biorąc diametraliter, według Sancheza i innych; co jest plusquam certum i Pismu Świętemu conformius: Aben Esar: Z. Hieronim, Hajmo, i Remigius twierdzą, że na całego Miasta w cyrkuł obejście trzeba było trzech dni: Theophilactus zaś Liranus; Vatablus rozumieją, że na obejście wszystkich ulic Miasta, trzeba było czasu trzydniowego. Ale tu Litera Pańska expressè mówi o wielkości osobliwej, którą i Świeccy Autorowie tak opisują: Diodorus Siculus świadczy, że w cyrkumferencyj Murów Miasta było na staj 480 tojest na mil 60 Włoskich naszych 15, długość Miasta była na staj 101, szerokość na staj 90, wysokość Murów na stop 100, szerokość taka,
biorąc diametraliter, według Sancheza y innych; co iest plusquam certum y Pismu Swiętemu conformius: Aben Esar: S. Hieronym, Haymo, y Remigius twierdzą, że na całego Miasta w cyrkuł obeyście trzeba było trzech dni: Theophilactus zaś Liranus; Vatablus rozumieią, że na obeyście wszystkich ulic Miasta, trzeba było czasu trzydniowego. Ale tu Litera Pańska expressè mowi o wielkości osobliwey, ktorą y Swieccy Autorowie tak opisuią: Diodorus Siculus swiadczy, że w cyrkumferencyi Murow Miasta było na stay 480 toiest na mil 60 Włoskich naszych 15, długość Miasta była na stay 101, szerokość na stay 90, wysokość Murow na stop 100, szerokość taka,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 421
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Teste Diodoro Siculo, cale i ż gruntu zrujnowane, cum tranślatione Imperii Monarchici do Chaldejczyków, jako w wielu czytam Autorach i Tłumaczach Świętego Tekstu. Po zrujnowaniu NINIWY, inne Miasto ex ruderibus tamtego fundowane nad Tybrem rzeką, z Zamkiem znacznym nomine novo Musul od Turków nazwane, od Babilonii cerazniejszej, vulgo Bagadat leżące in spatio trzydniowej podroży, Taste Kirchero.
NANKING, czyli MANKIN w Chinach w Królestwie Nanking, i w całej Azyj największe Miasto, Ludniejsze i bogatsze od PEKINGA. Tu Imperator Chiński częściej rezyduje, bo jest w Chinach Południowych, miejscu bezpieczniejszym nad pozycję PEKINGU. który blisko granic Nieprzyjaciół będąc, Cesarza w sobie rezydującego, zawsze intra metum
Teste Diodoro Siculo, cale y ż gruntu zruynowane, cum tranślatione Imperii Monarchici do Chaldeyczykow, iako w wielu czytam Autorach y Tłumaczach Swiętego Textu. Po zruynowaniu NINIWY, inne Miasto ex ruderibus tamtego fundowane nad Tybrem rzeką, z Zamkiem znacznym nomine novo Musul od Turkow nazwane, od Babylonii ceraznieyszey, vulgò Bagadat leżące in spatio trzydniowey podroży, Taste Kirchero.
NANKING, czyli MANKIN w Chinach w Krolestwie Nanking, y w całey Azyi naywiększe Miasto, Ludnieysze y bogatsze od PEKINGA. Tu Imperator Chiński cżęściey rezyduie, bo iest w Chinach Południowych, mieyscu bespiecznieyszym nad pozycyę PEKINGU. ktory blisko granic Nieprzyiacioł będąc, Cesarza w sobie rezyduiącego, zawsze intra metum
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 421
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Zaire, albo Zambre, tojest NILIDESA antiqui Nominis. Tandem ad fundum prawdy przyszli na to wysadzeni od Imperatora Abysyńskiego, że wypływa z dwóch Zrzodeł NILUS równiny jednej Sakała, albo Sagala nazwanej, między dwiema górami leżącej w Królestwie Gojam do Cesarza Abysyńskiego należącym; które miejsce jest od Miasta Gondar Stołecznego Abysyńskiego Państwa, in spatio trzydniowego chodu. Ze Zrzodeł tych dwoma Strumieniami znaczny wymiar ziemi upłynąwszy, formuje Jezioro Dembea, albo Bedo. Co samo że tak jest, novissime potwierdził Ksiądz Piotr Paez, albo Paiz Soc: Jezu Roku Pańskiego 1618 2. Aprilis in praesentia samego Abysyńskiego Cesarza, twierdzący że te dwie Zrzodła, są na Padołach obszernych, górami
Zaire, albo Zambre, toiest NILIDESA antiqui Nominis. Tandem ad fundum prawdy przyszli na to wysadzeni od Imperatora Abysyńskiego, że wypływa z dwoch Zrzodeł NILUS rowniny iedney Sakała, albo Sagala nazwaney, między dwiemá gorami leżącey w Krolestwie Goyam do Cesarza Abysyńskiego należącym; ktore mieysce iest od Miasta Gondar Stołecznego Abysyńskiego Państwa, in spatio trzydniowego chodu. Ze Zrzodeł tych dwoma Strumieniami znaczny wymiar ziemi upłynąwszy, formuie Iezioro Dembea, albo Bedo. Co samo że tak iest, novissimè potwierdził Xiądz Piotr Paez, albo Paiz Soc: IESU Roku Pańskiego 1618 2. Aprilis in praesentia samego Abysyńskiego Cesarza, twierdzący że te dwie Zrzodła, są na Padołach obszernych, gorami
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 562
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
na oponę Meczetu potrzeba, stara zatym Pielgrzymom cedyt po kawałku, za miast Relikwii, na znak Peregrynacyj odprawionej. Ku tym kawałkom obróceni, potym modlą się, zowiąc je Kibla. Wielbłąda potym stroją w kwiaty owego, i na całe życie od prac libertują. Celebrują też Mahometani Bajran,tojest czas wesołści, i uciechy trzydniowej, dwa razy do roku: Jeden Bajran wielki, zaraz następujący po Poście Miesięcznym Ramazanie, za pokazaniem się Nowego Miesiąca. Drugi mały Bajran w dni circiter 70 po pierwszym, niby to naszę Wielkanoc, i Zielone Święta imitując: W czasy te próżnować, weselić się, bankietować należy. W Wielkich Miastach strzelaniem z dział
na oponę Meczetu potrzeba, stara zatym Pielgrzymom cedit po kawałku, za miast Relikwii, na znak Peregrynacyi odprawioney. Ku tym kawałkom obroceni, potym modlą się, zowiąc ie Kibla. Wielbłąda potym stroią w kwiaty owego, y na całe życie od prac libertuią. Celebruią też Machometani Bayran,toiest czas wesołsci, y uciechy trzydniowey, dwa razy do roku: Ieden Bayran wielki, zaraz następuiący po Poście Miesięcznym Ramazanie, za pokazaniem się Nowego Miesiącá. Drugi máły Bayran w dni circiter 70 po pierwszym, niby to naszę Wielkanoc, y Zielone Swięta imituiąc: W czasy te prożnować, weselić się, bankietować należy. W Wielkich Miástach strzelaniem z dział
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1104
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
sumy po czerw, zł 30 złożyliśmy na ekspensa pogrzebowe i tę sumę bracia moje, to jest 120 czerw, zł, do rąk moich na ten ekspens oddali, a to zrobiwszy poszliśmy do spania.
Nazajutrz rano rozesłałem do Brześcia do wszystkich kościołów i do innych w okolicy będących kościołów i cerkwi pieniądze na trzydniowe po ojcu naszym dzwonienie, a oraz wszystkie brzeskie i inne o mil sześć zakony tudzież dekanaty ritus latini et graeci na eksportacją ciała zaprosiłem. Na trzeci dzień po moim zaproszeniu zjechała się wielka liczba duchowieństwa i bractw. A że w takich nieszczęśliwych aktach nie byliśmy świadomi, tedy gdy nie uprzedziliśmy księdza Ignacego Buchowieckiego
sumy po czerw, zł 30 złożyliśmy na ekspensa pogrzebowe i tę sumę bracia moje, to jest 120 czerw, zł, do rąk moich na ten ekspens oddali, a to zrobiwszy poszliśmy do spania.
Nazajutrz rano rozesłałem do Brześcia do wszystkich kościołów i do innych w okolicy będących kościołów i cerkwi pieniądze na trzydniowe po ojcu naszym dzwonienie, a oraz wszystkie brzeskie i inne o mil sześć zakony tudzież dekanaty ritus latini et graeci na eksportacją ciała zaprosiłem. Na trzeci dzień po moim zaproszeniu zjechała się wielka liczba duchowieństwa i bractw. A że w takich nieszczęśliwych aktach nie byliśmy świadomi, tedy gdy nie uprzedziliśmy księdza Ignacego Buchowieckiego
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 404
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
Kościele Z. Jana Ewangelisty, odtąd Z. Gwidona nazwanym. Żył około Roku 1048. Surius.
GOARA Z. Kapłana dnia 6. Lipca. Był Francuz natione, Jerzego i Waleryj syn zacnych Rodziców. Nieprzyjaciół swoich z głodu prawie umierającęj łani przywołanej mlekiem pożywił. Płaszcz swój na słońca promieniu powiesił. Spotwarzony, od trzydniowego niemowlęcia mówiącego, od kalumnii obroniony. Umarł około Roku 700. leży cudowny blisko Trewiru u Z. Feliksa w Kościele od Pipina fundowanym.
GENOWEFY Panny Z. 3. Stycznia. Relikwie jej leżą w Paryżu w Kościele SS. Piotra i Pawła Apostołów; który się teraz zowie Z. Genewefy u Kanoników Regul: Jest
Kościele S. Iana Ewangelisty, odtąd S. Gwidona nazwanym. Zył około Roku 1048. Surius.
GOARA S. Kapłana dnia 6. Lipca. Był Francuz natione, Ierzego y Waleryi syn zacnych Rodzicow. Nieprzyiacioł swoich z głodu prawie umieraiącęy łani przywołaney mlekiem pożywił. Płaszcz swoy na słońca promieniu powiesił. Spotwarzony, od trzydniowego niemowlęcia mowiącego, od kalumnii obroniony. Umarł około Roku 700. leży cudowny blisko Trewiru u S. Felixa w Kościele od Pipina fundowanym.
GENOWEFY Panny S. 3. Stycżnia. Relikwie iey leżą w Paryżu w Kościele SS. Piotra y Pawła Apostołow; ktory się teraz zowie S. Genewefy u Kanonikow Regul: Iest
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 145
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
jedno zaszło w jaskinię skaly, tam się zostało; Pastuch je strzałą z łuku puszczoną stamtąd wypędzając, też strzały na się nazad lecące admirując, dał drugim znać. Zbiegli się Sip[...] ntini Obywatele po Całego świata, praecipue o WŁOCHACH
pod górę mieszkający, a widząc i oni ten cud, do Biskupa Sypontckiego donoszą. Ten trzydniowy Post nakazał, i miał rewelację, iż te miejsce w protekcyj jest Z Michała Archanioła; dokąd poszedłszy z Procesją, znalazł jak Kościół wyrobione miejsce; więc go poświęcił Z Archaniołowi Michałowi: stąd się zowie podziś dzień: tu Góra Z Anioła. Jest i Troja Miasto in memoriam i na imię Troi Greckiej, wystawione
iedno zaszło w iaskinię skaly, tam się zostáło; Pastuch ie strzałą z łuku puszczoną ztamtąd wypędzaiąc, też strzały na się nazad lecące admiruiąc, dał drugim znać. Zbiegli się Sip[...] ntini Obywatele po Całego świata, praecipuè o WŁOCHACH
pod gorę mieszkaiący, a widząc y oni ten cud, do Biskupa Sypontckiego donoszą. Ten trzydniowy Post nakazał, y miáł rewelácyę, iż te mieysce w protekcyi iest S Michała Archánioła; dokąd poszedłszy z Processyą, znalazł iak Koscioł wyrobione mieysce; więc go poświęcił S Archaniołowi Michałowi: ztąd się zowie podziś dzień: tu Gora S Anioła. Iest y Troia Miasto in memoriam y na imie Troi Greckiey, wystawione
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 228
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
/ abo okupi. A który nato nie przemoże/ niech trzy dni pości/ wnocy jedząc/ a w dzień nic. To takim sposobem okupują krzywoprzysięstwo swoje Tatarowie: z majętności nas wyzuwając/ i od inszych zbrodni i łotrostw swym krzywoprzysięstwem wolnymi bywają. Bogdaj z piekła takowy Prorok na wieki nie wyźrzał/ który trzydniowym postem/ krzywoprzysięstwo z Tatar jako z Sektarzów swych znosi. A ja i drugi dla trzech dni postu Tatarskiego majętności zbędę. Takci Tatarzyn Asan Ałejewicz prawując się/ na jednym zacnym Senatorze/ wyprzysięgał majętność na Wace przy murowanym moście/ i trzyma ją/ i z tego się przed inszymi przechwala. A iż się mu
/ ábo okupi. A ktory náto nie przemoże/ niech trzy dni pośći/ wnocy iedząc/ á w dźień nic. To tákim sposobem okupuią krzywoprzyśięstwo swoie Tátárowie: z máiętności nas wyzuwáiąc/ y od inszych zbrodni y łotrostw swym krzywoprzyśięstwem wolnymi bywáią. Bogday z piekłá tákowy Prorok ná wieki nie wyźrzał/ ktory trzydniowym postem/ krzywoprzyśięstwo z Tátar iáko z Sektarzow swych znośi. A iá y drugi dla trzech dni postu Tátárskiego máiętnośći zbędę. Tákći Tátárzyn Assan Ałeiewicż práwuiąc się/ ná iednym zacnym Senatorze/ wyprzyśięgał máiętność ná Wáce przy murowánym mośćie/ y trzyma ią/ y z tego się przed inszymi przechwala. A iż się mu
Skrót tekstu: CzyżAlf
Strona: 60
Tytuł:
Alfurkan tatarski
Autor:
Piotr Czyżewski
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
egzotyka, historia, obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1617
Data wydania (nie wcześniej niż):
1617
Data wydania (nie później niż):
1617
. szkutów na którym Portret Z. PIOTRA i Sieci. W tym Penitencjarze od Z. PIOTRA i Kapellani Ciało balsamują, w Habit Biskupi, w Kapelusz stroją, w rękę kielich dają, do Kaplicy Z. Sykstusa wynoszą, potym do Z. Piotra, gdzie go Kapituła Kanonicza odbiera, w pewnej lokuje Kaplicy do trzydniowego całowania nóg Jego kratą otoczonych. Po ekspiracyj trzech dni, w Urnę Cyprysową, potym w prostą sosnową, w trzecią ołowianą włożone bywa Ciało, i in loco editiori postawione. Interim Senat Rzymski w Kapitolium zasiadając, wszelką Rzymowi prowiduje securitatem, i Pospólstwu Dzwonem na to destynowanym przy Kapitolium, śmierć ogłaszać każe Beatissimi. Wielkich
. szkutow ná ktorym Portret S. PIOTRA y Sieci. W tym Penitencyarze od S. PIOTRA y Kapellani Ciało balsamuią, w Habit Biskupi, w Kapelusz stroią, w rękę kielich daią, do Kaplicy S. Syxtusa wynoszą, potym do S. Piotrá, gdźie go Kapituła Kanonicza odbierá, w pewney lokuie Kaplicy do trzydniowego całowania nog Iego kratą otoczonych. Po expirácyi trzech dni, w Urnę Cyprysową, potym w prostą sosnową, w trzecią ołowiáną włożone bywá Ciało, y in loco editiori postawione. Interim Senat Rzymski w Kapitolium zásiadaiąc, wszelką Rzymowi prowiduie securitatem, y Pospolstwu Dzwonem ná to destynowánym przy Kapitolium, śmierć ogłaszać każe Beatissimi. Wielkich
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 122
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
zaśpiewał: gdzie na wielkim Ołtarzu świeca zgasła, potym na słowa. Tuis Famulis subveni zajeła się, prognostykując znowu podniesienie rebelii Kozackiej, bo pod Beresteczkiem zebrało się znowu Kozaków na 2. kroć sto tysięcy, Tatarów z Hanem 100. tysięcy; dokąd Król pospieszył, przy pomocy Z. Michała na obłokach widzianego, po trzydniowej utarczce, wygrał pole, położywszy nieprzyjaciół na 30. tysięcy, nie bez ruiny swoich teste Kochowski. Znowu pod Batohem na 9. tysięcy Polaków uderzyli, znieśli i Kalinowskiego Hetmana zgubili. Było powietrze cięskie; które w samym Krakowie na 30. tysięcy ludzi umorzyło. Widziana była Kometa trzy dni, w miotłę zmieniona.
záśpiewał: gdźie ná wielkim Ołtarzu świeca zgasłá, potym ná słowá. Tuis Famulis subveni záieła się, prognostykuiąc znowu podniesienie rebellii Kozáckiey, bo pod Beresteczkiem zebráło się znowu Kozákow ná 2. kroć sto tysięcy, Tátarow z Hanem 100. tysięcy; dokąd Krol pospieszył, przy pomocy S. Michałá ná obłokach widźianego, po trzydniowey utárczce, wygráł pole, położywszy nieprzyiacioł ná 30. tysięcy, nie bez ruiny swoich teste Kochowski. Znowu pod Batohem ná 9. tysięcy Polákow uderzyli, znieśli y Kálinowskiego Hetmaná zgubili. Było powietrze cięskie; ktore w samym Krákowie ná 30. tysięcy ludźi umorzyło. Widźiána była Kometa trzy dni, w miotłę zmienioná.
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 360
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746