wszytko to na szkle jakim/ nad węglem zagrzewając/ szpadlikiem jakim dobrze rozczyń. Znak dobrego rozprawienia gdy trochę ochłodziwszy stężeje/ i ledwo tykającego się palca chwyta. Rozprawioną materią nanieś na stronę jednego śkiełka zagrzanego/ drugie śkiełko przyłóż i ściśnij jednego z drugim/ a wiedz/ iż im barziej ściśniesz tym bledszy będzie kamyszczek. Tryplą trochę potrzyj dla glancu. Jeżelić się kiedy nie powiedzie za piewszą razą/ możesz łacno zetrzeć. Ścieraj łojem nad ogniem zagrzawszy. Do Szmaragdu należeć może i farbowanie kości zielono/ które się tak dzieje. Kość wywarzysz wyrobiwszy z niej co trzeba. Włóż miedzi trochę abo szeląg w Szejdwaser a zzielenieje cale. W ten
wszytko to na śkle iákim/ nád węglem zágrzewáiąc/ szpádlikiem iákim dobrze rozczyń. Znák dobrego rozpráwieniá gdy trochę ochłodźiwszy ztężeie/ i ledwo tykaiącego się pálcá chwyta. Rozpráwioną máteryą nánieś ná stronę iednego śkiełka zágrzanego/ drugie śkiełko przyłoż i śćiśniy iednego z drugim/ á wiedz/ iż im barźiey śćiśniesz tym bledszy będzie kámyszczek. Tryplą trochę potrzyy dlá gláncu. Ieżelić się kiedy nie powiedzie za piewszą rázą/ możesz łácno zetrzeć. Sćieráy łoiem nad ogniem zágrzáwszy. Do Szmárágdu náleżeć może i fárbowánie kości źielono/ ktore się tak dźieie. Kość wywárzysz wyrobiwszy z niey co trzebá. Włoż miedźi trochę ábo szeląg w Szeydwáser á zźielenieie cále. W ten
Skrót tekstu: SekrWyj
Strona: 171
Tytuł:
Sekret wyjawiony
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Colegii Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1689
Data wydania (nie wcześniej niż):
1689
Data wydania (nie później niż):
1689
się w tej mierze mogło wyjawić; tam cię tedy odsyłam. Osobliwie że się w robieniu i polerowaniu śkieł do perspektyw zgadzamy/ ba i w ślifowaniu śkieł różnych. Ślifowałem ja jednak kiedyś/ nie na szklenicach albo kieliszkach; ale na tablicach Weneckich zwierciadłowych/ wyślifowawszy wgłąb/ naprzykład Krucyfiks/ i wypolerowawszy go zaś tryplą/ podlałem go zwierciadłem Tam gdzie wyślifowano/ zdał się Krucyfiks z drugą stronę/ jakoby był szczero srebrny/ lity/ nawierzchu; temi miejscami zaś gdzie nie ślifowano/ było zwierciadło. To dla tego namieniam/ bo wiem że nie każdy Ślifierz o tym wie/ gdyż mię sami o to prosili/ i mnie
się w tey mierze mogło wyiawić; tám ćię tedy odsyłám. Osobliwie że się w robieniu i polerowániu śkieł do perspektyw zgadzamy/ ba i w ślifowániu śkieł rożnych. Slifowáłem iá iednák kiedyś/ nie ná śklenicách albo kieliszkách; ále ná táblicách Weneckich zwierćiádłowych/ wyślifowáwszy wgłąb/ náprzykłád Krućyfix/ i wypolerowáwszy go záś tryplą/ podláłem go zwierćiádłem Tám gdzie wyślifowáno/ zdáł się Krucyfix z drugą stronę/ iákoby był szczero srebrny/ lity/ náwierzchu; temi mieyscámi záś gdzie nie ślifowáno/ było zwierćiadło. To dlá tego namieniám/ bo wiem że nie káżdy Slifierz o tym wie/ gdyż mię sámi o to prośili/ y mnie
Skrót tekstu: SekrWyj
Strona: 295
Tytuł:
Sekret wyjawiony
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Colegii Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1689
Data wydania (nie wcześniej niż):
1689
Data wydania (nie później niż):
1689
notach rozmaitych.
Chroma.
Opacznym haczkiem ¤ znaczą/ co się rozumie/ iż tylko przez pół westchnienia pauzować trzeba.
Przykład pauzów.
A ten znak na końcu co znaczy?
Abyś wiedział iż ta nota ma być na tej liniej/ która jest na drugiej rydze/ i zowią to Custosem. ROZDZIAŁ VI. O Tryplach. Cóż to jest Trypla?
TRyple niczym się nie różnią od prostego śpiewania/ tylko że not więcej w takt proportionaliter śpiewa się/ a te uznać tak masz gdy taka liczba o Tryplach.
na początku napisana będzie/ to się noty w takt jeden/ tak będą liczyły.
te obiedwie.
te trzy.
takich sześć
notách rozmáitych.
Chroma.
Opácżnym hacżkiem ¤ znácżą/ co się rozumie/ iż tylko przez puł westchnienia pauzowáć trzebá.
Przykład pauzow.
A ten znák ná końcu co znáczy?
Abyś wiedźiał iż tá notá ma bydź ná tey liniey/ ktora iest ná drugiey rydze/ y zowią to Custosem. ROZDZIAŁ VI. O Tryplách. Coż to iest Tryplá?
TRyple nicżym się nie rożnią od prostego śpiewánia/ tylko że not więcey w tákt proportionaliter śpiewa się/ á te vznáć ták masz gdy táká licżbá o Tryplách.
ná pocżątku nápisána będźie/ to się noty w tákt ieden/ ták będą licżyły.
te obiedwie.
te trzy.
tákich sześć
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: C8v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
Opacznym haczkiem ¤ znaczą/ co się rozumie/ iż tylko przez pół westchnienia pauzować trzeba.
Przykład pauzów.
A ten znak na końcu co znaczy?
Abyś wiedział iż ta nota ma być na tej liniej/ która jest na drugiej rydze/ i zowią to Custosem. ROZDZIAŁ VI. O Tryplach. Cóż to jest Trypla?
TRyple niczym się nie różnią od prostego śpiewania/ tylko że not więcej w takt proportionaliter śpiewa się/ a te uznać tak masz gdy taka liczba o Tryplach.
na początku napisana będzie/ to się noty w takt jeden/ tak będą liczyły.
te obiedwie.
te trzy.
takich sześć.
takich dwanaście
Przykład tego
Opácżnym hacżkiem ¤ znácżą/ co się rozumie/ iż tylko przez puł westchnienia pauzowáć trzebá.
Przykład pauzow.
A ten znák ná końcu co znáczy?
Abyś wiedźiał iż tá notá ma bydź ná tey liniey/ ktora iest ná drugiey rydze/ y zowią to Custosem. ROZDZIAŁ VI. O Tryplách. Coż to iest Tryplá?
TRyple nicżym się nie rożnią od prostego śpiewánia/ tylko że not więcey w tákt proportionaliter śpiewa się/ á te vznáć ták masz gdy táká licżbá o Tryplách.
ná pocżątku nápisána będźie/ to się noty w tákt ieden/ ták będą licżyły.
te obiedwie.
te trzy.
tákich sześć.
tákich dwánaśćie
Przykład tego
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: C8v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
¤ znaczą/ co się rozumie/ iż tylko przez pół westchnienia pauzować trzeba.
Przykład pauzów.
A ten znak na końcu co znaczy?
Abyś wiedział iż ta nota ma być na tej liniej/ która jest na drugiej rydze/ i zowią to Custosem. ROZDZIAŁ VI. O Tryplach. Cóż to jest Trypla?
TRyple niczym się nie różnią od prostego śpiewania/ tylko że not więcej w takt proportionaliter śpiewa się/ a te uznać tak masz gdy taka liczba o Tryplach.
na początku napisana będzie/ to się noty w takt jeden/ tak będą liczyły.
te obiedwie.
te trzy.
takich sześć.
takich dwanaście
Przykład tego, gdy
¤ znácżą/ co się rozumie/ iż tylko przez puł westchnienia pauzowáć trzebá.
Przykład pauzow.
A ten znák ná końcu co znáczy?
Abyś wiedźiał iż tá notá ma bydź ná tey liniey/ ktora iest ná drugiey rydze/ y zowią to Custosem. ROZDZIAŁ VI. O Tryplách. Coż to iest Tryplá?
TRyple nicżym się nie rożnią od prostego śpiewánia/ tylko że not więcey w tákt proportionaliter śpiewa się/ á te vznáć ták masz gdy táká licżbá o Tryplách.
ná pocżątku nápisána będźie/ to się noty w tákt ieden/ ták będą licżyły.
te obiedwie.
te trzy.
tákich sześć.
tákich dwánaśćie
Przykład tego, gdy
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: C8v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
wiedział iż ta nota ma być na tej liniej/ która jest na drugiej rydze/ i zowią to Custosem. ROZDZIAŁ VI. O Tryplach. Cóż to jest Trypla?
TRyple niczym się nie różnią od prostego śpiewania/ tylko że not więcej w takt proportionaliter śpiewa się/ a te uznać tak masz gdy taka liczba o Tryplach.
na początku napisana będzie/ to się noty w takt jeden/ tak będą liczyły.
te obiedwie.
te trzy.
takich sześć.
takich dwanaście
Przykład tego, gdy Alt wysoki. Rozdział szósty.
Pauze zaś połowicą będą liczone, jako widzisz.
Kiedy zaś tylko sama jedna liczba 3, będzie napisana.
Przykład tego
wiedźiał iż tá notá ma bydź ná tey liniey/ ktora iest ná drugiey rydze/ y zowią to Custosem. ROZDZIAŁ VI. O Tryplách. Coż to iest Tryplá?
TRyple nicżym się nie rożnią od prostego śpiewánia/ tylko że not więcey w tákt proportionaliter śpiewa się/ á te vznáć ták masz gdy táká licżbá o Tryplách.
ná pocżątku nápisána będźie/ to się noty w tákt ieden/ ták będą licżyły.
te obiedwie.
te trzy.
tákich sześć.
tákich dwánaśćie
Przykład tego, gdy Alt wysoki. Rozdźiał szosty.
Pauze záś połowicą będą liczone, iáko widźisz.
Kiedy záś tylko sámá iedná liczbá 3, będźie nápisána.
Przykład tego
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: D
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
to się noty w takt jeden/ tak będą liczyły.
te obiedwie.
te trzy.
takich sześć.
takich dwanaście
Przykład tego, gdy Alt wysoki. Rozdział szósty.
Pauze zaś połowicą będą liczone, jako widzisz.
Kiedy zaś tylko sama jedna liczba 3, będzie napisana.
Przykład tego. Gdy Dyszkant napisany będzie o Tryplach.
Pauze tak będą liczone.
O Hemiolach.
Także zarówno wiele not tych będzie czarnych (które hemiolami zowią) na jeden takt/ kiedy z liczba z początku jest. Rozdział szósty
Przykład tego z ich pauzami.
Także też i o tych rozumieć kiedy też czarne same z liczbą 3 będą pisane. o Tryplach.
Przykład
to się noty w tákt ieden/ ták będą licżyły.
te obiedwie.
te trzy.
tákich sześć.
tákich dwánaśćie
Przykład tego, gdy Alt wysoki. Rozdźiał szosty.
Pauze záś połowicą będą liczone, iáko widźisz.
Kiedy záś tylko sámá iedná liczbá 3, będźie nápisána.
Przykład tego. Gdy Diszkánt nápisány będźie o Tryplách.
Pauze ták będą liczone.
O Hemiolách.
Tákże zárowno wiele not tych będźie cżarnych (ktore hemiolámi zowią) ná ieden tákt/ kiedy z licżbá z pocżątku iest. Rozdźiał szosty
Przykład tego z ich pauzámi.
Tákże też y o tych rozumieć kiedy też cżarne sáme z licżbą 3 będą pisáne. o Tryplách.
Przykład
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: Dv
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
będzie o Tryplach.
Pauze tak będą liczone.
O Hemiolach.
Także zarówno wiele not tych będzie czarnych (które hemiolami zowią) na jeden takt/ kiedy z liczba z początku jest. Rozdział szósty
Przykład tego z ich pauzami.
Także też i o tych rozumieć kiedy też czarne same z liczbą 3 będą pisane. o Tryplach.
Przykład tego.
W tych wszytkich proporcjach tryplów/ pamiętaj to/ iż kiedy będą społem
dwie nocie takie/ to zawsze ta pierwsza trzyma w sobie takt jeden/ jako tu z przykładu łacno wyrozumieć możesz.
Abo kiedy punkt przy którejkolwiek z tych będzie/ to znaczy cały takt. Rozdział szósty
Dla czegoż się te
będźie o Tryplách.
Pauze ták będą liczone.
O Hemiolách.
Tákże zárowno wiele not tych będźie cżarnych (ktore hemiolámi zowią) ná ieden tákt/ kiedy z licżbá z pocżątku iest. Rozdźiał szosty
Przykład tego z ich pauzámi.
Tákże też y o tych rozumieć kiedy też cżarne sáme z licżbą 3 będą pisáne. o Tryplách.
Przykład tego.
W tych wszytkich proporcyách tryplow/ pámiętay to/ iż kiedy będą społem
dwie noćie tákie/ to záwsze tá pierwsza trzyma w sobie tákt ieden/ iáko tu z przykłádu łácno wyrozumieć możesz.
Abo kiedy punkt przy ktoreykolwiek z tych będźie/ to znácży cáły tákt. Rozdźiáł szosty
Dla czegoż się te
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: D2v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
Przykład tego.
W tych wszytkich proporcjach tryplów/ pamiętaj to/ iż kiedy będą społem
dwie nocie takie/ to zawsze ta pierwsza trzyma w sobie takt jeden/ jako tu z przykładu łacno wyrozumieć możesz.
Abo kiedy punkt przy którejkolwiek z tych będzie/ to znaczy cały takt. Rozdział szósty
Dla czegoż się te noty Tryplami nazywają?
Iż jest w nich trojaka proporcja do prostych not/ dla tegoż trzeba je tak proporcjonaliter kształtować głosem/ aby się wyspiewać mogły w tym czasie/ jako te proste/ luboć też i te/ gdy zmieszane będą/ nic innego nie są/ tylko proporcjalne jedna do drugiej; ale o tym nichcę zatrudniać
Przykład tego.
W tych wszytkich proporcyách tryplow/ pámiętay to/ iż kiedy będą społem
dwie noćie tákie/ to záwsze tá pierwsza trzyma w sobie tákt ieden/ iáko tu z przykłádu łácno wyrozumieć możesz.
Abo kiedy punkt przy ktoreykolwiek z tych będźie/ to znácży cáły tákt. Rozdźiáł szosty
Dla czegoż się te noty Tryplámi názywáią?
Iż iest w nich troiáka proporcya do prostych not/ dla tegoż trzebá ie ták proportionaliter kształtowáć głosem/ áby się wyspiewáć mogły w tym cżaśie/ iáko te proste/ luboć też y te/ gdy zmieszáne będą/ nic innego nie są/ tylko proporcyálne iedná do drugiey; ale o tym nichcę zátrudniáć
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: D3v
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647
i o proporcji w śpiewaniu/ iż to jest takt/ który czyni proporcją/ jako jeden łokieć/ a owe noty rozmaite/ aby melodia była według myśli i wolej ludzkiej/ jako jakie cegiełki i kamienie składać potrzeba/ aby nic więcej nie było/ a ni mniej; I nie dla czegoć innego zowią te proporcje Tryplami/ Hemiole/ iż się tam znajdują takie noty/ które są/ jako z przeciwko 1 abo 3. przeciwko 2. to jednak lepiej zrozumiesz przez się/ gdy się pilno taktu będziesz uczył/ ponieważ te wszytkie nauki na takcie samym zawisły. o Tryplach. ROZDZIAŁ VII. Jak o noty Muzyckie na tabulaturę przemienić,
y o proporcyey w śpiewániu/ iż to iest tákt/ ktory cżyni proporcyą/ iáko ieden łokieć/ á owe noty rozmáite/ áby melodya byłá według myśli y woley ludzkiey/ iáko iákie cegiełki y kámienie skłádáć potrzebá/ áby nic więcey nie było/ á ni mniey; Y nie dla cżegoć innego zowią te proporcye Tryplámi/ Hemiole/ iż się tám znáyduią tákie noty/ ktore są/ iáko z przećiwko 1 ábo 3. przećiwko 2. to iednák lepiey zrozumiesz przez się/ gdy się pilno táktu będźiesz vcżył/ poniewasz te wszytkie náuki ná tákćie sámym záwisły. o Tryplách. ROZDZIAŁ VII. Iák o noty Muzyckie ná tábuláturę przemienić,
Skrót tekstu: GorMuz
Strona: D4
Tytuł:
Tabulatura muzyki
Autor:
Jan Aleksander Gorczyn
Drukarnia:
Piątkowski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
muzyka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1647
Data wydania (nie wcześniej niż):
1647
Data wydania (nie później niż):
1647