byłem na tronie: Splendebat lucerna eius super caput meum. Lepsze In illo tempore, lepsze owe czasy, bom przed tym jaśniał Koroną Królewską, Lucerna eius super caput meum, a teraz ze mnie żebrak, dawne moje lepsze czasy. 9. Mówi DALEJ JOB. Quando lauabam pedes meos butyro, kiedym umywał nogi moje masłem. Maslaus to był jakiś ten Job, któremu woda na nogi, masło. Gdy byś się był dla glansu cielęcą polewką umywał, toby jeszcze, ale co po maśle na nogach. In sensu morali, gdy owo kto na samej ekspektatywie zostaje, jak został jednym urzędnikiem, tak nim umiera
byłem ná tronie: Splendebat lucerna eius super caput meum. Lepsze In illo tempore, lepsze owe czásy, bom przed tym iáśniał Koroną Krolewską, Lucerna eius super caput meum, á teraz ze mnie żebrak, dawne moie lepsze czásy. 9. MOWI DALEY IOB. Quando lauabam pedes meos butyro, kiedym vmywał nogi moie másłem. Máslaus to był iákiś ten Iob, ktoremu wodá ná nogi, másło. Gdy byś śię był dla glánsu ćielęcą polewką vmywał, toby ieszcze, ále co po máśle ná nogách. In sensu morali, gdy owo kto ná sámey expektátywie zostáie, iák został iednym vrzędnikiem, ták nim vmiera
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 42
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
, Lucerna eius super caput meum, a teraz ze mnie żebrak, dawne moje lepsze czasy. 9. Mówi DALEJ JOB. Quando lauabam pedes meos butyro, kiedym umywał nogi moje masłem. Maslaus to był jakiś ten Job, któremu woda na nogi, masło. Gdy byś się był dla glansu cielęcą polewką umywał, toby jeszcze, ale co po maśle na nogach. In sensu morali, gdy owo kto na samej ekspektatywie zostaje, jak został jednym urzędnikiem, tak nim umiera, tenże stołek młodym go dźwigał, który go osiwiałego nosi, nie umywa ten nóg masłem, nie idą mu smarownie rzeczy, ale szczęście jego
, Lucerna eius super caput meum, á teraz ze mnie żebrak, dawne moie lepsze czásy. 9. MOWI DALEY IOB. Quando lauabam pedes meos butyro, kiedym vmywał nogi moie másłem. Máslaus to był iákiś ten Iob, ktoremu wodá ná nogi, másło. Gdy byś śię był dla glánsu ćielęcą polewką vmywał, toby ieszcze, ále co po máśle ná nogách. In sensu morali, gdy owo kto ná sámey expektátywie zostáie, iák został iednym vrzędnikiem, ták nim vmiera, tenże stołek młodym go dźwigał, ktory go ośiwiáłego nośi, nie vmywa ten nog másłem, nie idą mu smárownie rzeczy, ále szczęśćie iego
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 42
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
, nie strofował. Foentur fructu magis quám dato, nie o datek mu idzie, ale o poprawę, Foentur fructu magis quám dato. Jeżeli też nieradzi słuchać będą ludzie takiego Kazania, Kaznodzieja noga, pójdzie dalej, Pedes praedicatores. 1. DO MEGO PRZEDŚIĘWŹIĘĆIA W-TYCH SłOWACH, Lauabam butyro pedes meos, Umywałem masłem nogi moje, smakuje sobie Job, In illo tempore, onego czasu, smakuje w-tym maśle, przeszłe lata. Niesie przysłowie Polskie, że kiedy chcemy wyrazić, że dawano wiele wina, mowiemy było wina w-bród, mógł by się był w-nim człowiek kąpać. Wyraża tedy Job, miewałem
, nie strofował. Foentur fructu magis quám dato, nie o dátek mu idźie, ále o popráwę, Foentur fructu magis quám dato. Ieżeli też nieradźi słucháć będą ludźie tákiego Kazánia, Káznodźieiá nogá, poydźie dáley, Pedes praedicatores. 1. DO MEGO PRZEDŚIĘWŹIĘĆIA W-TYCH SłOWACH, Lauabam butyro pedes meos, Umywałem másłem nogi moie, smákuie sobie Iob, In illo tempore, onego czásu, smákuie w-tym máśle, przeszłe látá. Nieśie przysłowie Polskie, że kiedy chcęmy wyraźić, że dawano wiele winá, mowiemy było winá w-brod, mogł by się był w-nim człowiek kąpáć. Wyraża tedy Iob, miewałem
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 43
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
Z. Marka Cyra Jana przeniofł, czarci uciekli stamtąd. Ex Actis Cyri et Ioannis Baronius. Piotr 1. Aragoński Król chcąc sobie ująć miłosierdzie Boskie dla wiktoryj z Pogan, Z. Wiktoriana ciało miał w obozie i zbił 40 tysięcy nieprzyjaciół. Bollandus 12. Ianuarii. Wodą ową, którą Święty Edwardus Król Angielski ręce umywał sobie, ślepi oczy swe potarszy wzrok odbierali. Bollandus tenże 5. Ianuarii. Z wzłoków śmiertelnych Z. Feliksa Kapłana Nolańskiego, płynie likwor, czyli olejek, na choroby, osobliwie na uleczenie oczu bardzo pomocny, który likwor Nolańczy kowie Manną nazywają. Którego czasu obficie płynie, obfitość wszelką obiecuje obywatelom; jeśli skąpo
S. Marka Cyra Iana przeniofł, cżarci uciekli ztamtąd. Ex Actis Cyri et Ioannis Baronius. Piotr 1. Aragoński Krol chcąc sobie uiąć miłosierdzie Boskie dla wiktoryi z Pogan, S. Wiktoryana ciało miáł w obozie y zbił 40 tysięcy nieprzyiacioł. Bollandus 12. Ianuarii. Wodą ową, ktorą Swięty Edwardus Krol Angielski ręce umywał sobie, slepi ocży swe potarszy wzrok odbierali. Bollandus tenże 5. Ianuarii. Z wzłokow smiertelnych S. Felixa Kapłana Nolańskiego, płynie likwor, cżyli oleiek, na choroby, osobliwie na ulecżenie ocżu bardzo pomocny, ktory likwor Nolańcży kowie Manną nazywaią. Ktorego cżasu obficie płynie, obfitość wszelką obiecuie obywatelom; ieśli skąpo
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 93
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
O SS. Relikwiach.
ko pisze Zacharias Lippeleo 22. Iulii w życiu Z. Magdaleny. Ampułka także Krwi Chrystusowej jest w Rzymie w Kościele in Ieruzalem. W Belgium Hiszpańskim mieście Brug (Brugae) w Kościele Z. Bazylego, jest Krew Chrystusowa owa nazbierana od Z. Józefa z Arymatyj, gdy zdjętego z Krzyża umywał. Była w przód w Jeruzalem, potym od Roderyka Alsaciusza Komesa albo Hrabie Flandryj, podczas Kruciaty tu złożona Roku 1148. Drudzy piszą, że to Baldwin Król Jerozolimski te SS. Relikwie do Flandryj posłał, przez Opata Sancti Bertini. Najświętszej Krwi Chrystusowej jest Order w Mantui w Włoszech Roku 1608. postanowiony, na pamiątkę
O SS. Relikwiach.
ko pisze Zacharias Lippeleo 22. Iulii w życiu S. Magdaleny. Ampułka także Krwi Chrystusowey iest w Rzymie w Kościele in Ieruzalem. W Belgium Hiszpańskim mieście Brug (Brugae) w Kościele S. Bazylego, iest Krew Chrystusowa owa nazbierana od S. Iozefa z Arymatyi, gdy zdiętego z Krzyża umywał. Była w przod w Ieruzalem, potym od Roderyka Alsaciusza Komesa albo Hrabie Flandryi, podcżas Kruciaty tu złożona Roku 1148. Drudzy piszą, że to Baldwin Krol Ierozolimski te SS. Relikwie do Flandryi posłał, przez Opata Sancti Bertini. Nayświętszey Krwi Chrystusowey iest Order w Mantui w Włoszech Roku 1608. postanowiony, na pamiątkę
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 112
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Persów, od nich się nauczyli Marcion i Manes. Jako to jest Magia naturalna, że Tobiasza w Piśmie Z. ślepota żołcią ryby ugojona: w bęben z skory wilczej zabębniwszy, drugi bęben z skokry baraniej rwie się i pada; bo wilk z baranem mają nienawiść naturalną: że Turczyn w Wenecyj ołowiem roztopionym ręce sobie umywał nic ich nie obraziwszy; że na ukąszenie jaszczurki Tarantuli nie masz innego remedium, tylko słuchać muzyki, po niej tańcować aż do potu. Alexander ab Alexandro Lib: 2. Genialium Dierum. Tej naturalnej Magii, jest Autorem Adam, według Delriona, mając tę wlaną sobie od BOGA przy swojej kreacyj scjencją; którą w
Persow, od nich się nauczyli Marcion y Manes. Iako to iest Magia naturalna, że Tobiasza w Pismie S. slepota żołcią ryby ugoiona: w bęben z skory wilczey zabębniwszy, drugi bęben z skokry baraniey rwie się y páda; bo wilk z baranem maią nienawiść naturalną: że Turczyn w Wenecyi ołowiem roztopionym ręce sobie umywał nic ich nie obraziwszy; że na ukąszenie iaszczurki Tarantuli nie masz innego remedium, tylko słuchać muzyki, po niey tańcować aż do potu. Alexander ab Alexandro Lib: 2. Genialium Dierum. Tey naturalney Magii, iest Autorem Adam, według Delriona, maiąc tę wlaną sobie od BOGA przy swoiey kreacyi scyencyą; ktorą w
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 220
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
prosty Pop zostawszy Mnichem w Klasztorze nad Kozim Jeziorem: niedaleko od niego wykopał sobie jamę, tam lat 6 przeżył, zjednał dobrą osobie opinią, został Archimandrytą w Moskwie u Nowego Spasa, wnet Metropolitą Nowogrodzkim, potym Krutyckim, na ostatek po Józefie Patriarchą Moskiewskim. Życzył sobie zostać Papieżem Moskiewskim; dlatego nogi ubogich na ucztach umywał, opętanych ficte uzdrawiał, jałmużny dawał. Aleksy Michałowicz wielce go estymował, on też jak Car rządził się, kogo chciał karał, wyganiał, więził, z Carem się równał; w książecce Skryzaty, tojest kamienne tablice, nazwał się Wielkim Hospodarem; tytuł sobie dał taki: Z Bożej łaski Nikon Arcybiskup Wielkiego i panującego
prosty Pop zostawszy Mnichem w Klasztorze nad Kozim Ieziorem: niedaleko od niego wykopał sobie iamę, tam lat 6 przeżył, ziednał dobrą osobie opinią, został Archimandrytą w Moskwie u Nowego Spasa, wnet Metropolitą Nowogrodzkim, potym Krutyckim, na ostatek po Jozefie Patryarchą Moskiewskim. Zyczył sobie zostać Papieżem Moskiewskim; dlatego nogi ubogich na ucztach umywał, opętanych ficte uzdrawiał, iałmużny dawał. Alexy Michałowicz wielce go estymował, on też iak Car rządził się, kogo chciał karał, wyganiał, więził, z Carem się rownał; w książecce Skryzaty, toiest kamienne tablice, nazwał się Wielkim Hospodarem; tytuł sobie dał taki: Z Bożey łaski Nikon Arcybiskup Wielkiego y panuiącego
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 20
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
godzi, z racyj, że Białogłowa Herodias na życie Z. JANA instygowała.
Tu główne są Relikwie: Laska cudotworna Mojżeszowa, Rózga Aaronowa: W Podziemnej Kaplicy jest Stół kwadrzasty na którym Zbawiciel nasz ostatnią jadł Wieczerzę i Najśw: postanowił SAKRAMENT, od Z. HELENY przysłany, Tuwalnia, którą CHRYSTUS się przepasał, gdy umywał Nogi Uczniów swoich: Portret CHRYSTUSÓW, od Z. ŁUKASZA malowany: Ciernie z Korony Chrystusowej: Goźdź, którym był CHRUSTUS przybity: Suknia Z. STEFANA Męczennika pokrwawiona i podziurawiona kamieńmi: Arka Pańska, ale ogołocona z bogactw swoich: Scala Sancta albo Gradusy numero 28. krwią CHRYSTUSA zbroczone pod czas Męki;po których
godźi, z racyi, że Białogłowá Herodias ná życie S. IANA instygowáła.
Tu głowne są Relikwie: Laska cudotworna Moyżeszowa, Rozga Aaronowá: W Podźiemney Kaplicy iest Stoł kwádrzasty ná ktorym Zbawiciel nász ostatnią iadł Wieczerzę y Nayśw: postanowił SAKRAMENT, od S. HELENY przysłany, Tuwálnia, ktorą CHRYSTUS się przepasał, gdy umywał Nogi Uczniow swoich: Portret CHRYSTUSOW, od S. ŁUKASZA malowány: Ciernie z Korony Chrystusowey: Goźdź, ktorym był CHRUSTUS przybity: Suknia S. STEFANA Męczennika pokrwáwiona y podźiuráwioná kamieńmi: Arka Pańska, ale ogołoconá z bogactw swoich: Scala Sancta albo Gradusy numero 28. krwią CHRYSTUSA zbroczone pod czas Męki;po ktorych
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 111
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
znać w obalinach. Na tej gorze było Pałaców 2. Caesareum i Agrippium od Heroda Askalonity wystawione, marmurem i złotem ozdobione, pod imieniem Augusta Cesarza i Agrypy Zięcia Cesarskiego, Przyjaciół Herodowych erygowane. Tuż było i jest CAENACULUM, albo Wieczerzy Pańskiej ostatniej miejsce, blisko namienionej góry; gdzie P. CHRYSTUS nogi Uczniom umywał, Tajemnicę Ciała i Krwie swojej postanowił na ostatniej Wieczerzy: tam się i z ranami otwartemi, przez drzwi zawarte Apostołom prezentował: tu DUCH Z. na 120. Uczniów CHRYSTUSOWYCH zstąpił: Z. JAKUB Apostoł Biskupem tu postanowiony. Jerozolimskim: Szczepan i innych 6. na Diakonów ordynowani: tu się pierwsze Apostołskie agitowało Konsylium
znáć w obálinach. Ná tey gorze było Páłacow 2. Caesareum y Agrippium od Heroda Askalonity wystáwione, marmurem y złotem ozdobione, pod imieniem Augusta Cesárza y Agryppy Zięcia Cesarskiego, Przyiácioł Herodowych erigowáne. Tuż było y iest CAENACULUM, albo Wieczerzy Pańskiey ostátniey mieysce, blisko námienioney gory; gdźie P. CHRYSTUS nogi Uczniom umywáł, Táiemnicę Ciáła y Krwie swoiey postánowił ná ostatniey Wieczerzy: tam się y z ránami otwártemi, przez drzwi záwarte Apostołom prezentowáł: tu DUCH S. ná 120. Uczniow CHRYSTUSOWYCH zstąpił: S. IAKUB Apostoł Biskupem tu postánowiony. Ierozolimskim: Szczepan y innych 6. ná Dyakonow ordynowáni: tu się pierwsze Apostolskie agitowáło Koncilium
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 532
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
, Pałac fundowali, Klasztor swojemi osadzili Santonami, do Wieczernika bosemi chodzą nogami,nie plując; Chrześcijanów nie puszczają pod ciężkim karaniem, chybaby się której pobisurmanic odważył, albo 600. zapłacił Cekinów. A naprzód u tego Wieczernika Sień jest na łokci 30. po lewej stronie Meczet, gdzie nogi P. CHRYSTUS umywał Uczniom swoim. Z tego Meczetu jest weście do Kapliczki, gdzie Grób jest Dawidów zmarmuru białego, okryty czerwonym Adamaszkiem: drugi Grób Króla Salomona, nie nakryty. Drugi tuż blisko Meczet jest, gdzie CHRYSTUS Pan ostatnią jadł wieczerzę: tego Wieczernika jest na 20 łokci, jest piękny, widny,zasklepiony, na3
, Pałác fundowáli, Klasztor swoiemi osadźili Santonámi, do Wieczernika bosemi chodzą nogami,nie pluiąc; Chrześcianow nie puszczáią pod cięszkim karániem, chybáby się ktorey pobisurmánic odwáżył, albo 600. zápłacił Cekinow. A náprzod u tego Wieczerniká Sień iest na łokci 30. po lewey stronie Meczet, gdźie nogi P. CHRYSTUS umywáł Uczniom swoim. Z tego Meczetu iest weście do Kápliczki, gdźie Grob iest Dáwidow zmarmuru białego, okryty czerwonym Adámaszkiem: drugi Grob Krola Sálomona, nie nákryty. Drugi tuż blisko Meczet iest, gdźie CHRYSTUS Pan ostátnią iadł wieczerzę: tego Wieczerniká iest ná 20 łokci, iest piękny, widny,zásklepiony, ná3
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 533
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746