drugą już nową Po Zbaraskich przyjaźnią zjęci Wiśniowieccy, Oni, tak Annibale sprzysięgli tureccy. Tęczyńscy, Ossolińscy, którzy w jakim pierzu Nieśli się starożytnie, w jednym to kanclerzuSamym, wszystko w nim, jako słoneczne promienie Do jednego Faeton zodiaku zżenie: W nim i rzymska powaga, i atyckie soki, Jako wszystkie do urny zniosły się głębokiej. Firlejowa matka wojewody bełskiego, którą urodziła Sreńska, Szczęsnego Sreńskiego wojewody płockiego córa, ostatnia z familii swej. Kanclerza koronnego dziś elogium.
Skąd przy wdziękach ojczystych i gładkiej wymowie, Nie już one w prorockiej dodońskiej dąbrowie Wychodzą odpowiedzi, ale zdrowe rady, I w słodkości języka słowa bez przysady. Co
drugą już nową Po Zbaraskich przyjaźnią zjęci Wiśniowieccy, Oni, tak Annibale sprzysięgli tureccy. Tęczyńscy, Ossolińscy, którzy w jakiem pierzu Nieśli się starożytnie, w jednym to kanclerzuSamym, wszystko w nim, jako słoneczne promienie Do jednego Faeton zodyaku zżenie: W nim i rzymska powaga, i attyckie soki, Jako wszystkie do urny zniosły się głębokiej. Firlejowa matka wojewody bełskiego, którą urodziła Sreńska, Szczęsnego Sreńskiego wojewody płockiego córa, ostatnia z familii swej. Kanclerza koronnego dziś elogium.
Zkąd przy wdziękach ojczystych i gładkiej wymowie, Nie już one w prorockiej dodońskiej dąbrowie Wychodzą odpowiedzi, ale zdrowe rady, I w słodkości języka słowa bez przysady. Co
Skrót tekstu: TwarSRytTur
Strona: 120
Tytuł:
Zbiór różnych rytmów
Autor:
Samuel Twardowski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
pieśni
Tematyka:
historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1631 a 1661
Data wydania (nie wcześniej niż):
1631
Data wydania (nie później niż):
1661
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Kazimierz Józef Turowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Drukarnia "Czasu"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1861
Relikwie wielkiego Proroka i Zakonodawcy, pochowali głęboko na kilka kopii zakopując, jako jedni piszą Autorowie w Mesze Mieście Arabskim pod jedną Piramidą z ciosowego kamienia erygowaną, aby od Persów przeciwnych Turkom, nie było porwane. Brachardus zaś i Adriohomius piszą, że to ciało, a raczej ścierw wieprza w rozkoszach wykarmionego, jest złożone w Urnie żelaznej i wisi w Meczecie namienionego Miasta wysoko od sufitu na magnesach w susicie osadzonych. Saraceni i Arabowie twierdzą: ze ten Meczet jest Dom Abrahama, tu przeniesiony przez Aniołów, w którym Abraham drugiego Syna Ismaela z Agary niewolnicy zrodzonego na Osiarę oddawał
Przed Książęciem MIKOŁAJEM RADZIWIŁŁEM Turcy confessi et non negarunt, że ciało Mahometa
Relikwie wielkiego Proroka y Zakonodawcy, pochowali głęboko na kilka kopii zakopuiąc, iako iedni piszą Autorowie w Mesze Mieście Arabskim pod iedną Pyramidą z ciosowego kamienia erygowaną, aby od Persow przeciwnych Turkom, nie było porwane. Brachardus zaś y Adriohomius piszą, że to ciało, a raczey scierw wieprza w roskoszach wykarmionego, iest złożone w Urnie żelazney y wisi w Meczecie namienionego Miasta wysoko od suffitu na magnesach w susicie osadzonych. Sáraceni y Arabowie twierdzą: ze ten Meczet iest Dom Abrahama, tu przeniesiony przez Aniołow, w ktorym Abráham drugiego Syna Ismaela z Agary niewolnicy zrodzonego na Osiarę oddawał
Przed Xiążęciem MIKOŁAIEM RADZIWIŁŁEM Turcy confessi et non negarunt, że ciało Machometa
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 141
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
głębiej i fundamen, talniej rzeczy wszystkie penetrujący, świadczą, że nie w Mesze Mieściegdzie się tylko urodził Mahomet, ale w Medynie, vulgo Talnahi Mieście także Arabskim, od Mechy za mil 60. odpoczywa ciało, czyli tylko ziobro tego Pseudo-Proroka, i to nie pewnie: bo Roku 1480. piorun uderzywszy, Urnę spalił, roć i depozytowi temu szkodzić musiał, jako czytam w Horniuszu informowanym z różnych Peregrynacyj.
Zgoła nam Chrześcijanom tego dociec trudno, bo Mahometani jedni z prostoty wierzą, nie badając o tym ciele, toć tak referują, jak od poważniejszych słyszą Mahometów, albo mają z Tradycyj. Uczeni i polerowniejsi, z nowu aby
głębiey y fundamen, talniey rzeczy wszystkie penetruiący, swiadczą, że nie w Mesze Mieściegdzie się tylko urodził Machomet, ale w Medynie, vulgo Talnahi Mieście także Arabskim, od Mechy za mil 60. odpoczywa ciało, czyli tylko ziobro tego Pseudo-Proroka, y to nie pewnie: bo Roku 1480. piorun uderzywszy, Urnę spalił, roć y depozytowi temu szkodzić musiał, iako czytam w Horniuszu informowanym z rożnych Peregrynacyi.
Zgoła nam Chrześcianom tego dociec trudno, bo Machometani iedni z prostoty wierzą, nie badaiąc o tym ciele, toć tak referuią, iak od poważnieyszych słyszą Machometow, albo maią z Tradycyi. Uczeni y polerownieysi, z nowu áby
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 141
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
w swojej Religi, i nazbyt nabożni, mają za wielki grzech, o to się badać i dociekać, Sanctissime tylko wszystko o swoim Proroku sentinentes. Jedni Mołnowie, Santonowie. Derwiszowie, do Nabożeństwa należący w tym Meczecie mogliby docieć prawdy, i nam komunikomać; a jeszcze lepiejby spenetrował Chrześcijaniń, ale od Urny Mahometowej poszedłby zaraz do swojej, będąc stracony: od trupą, samby został trupem curiositatis suae biorąc paenas, taki jest rigor ną Chrześcijan tam wchodzących. Z. GRZEGORZ WIELKI Papież Czyli Duszę Trajana Cesarza wybawił z Piekła?
ŚWięty ANTONINUS Biskup Florencki w swoich Kronikach Parte 2da, titulo 12 etc. taką cytuje Historię
w swoiey Religi, y nazbyt nábożni, maią za wielki grzech, o to się badać y dociekać, Sanctissime tylko wszystko o swoim Proroku sentinentes. Iedni Mołnowie, Santonowie. Derwiszowie, do Nabożeństwa należący w tym Meczecie mogliby docieć prawdy, y nam kommunikomać; a ieszcze lepieyby spenetrował Chrześcianiń, ale od Urny Machometowey poszedłby zaraz do swoiey, będąc ztracony: od trupą, samby został trupem curiositatis suae biorąc paenas, taki iest rigor ną Chrześcian tam wchodzących. S. GRZEGORZ WIELKI PAPIEZ Czyli Duszę Traiana Cesarza wybawił z Piekła?
SWięty ANTONINUS Biskup Florentski w swoich Kronikach Parte 2da, titulo 12 etc. taką cytuie Historyę
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 142
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
że teraz GOZDZI tych więcej po Świecie niżeli cztery: bo jeden jest w Kościele Z. Jana in Laterano w Rzymie. Drugi u Z Krzyża tamże: Trzeci w Kościele Najświętszej Panny za Tybrem: Czwarty, według asercyj Grzegorza Turoneńskiego, w Trewirze Piąty w Wenecyj w Skarbcu Z. Maika cały Szósty w Mediolanie wisi w Urnie przed Wielkim Ołtarzem: Siódmy w Krakowie w Kaplicy Zygmuntowskiej darowany od Marcina Papieża Władysławowi Jagiełłowi Królowi Polskiemu Wtymże Mieście przy Katedrze w Kaplicy SS. Kosmy i Damiana jest pół GOZDZIA Chrystusowego. Jako też w Kościele SSS. TrójcY sztuka GOZDZIA takiegoż
Teraz się formuje kwestia: skąd tak wiese GOZDZI tych? odpowiada Baroniusz Kardynał
że teraz GOZDZI tych więcey po Swiecie niżeli cżtery: bo ieden iest w Kościele S. Iana in Laterano w Rzymie. Drugi u S Krzyża tamże: Trzeci w Kościele Nayswiętszey Panny za Tybrem: Czwarty, według asercyi Grzegorza Turonenskiego, w Trewirze Piąty w Wenecyi w Skarbcu S. Maika cały Szosty w Medyolanie wisi w Urnie przed Wielkim Ołtarzem: Siodmy w Krakowie w Kaplicy Zygmuntowskiey darowany od Marcina Papieża Władysławowi Iagełłowi Krolowi Polskiemu Wtymże Mieście przy Katedrze w Kaplicy SS. Kosmy y Damiana iest puł GOZDZIA Chrystusowego. Iako też w Kościele SSS. TROYCY sztuka GOZDZIA takiegoż
Teraz się formuie kwestya: zkąd tak wiese GOZDZI tych? odpowiada Baroniusz Kardynał
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 149
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
okazji w Brabancyj, Miast 13 już po Ojcu Cesarzem ukoronowanemu, padło in adorationem, a czternasty Mediolan. Potym in medio Victoriarum et Vitae lata mając CHRYSTUSOWE w Roku 6 panowania, osypany nie raz kulami a żyjący, od ospy choroby, śmiertelności oblig wykonał w Wiedniu A. D. 1711, Na Pógrzebie jego nad Urną i Famą była inskrypcja: A Fovea ad gloriam, Miał pro Symbolo Miecz z okiem o Imperium Rzymsko-Niemieckim: Series Cesarzów
na końcu, czyli Berło Oliwną gałązką obwinione z inskrypcją: Amore et timore.
49 KAROL VI. Leopolda I, Syn, Brat Józefa I. w Frankfurcie ukoronowany, wielkiej eksperiencyj Monarcha,
okazyi w Brábancyi, Miast 13 iuż po Oycu Cesarzem ukoronowanemu, padło in adorationem, á czternasty Medyolan. Potym in medio Victoriarum et Vitae lata maiąc CHRYSTUSOWE w Roku 6 panowania, osypany nie raz kulami a żyiący, od ospy choroby, śmiertelności oblig wykonał w Wiedniu A. D. 1711, Na Pógrzebie iego nad Urną y Fámą była inskrypcya: A Fovea ad gloriam, Miał pro Symbolo Miecz z okiem o Imperium Rzymsko-Niemieckim: Series Cesarzow
na końcu, czyli Berło Oliwną gałązką obwinione z inskrypcyą: Amore et timore.
49 KAROL VI. Leopolda I, Syn, Brat Iozefa I. w Frankforcie ukoronowany, wielkiey experyencyi Monarcha,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 526
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
położył napis: Alus inserviendo consumor. Pochwalisz jakiego hojnego Mecenasa. Ktoś nad Bramą swoją dał Lemma: Si afferas, tunc pateo. Po Polsku mogłaby dać się ta Inskrypcja: Wnieście, wolne będzie weście.
PIRAMIDA na ziemi obalona cum Epigraphe: Et strata decorem. Pochwalisz człeka ante fata Magnum post fata Maiorem.
URNIE przypisano: Haec me post fata manebit.
STATUA zaczęta między dłotami Snycerskiemi z napisem: Dant vulnera vitam. Inny przypisał Vulneret, dum insculpat. Item przydał: Feriat, dum formet.
KOŚCIOŁ namalowany z Napisem: Iovis omnia plena.
KOŚCIOŁ Diany Efeskiej gorający przy napisie: At nomen in aevum. Tak cnota nieśmiertelna
FAROS
położył nápis: Alus inserviendo consumor. Pochwalisz iakiego hoynego Mecenasa. Ktoś nad Bramą swoią dał Lemma: Si afferas, tunc pateo. Po Polsku mogłaby dać się ta Inskrypcya: Wnieście, wolne będzie weście.
PIRAMIDA na ziemi obalona cum Epigraphe: Et strata decorem. Pochwalisz człeka ante fata Magnum post fata Maiorem.
URNIE przypisano: Haec me post fata manebit.
STATUA zaczęta między dłotami Snycerskiemi z nápisem: Dant vulnera vitam. Inny przypisał Vulneret, dum insculpat. Item przydał: Feriat, dum formet.
KOSCIOŁ namalowany z Napisem: Iovis omnia plena.
KOSCIOŁ Diany Efeskiey goraiący przy napisie: At nomen in aevum. Tak cnota nieśmiertelna
PHAROS
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1190
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
w grobie w Asyżu?
mnie deplanować kazał; trafiono na kamień szeroki w ziemi, wycięto go od Wschodu słońca nakszałt kapliczki, tak długo, az przyszli do miejsca; gdzie właśnie stała szubienica. Zaczowszy tę Świętą Papież fabrykę, Z. Franciszka w lat dwie po śmierci kanonizował z wielką pompą w Asyżu. Kardynali wystawili urnę z Świętym całym ciałem i bliznami Roku 1228. dni pierwszych Sierpnia, w dzień Niedzielny. Nazajutrz kamień ów wycięty na Grób, jak też kamień pierwszy na założenie Bazyliki Ociec Święty z Kardynałami pobenedykował, owo Collis lnferni, alias pagórek piekielny zwać odtąd kazał Collis Paradisi pagórek Rajski. Nadgrobek Świętemu Wyznawcy napisał, tytułując go Christiani
w grobie w Assyżu?
mie deplanować kazał; trafiono na kamień szeroki w ziemi, wycięto go od Wschodu słońca nakszałt kapliczki, tak długo, az przyszli do mieysca; gdzie własnie stała szubienica. Zaczowszy tę Swiętą Papież fabrykę, S. Franciszka w lat dwie po śmierci kanonizował z wielką pompą w Assyżu. Kardynali wystawili urnę z Swiętym całym ciałem y bliznami Roku 1228. dni pierwszych Sierpnia, w dzień Niedzielny. Nazaiutrz kamień ow wycięty na Gròb, iak też kamień pierwszy na założenie Bazyliki Ociec Swięty z Kardynałami pobenedykował, owo Collis lnferni, alias pagorek piekielny zwać odtąd kazał Collis Paradisi pagorek Rayski. Nadgrobek Swiętemu Wyznawcy napisał, tytułuiąc go Christiani
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 6
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
pokryte bławatem purpurowym ex dono Cesarza Greckiego; ulice płótnami były ukryte. Spuszczone Z. Ciało prywatnie w ów grób kamienny prosto pod szubienicą. Obawiano się bowiem, aby Asyzcy Obywatele tak Świętego depozytu pragnący, tumultu byli nieuczynili. Trunna ta, w której ciało było, z cyprysowego zrobiona była drzewa, którą w drogą urnę cynową włożoną, tandem w trzecią marmurową, tak zamurowaną kilka murami. Dokąd, gdy sekretnym Ingresem wchodzili Papieże, Kardynali, Biskupi, Książęta, etc. wizytując Świętego sługę Bożego, w swoih go wzywając potrzebach, znaleźli Z. Franciszka stojącego na nogach, na wieku trunny owej marmurowej, z daleka od ścian Czy stoi
pokryte bławatem purpurowym ex dono Cesarza Greckiego; ulice płòtnami były ukryte. Spusczone S. Ciało prywatnie w ow gròb kamienny prosto pod szubienicą. Obawiáno się bowiem, aby Assyzcy Obywatele tak Swiętego depozytu pragnący, tumultu byli nieuczynili. Trunna ta, w ktorey ciało było, z cyprysowego zrobiona była drzewa, ktorą w drogą urnę cynową włożoną, tandem w trzecią marmurową, tak zamurowaną kilka murami. Dokąd, gdy sekretnym Ingresem wchodzili Papieże, Kardynali, Biskupi, Xiążęta, etc. wizytuiąc Swiętego sługę Bożego, w swoih go wzywaiąc potrzebach, znalezli S. Franciszka stoiącego na nogach, na wieku trunny owey marmurowey, z daleka od scian Czy stoi
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 6
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
w Włoszech, w Kordubie w Niemczech, w jednym Klasztorże Panieńskim dzwonek sam dzwoniący, jest nuntius śmierci osoby Zakonnej, na co się gotują; jakom opisał w Geografii z cytacją Autorów, titulo: Wskrzeszony, i skrucony Ptolemeusz. Z. Victorinus Opat Klasztoru Hiszpańskiego, przy wsi Azaniosz ma cząstki swego ciała w Urnie srebrnej: gdzie trzykroć stuka w Urnę, gdy który z Mnichów ma umrzeć. X. Wielowiejski w Żywotach nowych 12. Ianuarii. W Familii Przycho rowskich w Czechach w Przestrżyciu o mil dwie od Klatencji, ile razy Statua Z. Jana Ewangelisty spadnie z Ołtarża, bez naruszenia, śmierć ominuje w tej Familii.
w Włoszech, w Kordubie w Niemcżech, w iednym Klasztorże Panieńskim dzwonek sam dzwoniący, iest nuntius smierci osoby Zakonney, na co się gotuią; iakom opisał w Geografii z cytacyą Autorow, titulo: Wskrzeszony, y skrucony Ptolemeusz. S. Victorinus Opat Klasztoru Hiszpańskiego, przy wsi Azaniosz ma cząstki swego ciała w Urnie srebrney: gdzie trzykroć stuka w Urnę, gdy ktory z Mnichow ma umrzeć. X. Wielowieyski w Zywotach nowych 12. Ianuarii. W Familii Przycho rowskich w Czechach w Przestrżyciu o mil dwie od Klatencii, ile razy Statua S. Iana Ewangelisty spadnie z Ołtarża, bez naruszenia, smierc ominuie w tey Familii.
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 46
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754