Zamek uszli, gdzie miny założywszy pod Zamek, i wyszedszy z niego miny zapalili, i wysadzili Zamek, z całym Ar[...] hiwem Województwa Sandomierskiego, i na drugą stronę do Obozu Szwedzkiego uszli. W tym Stejnbok odebrawszy Malbork spieszył Karólowi na sukurs, a Czarnecki pod Kozienicami napadszy na 8. Chorągwi jego zniósł, drugich pod Warka rozproszył, pod komendą Książęcia Fryderyka, który ledwie przez 3. dni i 3. nocy nie jedząc uszedł do Warszawy, z innemi Ministrami Szwedzkiemi, Czarneckiemu jednak wielu się dostało w niewolą Książąt, Wódzów, i Ministrów Szwedzkich, Lubomirski zaś przeszkadzał złączeniu się Szwedom z Krakowa z Królem Szwedzkim i z innych miejsc. Koniecpolski
Zamek uszli, gdźie miny założywszy pod Zamek, i wyszedszy z niego miny zapalili, i wysadźili Zamek, z całym Ar[...] hiwem Województwa Sendomirskiego, i na drugą stronę do Obozu Szwedzkiego uszli. W tym Steynbok odebrawszy Malborg spieszył Karólowi na sukkurs, á Czarnecki pod Koźienicami napadszy na 8. Chorągwi jego zniósł, drugich pod Warka rozproszył, pod kommendą Xiążęćia Fryderyka, który ledwie przez 3. dni i 3. nocy nie jedząc uszedł do Warszawy, z innemi Ministrami Szwedzkiemi, Czarneckiemu jednak wielu śię dostało w niewolą Xiążąt, Wódzów, i Ministrów Szwedzkich, Lubomirski zaś przeszkadzał złączeniu śię Szwedom z Krakowa z Królem Szwedzkim i z innych mieysc. Koniecpolski
Skrót tekstu: ŁubHist
Strona: 95
Tytuł:
Historia polska z opisaniem rządu i urzędów polskich
Autor:
Władysław Łubieński
Drukarnia:
Drukarnia Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
historia, prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
od Jeruzalem mięszkamy. To podobno wystawił trupa Absalon, to jest Uriasza, którego z-trawił Dawid? i płaczliwie snać mówił: Cny a wolny narodzie, tak was będą jednego po drugim zmykać, kazano postanowić Uriasza ex aduerso praely na czele i linyj bitwy: i już Wojna, będzie sposób znoszenia poddanych? na kogo będzie wark, tego wyprawią na wojnę. Zagrzebł Uriasza Absalon, bo widział iż by był przez to nie zbuntował Izraela: bo jaki taki, mówił by był, Pismo Święte powiada, że zabił Dawid Uriasza, ale że tak drugim czynić będą, nie pismo to Święte, tylko proroctwo Proroka, co go zowią: Niechęć.
od Ieruzalem mięszkamy. To podobno wystáwił trupa Absálon, to iest Vryaszá, ktorego z-trawił Dawid? i płáczliwie snać mowił: Cny á wolny narodźie, ták was będą iednego po drugim zmykáć, kazano postánowić Vryasza ex aduerso praely ná czele i linyi bitwy: i iuż Woyná, będźie sposob znoszęnia poddánych? ná kogo będźie wárk, tego wypráwią ná woynę. Zágrzebł Vryaszá Absálon, bo widział iż by był przez to nie zbuntował Izráelá: bo iáki táki, mowił by był, Pismo Swięte powiáda, że zábił Dawid Vryaszá, ále żę ták drugim czynić będą, nie pismo to Swięte, tylko proroctwo Proroká, co go zowią: Niechęć.
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 2
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
usiadł z drugimi gosćmi/ którzy jeli prawić o dniu wczorajszym/ tak strony przypadku/ jako i strony odeścia swego/ z których jeden mówi: Jam wczora będąc od waszmości barzo uczęstowany/ nie pamiętam jako mię do domu przywieziono. Drugi/ jam potkał przyjaciółkę moja dawną. Trzeci/ ją mając już dawno warch na jednego/ wczoram się pod pijany wieczor pomścił/ i dałem mu dobry[...] znak webie/ że go i w nocy poznają. Którym wszytkimi Sumnienie bolesne mówi: Weselą się źle uczyniwszy, a radują się w rzeczach nagorszych. Do czego rozum/ i wiara przyda/ tot już prawie po żydowsku/ którzy
vśiádł z drugimi gosćmi/ ktorzy ieli práwić o dniu wczorayszym/ tak sstrony przypadku/ iáko y strony odeśćiá swego/ z ktorych ieden mowi: Iam wczorá będąc od waszmośći bárzo vczęstowány/ nie pámiętám iáko mię do domu przywieźiono. Drugi/ iam potkał przyiáćiołkę moia dáwną. Trzeći/ ią maiąc iuż dáwno warch ná iednego/ wczoram się pod piiány wieczor pomśćił/ y dałem mu dobry[...] znak webie/ że go y w nocy poznaią. Ktorym wszytkimi Sumnienie bolesne mowi: Weselą się źle vczyniwszy, á ráduią się w rzeczách nagorszych. Do czego rozum/ y wiará przyda/ tot iuż práwie po żydowsku/ ktorzy
Skrót tekstu: BanHist
Strona: 38
Tytuł:
Bankiet albo historia jako Adam bankietował
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
Pan Potocki sam szkodliwie posieczony trzeciego dnia umarł. P. Wiśniowski/ Doktorowic/ z Pana Kadyminowej/ sam w rękę raz uderzony odniósł/ a rodzonego swego/ Pana Gerzego pozbył/ który ścięty jest/ i siedm towarzystwa/ mianowicie Pan Mogilnicki/ P. Kiudowski/ P. Laskowski/ P. Wołocko/ P. Warcha/ Bykowski/ Osypocki. Z Pana Steniawskiego/ P. Rarmiński. Stąd potym różne dysuasie i mowy miedzy Rycerstwem urośły/ czemużesmy za tym (które się z pomocą Boską podało szczęście) nieprzyjaciele tył podającego nie gonili. Lecz fatis to supremis raczej a nie dyskursom ludzkim przypisać się musi. Bo Ich M. P.
Pán Potocki sam szkodliwie pośieczony trzećiego dniá vmárł. P. Wiśniowski/ Doktorowic/ z Páná Kádyminowey/ sam w rękę raz vderzony odniosł/ á rodzonego swego/ Páná Gerzego pozbył/ ktory śćięty iest/ y śiedm towárzystwá/ miánowićie Pan Mogilnicki/ P. Kiudowski/ P. Laskowski/ P. Wołocko/ P. Wárchá/ Bykowski/ Osypocki. Z Páná Steniáwskiego/ P. Rarminski. Ztąd potym rożne disuasie y mowy miedzy Rycerstwem vrośły/ czemużesmy zá tym (ktore się z pomocą Boską podáło sczęście) nieprzyiaćiele tył podáiącego nie gonili. Lecz fatis to supremis ráczey á nie discursom ludzkim przypisáć sie muśi. Bo Ich M. P.
Skrót tekstu: ZbigAdw
Strona: B3v
Tytuł:
Adwersaria, albo terminata sprawy wojennej
Autor:
Prokop Zbigniewski
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1621
Data wydania (nie wcześniej niż):
1621
Data wydania (nie później niż):
1621
mają Niż Niebo cenie.
O! ślepe krety, Pod zgniłe brety Ryjąc się drzecie,
Wciemności własnej, Prawdy tak jasnej Widzieć niechcecie.
Włóż jeźliś stary, Nos w okulary, Patrz na wiek przeszły,
Wszelkie dostatki Jakby zdrój z siatki, Nikczemnie zeszły.
Policz Monarchów: DUCHOWNE.
Wszakże Nawarchów Wiele pieniężnych
Było, już niemasz, Cóż o tych mniemasz Miedzi przysiężnych?
w Mamonie żyli, Mamoną tyli, A gdy się paśli,
z Odętym brzuchem, z Złotem i z pucharem, Wtym punkcie zgaśli.
Któż mi pokaże, Ich awantaże? Cóż w zysku mają
Złego się jeli, Kto wie jeżeli
máią Niż Niebo cenie.
O! ślepe krety, Pod zgniłe brety Ryiąc się drzećie,
Wćiemnośći własney, Prawdy ták iásney Widźieć niechcećie.
Włoż ieźliś stáry, Nos w okulary, Pátrz ná wiek przeszły,
Wszelkie dostátki Iákby zdroy z śiatki, Nikczemnie zeszły.
Policz Monárchow: DVCHOWNE.
Wszákże Nawárchow Wiele pieniężnych
Było, iuż niemász, Coż o tych mniemasz Miedzi przyśiężnych?
w Mámonie żyli, Mámoną tyli, A gdy się páśli,
z Odętym brzuchem, z Złotem y z pucharem, Wtym punkćie zgáśli.
Ktoż mi pokaże, Ich áwántáże? Coż w zysku máią
Złego się jeli, Kto wie ieżeli
Skrót tekstu: JunRef
Strona: 19
Tytuł:
Refleksje duchowne na mądry króla Salomona sentyment
Autor:
Mikołaj Karol Juniewicz
Drukarnia:
Drukarnia Jasnej Góry Częstochowskiej
Miejsce wydania:
Częstochowa
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1731
Data wydania (nie wcześniej niż):
1731
Data wydania (nie później niż):
1731
zdania: jedne Titi Livii lib: I. cap: 12. a drugie Seneki De benefiviis lib. IV. c. 7. ale tu nie wziąłem przed się szerokiemi każdej rzeczy wywodami przerywać i odwracać coraz indziej czytelnika. Mowa I. Cycerona
Teraz już się otworzyście miecesz na samę Rzpltą, na nasze masz wark Kościoły, na nasze domy, na nasze życia, z całych, słowem Włochów, chcesz jedną okropną uczynić pustynią. Przeto, ponieważ nie śmiem jeszcze udać się za postanowieniem, które zawsze było pilnie postrzegane, jako istotne w naszym rządzie, i zawsze od Przodków naszych zachowane: wezmę inny sposób mniej ostry, ale pożyteczniejszy
zdania: iedne Titi Livii lib: I. cap: 12. á drugie Seneki De benefiviis lib. IV. c. 7. ále tu nie wziąłem przed się szerokiemi każdey rzeczy wywodami przerywać i odwracać coraz indziey czytelnika. Mowa I. Cycerona
Teraz iuż się otworzyście miecesz na samę Rzpltą, na nasze masz wark Kościoły, na nasze domy, na nasze życia, z całych, słowem Włochow, chcesz iedną okropną uczynić pustynią. Przeto, ponieważ nie śmiem ieszcze udać się za postanowieniem, które zawsze było pilnie postrzegane, iako istotne w naszym rządzie, i zawsze od Przodkow naszych zachowane: wezmę inny sposob mniey ostry, ále pożytecznieyszy
Skrót tekstu: CycNagMowy
Strona: 12
Tytuł:
Mowy Cycerona przeciwko Katylinie
Autor:
Marek Tulliusz Cyceron
Tłumacz:
Ignacy Nagurczewski
Drukarnia:
Drukarnia J.K.M. i Rzeczypospolitej Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
mowy polityczne
Tematyka:
polityka
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1763
Data wydania (nie wcześniej niż):
1763
Data wydania (nie później niż):
1763
mu dać z folwarku, boby ta potrzeba mogła być ekscessiva i według fantaziej J. Mci, - oleju na post wielki (albo piniądze) kwart 2, — myta na Suchedni flor. 5, — od każdego waru piwa karczemnego miasto faski groszy 24, — war cały piwa achteli 12, — od pół warku czyni groszy 12, — od ojcowskiego nic nie dawają.
Powinność jego ta jest: Ma się stare z pilnoscią do klasztoru dla Ojców i na karczmy piwo dobre robić i gorzałkę, której powinien oddawać przedniej dobrej z korca zytnego słodu 3, i z owsianego korca 1 kwart oddać 31. Tak z dawnych czasów oddawano.
mu dac z folwarku, boby ta potrzeba mogła bydz excessiva y według fantaziey J. Mci, - oleiu na post wielki (albo piniądze) kwart 2, — myta na Suchedni flor. 5, — od kazdego waru piwa karczemnego miasto faski groszy 24, — war cały piwa achteli 12, — od puł warku czyni groszy 12, — od oycowskiego nic nie dawaią.
Powinność iego ta iest: Ma się starae z pilnoscią do klasztoru dla Oycow y na karczmy piwo dobre robic y gorzałkę, ktorey powinien oddawac przedniey dobrey z korca zytnego słodu 3, y z owsianego korca 1 kwart oddac 31. Tak z dawnych czasow oddawano.
Skrót tekstu: SprawyCzerUl
Strona: 390
Tytuł:
Sprawy sądowe poddanych klasztoru OO. Karmelitów w Czernej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Czerna
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
księgi sądowe
Tematyka:
prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1663 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1663
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Księgi sądowe wiejskie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bolesław Ulanowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Polska Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1921