zabiciem Forde to jest Krowy cielnej, to Święto zowiąc Fordycidia. Poświęcali i czyścili Okręty, albo Flotę zabi tych bydląt, wnętrzności rzucając na wodę, jako uczynił Ścipio u Liwiusza. Pola swoje oczyszczając, winem je polewali, według Katona Trzody Owiec czyścili Pasterze wodą kropiąc, i ziemią na nie rzucając. Palisę Boginię Pasterzów wenerując, Mleka ciepłego ofiarowaniem,Koszar zdobieniem przez nawieszanie Wieńców według Owidiusza Domy swoje poświęcali,siarkę paląc, teste Pliniô. Francuzi tę Ceremonię Expiaationis Miast czynili, ludzi zabijali na Przedmieściach kamieńmi, według Laktanciusza.
Rzeczy zaś Deorum Custodiae tebyły oddane i poświęcone u Starożytnej Zabobonności. Apollonowi dedykowane Laurowe Drzewo, Oliwne i Lotos (po
zabiciem Fordae to iest Krowy cielney, to Swięto zowiąc Fordicidia. Poświącali y czyścili Okręty, álbo Flottę zábi tych bydląt, wnętrzności rzucaiąc ná wodę, iáko uczynił Scipio u Liwiuszá. Polá swoie oczyszczáiąc, winem ie polewali, według Katona Trzody Owiec czyścili Pásterze wodą kropiąc, y ziemią ná nie rzucáiąc. Palisę Boginię Pásterzow weneruiąc, Mleká ciepłego ofiárowániem,Koszár zdobieniem przez náwieszánie Wieńcow według Owidiuszá Domy swoie poświęcáli,siárkę paląc, teste Pliniô. Fráncuzi tę Ceremonię Expiaationis Miast czynili, ludzi zábiiáli ná Przedmieściách kámieńmi, według Laktanciusza.
Rzeczy záś Deorum Custodiae tebyły oddane y poświęcone u Starożytney Zabobonności. Apollonowi dedykowane Laurowe Drzewo, Oliwne y Lotos (po
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 23
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
? wolno ze słomek uformować Krzyż, węglem narysować, byle pamiątkę wyrazić; dopieroż ze złota, srebra.
6. Nauczają, że całą ręką że-
gnać nie godzi się, bo to znak Antychrysta, ale trzema palcami, tojest wielkim, i ostatniemi dwoma. E kontra Prawowierni Chrześcijanie żegnają się trzema palcami pierwszemi, wenerując Trójcę Przenajświętszą; piąciu palcami, pięć Ran Chrystusowych, dwiema, dwie Natury w Chrystusie, Boską i Ludzką. Jednym palcem nigdy, bo to jest moda Monotelitów Heretyków, jednę w Chrystusie wolę wyznających, i za to potępionych.
7. Ksiąg drukowanych nigdy nie zażywają, tylko pisanych bardzo starych, a drukowane być powiadają
? wolno ze słomek uformować Krzyż, węglem narysować, byle pamiątkę wyraźić; dopieroż ze złota, srebra.
6. Nauczaią, że całą ręką że-
gnać nie godzi się, bo to znak Antichrysta, ale trzema palcami, toiest wielkim, y ostatniemi dwoma. E contra Prawowierni Chrześcianie żegnaią się trzema palcami pierwszemi, weneruiąc Troycę Przenayświętszą; piąciu palcami, pięć Ran Chrystusowych, dwiema, dwie Natury w Chrystusie, Boską y Ludzką. Iednym palcem nigdy, bo to iest moda Monotelitow Heretykow, iednę w Chrystusie wolę wyznaiących, y za to potępionych.
7. Ksiąg drukowanych nigdy nie zażywaią, tylko pisanych bardzo starych, á drukowane bydź powiadaią
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1119
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
albo Calamaum, to Calymauchium, to Camelaucium. Innych od Ojca Z. niższych Biskupów. ornamenta głów są infuły o dwóch rogach, a to in Divinis: extra zaży wają kapeluszów zielonych. Biskupi Orientalnego Greckiego Kościoła, jako też Patriarchowie tameczni in memoriam, że szli z Monachów, zażywali tylko kłobuków, alias kapturów; wenerując CHRYSTUSA Pana, który jest Caput nostrum głowy swej in sacris nie nakrywali niczym, partim obserwując Z. Ewangelią. którą im na głowę kładziono podczas ich poswięcenia. Tandem imitując Biskupa Rzymskiego, który starozakonnych naśladując Arcykapłanów, w mitrach ad rem divinom Jakich strojów na głowie zażywano?
przystepujących, Poczęli zażywać mitry, osobliwie Patriarcha Carogrodzki
albo Calamaum, to Calymauchium, to Camelaucium. Innych od Oyca S. niższych Biskupow. ornamenta głow są infuły o dwoch rogach, á to in Divinis: extra zaży waią kapeluszow zielonych. Biskupi Orientalnego Greckiego Kościoła, iako też Patryarchowie tamecżni in memoriam, że szli z Monachow, zażywali tylko kłobukow, alias kapturow; weneruiąc CHRYSTUSA Pana, ktory iest Caput nostrum głowy swey in sacris nie nakrywali nicżym, partim obserwuiąc S. Ewangelią. ktorą im na głowe kładziono podcżas ich poswięcenia. Tandem imituiąc Biskupa Rzymskiego, ktory starozakonnych nasladuiąc Arcykapłanów, w mitrach ad rem divinom Iakich stroiòw na głowie zażywano?
przystepuiących, pocżeli zażywać mitry, osobliwie Patryarcha Carogrodzki
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 81
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
jest to Rzeczpospolita w Dalmacyj) bardzo go wenerują czteródniową Pompą i wesołością, jako Patrona, Miasta Raguzy, i Madryt miasto Hiszpańskie ma go za Patrona; fest jego solennie obchodząc: na który sam Król Hiszpański co rocznie w Madrycie do jego Kościoła na przedmieściu lo Tocia zwanego sub Cura OO. Dominikanów jeździ, tam go wenerując. Znać że tam Cudów jego doznają, albo jakie mają Relikwie. Ząb, palec, i kawałek gardła jego jest w Asyżu w Kościele Z. Franciszka. Blasji imię jedno u Greków co światło jasnej pochodni.
BERNARDA Z. Opata 20. Sierpnia Fundatora Cystersów, Był to Doktor Mellifluus. Umarł Roku 1153. leży
iest to Rzeczpospolita w Dalmacyi) bardzo go weneruią czterodniową Pompą y wesołością, iako Patrona, Miasta Raguzy, y Madryt miasto Hiszpańskie ma go za Patrona; fest iego solennie obchodząc: na ktory sam Krol Hiszpański co rocżnie w Madrycie do iego Kościoła na przedmieściu lo Tocia zwanego sub Cura OO. Dominikanow iezdzi, tam go weneruiąc. Znać że tam Cudow iego doznaią, albo iakie maią Relikwie. Ząb, palec, y kawałek gardła iego iest w Assyżu w Kościele S. Franciszka. Blasii imie iedno u Grekow co swiatło iasney pochodni.
BERNARDA S. Opata 20. Sierpnia Fundatora Cystersow, Był to Doktor Mellifluus. Umarł Roku 1153. leży
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 129
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
. Ztego ognia nowego, zaświecają światła Kościelne, symbolizując, iż wszystkich Chrystus oświeca. Czytają 12 Proroctw, święcą Paschał, alias świecę wielką, ku czci Chrystusa Pana świata całego umbry rozpędzającego przy swoim Zmartwychwsta- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
niu. Pięć gran zatykają wtęż wielką świecę, pięć Ran Chrystusowych w ciele ubóstwionym rezerwowanych wenerując. Paschał też przy Mszach solennych palić się powinien, i do Pańskiej Ascensyj, w którą po Ewangelii gaszony bywa, i schowany, znacząc Chrystusa do Nieba wstępującego. Wte same czasy Grecy i Ruś podobne mają w Cerkwiach swych ceremonie. W Czwartek Wielki czytają Strast, tojest Pasje z czterech Ewangelistów: w Wielki Piątek wieczorem
. Ztego ognia nowego, zaświecaią swiatła Kościelne, symbolizuiąc, iż wszystkich Chrystus oswieca. Czytaią 12 Proroctw, święcą Paschał, alias swiecę wielką, ku czci Chrystusa Pana świata całego umbry rozpędzaiącego przy swoim Zmartwychwsta- Podobieństwo Ceremonii Łacińskich z Greckiemi
niu. Pięć gran zatykaią wtęż wielką swiecę, pięć Ran Chrystusowych w ciele ubostwionym rezerwowanych weneruiąc. Paschał też przy Mszach solennych palić się powinien, y do Pańskiey Ascensyi, w ktorą po Ewangelii gaszony bywa, y schowany, znacząc Chrystusa do Nieba wstępuiącego. Wte same czasy Grecy y Ruś podobne maią w Cerkwiach swych ceremonie. W Czwartek Wielki czytaią Strast, toiest Pasye z czterech Ewangelistow: w Wielki Piątek wieczorem
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 40
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, Syn jego drugi Kazimierz Książęciem Litewskim kreowany, a potym Królem Polskim. Odtąd secundogenitus, alias drugi Syn Książęcia Wielkiego Litewskiego Księstwo te brał in titulum.
LITEWSKIE Księstwo zostając, jak i inne Narody w błędach Pogańskiej supecstycyj, nim przez Władysława Jagiełła tam Wiary Z. zajaśniało światło, czczyło za Bogaogień zowiąc go Knicz, wenerując go w Miastach, w lasach, nigdy go nie gasząc, na gardle karząc Ofiarczyńców, jeśliby per negligentiam ich zgasł. W Wilnie na tym Miejscu czczono, gdzie teraz Z. Stanisława Kóścioł Bożka Ogień. Item wenerowano Piorun, sosny wlasach, nie tykając je siekierą, czczyli Słońce, Geografia Generalna i partykularna
, Syn iego drugi Kazimierz Xiążęciem Litewskim kreowany, a potym Krolem Polskim. Odtąd secundogenitus, alias drugi Syn Xiążęcia Wielkiego Litewskiego Xięstwo te brał in titulum.
LITEWSKIE Xięstwo zostaiąc, iák y inne Narody w błędach Pogańskiey supecstycyi, nim przez Władysława Iagełła tam Wiary S. zaiaśniało światło, czcziło za Bogaogień zowiąc go Knicz, weneruiąc go w Miastach, w lasach, nigdy go nie gasząc, na gardle karząc Ofiárczyńcow, ieśliby per negligentiam ich zgasł. W Wilnie na tym Mieyscu czczono, gdzie teraz S. Stanisława Kóścioł Bożka Ogień. Item wenerowano Piorun, sosny wlasach, nie tykaiąc ie siekierą, czczili Słońce, Geografia Generalna y partykularna
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 358
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, nie daleko Królestwa teraz Moskiewskiego Astrachan w Tartaryj Większej, bez Wsiów, Miast, pod Namiotami mieszkając. Na Zimę ściągają się nad Wołgę rzekę od Gubernatorów Astrachańskich upominkami będąc regalizowani. Co Orda, to swego ma Książęcia, a Najwyższego tego, co idzie z Tamerlanesa Familii. Pogańskiej ich jest najwięcej superstycyj, Daleę Lamę wenerując. Matiolus sławny Medyk Dalee pisze, że Tatarowie mają Scyticam Herbam około Beryj, smaku słodkiego, które w ustach nosząc, przez wiele czasu głodu i pragnienia nie czują, czasem dni dwanaście. Drugie Ziele jest Hipice, które dają koniom także dla znoszenia głodu. Więcej o wszystkich Tatarach, naturze, gieniuszu ich, mówił
, nie daleko Krolestwa teráz Moskiewskiego Astrachan w Tartaryi Większey, bez Wsiow, Miast, pod Namiotami mieszkaiąc. Na Zimę ściągaią się nad Wołgę rzekę od Gubernatorow Astráchańskich upominkami będąc regalizowani. Co Ordá, to swego ma Xiążęcia, a Náywyższego tego, co idzie z Tamerlanesa Familii. Pogańskiey ich iest naywięcey superstycyi, Daleę Lamę weneruiąc. Mathiolus sławny Medyk Dalee pisze, że Tatarowie maią Scythicam Herbam około Berii, smaku słodkiego, ktore w ustach nosząc, przez wiele czasu głodu y pragnienia nie czuią, czásem dni dwanaście. Drugie Ziele iest Hippice, ktore daią koniom także dla znoszenia głodu. Więcey o wszystkich Tatarach, naturze, gieniuszu ich, mowił
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 427
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, Jerozolimie od pułnocy założone o 16. Jeuk od niego, na gorze Sameron, od Króla Izraelskiego Amri, kupiwszy grunt u Somera za dwa talenta srebra. Mówiłem o tym Mieście w Części I. Aten fol: 322. Tu przydaję scienda. Ze od tego Miasta pełnego superstycyj i Żydzi się zarażali, Bałwany wenerując w swoim Kościele Jerozolimskim. Tutejsi Obywatele emulowali z Jerozolimitanami z racyj Kościoła u siebie być prawdziwego twierdzący. Który ich Kościół za czasów Aleksandra Wiel: niejaki Sanaballat Poganin Horronites Starosta Samaryj, Teszcz Najwyższego Biskupa Manassesa, nieprzyjaciel Judejski na górze Garazim wystawił, jako in Monte Benedyctionum, aliàs gdzie olim Błogosławieństwo intonabant Izraelitowie, blisko Sichem
, Ierozolimie od pułnocy záłożone o 16. Ieuk od niego, na gorze Sameron, od Króla Izraelskiego Amri, kupiwszy grunt u Somera za dwa talenta srebra. Mówiłem o tym Mieście w Części I. Aten fol: 322. Tu przydaię scienda. Ze od tego Miasta pełnego superstycyi y Zydzi się zarażali, Bałwany weneruiąc w swoim Kościele Ierozolimskim. Tuteysi Obywatele emulowali z Ierozolimitanami z racyi Kościoła u siebie bydź prawdziwego twierdzący. Ktory ich Kościół za czasow Alexandrá Wiel: nieiaki Sanaballat Poganin Horronites Starosta Samarii, Teszcz Naywyższego Biskupa Manassesa, nieprzyiaciel Iudeyski na górze Garazim wystawił, iako in Monte Benedictionum, aliàs gdzie olim Blogosławieństwo intonabant Izraelitowie, blisko Sichem
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 507
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
aliàs praeputium, to jest nie obrzezowanie, przez które Żydzi podobni byli Egipcjanóm Poganóm: tam i Pascha po obrzezaniu obchodzili, tam najpierwej Tabernaculum Mosaicum, aliàs Namiot, Prżybytek składany od Mojżesza, według Boskiego rozkazu wystawiony, najpierwej stanął, a w nim Arka Pańska. Tu to Izraelitowie najpierwej wpadli w Bałwochwalstwo, Baala Bożka wenerując, i Astarot, jako świadczy Ozeasz Prorok cap: 9. Judic: cap. 3. 7. Zburzyli te Miasto Asyryiczykowie, Amos cap: 5.5. jako i Miasto Betel, to jest Dom Bogów; które potym nazwane Aven to jest nic. Było te Miasto w Pokoleniu Judy, ale się
aliàs praeputium, to iest nie obrzezowanie, przez które Zydzi podobni byli Egypcyanóm Poganóm: tam y Pascha po obrzezaniu obchodzili, tam naypierwey Tabernaculum Mosaicum, aliàs Namiot, Prżybytek składany od Moyżesza, według Boskiego rozkazu wystáwiony, naypierwey stánoł, a w nim Arka Pańska. Tu to Izraelitowie naypierwey wpadli w Bałwochwalstwo, Baala Bożka weneruiąc, y Astaroth, iako świadczy Ozeasz Prorok cap: 9. Judic: cap. 3. 7. Zburzyli te Miasto Asyryiczykowie, Amos cap: 5.5. iako y Miasto Bethel, to iest Dom Bogów; które potym nazwane Aven to iest nic. Było te Miasto w Pokoleniu Iudy, ale się
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 512
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
, że wieleżeństwo im pozwolone było, owszem z Siostrami brać się godziło dla dziedziczenia. Starzy tu byli dystyngwowani bardzo w poszanowaniu. Ciała zmarłych i po śmierci nie cuchniały, będąc ubalsamowane. Dzieci, ledwo nie każda, po dwoje, Matka rodzi, tak płodne Clima. Bałwochwalstwo tu ciężkie panowało, żywe i nie żywe wenerując kreatury. Nie mało z Egipcjan Wielkich wyszło ludzi, już po zaszczepieniu Wiary Świętej, jako to Z. Paweł Pustelnik, Hilarion także, Antoni Anachoreta: Uczeni Filo Żyd, Klemens Aleksandryjski, Orygenes, Cyrylus. EgipT, oprócz wyśmienitego zboża, rodzi balsam, senes, daktyle, ryż, owce płodne, wydając po
, że wieleżeństwo im pozwolone było, owszem z Siostrami brać się godziło dla dziedziczenia. Starzy tu byli dystyngwowani bardzo w poszanowaniu. Ciała zmarłych y po śmierci nie cuchniáły, będąc ubalsamowane. Dzieci, ledwo nie każda, po dwoie, Matka rodzi, tak płodne Clima. Bałwochwalstwo tu cięszkie panowało, żywe y nie żywe weneruiąc kreatury. Nie mało z Egypcyan Wielkich wyszło ludzi, iuż po zaszczepieniu Wiary Swiętey, iako to S. Paweł Pustelnik, Hilarion także, Antoni Anachoreta: Uczeni Philo Zyd, Klemens Alexandryiski, Origenes, Cyrillus. EGYPT, oprócz wyśmienitego zboża, rodzi balsam, senes, daktyle, ryż, owce płodne, wydaiąc po
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 552
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756