pić do denominacji marszałka, bez którego żadnych praw pisać nie możemy, pisać zaś one pod starą laską, inverteremas ordinem, a oraz legem positivam, które nam utrzymać należy, bardziej niż instrukcją, bo te konstytucje in plena Republica mogą kasować, a instrukcje konstytucji nie mogą. Mamy świeże egzemplarze w Grodnie; gdzie prawie uniwersalnie wszystkich województw votum zaszło do niczego nie przystępować, pókiby ewakuacja wojsk moskiewskich promitti nie miała, a przecież stan rycerski do elekcji marszałka przystąpił, dawszy sobie sponsionem, tę materią ante omnia po obraniu marszałka promowować. Bez elekcji marszałka, corpus rzeczypospolitej jest acephalum et mutum, nic czynić nie możemy. Z tych racji życzył
pić do denominacyi marszałka, bez którego żadnych praw pisać nie możemy, pisać zaś one pod starą laską, inverteremas ordinem, a oraz legem positivam, które nam utrzymać należy, bardziéj niż instrukcyą, bo te konstytucye in plena Republica mogą kassować, a instrukcye konstytucyi nie mogą. Mamy świeże exemplarze w Grodnie; gdzie prawie uniwersalnie wszystkich województw votum zaszło do niczego nie przystępować, pókiby ewakuacya wojsk moskiewskich promitti nie miała, a przecież stan rycerski do elekcyi marszałka przystąpił, dawszy sobie sponsionem, tę materyą ante omnia po obraniu marszałka promowować. Bez elekcyi marszałka, corpus rzeczypospolitéj jest acephalum et mutum, nic czynić nie możemy. Z tych racyi życzył
Skrót tekstu: ZawiszaPam
Strona: 401
Tytuł:
Pamiętniki
Autor:
Krzysztof Zawisza
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1715 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1715
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Julian Bartoszewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Jan Zawisza
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1862
powinny wały i Propugnacula, alias z Francuskiego języka Bastiony, po Włosku Beleardy, z mocnej kamiennej, lub cegiełnej materyj. 2. Ze Munimenta, albo Fortyfikacje triangularne są niedoskonałe; pięcią węgielne dobre, Poligona, albo wielu węgielne najlepsze, z doświadczenia Bellatorów Jednej strony każdej, albo ściany długość ma być na stop tysiąc uniwersalnie: Włosi dają tylko po stop ośm set, inne Narody inaczej. Kortyny zaś alias mur między Bastionami nie ma być ciągniony dalej nad 500 stop, ani mniej nad trzydzieści. 3. Wały nie powinny być zbytnie wysokie, bo Nieprzyjaciela zasłaniają podsuwającego się pod Fortecę, ani też bardzo niskie, bo nie zasłonią Defensores:
powinny wały y Propugnacula, alias z Francuskiego ięzyka Bastiony, po Włosku Beleardy, z mocney kámienney, lub cegiełney materyi. 2. Ze Munimenta, albo Fortyfikacye tryangularne są niedoskonałe; pięcią węgielne dobre, Polygona, albo wielu węgielne naylepszé, z doswiadczenia Bellatorow Iedney strony każdey, albo sciany długość ma bydź na stop tysiąc uniwersalnie: Włosi daią tylko po stop ośm set, inne Narody inaczey. Kortyny zaś alias mur między Bastyonami nie ma bydź ciągniony daley nad 500 stop, ani mniey nad trzydzieści. 3. Wały nie powinny bydź zbytnie wysokie, bo Nieprzyiacielà zasłaniáią podsuwaiącego się pod Fortecę, áni też bardzo niskie, bo nie zasłonią Defensores:
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 234
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
upewniam, że go nec turbidus auster nec molles athesiae in obliquum od sprawiedliwości świętej nie uniosą. Jako zaś, IWPanie i Dobrodzieju, eo usque bonitas tua provecta est, ut paratus sis, ne quem beneficii poeniteat, etiam pro ingratis dependere, tak pokornie suplikuję, abyś tę moją asekuracją w sercach prześwietnego
województwa brzeskiego uniwersalnie obowiązanych sobie wielką swoją rekomendacją stwierdzić et annulo gratiae obsigillare raczył.
Niosę pokorną submisją i prośbę do was, wielmożny IMĆ Panie łowczy i podstarości grodzki, horodniczy i sędzio grodzki, dobrodzieje moi, suplikując, abyście mię do społeczności pracy i łaskawego serca swego przyjąć raczyli, od których jako od zacnych i głębokich w ojczyźnie
upewniam, że go nec turbidus auster nec molles athesiae in obliquum od sprawiedliwości świętej nie uniosą. Jako zaś, JWPanie i Dobrodzieju, eo usque bonitas tua provecta est, ut paratus sis, ne quem beneficii poeniteat, etiam pro ingratis dependere, tak pokornie suplikuję, abyś tę moją asekuracją w sercach prześwietnego
województwa brzeskiego uniwersalnie obowiązanych sobie wielką swoją rekomendacją stwierdzić et annulo gratiae obsigillare raczył.
Niosę pokorną submisją i prośbę do was, wielmożny JMĆ Panie łowczy i podstarości grodzki, horodniczy i sędzio grodzki, dobrodzieje moi, suplikując, abyście mię do społeczności pracy i łaskawego serca swego przyjąć raczyli, od których jako od zacnych i głębokich w ojczyźnie
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 142
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
że go ani burzliwy wiatr południowy, ani łagodne pasaty na manowce od sprawiedliwości świętej nie uniosą. Jako zaś, IWPanie i Dobrodzieju, tak daleko rozciąga się twoja dobroć, że jesteś gotów, aby komuś oszczędzić żalu, nawet niewdzięcznikom świadczyć dobrodziejstwa, tak pokornie suplikuję, abyś tę moją asekuracją w sercach prześwietnego województwa brzeskiego uniwersalnie obowiązanych sobie wielką swoją rekomendacją stwierdzić i sygnetem łaski opieczętować raczył. Niosę pokorną submisją i prośbę do was, Wielmożny IMĆ Panie łowczy i podstarości grodzki, horodniczy i sędzio grodzki, dobrodzieje moi, suplikując, abyście mię do społeczności pracy i łaskawego serca swego przyjąć raczyli, od których jako od zacnych i głębokich w ojczyźnie
że go ani burzliwy wiatr południowy, ani łagodne pasaty na manowce od sprawiedliwości świętej nie uniosą. Jako zaś, JWPanie i Dobrodzieju, tak daleko rozciąga się twoja dobroć, że jesteś gotów, aby komuś oszczędzić żalu, nawet niewdzięcznikom świadczyć dobrodziejstwa, tak pokornie suplikuję, abyś tę moją asekuracją w sercach prześwietnego województwa brzeskiego uniwersalnie obowiązanych sobie wielką swoją rekomendacją stwierdzić i sygnetem łaski opieczętować raczył. Niosę pokorną submisją i prośbę do was, Wielmożny JMĆ Panie łowczy i podstarości grodzki, horodniczy i sędzio grodzki, dobrodzieje moi, suplikując, abyście mię do społeczności pracy i łaskawego serca swego przyjąć raczyli, od których jako od zacnych i głębokich w ojczyźnie
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 144
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
uczonych narodziły błędów i nasień do Herezyrozmnożyły, aż na Synodzie Paryskim Roku 1209 wyklęte, palone, czytać i konserwować zakazane przy konfirmacyj Grzegorza IX. Papieża. Aż jak Z: Tomasz Doktor Anielski je z błęców Pogańskich wypurgował, a Stolica Apostołska, znowu je czytać, mieć, i cytować pozwoliła; od wszytkich mądrych uniwersalnie, Księgi te Arystotelesa przyjęte. Pisał bowiem oprócz Philosophica Opera wiele innych w różnych materiach, zgoła popisał na 400 Ksiąg według Laercjusza i Plutarcha. Aleksander Wielki otym Preceptorze swoim te wydał effatum: Plus Aristoteli debere se, quam Parenti suo. Plato o Arystotelesie tym uczniu swoim mówiąc, nazywa go Mentem, intellectum,
uczonych narodziły błędow y nasień do Herezyrozmnożyły, aż na Synodzie Paryskim Roku 1209 wyklęte, palone, czytać y konserwować zakazane przy konfirmacyi Grzegorza IX. Papieża. Aż iak S: Tomasz Doktor Anielski ie z błęcow Pogańskich wypurgował, á Stolica Apostolska, znowu ie czytać, mieć, y cytować pozwoliła; od wszytkich mądrych uniwersalnie, Księgi te Aristotelesa przyięte. Pisał bowiem oprucz Philosophica Opera wiele innych w rożnych materiach, zgoła popisał na 400 Ksiąg według Laercyusza y Plutarcha. Alexander Wielki otym Preceptorze swoim te wydał effatum: Plus Aristoteli debere se, quam Parenti suo. Plato o Aristotelesie tym uczniu swoim mowiąc, nazywa go Mentem, intellectum,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 577
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
w Prorokach tego ukarania końca możemy znaleźć. Zaczym mój Rabinie gdy Bóg karał Ojców naszych za bałwochwalstwo i zabójstwo Proroków, i kara i wina są nam wiadome w Piśmie, a że Bóg nie karze dwa razy za jedno, grzechom przeszłym było naznaczone karanie, to jest niewola LXX. lat, i gdy Bóg nie karze uniwersalnie, tylko za uniwersalny grzech, musi być że po owej niewoli zgrzeszyliśmy wszyscy przed Bogiem grzechem cięższym, aniżeli było bałwochwalstwo dawnych Rodziców i zabójstwo Proroków, iż Bóg za tamte grzechy karał Ojców naszych przez LXX. lat a nie dłużej, a nas karze już od tysiąca lat i dalej, i skarał i rozproszył nas
w Prorokach tego ukarania końca możemy znaleść. Zaczym moy Rabinie gdy Bog karał Oycow naszych za bałwochwalstwo y zaboystwo Prorokow, y kara y wina są nam wiadome w Piśmie, á że Bog nie karze dwa razy zá iedno, grzechom przeszłym było naznaczone karanie, to iest niewola LXX. lat, y gdy Bog nie karze uniwersalnie, tylko zá uniwersalny grzech, muśi być że po owey niewoli zgrzeszyliśmy wszyscy przed Bogiem grzechem ćięższym, ániżeli było bałwochwalstwo dawnych Rodźicow y zaboystwo Prorokow, iż Bog zá tamte grzechy karał Oycow naszych przez LXX. lat á nie dłużey, á nas karze iuż od tyśiąca lat y daley, y skarał y rozproszył nas
Skrót tekstu: SamTrakt
Strona: A2
Tytuł:
Traktat Samuela rabina błąd żydowski pokazujący
Autor:
Samuel Rabi Marokański
Tłumacz:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1705
Data wydania (nie wcześniej niż):
1705
Data wydania (nie później niż):
1705
Wstyd być w regestrze, kto po cudze siąga. W jednym gatunku chodzą dwa humory, Jeden co ludzkie nawiedza komory, Drugim taż sama łakomstwa chęć włada, Tak się do szpichrza, jak do psiarni wkrada. Ci to być muszą do kradzieży snadni, Którzy praw Bożych znać niechcą, nie kradni. Uniwersalnie tego zakazano, By żadnej rzeczy cudzej nie żądano. Z tąd prawo, kłutnia, najazd, pojedynek, Zważ wiele szkodzi jeden zły uczynek? BOGA rozgniewać, przyjaciela stracić, Rzecz źle nabyta, nie może zbogacić. Zły obyczaj i pełen niedyskrecyj w Polsce po cudzych ile Dziedzicznych polować polach, zwłaszcza w Granicach tego,
Wstyd bydź w regestrze, kto po cudze siąga. W iednym gátunku chodzą dwa humory, Jeden co ludzkie náwiedza komory, Drugim taż sama łákomstwa chęć włáda, Ták się do szpichrza, iák do psiarni wkráda. Ci to bydź muszą do krádzieży snadni, Ktorzy práw Bożych znać niechcą, nie kradni. Uniwersalnie tego zákazáno, By żadney rzeczy cudzey nie żądano. Z tąd práwo, kłutnia, naiazd, poiedynek, Zważ wiele szkodzi ieden zły uczynek? BOGA rozgniewać, przyiaciela strácić, Rzecz źle nábyta, nie moźe zbogacić. Zły obyczay y pełen niedyskrecyi w Polszcze po cudzych ile Dziedzicznych polować polach, zwłaszcza w Granicach tego,
Skrót tekstu: DrużZbiór
Strona: 284
Tytuł:
Zbiór rytmów
Autor:
Elżbieta Drużbacka
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pieśni, poematy epickie, satyry, żywoty świętych
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1752
Data wydania (nie później niż):
1752
wszelkich rzeczy do wiwendy, jako to mięsa, chleba, kasz i innych wiktuałów była w mieście suficiencja i codziennie to na rynku sprawiedliwą ceną przedawane było. A częstokroć wygody w tym należytej nie ma albo też nad słuszność drożyzna przeto bywa, że to wszystko u jednych Żydów przedawać się tylko zwykło. Na ostatek i to uniwersalnie dla wszystkich mieszczan chrześcijan deklarujemy i nieodmiennie zachowane mieć chcemy, że jako wszyscy obywatele zarówno swobód miejskich zażywać usiłują, tak też wszyscy, którzykolwiek domy, place, folwarki, pola, ogrody zdawna do miasta należące i nadane, excepto do kościoła ponadawanych et iure legitimo należących trzymają, jakiejkolwiek kondycji są ludzie, by też
wszelkich rzeczy do wiwendy, jako to mięsa, chleba, kasz i innych wiktuałów była w mieście suficiencyja i codziennie to na rynku sprawiedliwą ceną przedawane było. A częstokroć wygody w tym należytej nie ma albo też nad słuszność drożyzna przeto bywa, że to wszystko u jednych Żydów przedawać się tylko zwykło. Na ostatek i to uniwersalnie dla wszystkich mieszczan chrześcian deklarujemy i nieodmiennie zachowane mieć chcemy, że jako wszyscy obywatele zarówno swobód miejskich zażywać usiłują, tak też wszyscy, którzykolwiek domy, place, folwarki, pola, ogrody zdawna do miasta należące i nadane, excepto do kościoła ponadawanych et iure legitimo należących trzymają, jakiejkolwiek kondycyi są ludzie, by też
Skrót tekstu: JewPriv_II_Lubar
Strona: 116
Tytuł:
Jewish Privileges in the Polish Commonwealth, t. II, Lubartów
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Lubartów
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
przywileje, akty nadania
Tematyka:
prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1739
Data wydania (nie wcześniej niż):
1739
Data wydania (nie później niż):
1739
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Jewish privileges in the Polish commonwealth
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jacob Goldberg
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Jerozolima
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Nauk Izraela
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2001
z zaćmienia Księżyca: które w którymkolwiek kraju przypadnie, że się dzieje przez umbrę rzuconą od ziemi na Księżyc; a ta umbra albo jest doskonale okrągła ćmiąc cały Księżyc, albo pół, albo ćwierć sferyczna, mniej, albo więcej czyniąc Zaćmienia, zawsze jednak zakrawa na cyrkuł; być musi i sama ziemia sferyczna. Gdyż uniwersalnie jakiej jest figury rzecz jaka, takiej figury cień rzuca, Rzecz kwadratowa kwadratową umbrę, trojgraniast trojgraniastą, podługowata podługowatą. Toć gdy ziemia rzuca okrągławą umbrę, być sama musi sferyczna. Ani do tej okrągłości ziemi przeszkadzają pagórki i góry, lubo, dość wysokie. Jako to góra Etna na 5. mil wysoka.
z zaćmienia Xiężyca: ktore w ktorymkolwiek kráiu przypádnie, że się dzieie przez umbrę rzuconą od ziemi ná Xiężyc; á ta umbra álbo iest doskonále okrągła ćmiąc cáły Xiężyc, álbo puł, álbo ćwierć sferyczna, mniey, álbo więcey czyniąc Zacmienia, zawsze iednak zakrawa ná cyrkuł; być musi y sama ziemia sferyczna. Gdyż uniwersalnie iákiey iest figury rzecz iáka, tákiey figury cień rzuca, Rzecz kwadratowa kwadratową umbrę, troygraniast troygraniastą, podługowata podługowátą. Toć gdy ziemia rzuca okrągłáwą umbrę, być sama musi sferyczna. Ani do tey okrągłości ziemi przeszkadzaią págorki y gory, lubo, dość wysokie. Jáko to gora Etna ná 5. mil wysoka.
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: A2v
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
, Doryckiej i Jonickiej wysokości naznaczają modelów albo diametrów kolumny 13. Kolumnacyj wyższej to jest Koryntskiej i Rzymskiej, modelów. 15. Z tych modelów niższej kolumnacyj samej kolumnie naznaczają modelów 8. Ksemsowaniu modelów 2. Postumentowi modelów 3. Wyższej zaś kolumnacyj samej kolumnie naznaczają modelów 10. Ksemsowaniu 2. Postumentowi 3. Wypust części uniwersalnie taki determinują. Wypust lisztewek chcą mieć według ich wysokości. Czoło czyli postumentu, czyli kolumny, albo Ksemsowania, także tak wypuszczone, jak wysokie. Wypust zaś pasów Ksemsowych równy wypustowi lisztewek. Innych części wypust do proporcyj tych łatwiej regulować. Kto tedy według umyślonej wysokości chce mieć jaką kolumnacją, niech tę wysokość wydzieli na
, Doryckiey y Jonickiey wysokości náznaczaią modelow álbo dyametrow kolumny 13. Kolumnacyi wyższey to iest Koryntskiey y Rzymskiey, modelow. 15. Z tych modelow niszszey kolumnacyi samey kolumnie naznaczaią modelow 8. Xemsowaniu modelow 2. Postumentowi modelow 3. Wyższey zaś kolumnacyi samey kolumnie naznaczaią modelow 10. Xemsowaniu 2. Postumentowi 3. Wypust części uniwersalnie táki determinuią. Wypust lisztewek chcą mieć według ich wysokości. Czoło czyli postumentu, czyli kolumny, álbo Xemsowania, także ták wypuszczone, iák wysokie. Wypust zaś pasow Xemsowych rowny wypustowi lisztewek. Jnnych części wypust do proporcyi tych łátwiey regulowáć. Kto tedy według umyśloney wysokości chce mieć iáką kolumnacyą, niech tę wysokość wydzieli na
Skrót tekstu: BystrzInfArch
Strona: B4
Tytuł:
Informacja architektoniczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
architektura, budownictwo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743