Przeciwnie utrapienie Joba, zaprzenie Józefa, ucisk Dawida, ślepota Tobiasza niepomyślnemi być zdawały się przygodami, a w samej rzeczy nie nad nie lepszego, i pożądańszego być nie mogło: i powszechnie mówiąc: przygody, które niepomyślnościami nazywamy, zawsze są dowodem miłosierdzia Boskiego, bo przez nie albo chce nas pobudzić do pokuty, albo uwierać docześnie za grzechy, albo przymnożyć nam zasług, i koron Pomyślności zaś bywają częstokroć dowodem zagniewanego Boga gnuśnieć nam w grzechach dopuszczającego. Jakoż tedy Chrześcijanin miałby nazywać złym prognostykiem to, co tak wielkie znaczyłoby miłosierdzie Boskie?
A nie tylko zdanie to o kometach, mądrości, ale też i świątobliwości Boskiej uwłacza; gdyby
Przeciwnie utrapienie Joba, zaprzenie Jozefa, ucisk Dawida, ślepota Tobiasza niepomyślnemi być zdawały się przygodami, a w samey rzeczy nie nad nie lepszego, y pożądańszego być nie mogło: y powszechnie mowiąc: przygody, ktore niepomyślnościami nazywamy, zawsze są dowodem miłosierdzia Boskiego, bo przez nie albo chce nas pobudzić do pokuty, albo uwierać docześnie za grzechy, albo przymnożyć nam zasług, y koron Pomyślności zaś bywaią częstokroć dowodem zagniewanego Boga gnuśnieć nam w grzechach dopuszczaiącego. Jakoż tedy Chrześcianin miałby nazywać złym prognostykiem to, co tak wielkie znaczyłoby miłosierdzie Boskie?
A nie tylko zdanie to o kometach, mądrości, ale też y świątobliwości Boskiey uwłacza; gdyby
Skrót tekstu: BohJProg_I
Strona: 232
Tytuł:
Prognostyk Zły czy Dobry Komety Roku 1769 y 1770
Autor:
Jan Bohomolec
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej w Kollegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
astronomia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1770
Data wydania (nie wcześniej niż):
1770
Data wydania (nie później niż):
1770
? W drewnie suchym jest ziemia zimna z swej natury, ale też jest i powietrze które jest z siebie ciepłe, i dla tego drewno spsobne do dźwięku i muzycznych instrumentów, a kamień nie sposobny. kamień zaś ma w sobie ziemię i trochę wody co oboje zimne ze swego przyrodzenia. 44. Czemu nie każda rzecz uwiera? Gdy co wre, ciepło wilgotne otwiera części wrącej rzeczy że wilgotność wynidzie do wody, dla tego polewki pełne są wilgotności przyrodzonej tych rzeczy które w nich wrzały: nie wszytkie zaś rzeczy może ciepło wodno otwierać, i z nich wilgotność wyprowadzać, i tak nie wszytkie uwierają. 45. Czemu w wodzie żadna się rzecz
? W drewnie suchym iest ziemiá źimna z swey nátury, ále też iest y powietrze ktore iest z śiebie ćiepłe, y dla tego drewno spsobne do dźwięku y muzycznych instrumentow, á kámień nie sposobny. kámień zás ma w sobie źiemię y trochę wody co oboie źimne ze swego przyrodzenia. 44. Czemu nie káżda rzecz uwiera? Gdy co wre, ćiepło wilgotne otwiera częśći wrącey rzeczy że wilgotność wynidzie do wody, dla tego polewki pełne są wilgotnośći przyrodzoney tych rzeczy ktore w nich wrzáły: nie wszytkie záś rzeczy może ćiepło wodno otwieráć, y z nich wilgotność wyprowadzáć, y ták nie wszytkie uwieráią. 45. Czemu w wodźie żadna się rzecz
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 99
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692
swego przyrodzenia. 44. Czemu nie każda rzecz uwiera? Gdy co wre, ciepło wilgotne otwiera części wrącej rzeczy że wilgotność wynidzie do wody, dla tego polewki pełne są wilgotności przyrodzonej tych rzeczy które w nich wrzały: nie wszytkie zaś rzeczy może ciepło wodno otwierać, i z nich wilgotność wyprowadzać, i tak nie wszytkie uwierają. 45. Czemu w wodzie żadna się rzecz upiec nie może? Pieczenie tam jest ciepło bywa suche, a warzenie gdzie ciepło wilgotne, w wodzie zasię ciepło nie może być suche. 46. Czemu sól woda rozpuszcza, a lód ciepło? Jedna rzecz drugą przeciwną psuje a nie co innego: a iż sól od
swego przyrodzenia. 44. Czemu nie káżda rzecz uwiera? Gdy co wre, ćiepło wilgotne otwiera częśći wrącey rzeczy że wilgotność wynidzie do wody, dla tego polewki pełne są wilgotnośći przyrodzoney tych rzeczy ktore w nich wrzáły: nie wszytkie záś rzeczy może ćiepło wodno otwieráć, y z nich wilgotność wyprowadzáć, y ták nie wszytkie uwieráią. 45. Czemu w wodźie żadna się rzecz upiec nie może? Piećzenie tám iest ćiepło bywa suche, á wárzęnie gdzie ćiepło wilgotne, w wodźie zásię ćiepło nie może bydź suche. 46. Czemu sol wodá rozpuszcza, á lod ciepło? Iedná rzecz drugą przećiwną psuie á nie co innego: á iż sol od
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 99
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692