ich/ i sto w Dunaj wpędzili. Nadwieczor/ kilka Min Tureckich znalazłszy nasi/ użyli ich przeciwko nieprzyjacielowi; co się dobrze powiodło/ a potym uczyniwszy wycieczkę/ Nieprzyjaciela z okopu wygnali/ i ze trzsta ich trupem położyli: naszych trzech zabito/ czterech rażono. w nocy jendak wrócił się do Okopu nieprzyjaciel/ i wełniane wory z sobą sprowadził. Dwudziestego piątego dnia; dobry naTurków nasi uczynili impet/ wyrugowali ich z okopu/ kilka set zabili/ wały i municją zrujnowali/ dziesięć Dział zatopili/ z Miny jednej proch zabrali. Następującego dnia widzieli nasi z Wieży Z. Stefana/ wiele nie przyjacielskich PUłków z obozu pod Miasto zbliżających się
ich/ y sto w Dunáy wpędźili. Nádwiecżor/ kilká Min Tureckich ználaższy náśi/ vżyli ich przeciwko nieprzyiaćielowi; co sie dobrze powiodło/ á potym vcżyniwszy wyćiecżkę/ Nieprzyiaćielá z okopu wygnáli/ y ze trzstá ich trupem położyli: nászych trzech zábito/ cżterech rażono. w nocy iendák wroćił sie do Okopu nieprzyiaćiel/ y wełniáne wory z sobą sprowádźił. Dwudźiestego piątego dniá; dobry náTurkow náśi vczynili impet/ wyrugowáli ich z okopu/ kilká set zábili/ wáły y municyą zruinowáli/ dźieśięć Dźiał zátopili/ z Miny iedney proch zábráli. Nástępuiącego dniá widźieli náśi z Wieży S. Stepháná/ wiele nie przyiaćielskich PUłkow z obozu pod Miásto zbliżáiących się
Skrót tekstu: DiarWied
Strona: Bv
Tytuł:
Diariusz całego obleżenia wiedeńskiego od Turków
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
historia, wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1683
Data wydania (nie wcześniej niż):
1683
Data wydania (nie później niż):
1683
żoną i z dziećmi do Wrocławia. Zdarto go najprzód na komorach koronnych i cesarskich. Potem w Wrocławiu obnieśli się kupcy,
że nikt nie chciał razem tak wielkiej zapłacić partii. Żył hojnie z tak wielą ludźmi i końmi w Wrocławiu. Musiał na resztę na towary sztychować juchty, to jest nabrał sukien, materii jedwabnych i wełnianych, nożów, szpilek etc. Powracając, znowu był na towarach tych zdarty na komorach. Potem musiał Żydom na kredyt też same towary pooddawać, za które wielka część pieniędzy przepadła, i tak przez tyle dróg i wybiegów Żydzi go oszukali.
Pierwsze to moje pole było być interesowanym między emulującymi panami. Nie miałem ani
żoną i z dziećmi do Wrocławia. Zdarto go najprzód na komorach koronnych i cesarskich. Potem w Wrocławiu obnieśli się kupcy,
że nikt nie chciał razem tak wielkiej zapłacić partii. Żył hojnie z tak wielą ludźmi i końmi w Wrocławiu. Musiał na resztę na towary sztychować juchty, to jest nabrał sukien, materii jedwabnych i wełnianych, nożów, szpilek etc. Powracając, znowu był na towarach tych zdarty na komorach. Potem musiał Żydom na kredyt też same towary pooddawać, za które wielka część pieniędzy przepadła, i tak przez tyle dróg i wybiegów Żydzi go oszukali.
Pierwsze to moje pole było być interesowanym między emulującymi panami. Nie miałem ani
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 160
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
Ten strój czerwony na zawoju postanowił u Persów Sophi, czyli Sefi, idący z familii Halego; rozkazując, aby był z wełny cienkiej robiony, w środku zaostrzony jak cukrowa głowa, na obie strony po sześć mający niby gradusów na pamiątke 12. synów Hocema niejakiego, syna Halego, który wspomniany Sophi to imię wziął od wełnianego zawoju. Te sektę i ten strój prośbą i groźbą rozszerzył w Persji Ismael Sophi czyli Sefi. Czasów dawniejszych przed tą zabobonną modą, i Medowie i Persowie, ile Regnantes, na głowach no- Jakich strojów na głowie zażywano?
sili Cidarim, alias zawoj, koloru niebieskiego, albo purpurowego, fiałkowego w paski, według Kurcjusza
Ten stroy cżerwony na zawoiu postanowił u Persow Sophi, cżyli Sefi, idący z familii Halego; roskazuiąc, aby był z wełny cienkiey robiony, w srodku zaostrzony iak cukrowa głowa, na obie strony po sześć maiący niby gradusow na pamiątke 12. synow Hocema nieiakiego, syna Halego, ktory wspomniany Sophi to imie wziął od wełnianego zawoiu. Te sektę y ten stroy proźbą y groźbą rozszerzył w Persii Ismael Sophi cżyli Sefi. Cżasow dawnieyszych przed tą zabobonną modą, y Medowie y Persowie, ile Regnantes, na głowach no- Iakich stroiów na głowie zażywano?
sili Cidarim, alias zawoy, koloru niebieskiego, albo purpurowego, fiałkowego w paski, wedlug Kurcyusza
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 74
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. Inna Helichrysia Corona, z ziela Helichrysam, tojest radostki, podobnego do obrotnicy ziela, która korona znaczyła przyszłej chwały radość, według Rikciarda Autora. Sług niewołników olim w koronach przedawano, z uszyma przebitemi in signum et testimonium zwycięstwa. Były też korony osobliwie u Rzymian z piór i skrzydeł na postrach nieprzyjaciół akomodowane. Inne wełniane były, jakich zażywano na ofiarach Penatium, to jest Bożków domowych według Solina libr. 4. cap. 9. Agatokles Król Sycylijski znając się do swego podłego urodzenia, że był figlô genitore satus, po pokojach swych, stołach, kredensach garki stawiał ukoronowane. Spytany o tajemnice i racją takowej koronacyj, odpowiedział: Olla
. Inna Helichrysia Corona, z ziela Helichrysam, toiest radostki, podobnego do obrotnicy ziela, ktora korona znacżyła przyszłey chwały radość, według Rikciarda Autora. Sług niewołnikow olim w koronach przedawano, z uszyma przebitemi in signum et testimonium zwycięstwa. Były też korony osobliwie u Rzymian z pior y skrzydeł na postrach nieprzyiacioł akkommodowane. Inne wełniane były, iakich zażywano na ofiarach Penatium, to iest Bożkow domowych według Solina libr. 4. cap. 9. Agatokles Krol Sycyliyski znaiąc się do swego podłego urodzenia, że był figlô genitore satus, po pokoiach swych, stołach, kredensach garki stawiał ukoronowane. Spytany o taiemnice y racyą takowey koronacyi, odpowiedział: Olla
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 78
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
darowana. Plastr z znakiem boku krwawego; który sobie aplikował Z. Franciszek Blizny nosząc, jest w Kościele Z. Franciszka w Asyżu: znim by- O SS. Relikwiach.
wa Procesja na fest Blizn jego, para trzewików jego w których chodził też Blizny mając,tamże jest w srebnym Relikwiarzu, i para szkarpetek wełnianych z krwawemi znakami od Z. Klary robionych. Opończa zaś, jego dana mu od Biskupa Asyskiego, gdy Ojcu oddał swoje suknie przy tymże Biskupie, jest u Świętej Klary tamże w Asyżu. Habit i Chorda alias pasek, także u Z. Klary jest między Relikwiami. I to jeszcze czytam, że Habit tego
darowana. Plastr z znakiem boku krwawego; ktory sobie applikował S. Franciszek Blizny nosząc, iest w Kościele S. Franciszka w Assyżu: znim by- O SS. Relikwiach.
wa Processya na fest Blizn iego, para trzewikow iego w ktorych chodził też Blizny maiąc,tamże iest w srebnym Relikwiarzu, y para szkarpetek wełnianych z krwawemi znakami od S. Klary robionych. Opońcża zaś, iego dana mu od Biskupa Assyskiego, gdy Oycu oddał swoie suknie przy tymże Biskupie, iest u Swiętey Klary tamże w Assyżu. Habit y Chorda alias pasek, także u S. Klary iest między Relikwiami. I to ieszcze cżytam, że Habit tego
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 141
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
co w Kościołku Z. Damiana przemówił do Z. Franciszka. Po Partykule z Cierniowej Korony Chrystusowej, z gębki, z dyscyplin, z Prześcieradła, z kolebki, Stołu, Grobu Pańskiego: po odrobinie kości SS. Apostołów, Item Z. Klary Vela, Habit, Chorda alias pasek jej Item Trżewik Z. Franciszka wełniany, gdy nogi miał bliznami pokaleczone. Item Opończa czyli Płaszcz od Biskupa Asyzkiego dany Z. Franciszkowi, gdy swą szatę Ojcu oddał, i rzucił. Tu Ciało Z. Klary sprowadzone 2 Kościoła Z. Geografia Generalna i partykularna
Damiana, który jest za miastem Asyzkim; i był bardzo ubożuchny, tylko bogaty w Krucyfiks
co w Kościołku S. Damiana przemowił do S. Franciszka. Po Partykule z Cierniowey Korony Chrystusowey, z gębki, z dyscyplin, z Prześcieradła, z kolebki, Stołu, Grobu Pańskiego: po odrobinie kości SS. Apostołow, Item S. Klary Vela, Habit, Chorda alias pasek iey Item Trżewik S. Franciszka wełniany, gdy nogi miał bliznami pokaleczone. Item Opończa czyli Płaszcz od Biskupa Assyzkiego dany S. Franciszkowi, gdy swą szatę Oycu oddał, y rzucił. Tu Ciało S. Klary sprowadzone 2 Koscioła S. Geografia Generalna y partykularna
Damiana, ktory iest za miastem Assyzkim; y był bardzo ubożuchny, tylko bogaty w Krucifix
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 212
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, i innego drobiazgu taksa według uwagi ma być od zł: po gr: Lit: a nie więcej. Od tuzina Pończoch Francuskich Męskich, Białogłowskich, gr: 20. Od Wrocławskich. gr: 12. Od Gdańskich, gr: 8. A od dziecinnych wszelakich, gr: 6. Od Tuzina Ponczoch białych wełnianych, gr: 15. Rękawice różne, noże, miotełki, grzebienice; Paciorki, i inne kramne wszelakie drobiazgi, pod szacunek podlegać mają, od złotego po groszu, a nie więcej. Korzenie.
OD Kamienia małego pieprzu, gr: 15. Od funta szafranu Cymentu, gr: 18. Od Szafranu Cypryiskiego i
, y innego drobiazgu taxa według uwági ma bydź od zł: po gr: Lit: a nie więcey. Od tuźina Pończoch Francuskich Męskich, Białogłowskich, gr: 20. Od Wrocławskich. gr: 12. Od Gdańskich, gr: 8. A od dźiećinnych wszelakich, gr: 6. Od Tuźina Ponczoch białych wełnianych, gr: 15. Rękáwice rożne, noże, miotełki, grzebienice; Paćiorki, y inne kramne wszelakie drobiazgi, pod szacunek podlegać maią, od złotego po groszu, á nie więcey. Korzenie.
OD Kamienia małego pieprzu, gr: 15. Od funta szafranu Cymentu, gr: 18. Od Szafranu Cypryiskiego y
Skrót tekstu: InsWybCła
Strona: 134
Tytuł:
Instruktarz wybierania cła W. X. L. na tymże Sejmie postanowiony
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Drukarnia J.K. M. i Rzeczypospolitej Collegium Warszawskie Scholarum Piiarum
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Tematyka:
prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1739
Data wydania (nie wcześniej niż):
1739
Data wydania (nie później niż):
1739
. Nadto uczynił do kupca instancją; jeszcze na persuasią ludzi godnych dał starych owiec szescioro; któremi pogardził i we trzy dni przywrócił. Gdzie kupiec widząc niewdzięcznosc przedawce przyjął. k. 53r Na co przy niniejszym aktcie manifestuje, ze mu w krótkim czasie troje ustampiło, nadto Życząc sobie kupiec swobody i od dziatek przedawce płat wełniany a synowi czarny na gunie ratione dziedzictwa. Jakoż wszytkie wydatki przyznawszy przedawca Jędrzej Czuma z odebrania sumy i przedazy qujetował i swobodził pomienionego Stanisława Pawlusa, małżonkę, dziatki i wszytkie sukcesory jego, teraz, na przyszłe a wieczne czasy. Co powagą sobie zleconą i akt niniejszych powierzoną dla dalszej pamięci i wiary zapisałem
. Nadto uczynił do kupca instantią; iescze na persuasią ludzi godnych dał starych owiec szescioro; ktoremi pogardził y we trzi dni przywrocił. Gdzie kupiec widząc niewdzięcznosc przedawce przyiął. k. 53r Na co przi ninieyszym actcie manifestuie, ze mu w krotkim czasie troie ustampiło, nadto zycząc sobie kupiec swobody y od dziatek przedawce płat wełniany a synowi czarny na gunie ratione dziedzictwa. Jakosz wszytkie wydatki prziznawszy przedawca Jędrzey Czuma z odebrania summy y przedazy quietował y swobodził pomięnionego Stanisława Pawlusa, małzonkę, dziatki y wszytkie successory iego, teraz, na prziszłe a wieczne czasy. Co powagą sobie zleconą y act ninieyszych powierzoną dla dalszey pamięci y wiary zapisałęm
Skrót tekstu: KsŻyw
Strona: 72
Tytuł:
Księga sądowa państwa żywieckiego
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
księgi sądowe
Tematyka:
sprawy sądowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1681 a 1752
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1752
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Mieczysław Karaś, Ludwik Łysiak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1978
się nie uczą, ani czytają, ani umywania pięciorakiego na dzień nie obserwują, póki się aż nie obrzezą w Roku 14. od tego czasu dopiero w czytaniu Alkorana i surowości życia jak Pustelnicy żyją, proste nie delikatne jedzą potrawy aż do 20. roku wieku swego: przed wschodem słońca wstawać muszą dla modlitwy; w wełnianych chodzą strojach, albo w płótnianych, w czapeczkach wełnianych nie bogatym Turbanie, to jest Zawoju. Który Królewicz znaczniejszy nad drugich w namienionych eksercycjach uczyni progres, osobny ma apartiment, w Prawach, Rządach Państwa bierze instrukcją in spem successionis na Tron. AZJA. O Perskim Państwie.
KrólEWNĘ Ociec wydając za mąż, podaje jej
się nie uczą, ani cżytaią, ani umywánia pięciorákiego ná dźień nie obserwuią, poki się aż nie obrzezą w Roku 14. od tego czásu dopiero w czytaniu Alkorána y surowości życia iak Pustelnicy żyią, proste nie delikátne iedzą potráwy aż do 20. roku wieku swego: przed wschodem słońca wstawáć muszą dla modlitwy; w wełnianych chodzą stroiach, albo w płotnianych, w czapeczkach wełnianych nie bogatym Turbanie, to iest Zawoiu. Ktory Krolewicz znácznieyszy nád drugich w námienionych exercycyach uczyni progres, osobny má appartiment, w Práwach, Rządach Państwá bierze instrukcyą in spem successionis ná Tron. AZYA. O Perskim Państwie.
KROLEWNĘ Ociec wydaiąc zá mąż, podaie iey
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 582
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
na dzień nie obserwują, póki się aż nie obrzezą w Roku 14. od tego czasu dopiero w czytaniu Alkorana i surowości życia jak Pustelnicy żyją, proste nie delikatne jedzą potrawy aż do 20. roku wieku swego: przed wschodem słońca wstawać muszą dla modlitwy; w wełnianych chodzą strojach, albo w płótnianych, w czapeczkach wełnianych nie bogatym Turbanie, to jest Zawoju. Który Królewicz znaczniejszy nad drugich w namienionych eksercycjach uczyni progres, osobny ma apartiment, w Prawach, Rządach Państwa bierze instrukcją in spem successionis na Tron. AZJA. O Perskim Państwie.
KrólEWNĘ Ociec wydając za mąż, podaje jej do rąk Kandziar, to jest puginał, albo noż
ná dźień nie obserwuią, poki się aż nie obrzezą w Roku 14. od tego czásu dopiero w czytaniu Alkorána y surowości życia iak Pustelnicy żyią, proste nie delikátne iedzą potráwy aż do 20. roku wieku swego: przed wschodem słońca wstawáć muszą dla modlitwy; w wełnianych chodzą stroiach, albo w płotnianych, w czapeczkach wełnianych nie bogatym Turbanie, to iest Zawoiu. Ktory Krolewicz znácznieyszy nád drugich w námienionych exercycyach uczyni progres, osobny má appartiment, w Práwach, Rządach Państwá bierze instrukcyą in spem successionis ná Tron. AZYA. O Perskim Państwie.
KROLEWNĘ Ociec wydaiąc zá mąż, podaie iey do rąk Kandźiar, to iest pugináł, albo noż
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 583
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746