie osadziwszy kamienie. Ofiarę mu czynili z popiołow zmarłych, sami też z temi mieszali swoy napoy, sił nabycia ztąd się spodziewaiąc. Dziecię z Templariusza y podściwey żony zrodzone, nad ogniem smażyli y palili, aby tłustością y sosem potym Bożka swego Statuę na znak wielkiego Nabożeństwa, smarowali. Wyklęci są na Wienneńskim w Francyi Koncilium Annô Domini 1312. teste Kwiatkiewicz. Roku 1460 nastała była Sekta Daemonicolarum, diabła czczących, ktorym się czart w postaci ludzkiey pokazywał na rożnych schadzkach
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1117
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Z. Mikołaj konserwował w Klasztorze przeciw Wężom zagęszczonym na tej Wyspie z przyczyny wielkiej suszy panującej na niej. Ta Wyspa miewała własnych Królów, a po dekadencyj Rzymskiej Monarchii przyszła pod władzą Greków. Rychard Król Angielski wypędził z tamtąd Izaaka Komena za to, że chciał zgwałcic żonę jego falami Morskiemi tam zaniesioną, i przedał Wyspę Templariuszom za 100000. Talerów, którzy my wyliczyli 40000. a resztę zapisali się oddać w krótce, ale mało więcej nad Rok rządzili się w niej z przyczyny Tyranii naprzykrzającej się od nich Wyspiarzom, i oddali ją Rychardowi, ten za też pieniądze przedał ją Gwidonowi Luzytańskiemu z tą kondycją, żeby renuncjował pretensyj do Królestwa Jerozolimskiego utraconego
S. Mikołay konserwował w Klásztorze przeciw Wężom zágęszczonym ná tey Wyspie z przyczyny wielkiey suszy pánuiącey ná niey. Tá Wyspá miewáłá włásnych Krolow, á po dekádencyi Rzymskiey Monárchii przyszłá pod włádzą Grekow. Rychard Krol Angielski wypędził z támtąd Izaaká Kommená zá to, że chciał zgwałcic żonę iego fálámi Morskiemi tám zániesioną, y przedał Wyspę Templáryuszom zá 100000. Tálerow, ktorzy my wyliczyli 40000. á resztę zápisáli się oddáć w krotce, ále máło więcey nád Rok rządzili się w niey z przyczyny Tyránnii náprzykrzáiącey się od nich Wyspiárzom, y oddáli ią Rychárdowi, ten zá też pieniądze przedał ią Gwidonowi Luzytáńskiemu z tą kondycyą, żeby renuncyował pretensyi do Krolestwá Jerozolimskiego utráconego
Skrót tekstu: ŁubŚwiat
Strona: 579
Tytuł:
Świat we wszystkich swoich częściach
Autor:
Władysław Aleksander Łubieński
Drukarnia:
Wrocławska Akademia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wrocław
Region:
Śląsk
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
egzotyka, geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1740
Data wydania (nie wcześniej niż):
1740
Data wydania (nie później niż):
1740
Litwy wtargnęła w okolicę Ryską, i wniwecz spustoszywszy kraj z znacznym w swe strony uszła plonem, zafrasowany ciężko Biskup pospieszył dzieło zleconej sobie z Rzymu erekcyj Rycerstwa Inflanckiego, i w roku 1204. do skutku przyprowadził. Postanowienie tego Rycerstwa od Papieża CELESTYNA, i Cesarza Rzymskiego HENRYKA potwierdzone, i osobliwszemi nadane przywilejami; podobne do Templariuszów zawierało powinności: żyć w bezżeństwie, Mszy pilno słuchać, i wiernych bronić; coby zaś od pogan pozyskali Rycerze, to wiecznemi do nich czasy należeć miało. Strój postanowjony, płaszcz biały, na którym przed piersiami wyrażone były dwa miecze na krzyż złożone w czerwonym kolorze, i nad niemi gwiazda także czerwona. Od
Litwy wtargnęła w okolicę Ryską, y wniwecz spustoszywszy kray z znacznym w swe strony uszła plonem, záfrasowany ćięszko Biskup pospieszył dźieło zleconey sobie z Rzymu erekcyi Rycerstwa Inflantskiego, y w roku 1204. do skutku przyprowadźił. Postanowienie tego Rycerstwa od Papieża CELESTYNA, y Cesarza Rzymskiego HENRYKA potwierdzone, y osobliwszemi nádane przywilejami; podobne do Templaryuszow záwierało powinnośći: żyć w bezżeństwie, Mszy pilno słuchać, y wiernych bronić; coby zaś od pogan pozyskali Rycerze, to wiecznemi do nich czasy náleżeć miało. Stroy postanowjony, płaszcz biały, ná którym przed pierśiami wyrażone były dwa miecze ná krzyż złożone w czerwonym kolorze, y nád niemi gwiazda także czerwona. Od
Skrót tekstu: HylInf
Strona: 14
Tytuł:
Inflanty w dawnych swych i wielorakich aż do wieku naszego dziejach i rewolucjach
Autor:
Jan August Hylzen
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1750
Data wydania (nie wcześniej niż):
1750
Data wydania (nie później niż):
1750
z potrzebnej do doskonałego następującej narratywy objaśnienia kondycyj, kilka słów powiem; a potym o progresach Krzyżaków Inflanckich uczynię relacją. ROZDZIAŁ III. O początkach, progresach, i różnych rewolucjach Rycerstwa Krzyżackiego w Inflantach, aż do inkorporacyj Inflant do Rzeczypospolitej Polskiej.
RÓd i początek Rycerstwa Krzyżackiego równy prawie jest z wiekiem Rycerstwa Maltańskiego, i Templariuszów, gdyż wszystkie trzy Rycerstwa Saeculo XII. powstały. Roku bowiem 1181. po objęciu Królestwa Jerozolimskiego przez Godefrida de Bovillon Książęcia Flandryj: Mąż pobożny Narodu Niemieckiego, rodowitością, i fortuną znaczny, (Imienia niewyrażają Autorowie) naprzód w Ankonie, a potym w Jerozolimie dom wielki gościnny na przyjęcie nawiedzających w Palestynie miejsca Święte
z potrzebney do doskonałego następującey narratywy objaśnienia kondycyi, kilka słow powiem; á potym o progressach Krzyżakow Inflantskich uczynię relacyą. ROZDZIAŁ III. O początkach, progressach, y rożnych rewolucyach Rycerstwa Krzyżackiego w Inflantach, aż do inkorporacyi Inflant do Rzeczypospolitey Polskiey.
ROd y początek Rycerstwa Krzyżackiego rowny práwie jest z wiekiem Rycerstwa Maltańskiego, y Templaryuszow, gdyż wszystkie trzy Rycerstwa Saeculo XII. powstały. Roku bowiem 1181. po objęćiu Krolestwa Jerozolimskiego przez Godefrida de Bovillon Xiążęćia Flandryi: Mąż pobożny Narodu Niemieckiego, rodowitośćią, y fortuną znaczny, (Imienia niewyrażają Autorowie) naprzod w Ankonie, á potym w Jerozolimie dom wielki gośćinny ná przyjęćie náwiedzających w Palestynie mieysca Swięte
Skrót tekstu: HylInf
Strona: 23
Tytuł:
Inflanty w dawnych swych i wielorakich aż do wieku naszego dziejach i rewolucjach
Autor:
Jan August Hylzen
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1750
Data wydania (nie wcześniej niż):
1750
Data wydania (nie później niż):
1750