wola Pańska za Prawo i Sprawiedliwość jest, służy. Ale nie o Królach wolnie obranych, i z kondycjami panujących, prawem obowiązanych rozumieć się ma. Jeżeli tedy Szlachcic niesprawiedliwie jest traktowany, abo na opresją Szlachcica, sprawiedliwość jest wyszpocona, Prawa zgwałcone? rzekę więcej, jeżeli pod pozorem ubezpieczenia Majestatu swego, Pan Wojskami się uzbraja, aby wywrócił prawo, Euersorów bronił, czy targa się ten Związek, którym obowiązani jesteśmy Królom, kiedy to się targa, przez co, i dla czego obligowani jesteśmy? Sprawiedliwość powszechna, w obrażeniu jednego, obrażenie wszytkich, rozumie, bo jako w konserwaciej wszytkich szczególni, tak w konserwaciej szczególnych wszyscy się zamykają,
wola Páńska zá Práwo y Spráwiedliwość iest, służy. Ale nie o Krolách wolnie obránych, y z condiciámi pánuiących, práwem obowiązánych rozumieć się ma. Ieżeli tedy Szláchćic niespráwiedliwie iest tráctowány, ábo ná oppressią Szláchćicá, spráwiedliwość iest wyszpocona, Práwá zgwałcone? rzekę więcey, ieżeli pod pozorem vbespieczenia Máiestatu swego, Pan Woyskámi się vzbraia, áby wywroćił prawo, Euersorow bronił, czy tárga się ten Związek, ktorym obowiązáni iestesmy Krolom, kiedy to się tárga, przez co, y dla czego obligowáni iestesmy? Spráwiedliwość powszechna, w obráżeniu iednego, obráżenie wszytkich, rozumie, bo iáko w conserwáciey wszytkich szczegulni, ták w conserwáciey szczegulnych wszyscy się zámykáią,
Skrót tekstu: PersOb
Strona: 50
Tytuł:
Perspektywa na objaśnienie niewinności
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma polityczne, społeczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1666
Data wydania (nie wcześniej niż):
1666
Data wydania (nie później niż):
1666
domową czyli obcą wojną Ojczyzny pokoi, daje Bodynus przestrogę. Jest wielu którym imię wojny miłe. Iż więcej serca mają do złota, zbioru, i łupiezstwa, niżeli do Oręża. Radzi w cudzych włościach pod pretekstem wojny obozują, iż ich z domowego pokoju własne wygania ubóstwo. Innych chciwość panowania, rozprzestrzenienie państwa, własna uzbraja ambicja. Tak wojującym, jednaż co i rozboinikom należy chwała i nadgroda.
IV. Jakich ludzi na wojnę mają być zaciągi? Iż braku, potrzeba w zaciągu ludzi do komputu wojska, daje tę racją Seneka, Bez braku werbowany żołnierz liczby przyczynia nie sił. Przydaje Lipsiusz. Więcej przeszkody niż pomocy do zwycięstwa przynosi nowozaciężnych
domową czyli obcą woiną Oyczyzny pokoi, dáie Bodinus przestrogę. Jest wielu ktorym imie woyny miłe. Jż więcey serca maią do złota, zbioru, y łupiezstwa, niżeli do Oręża. Radzi w cudzych włościach pod pretextem woiny obozuią, iż ich z domowego pokoiu własne wygania ubostwo. Jnnych chciwość panowania, rozprzestrzenienie państwa, własna uzbraia ambicya. Tak woiuiącym, iednaż co y rozboinikom należy chwała y nadgroda.
IV. Jákich ludzi ná woinę máią być záciągi? Jż braku, potrzeba w zaciągu ludzi do komputu woiska, dáie tę racyą Seneca, Bez braku werbowany żołnierz liczby przyczynia nie sił. Przydaie Lipsiusz. Więcey przeszkody niż pomocy do zwycięstwa przynosi nowozaciężnych
Skrót tekstu: BystrzInfStat
Strona: N
Tytuł:
Informacja statystyczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
być niemoże. Jako i pożądanego końca ten się niech niespodziewa gdy początek niesprawiedliwy, albo zła wojny jest intencja. Cassiodorus przestrzega. Nie wczesna rzecz wazyć się wojować w samej potrzebie. Niech się w pokoju żołnierz ćwiczy aby pod czas wojny dał dowód rycerstwa. Nietak żelazem, jak cnotą i bojaźnią Bożą niech się uzbraja. Oręże Serca niedoda, gdy grzech w sercu trwogę czyni. Cicero tę informacją daje. We wszystkich, ale najbardziej w wojennych dziełach, pilne ma być przygotowanie. Na mało się zdadzą zbroja i oręże w polu, jeżeli niebyło zdrowej w domu rady. Wojnę gdy zaczynasz, o jednym tylko myśl pokoju.
być niemoże. Jáko y pożądanego końca ten się niech niespodziewa gdy początek niesprawiedliwy, álbo zła woyny iest intencya. Cassiodorus przestrzega. Nie wczesna rzecz wazyć się woiowáć w samey potrzebie. Niech się w pokoiu żołnierz cwiczy áby pod czas woiny dał dowod rycerstwa. Nieták żelázem, iák cnotą y boiaźnią Bożą niech się uzbraia. Oręże Serca niedoda, gdy grzech w sercu trwogę czyni. Cicero tę informacyą dáie. We wszystkich, ále naybardziey w woiennych dziełach, pilne ma być przygotowanie. Ná mało się zdadzą zbroia y oręże w polu, ieżeli niebyło zdrowey w domu rady. Woinę gdy zaczynasz, o iednym tylko myśl pokoiu.
Skrót tekstu: BystrzInfStat
Strona: N2
Tytuł:
Informacja statystyczna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
mówiąc. (A po tym na piersiach pomazani byliście/ a byście się obłokszy w zbroje prawdy/ stać mogli przeciwko zasadzkom Diabelskim.) Cerkwie zaś świętej wolno było przydać dla znaczniejszego wyrażenia wszytkich skutków tego Sakramentu/ i na rekach/ i na plecach/ i na nogach/ gdyż żołnierza CHrystusowego Mirem Z. uzbraja/ potrzeba tedy aby zewsząd był mocnie uzbrojony. Powiadasz że Popi miasto Mira albo Chrizmy/ i Olejem Catechumenorum Krzszczonych pomazują Szkodać na to i odpowiadać/ bo się z prawdą mijasz/ i niczym nie probujesz. Przypatrzże się jeno potwarco dobrze w Pontifikale/ gdzie jest porządek święcenia Księży opisany na pag. 38. i
mowiąc. (A po tym ná pierśiách pomázáni byliśćie/ á byśćie się oblokszy w zbroie prawdy/ stać mogli przećiwko zasádzkom Diabelskim.) Cerkwie záś świętey wolno było przydáć dla znácznieyszego wyráżenia wszytkich skutkow tego Sákrámentu/ y ná rekach/ y ná plecách/ y ná nogách/ gdyż żołnierzá CHrystusowego Mirem S. vzbraia/ potrzebá tedy áby zewsząd był mocnie vzbroiony. Powiádasz że Popi miásto Mirá albo Chrizmy/ y Oleiem Catechumenorum Krzsczonych pomázuią Szkodáć ná to y odpowiádáć/ bo się z prawdą miiasz/ y niczym nie probuiesz. Przypátrzże się ieno potwarco dobrze w Pontifikale/ gdźie iest porządek święcenia Xięży opisány ná pag. 38. y
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 32
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644