dixit illi dura et iniuriosa verba: czemuż to ów językowy szermierz drzy przed Trybunałem? nie ma od sądu pokoju. Dixit dura et iniuriosa verba, drzy, bo kalumniją zadał. 2. Miał trzecią sprawę z-Regestru kryminałów Kaim: że zabił Abla. Wielka niesprawiedliwość, krew wylana, jakoż tę niesprawiedliwość ukarał Bóg, mówi Pismo Święte, Egressus Cain à facie Domini habitauit profugus in terra ad Orientalem plagam Eden, jako tułacz profugus mięszkał na wschód słońca na miejscu Eden. Mówi Glossa że to słowo Eden znaczy raczenie, bankietowanie, quod interpretatur Epulatio. Snać Kaim zabiwszy, w-melankolią wpadszy, jadł, pił, aby sobie wesołości
dixit illi dura et iniuriosa verba: czemuż to ow ięzykowy szermierz drzy przed Trybunałem? nie ma od sądu pokoiu. Dixit dura et iniuriosa verba, drzy, bo kálumniją zádał. 2. Miał trzećią spráwę z-Regestru kryminałow Kaim: że zábił Ablá. Wielka niespráwiedliwość, krew wylana, iákoż tę niespráwiedliwość vkarał Bog, mowi Pismo Swięte, Egressus Cain à facie Domini habitauit profugus in terra ad Orientalem plagam Eden, iáko tułácz profugus mięszkał ná wschod słońcá ná mieyscu Eden. Mowi Glossa że to słowo Eden znáczy raczenie, bánkietowánie, quod interpretatur Epulatio. Snać Kaim zábiwszy, w-melánkolyią wpadszy, iadł, pił, áby sobie wesołośći
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 11
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
Położoną Książęciu przynoszą, Buławe. Niewczas (powie) kiedy te góre już nieszczesną Złe zawzieło, obsyłać taką, się poczesną. Niech zdrowi jej donoszą, co przednim ją wzięli, A dowiedzą, po czasie czego się podjeli. Zaczym tylkoż ku niebu westchnąwszy serdecznie: O mój Boże! jeźliżeś zamierzył koniecznie Ojczyźne te ukarać, i przez gmin tak lekki, Narodowi naszemu hańbe te na wieki, Sam bij raczej, sam strzelaj ostre swe pioruny, A Chłopom tej pociechy nie daj i Fortuny. Przynamniej, co niewstydu tego dziś przyczyną, Kogo trafisz! ze swoją zależe ruiną Wszytkich pierwej niech i ja nawet własną głową Jeżlim winien,
Położoną Xiążećiu przynoszą, Buławe. Niewczás (powie) kiedy te gore iuż nieszczesną Złe záwźieło, obsyłać taką, sie poczesną. Niech zdrowi iey donoszą, co przednim ią wźieli, A dowiedzą, po czasie czego sie podieli. Záczym tylkoż ku niebu westchnąwszy serdecznie: O moy Boże! ieźliżeś zámierzył koniecznie Oyczyźne te ukárać, i przez gmin tak lekki, Národowi nászemu hańbe te na wieki, Sam biy raczey, sam strzelay ostre swe pioruny, A Chłopom tey poćiechy nie day i Fortuny. Przynamniey, co niewstydu tego dźiś przyczyną, Kogo tráfisz! ze swoią zależe ruiną Wszytkich pierwey niech i ia nawet własną głową Ieżlim winien,
Skrót tekstu: TwarSWoj
Strona: 32
Tytuł:
Wojna domowa z Kozaki i z Tatary
Autor:
Samuel Twardowski
Drukarnia:
Collegium Calissiensis Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
. Drudzy zaś inaczej Uważniejszy radzili; Jakimkolwiek raczei Zatrzymać go pokojem. A to żeby sieły Tak różno rozsypane nasze się skupieły, I Wojska co zebrało. Którego potrzeba, Choćby kto obiecował pokoj nam z-nim z-nieba. Oczym prędko do niego, posłać Komisarze, Którzyby moc te mieli, leźli się ukarze I szczerze upamieta, w rzeczy na przyczyne Senatorów niektórych, odpuścić mu wine. A czymby go dowodniej w-tym animowali: Chorągiew mu Wojskową od Króla posłali l Hetmańską Buławe. Nie był nad Kisiela Sposobniejszy; Któryby znał Nieprzyjaciela Tegoż lipiej, i spół z-nim w-starynnej jedności Ruskiej będąc, tyle miał u
. Drudzy záś ináczey Uwáżnieyszy radźili; Iákimkolwiek raczei Zátrzymać go pokoiem. A to żeby sieły Ták rożno rozsypáne nasze sie zkupieły, I Woyská co zebrało. Ktorego potrzebá, Choćby kto obiecował pokoy nam z-nim z-nieba. Oczym pretko do niego, posłáć Komissarze, Ktorzyby moc te mieli, leźli sie ukarze I szczerze upamieta, w rzeczy ná przyczyne Senatorow niektorych, odpuśćić mu wine. A czymby go dowodniey w-tym animowali: Chorągiew mu Woyskową od Krolá posłali l Hetmańską Bułáwe. Nie był nad Kisielá Sposobnieyszy; Ktoryby znał Nieprzyiaćielá Tegoż lipiey, i społ z-nim w-stárynney iednośći Ruskiey będąc, tyle miał u
Skrót tekstu: TwarSWoj
Strona: 42
Tytuł:
Wojna domowa z Kozaki i z Tatary
Autor:
Samuel Twardowski
Drukarnia:
Collegium Calissiensis Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
i odszczepieńcy od kościoła Katolickiego/ iż . Jako niegdy bluźnił w Konstantynopolu niezbożny jeden Arianin/ za czasów Anastazjusza Cesarza/ jako świadczą rozmaici pisarze. Na którego jawnie natychmiast/ skoro przeciwko Trójcy Przenaświętszej z ust swoich bluźnierstwa wypuścił/ spuścił P. Bóg troisty piorun/ i spalił go na proch zarazem/ chcący jego niezbożność ukarać. Mówi tedy Paulus Diaconus w Historyjej swojej: Jako z przyrodzenia znamy rodzice swoje, tak też mamy znać i Stwórce swojego. Znatury to ma człowiek że rozumem Na Dzień świętej Trójce, Kazanie Trzecie. swoim poznać może iż jest Bóg na niebie który ten świat stworzył. Cornel: Mussus Conc de SS Trinit:
y odszczepieńcy od kośćiołá Kátholickiego/ iż . Iáko niegdy bluźnił w Konstántynopolu niezbożny ieden Aryánin/ zá czásow Anástázyuszá Cesárzá/ iáko świádczą rozmáići pisárze. Ná ktorego iáwnie nátychmiast/ skoro przećiwko Troycy Przenaświętszey z ust swoich bluźnierstwá wypuśćił/ zpuśćił P. Bog troisty piorun/ y zpalił go ná proch zárázem/ chcący iego niezbożność vkáráć. Mowi tedy Paulus Diaconus w Historyiey swoiey: Iáko z przyrodzenia znamy rodzice swoie, ták też mamy znać y Stworce swoiego. Znátury to ma człowiek że rozumem Ná Dźień świętey Troyce, Kazánie Trzećie. swoim poznać może iż iest Bog na niebie ktory ten świat stworzył. Cornel: Mussus Conc de SS Trinit:
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 21
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
tej Arki z tąd probatur, że tam była prezencja Numinis, bo Jordan rzekę dotknięciem na powietrze podniosła, suche w nim Izraelitom dno czyniąc; bo Betsamitów i Kapłana Ozę za irreweneję nagłą skarała śmiercią; bo Dogona Bożka Filistinowie in adorationem sui z Ołtarza obaliła, a Izraelitom triumfalnych wiele przyniosła Wiktoryj, a czasem ich grzechy ukarała.
Wyprowadziwszy rei esentiam, teraz się godzi pytać, gdzie się ta Arka Pańska, tak Święty Depozyt podział? Odpowiadam, ze kiedy Nabuchodonozor Monarcha Chaldejski. czyli Bybyloński, czyli Asyryiski, Jeruzalem de kretowane na zgubę, za grzechy od Najwyższego Króla, mial Mieczem i Ogniem egzekwować, i actu egzekwował, Jeremiasz Prorok
tey Arki z tąd probatur, że tam była prezencya Numinis, bo Iordan rzekę dotknięciem na powietrze podniosła, suche w nim Izraelitom dno czyniąc; bo Bethsamitow y Kapłana Ozę za irreweneyę nagłą skarała śmiercią; bo Dogona Bożka Filistinowie in adorationem sui z Ołtarza obaliła, a Izraelitom tryumfalnych wiele przyniosła Wiktoryi, a czasem ich grzechy ukarała.
Wyprowadziwszy rei esentiam, teraz się godzi pytać, gdzie się ta Arka Pańska, tak Swięty Depozyt podział? Odpowiadam, ze kiedy Nabuchodonozor Monarcha Chaldeyski. czyli Bybyloński, czyli Asyryiski, Ieruzalem de kretowane na zgubę, za grzechy od Naywyższego Krola, mial Mieczem y Ogniem exekwować, y actu exekwował, Ieremiasz Prorok
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 115
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, specyfikując, Roku Pańskiego - 1250. W Mieście Linckolmie Anglieskim, żydzi dziecię ośmioletnie pojmawszy, ubiczowali, cierniem koronowali, krzyżowali, żołcią poili, bok przebili, wnętrzności na czary wyjęli; kilka razy ciało grzebli, a ziemia nei przyjmowała, w wodę wrzucone, znalezione Autorów Tyranii, tojest Gospodarza, i żydów 90 ukarano surowo, R. P. - 1255. W Toletańskim Powiecie w Hiszpanij,rosprzestrzeniając Żyd winnicę swoję, w skale znalazłKsięgęz kart drzewianych, pisaną Po Łacinie, Grecku, Hebrajsku, inter caeterá było; Syn się Boży narodzi na Świecie z Panny MARYI;y ucierpi za Zbawienie ludzkie. Żyd ten nawrócił sięz całym domem
, specyfikuiąc, Roku Pańskiego - 1250. W Mieście Linckolmie Anglieskim, żydzi dziecię ośmioletnie poymawszy, ubiczowali, cierniem koronowali, krzyżowali, żołcią poili, bok przebili, wnętrzności na czary wyięli; kilka razy ciało grzebli, a ziemia nei przyimowała, w wodę wrzucone, znalezione Autorow Tyranii, toiest Gospodarza, y żydow 90 ukarano surowo, R. P. - 1255. W Toletańskim Powiecie w Hiszpanii,rosprzestrzeniaiąc Zyd winnicę swoię, w skale znalazłKsięgęz kart drzewianych, pisaną Po Łacinie, Grecku, Hebraysku, inter caeterá było; Syn się Boży narodzi na Swiecie z Panny MARYI;y ucierpi za Zbawienie ludzkie. Zyd ten nawrocił sięz całym domem
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 212
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
skały, w rzucić między drapieżne Bestie, Kości łamać w kole. Wieszania był sposób u Pogan na Krzyżu, nakształt litery T formowanym, który modelusz od Pogan wzięli Żydzi ZBAWCĘ Świata Krzyżując. Alęksander Wielki 2000 Tyryiczyków, a Titus w dobywaniu Jeruzalem więcej Żydów pokrzyżowali, po 500 co dnia przez czas nie mały krzyżową ukarał śmiercią. W Niemczech i w Polsce długo wiszą Ciała, w Anglii i Francyj po zachodzie Słońca grzebią.
NIE GŁOWNEGO KARANIA rodzaje są które nie życie, ale część ciała i honoru biorą, jako to Ucięcie Nogi słudze zbiegłemu, Urznięcie Nosa, i uszu za Cudzołosłwo; Urznięcie Języka za bluźnierstwo, Ucięcie Palca za krzywo
skały, w rzucić między drapieżne Bestye, Kości łamać w kole. Wieszania był sposob u Pogan na Krzyżu, nakształt litery T formowanym, ktory modelusz od Pogan wzieli Zydzi ZBAWCĘ Swiata Krzyżuiąc. Alęxander Wielki 2000 Tyryiczykow, á Titus w dobywaniu Ieruzalem więcey Zydow pokrzyżowali, po 500 co dnia przez czas nie mały krzyżową ukarał śmiercią. W Niemczech y w Polszcze długo wiszą Ciała, w Anglii y Francyi po zachodzie Słońca grzebią.
NIE GŁOWNEGO KARANIA rodzaie są ktore nie życie, ale część ciała y honoru biorą, iako to Ucięcie Nogi słudze zbiegłemu, Urznięcie Nosa, y uszu za Cudzołosłwo; Urznięcie Ięzyka za bluźnierstwo, Ucięcie Palca za krzywo
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 366
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
pamiętał, iż Fortuna inconstans, i tym nie wynosił się Triumfem, Kat z nim był na Triumfalnym Wozie z Koroną złotą, admonendo, że dziś in triumpho wieziony, jutro na marach niesiony być możesz, Fortunâ tuâ abutens et honore. Przywiązywano do woza Triumfalnego Dzwonek i Bicz; na znak, że go na grzbiecie ukarzą, albo na gardle, jeżeli jakie na niego zawinie Fatum. Za nim POSŁOWIE i TrybunI na Koniach jechali, a Wojsko pieszo w Laurowych Wieńcach z aklamacjami i śpiewaniem wesołym. Tą pompą przez Rzym IMPERATOR przez Bramę i Most Triumfalny różnemi Bestiami wprowadzony, Camillus wieżdzał na Wozie Triumfalnym 4. Końmi białemi: Pompejusz 4 Słoniami
pamiętał, iż Fortuna inconstans, y tym nie wynosił się Tryumfem, Kat z nim był na Tryumfalnym Wozie z Koroną złotą, admonendo, że dziś in triumpho wieziony, iutro na marach niesiony bydź możesz, Fortunâ tuâ abutens et honore. Przywiązywano do woza Tryumfalnego Dzwonek y Bicz; na znak, że go na grzbiecie ukarzą, álbo na gárdle, ieżeli iakie na niego zawinie Fatum. Za nim POSŁOWIE y TRIBUNI na Koniach iechali, a Woysko pieszo w Laurowych Wieńcach z akklamacyami y spiewaniem wesołym. Tą pompą przez Rzym IMPERATOR przez Bramę y Most Tryumfalny rożnemi Bestyami wprowadzony, Camillus wieżdzał na Wozie Tryumfalnym 4. Końmi białemi: Pompeiusz 4 Słoniami
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 466
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
60. ANDRONICUS Comnenus chytry, okrutny, to życie, to oczy Poddanym wydzierający. Skąd tumult i spisek uczyniwszy Poddani, przy manudukcyj Izacjusza Anioła, złapali go, ucięciem ręki i Oka wyłupieniem, i na Wielbląda twarzą do ogona wsadzeniem, tak prowadząc go po ulicach, i przez Pospólstwo, klukami ciała szarpaniem, śmiertelnie ukarali okrutnika.
61. ISACIUS Anioł od Carogrodz kich Obywatelów na Tronie osadzony, z Sycylijczykami, Wołochami, Multanami wojownik, nie co szczę śliwy, dla bojaźni Poddanych, stał się Tyranem, za co od Brata oślepiony, do smrodliwego wtrącony wię zienia.
62. ALEXIUS, Anioł, rozkoszy nie granic pilnujący, od Scytów
60. ANDRONICUS Comnenus chytry, okrutny, to życie, to oczy Poddanym wydzieraiący. Zkąd tumult y spisek uczyniwszy Poddani, przy manudukcyi Izacyusza Anioła, złapali go, ucięciem ręki y Oka wyłupieniem, y na Wielbląda twarzą do ogona wsadzeniem, tak prowadząc go po ulicach, y przez Pospolstwo, klukami ciała szarpaniem, smiertelnie ukarali okrutnika.
61. ISACIUS Anioł od Carogrodz kich Obywatelow na Tronie osadzony, z Sycyliyczykami, Wołochami, Multanami woiownik, nie co szczę śliwy, dla boiazni Poddanych, stał się Tyranem, za co od Brata oślepiony, do smrodliwego wtrącony wię zienia.
62. ALEXIUS, Anioł, roskoszy nie granic pilnuiący, od Scytow
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 480
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Mistrzem Wojciech Margraf, i Elektor Brandenburski, było 34. Między temi Ci Celebriores następujący.
HENRYK Wapold który na swojej Kapitule, albo konwokacyj postanowił, aby Brat występny, od jednego tylko był karany Mistrza, tak temperując paenos, aby świeccy Ludzie nie wiedzieli o tym. Kreowany Sędzia ad latus Magistra, niektóre występki mogący ukarać. Liczbę Pacierzy Laikom postanowił. W Akonie umarł i pogrzebiony po dziesięciu leciech Mistrzostwa swego. Drugi in Ordine Mistrz Otto Karpen R. 1200 institutor Pieczęci Krzyżackiej, tojest Najświęt: Panny siedzącej na Osiołku z P, Jezusem prowadzonym od Z. Józefa. Za tego w Inflanciech nastali Fratres Ensiferi, z Krzyżakami potym złączeni
Mistrzem Woyciech Margraff, y Elektor Brandeburski, było 34. Między temi Ci Celebriores następuiący.
HENRYK Wapold ktory na swoiey Kapitule, albo konwokacyi postanowił, aby Brat występny, od iednego tylko był karany Mistrza, tak temperuiąc paenos, aby swieccy Ludzie nie wiedzieli o tym. Kreowany Sędzia ad latus Magistra, niektore występki mogący ukarać. Liczbę Pacierzy Laikom postanowił. W Akonie umarł y pogrzebiony po dziesięciu leciech Mistrzostwá swego. Drugi in Ordine Mistrz Otto Kárpen R. 1200 institutor Pieczęci Krzyżackiey, toiest Nayświęt: Panny siedzącey na Osiełku z P, Iezusem prowadzonym od S. Iozefa. Za tego w Inflanciech nastali Fratres Ensiferi, z Krzyżakami potym złączeni
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1050
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755