po Zmartwychwstaniu słowo przemówił do białychgłów, w-szczegolności do Magdaleny, tedy nie kazał się jej frasować. Quid ploras? Nie płacz. Idąc także na Krzyż mówi białymgłowom, Nolite flere super me. Nie płaczcie nade- mną. Upatrzył to pytanie pomieniony Eutymiusz: Mulieribus quae discipulae erant, gaudium, ante omnem sermonem tribuit. Białymgłowom Uczennicom, wesele, przed wszelką inną mową ofiarował. Czemu? Bo naród był od Boga na frasunek potępiony. Rzeczono im w-przeklęctwie, In dolore paries, w-smutku rodzić będziesz, aby im Pan uczynił Święto, oto im wesele opowiada. Powiedz ty białejgłowie: Oto Pan, świat sobie podbił, Oto Książęcia
po Zmartwychwstániu słowo przemowił do białychgłow, w-szczegolnośći do Mágdáleny, tedy nie kazał się iey frásowáć. Quid ploras? Nie płácz. Idąc tákże ná Krzyz mowi białymgłowom, Nolite flere super me. Nie płáczćie náde- mną. Upátrzył to pytánie pomieniony Eutymiusz: Mulieribus quae discipulae erant, gaudium, ante omnem sermonem tribuit. Białymgłowom Vczennicom, wesele, przed wszelką inną mową ofiárował. Czemu? Bo narod był od Bogá ná frásunek potępiony. Rzeczono im w-przeklęctwie, In dolore paries, w-smutku rodźić będźiesz, áby im Pan vczynił Swięto, oto im wesele opowiáda. Powiedz ty białeygłowie: Oto Pan, świát sobie podbił, Oto Xiążećia
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 29
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
Bożego.
MICHAŁA Gedrojca B. Herbu Poraj Książęcia Litewskiego Zakonnika laiczka Zakonu Najś: Panny de paenitentia, 4. Maja. Krucyfiks z nim rozmawiał w Krakowie: Esto patiens usq; ad mortem, umarł Roku 1485. leży w Krakowie u Z. Marka, na ulicy Sławkowskiej.
MARYJ Magdaleny Z. Pokutnicy i uczennicy Pańskiej 22. Lipca. Była to Łazarza i Marty siostra, Od Zamku Magdalum w Galilei, gdzie Panu jednemu swawolnie służyła, nazwana Magdalena. Siedm czartów z niej Chrystus wypędżył; jego Kazaniami, będąc mulier in Civitate peccatrix, nawróciła się. W Domu Szymona Faryzeusza podczas traktamentu nogi łzami obmyła, włosami otarła, drogim
Bożego.
MICHAŁA Gedroyca B. Herbu Poray Xiążęcia Litewskiego Zakonnika laiczka Zakonu Nayś: Panny de paenitentia, 4. Maia. Krucyfix z nim rozmawiał w Krakowie: Esto patiens usq; ad mortem, umarł Roku 1485. leży w Krakowie u S. Marka, na ulicy Sławkowskiey.
MARYI Magdaleny S. Pokutnicy y uczennicy Pańskiey 22. Lipca. Była to Łazarza y Marty siostra, Od Zamku Magdalum w Galilei, gdzie Panu iednemu swawolnie służyła, nazwana Magdalena. Siedm czartow z niey Chrystus wypędżił; iego Kazaniami, bedąc mulier in Civitate peccatrix, nawrociła sie. W Domu Szymona Faryzeusza podczas traktamentu nogi łzami obmyła, włosami otarła, drogim
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 181
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
z nim razem być w grobie. Nie jest to sztuka, Przyjaciela kochać, Pieścić się z zdrowym, oświadczać mu chęci, Mniejsza gdy umrze, zabijać się, szlochać, To grunt, po śmierci kochać go w pamięci, I nie żałować Balsamu dla duszy, Którym się Boskie miłosierdzie wzruszy.
Straciła z Mistrzem dobra uczennica Miłość do ludzi, ochotę do świata; Błądzi w pustyniach jak Synogarlica Osierociała, smutno jęcząc lata, Odpocząć nie chce w zielonej gęstwinie, Szuka sposobnej na swój żal Jaskinie. Tam czas zbawienny, tam spoczynek z trudu, Tam słodkie zmiłym JEZUSEM rozmowy, Tam z łez fontanny na obmycie brudu, Tam wolność wieczna
z nim rázem bydź w grobie. Nie iest to sztuka, Przyiaciela kochać, Pieścić się z zdrowym, oświadczać mu chęci, Mnieysza gdy umrze, zábiiać się, szlochać, To grunt, po śmierci kochać go w pamięci, Y nie żałować Balsamu dla duszy, Ktorym się Boskie miłosierdzie wzruszy.
Stráciła z Mistrzem dobra uczennicá Miłość do ludzi, ochotę do świata; Błądzi w pustyniach iák Synogarlica Osierociała, smutno ięcząc láta, Odpocząć nie chce w zieloney gęstwinie, Sżuka sposobney ná swoy żal Jaskinie. Tam czas zbáwienny, tam spoczynek z trudu, Tam słodkie zmiłym JEZUSEM rozmowy, Tam z łez fontanny ná obmycie brudu, Tam wolność wieczna
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 206
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
białogłowa i dziecię rządziło; ale zaprawdę znać tam było rząd dobry, dla osobliwej industrii samego kardynała, który acz na nogi i na ręce od podagry i chiragry bardzo był chory, ale na głowę był zdrowy, i zdrowo z nim było państwu tamtemu.
3. Rano wysłuchawszy mszy, przy której słyszał królewic imć śpiewającą uczennicę onej Septimii, jechaliśmy do pałacu letniego i do ogrodów książęcych, gdzieśmy nie tylko piękną fabrykę i różne malowania widzieli, ale i fontann siła z różnemi kunsztami wodnemi. Godna rzecz do widzenia też tam jest miejsce jedno na kształt małego jakiego sadu, pełne drzewa pomarańczowego i cytrynowego, które i w tym miesiącu owoc
białogłowa i dziecię rządziło; ale zaprawdę znać tam było rząd dobry, dla osobliwéj industryi samego kardynała, który acz na nogi i na ręce od podagry i chiragry bardzo był chory, ale na głowę był zdrowy, i zdrowo z nim było państwu tamtemu.
3. Rano wysłuchawszy mszy, przy któréj słyszał królewic jmć śpiewającą uczennicę onéj Septimii, jechaliśmy do pałacu letniego i do ogrodów książęcych, gdzieśmy nie tylko piękną fabrykę i różne malowania widzieli, ale i fontan siła z różnemi kunsztami wodnemi. Godna rzecz do widzenia téż tam jest miejsce jedno na kształt małego jakiego sadu, pełne drzewa pomarańczowego i cytrynowego, które i w tym miesiącu owoc
Skrót tekstu: PacOb
Strona: 108
Tytuł:
Obraz dworów europejskich
Autor:
Stefan Pac
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1624 a 1625
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1625
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Józef Kazimierz Plebański
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zygmunt Schletter
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1854
nazywała. Hlidebrandy Arcy-Biskup umarł. Dany mu napis: Bellipotens en Plettenbergius atque Michael Conjucti Moschos felici marte retundunt; Auspicisque sius praescribunt foedera pacis, Egregiam statuunt laudem, famamque perennem. 1509.
Nastąpił po nim Gaspar de Lunden, który zarobił na tę Historyków pochwałę: Fidelis justitiae et pacis Custos. Aprobował historią Błogosławionej Tekli uczennicy Pawła Z. której głowa w Kościele Ryskim cudami słynęła. 1509. XVII. Arcyb: Gaspar de Lunden.
Namieniono wyżej, że za Hermistrza Hylzena obywatele Księstwa Pskowskiego szukali złączenia się z Inflantami; ponowili tę chęć swoję w tymże roku 1509. przez posłów swoich, dopraszając się u Hermistrza Plettenberka, żeby ich do
nazywała. Hlidebrandi Arcy-Biskup umarł. Dany mu napis: Bellipotens en Plettenbergius atque Michael Conjucti Moschos felici marte retundunt; Auspicisque sius praescribunt foedera pacis, Egregiam statuunt laudem, famamque perennem. 1509.
Nastąpił po nim Gaspar de Lunden, ktory zarobił na tę Historykow pochwałę: Fidelis justitiae et pacis Custos. Approbował historyą Błogosławioney Tekli uczennicy Pawła S. ktorey głowa w Kośćiele Ryskim cudami słynęła. 1509. XVII. Arcyb: Gaspar de Lunden.
Namieniono wyżey, że za Hermistrza Hylzena obywatele Xięstwa Pskowskiego szukali złączenia śię z Inflantami; ponowili tę chęć swoję w tymże roku 1509. przez posłow swoich, dopraszając śię u Hermistrza Plettenberka, żeby ich do
Skrót tekstu: HylInf
Strona: 74
Tytuł:
Inflanty w dawnych swych i wielorakich aż do wieku naszego dziejach i rewolucjach
Autor:
Jan August Hylzen
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1750
Data wydania (nie wcześniej niż):
1750
Data wydania (nie później niż):
1750