srebra mają w sobie dosyć. W Gostardzie Mieście Saskim, od Ottona otworzone Auryfodyne, i w Mieście Freiberg. Ma dosyć złota Hiszpania, kiedy teste Roderyco, pługiem bryły wyorują złota.
Nie uboga i Szwecja olim bywała w złoto, podobno od Gottów i Wandalów, po całym świecie rabowanemi, wspomożona bogactwy, kiedy Upsalski Kościół posadzkę, kolumny, ściany, dach złotemi miał obite blachami, i złotym wszystek opasany łańcuchem, jako Jan i Olaus Arcy-Biskupi świadczą o tym. W Węgrzech pod Miastem Krenicz, wielka moc znajduje się złota i srebra. Okno jest do tej Góry mineralowej szerokie na stop 6, głębokie na stop 2400, którym co
srebra maią w sobie dosyć. W Gostardzie Mieście Saskim, od Ottona otworzone Aurifodinae, y w Mieście Freiberg. Ma dosyć złota Hiszpania, kiedy teste Roderico, pługiem bryły wyoruią złota.
Nie uboga y Szwecya olim bywała w złoto, podobno od Gottow y Wandalow, po całym świecie rabowanemi, wspomożona bogactwy, kiedy Upsalski Kościoł posadzkę, kolumny, ściany, dach złotemi miał obite blachami, y złotym wszystek opasany łańcuchem, iako Ian y Olaus Arcy-Biskupi świadczą o tym. W Węgrzech pod Miastem Krenicz, wielka moc znayduie się złota y srebra. Okno iest do tey Gory mineralowey szerokie na stop 6, głębokie na stop 2400, ktorym co
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 996
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
w intratach i dobrach przez Gustawa umniejszonych, aby Królowi nie stali się rebeles. 5. Stan Kupców, 6. Chłopów.
Wiarę Świętą Katolicką przyjęła Szwecja, Ludwika Cesarza staraniem Roku 828. a pracą Z. Ansgariusza i Witmara, tutejszego kraju Apostołów, za Króla Szwedzkiego Biorna; w której jak BOGA chwaliła, Kościół Upsalski świadkiem, gdy w nim były pawiment, ściany, kolumny, i dach zszczerego złota; złoty łańcuch, cały Kościół opasywał teste Lochnero. W tej wierze trwając przez lat 140. wpadła w bałwochwalstwo, lecz znowu Olaus Skotkonung Szwedów i Gotów Król około Roku 1000. przez Z. Sigfrida i przez cud dziecięcia w Hostyj
w intrátach y dobrach przez Gustawá umnieyszonych, aby Krolowi nie stali się rebelles. 5. Stan Kupcow, 6. Chłopow.
Wiarę Swiętą Katolicką przyięła Szwecya, Ludwika Cesarza starániem Roku 828. á prácą S. Ansgariusza y Witmara, tuteyszego kráiu Apostołow, zá Krola Szwedzkiego Biorná; w ktorey iak BOGA chwáliła, Kościół Upsalski świadkiem, gdy w nim były pawiment, ściany, kolumny, y dach zszczerego złota; złoty łańcuch, cały Kościoł opasywał teste Lochnero. W tey wierze trwáiąc przez lat 140. wpadłá w bałwochwalstwo, lecz znowu Olaus Skotkonung Szwedow y Gotow Krol około Roku 1000. przez S. Sigfrida y przez cud dźiecięcia w Hostyi
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 260
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
świątobliwości/ której się nigdy gwałcić nie godzi/ Kościelnej/ to jedno śmieszne barzo było/ żeby Biskupi już więcej tym się nie bogacili/ coby się królowi podobało. Zastawili się przeciw temu i przeciw inszym statutom przeciwnym sprawiedliwości i uczciwości Joannes Braschius Biskup Lincopski/ i Joannes Magnus Gotus, obrany acz nie rychło/ Arcybiskup Upsalski/ który na ten czas był posłem Adriana VI. mając authoritatem Legati w Królestwie Szwedzkiem. Lecz nie tylo nic niesprawili; ale też złupieni byli ze wszytkiego co mieli/ i wygnani precz z Królestwa. Bacząc jednak niektórzy z niejakiem rozsądkiem i żarliwością/ iż nie tylo tu szło o wolność Duchowieństwa (na której umniejszenie
świątobliwośći/ ktorey się nigdy gwałćić nie godźi/ Kośćielney/ to iedno śmieszne bárzo było/ żeby Biskupi iuż więcey tym się nie bogáćili/ coby się krolowi podobáło. Zástáwili się przećiw temu y przećiw inszym státutom przećiwnym spráwiedliwośći y vczćiwośći Ioannes Braschius Biskup Lincopski/ y Ioannes Magnus Gothus, obrány ácz nie rychło/ Arcybiskup Vpsalski/ ktory ná ten czás był posłem Adryaná VI. máiąc authoritatem Legati w Krolestwie Szwedzkiem. Lecz nie tylo nic niespráwili; ále też złupieni byli ze wszytkiego co mieli/ y wygnáni precz z Krolestwá. Bacząc iednák niektorzy z nieiákiem rozsądkiem y żárliwośćią/ iż nie tylo tu szło o wolność Duchowieństwá (ná ktorey vmnieyszenie
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 66
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609