zatem życzył odłożyć ją do nowej laski.
Impan Chomiński marszałek i poseł oszmiański życzył przystąpić do obrania marszałka, wywodząc władzę hetmańską, żeby juxta novellam legem confederationis utrzymany był universale votum, co nowem prawem pod nową laską warowane być ma; żeby zaś instrukcja która znosić miała positivam legem, inauditum: a zatem nie trzeba rezolucji teologicznej tam, gdzie prawo wyraźne jubet, non disputat. Wrócenie także skryptu prywatnie danego pod nową laską mieścić się powinno, bo gdy prawo utrzymujące napiszemy, to zaraz ten skrypt cassabitur: upraszał, aby ta materia, jako w alternacie, która Wielko-Polskiej należy, nie tamowała ordinem sejmowania lege praescriptam.
Impan Gałęzowski poseł
zatém życzył odłożyć ją do nowéj laski.
Jmpan Chomiński marszałek i poseł oszmiański życzył przystąpić do obrania marszałka, wywodząc władzę hetmańską, żeby juxta novellam legem confederationis utrzymany był universale votum, co nowem prawem pod nową laską warowane być ma; żeby zaś instrukcya która znosić miała positivam legem, inauditum: a zatém nie trzeba rezolucyi teologicznéj tam, gdzie prawo wyraźne jubet, non disputat. Wrócenie także skryptu prywatnie danego pod nową laską mieścić się powinno, bo gdy prawo utrzymujące napiszemy, to zaraz ten skrypt cassabitur: upraszał, aby ta materya, jako w alternacie, która Wielko-Polskiéj należy, nie tamowała ordinem sejmowania lege praescriptam.
Jmpan Gałęzowski poseł
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 407
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
, chwała Boska ustaje, rząd w rzeczach zmieniony, wygnana sprawiedliwość, mądry błaznem zwany, niepokoje w królestwach, wojny między pany. Świat na zapad w tych leciech jawnie ustępuje, ten sam, co ma pieniądze, w rzeczach obfituje. Pan z dworem swym jakoby słońce oświecony na wzór boga Jowisza zostaje chwalony. Wszytkie teologiczne cnoty tak rzeczone: wiara, miłość, nadzieja, w sercach zatłumione, zdrada oraz z łakomstwem nad nie przewyższona, z którym światu wszytkiemu panuje uczczona. Choćbyś ty był szlachetny, twarzą okazały, w cichości, łaskawości, w cnocie wszelkiej stały, nic to wszytko, jeśli cię za chudzinę mają, gdyż szlachectwo
, chwała Boska ustaje, rząd w rzeczach zmieniony, wygnana sprawiedliwość, mądry błaznem zwany, niepokoje w królestwach, wojny między pany. Świat na zapad w tych leciech jawnie ustępuje, ten sam, co ma pieniądze, w rzeczach obfituje. Pan z dworem swym jakoby słońce oświecony na wzór boga Jowisza zostaje chwalony. Wszytkie teologiczne cnoty tak rzeczone: wiara, miłość, nadzieja, w sercach zatłumione, zdrada oraz z łakomstwem nad nie przewyższona, z którym światu wszytkiemu panuje uczczona. Choćbyś ty był ślachetny, twarzą okazały, w cichości, łaskawości, w cnocie wszelkiej stały, nic to wszytko, jeśli cię za chudzinę mają, gdyż szlachectwo
Skrót tekstu: BolesEcho
Strona: 45
Tytuł:
Przeraźliwe echo trąby ostatecznej
Autor:
Klemens Bolesławiusz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1670
Data wydania (nie wcześniej niż):
1670
Data wydania (nie później niż):
1670
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jacek Sokolski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Instytut Badań Literackich PAN, Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
StwórcY Visibilium et Invisibilium; który jest ENS ENTIUM. Tego nie rozumem pojmować, nie dyskursem określać mnie należy, ale in ahysum mei nihili rzucić się, serce ogniem miłości spalić, Jemu in holocaustum: o Nim nigdy inaczej nie czymać, tylko jak sentit Sancta Romana Catholica et Apostolica Ecclesia. Nie wchodzę Ja tedy w Teologiczne trudności, bo bym Czytelnikowi nie każdemu w tej Ściencyj biegłemu wstręt uczynił zaraz in ipsa fronte, doczytania dalszego hujus mei Operis; albo mniej mu przyniósł owocu z moich foliałów. Nie przelewam mówię tego Morza to jest BOGA w Dobro ci, Mądrości, Wszechmocności, Sprawiedliwości, niewyczerpanego SCJENCJA
w mały dołek z Aniołem od
STWORCY Visibilium et Invisibilium; ktory iest ENS ENTIUM. Tego nie rozumem poymować, nie dyskursem okryślać mnie należy, ale in ahysum mei nihili rzućić się, serce ogniem miłości spalić, Jemu in holocaustum: o Nim nigdy inaczey nie tzzymać, tylko iak sentit Sancta Romana Catholica et Apostolica Ecclesia. Nie wchodzę Ja tedy w Teologiczne trudności, bo bym Czytelnikowi nie każdemu w tey Sciencyi biegłemu wstręt uczynił zaraz in ipsa fronte, doczytania dalszego hujus mei Operis; albo mniey mu przyniosł owocu z moich foliałow. Nie przelewam mowię tego Morzá to iest BOGA w Dobro ci, Mądrości, Wszechmocności, Sprawiedliwości, niewyczerpanego SCYENCYA
w mały dołek z Aniołem od
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, dawszy specimen fundamentalnej Erudycyj swojej; na tych tedy Egzaminach przy Pubłicznej Solennizacyj, wzięli licentiam ascendendi ad Doctoratum. Zgoła wszystkie już mają sobie konferowane Insignia, oprócz Biretu i tytułu Doktora.
4. Czwarty tandem Gradus Promotionis w akademiach jest Doctoratus à docendo, a ten dla Literatów najwyższy,który się daje tylko w Akdemiach Teologicznej, Jurydycznej i Medyckiej Nauki doskonale umiejętnym, aby byli Teologii, utriusq; Jurys i Medyckiej Doctores, tudzież mieli authoritatem na takiż Gradus innych promovendi et docendi, jeśliby chcieli. Insygnia Doktorów Pileus ruber, Wolność znaczący, annulus, Libri traditio, Epomis.
Do Akadamii należą BIBLIOTEKI. Mądrym potrzebne, bo umarli,
, dawszy specimen fundamentalney Erudycyi swoiey; na tych tedy Examinach przy Pubłiczney Solennizacyi, wzieli licentiam ascendendi ad Doctoratum. Zgoła wszystkie iuż maią sobie konferowane Insignia, oprocż Biretu y tytułu Doktorá.
4. Czwarty tandem Gradus Promotionis w akademiach iest Doctoratus à docendo, á ten dla Literatow naywyższy,ktory się daie tylko w Akdemiach Teologiczney, Iurydyczney y Medyckiey Nauki doskonale umieiętnym, aby byli Teologii, utriusq; Iuris y Medyckiey Doctores, tudzież mieli authoritatem na takiż Gradus innych promovendi et docendi, iezliby chcieli. Insignia Doktorow Pileus ruber, Wolność znaczący, annulus, Libri traditio, Epomis.
Do Akadamii należą BIBLIOTEKI. Mądrym potrzebne, bo umarli,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 395
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, w nocy wyrzuca z admiracją Obywatelow,y Lindana o tym piszącego. TYTUŁ DWUDZIESTY TRZECI TEJ KSIĘGI SŁONCE między UMBRAMIJASNE, LILIA między CIERNIEM, SZKOPUŁ między FLUKTAMI, albo WIARA ŚWIĘTA KATOLICKA. Między tyle Niedowiarstw i Herezyj insultami (które się tu wyliczają) mocno STOIĄCA.
NIe daję Ja tu o Wierze Świętej nauki jakiej Teologicznej, ani katechizmu, tylko nie które Necesaryn i curiosa do tejże Wiary się regulujące Światu podaję. Ta wiara Święta w Starym Testamencie pod ciemnemi ukryta figurami, Żydom była in umbra, potym Chrześcijanom, in Claritate jest podana, podziś dzień między tyle persekucjami stojąca: Przez Proroków obiecana, potym w kilka tysięcy lat
, w nocy wyrzuca z admiracyą Obywatelow,y Lindana o tym piszącego. TYTUŁ DWUDZIESTY TRZECI TEY KSIĘGI SŁONCE między UMBRAMIIASNE, LILIA między CIERNIEM, SZKOPUŁ między FLUKTAMI, albo WIARA SWIĘTA KATOLICKA. Między tyle Niedowiarstw y Herezyi insultami (ktore się tu wyliczaią) mocno STOIĄCA.
NIe daię Ia tu o Wierze Swiętey nauki iakiey Teologiczney, ani katechismu, tylko nie ktore Necesarin y curiosa do teyże Wiary się reguluiące Swiatu podaię. Ta wiará Swięta w Starym Testamencie pod ciemnemi ukryta figurami, Zydom była in umbra, potym Chrześcianom, in Claritate iest podana, podziś dzień między tyle persekucyami stoiąca: Przez Prorokow obiecana, potym w kilka tysięcy lat
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1007
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Testamencie dziać i stać miało, i już się spełniło Tuleży MahomETANISMUS z Pogańskiej i Żydowskiej Religii partit O Błędach przeciw Z. Wierze, mianowicie o Poganach.
Trzecia tandem INFIDELITAS jest HAERESIS, która przyjąwszy Wiarę Świętą rzeczą samą, Ją potym atakuje, nową i inną obierając sobie naukę. Otych narrabo mirabiliá et risibilia bez Teologicznej trudności. PAGANISMUS
POGAŃSKA WIARA, jest Czartu Ofiara. Duszy na Obraz Boski stworzonej, zawsze naturalne światło dyktuje: Est DEUS in nobis, agitante calescimus Illo; dlatego zawsze bierze ochota i inklinacja jakaś, adorować kogoś, kochać sercem i mieć nad sobą jakieś Duchowne Dominium. Patrząc na Słońce, Księżyc, a nie wiedząc
Testamencie dziać y stać miało, y iuż się spełniło Tuleży MACHOMETANISMUS z Pogańskiey y Zydowskiey Religii partit O Błędach przeciw S. Wierze, mianowicie o Poganach.
Trzecia tandem INFIDELITAS iest HAERESIS, ktora przyiąwszy Wiarę Swiętą rzeczą samą, Ią potym attakuie, nową y inną obieraiąc sobie naukę. Otych narrabo mirabiliá et risibilia bez Teologiczney trudności. PAGANISMUS
POGANSKA WIARA, iest Czartu Ofiara. Duszy ná Obraz Boski stworzoney, zawsze naturalne swiatło dyktuie: Est DEUS in nobis, agitante calescimus Illo; dlatego zawsze bierze ochota y inklinacya iakaś, adorować kogoś, kochać sercem y mieć nad sobą iakieś Duchowne Dominium. Patrząc na Słońce, Xiężyc, a nie wiedząc
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1059
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
huius sae- culi... praecipe bene agere, divites fieri in bonis operibus, facile tribuere” Bogatym na świecie nakazuj... niech czynią dobrze, niech bogacą się w dobre czyny, niech będą hojni, uspołecznieni (1 List do Tymoteusza, 6, 17—18).
Krótko zbierając, człowieka prostego teologiczne cnoty: wiara, nadzieja, miłość, pana, oprócz tych cnót: roztropność, sprawiedliwość, wstrzemięźliwość, uczynna ku Bogu i ludziom szczodrobliwość chrześcijaninem doskonalszym czynić powinna.
Te zaś cnoty wszystkie Wielmożny śp. IMPan Jerzy Matuszewic, starosta stokliski, w życiu swoim obyczajami jakby w obrazie farbami tak wyraził, że przy tym słońcu
huius sae- culi... praecipe bene agere, divites fieri in bonis operibus, facile tribuere” Bogatym na świecie nakazuj... niech czynią dobrze, niech bogacą się w dobre czyny, niech będą hojni, uspołecznieni (1 List do Tymoteusza, 6, 17—18).
Krótko zbierając, człowieka prostego teologiczne cnoty: wiara, nadzieja, miłość, pana, oprócz tych cnót: roztropność, sprawiedliwość, wstrzemięźliwość, uczynna ku Bogu i ludziom szczodrobliwość chrześcijaninem doskonalszym czynić powinna.
Te zaś cnoty wszystkie Wielmożny śp. JMPan Jerzy Matuszewic, starosta stokliski, w życiu swoim obyczajami jakby w obrazie farbami tak wyraził, że przy tym słońcu
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 487
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
, w życiu swoim obyczajami jakby w obrazie farbami tak wyraził, że przy tym słońcu, które w tym kraju świeci, ledwo widzieć człowieka, albo pobożniejszego w pospolitym gminie chrześcijanina, albo przykładniejszego przy honorze i fortunie pana. Obaczymż najprzód, jak był dobry, podściwy katolik starosta stokliski, chwalmy tego teraz z pierwszych cnót teologicznych, którego w życiu z żadnej cnoty nikt chlubiącego nie słyszał. Chwalmy teraz, kiedy już według św. Maksyma: „nec laudantem adulatio, nec laudatum tenet elatio” ani chwalącym nie kieruje pochlebstwo, ani chwalonemu nie grozi pycha, i rozkaz jest św. Augustyna: „mortui laudanti sunt pro vivorum consolatione et solatio
, w życiu swoim obyczajami jakby w obrazie farbami tak wyraził, że przy tym słońcu, które w tym kraju świeci, ledwo widzieć człowieka, albo pobożniejszego w pospolitym gminie chrześcijanina, albo przykładniejszego przy honorze i fortunie pana. Obaczymż najprzód, jak był dobry, podściwy katolik starosta stokliski, chwalmy tego teraz z pierwszych cnót teologicznych, którego w życiu z żadnej cnoty nikt chlubiącego nie słyszał. Chwalmy teraz, kiedy już według św. Maksyma: „nec laudantem adulatio, nec laudatum tenet elatio” ani chwalącym nie kieruje pochlebstwo, ani chwalonemu nie grozi pycha, i rozkaz jest św. Augustyna: „mortui laudanti sunt pro vivorum consolatione et solatio
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 487
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
wozów. Ręka jego jest w Krakowie u Z. Katarzyny u OO. Augustynianów. Pruszcz Autor.
TOMASZA Z. z Akwinu, Zakonu Kaznodziejskiego, Doktora Anielskiego 7. Marca. Anioł go paskiem przepasawszy we śnie, od wszelkiej uwolnił lubieżności. W Neapolu Krucyfiks do niego przemówił: Bene de me scripsisti Thoma. W Teologicznej i w każdej materyj mądrze, pięknie i do pojęcia każdemu pisał lego się zdania trzymający, zowią się Thomistae w Szkołach. Umierał w Klasztorze u Cistersów Fossa nova nazwanym w Francyj, Roku 1274. Od Urbana V. Papieża stamtąd do Tolosy miasta także Francuskiego przeniesiony; in comitatu więcej, niżeli 150. tysięcy ludu i
wozow. Ręka iego iest w Krakowie u S. Katarzyny u OO. Augustynianow. Pruszcz Autor.
TOMASZA S. z Akwinu, Zakonu Kaznodzieyskiego, Doktora Anielskiego 7. Marca. Anioł go paskiem przepasawszy we śnie, od wszelkiey uwolnił lubieżności. W Neapolu Krucyfix do niego przemowił: Bene de me scripsisti Thoma. W Teologiczney y w każdey materyi mądrze, pięknie y do poięciá każdemu pisał lego się zdania trzymaiący, zowią się Thomistae w Szkołach. Umierał w Klasztorze u Cistersow Fossa nova nazwanym w Francyi, Roku 1274. Od Urbana V. Papieża ztamtąd do Tolosy miasta także Francuzkiego przeniesiony; in comitatu więcey, niżeli 150. tysięcy ludu y
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 197c
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
opisujący, i u siebie konserwujący publiczne Archivum, jako świadczy Metasthenes in libro de Iudiciis temporum. Żył po stworzeniu świata Roku 3460, czyli 3000. laty przed Chrystusem.
Ioannes BACONIUS, albo de Bacone (inni go zowią Bacondorpium) rodem Anglik, w Akademii Paryskiej Doktor Teologii; który tak był w rezolwowaniu trudnych kwestyj Teologicznych szczęśliwy i biegły, że mu Uczniowie jego Doctoris Resoluti imię dali. Pisał Komentarze in 4tuor Libros sententiarum, Compendium Legis Christi, Quodlibetica sui Ordinis, Commentarios na księgi Z. Augustyna de Civitate DEI, de Trinitate, in Libros S. Anselmi, de Incarnatione Verbi etc. Pitseus Anglik piszący de Scriptoribus Angliae mówi o
opisuiący, y u siebie konserwuiący publiczne Archivum, iako swiadczy Metasthenes in libro de Iudiciis temporum. Zył po stworzeniu swiata Roku 3460, czyli 3000. laty przed Chrystusem.
Ioannes BACONIUS, albo de Bacone (inni go zowią Bacondorpium) rodem Anglik, w Akademii Paryskiey Doktor Teologii; ktory tak był w rezolwowaniu trudnych kwestyi Teologicznych szczęśliwy y biegły, że mu Uczniowie iego Doctoris Resoluti imie dali. Pisał Kommentarze in 4tuor Libros sententiarum, Compendium Legis Christi, Quodlibetica sui Ordinis, Commentarios na księgi S. Augustyna de Civitate DEI, de Trinitate, in Libros S. Anselmi, de Incarnatione Verbi etc. Pitseus Anglik piszący de Scriptoribus Angliae mowi o
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 603
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754