jeszcze inszym i daleko więtszym namiętnościam podległym jest do chwały/ do czci/ do nawyższego dobra przynależącemu: które iż są ludziom własne/ muszą też być własne ludziom przez własności jego osobną/ która jest rozum. A iż więcej namiętności na człowieka przypada: stąd znać/ iż nie zliczone są frasunki ludzkie/ które ludzki rozum wichrują/ nie tylko są rzeczy teraźniejsze/ ale i przeszłe/ i przyszłe: wiele rzeczy których się chwytamy/ i chroniemy/ nie smysłom/ ale rozumowi znajome: dla których my się barzo trwożemy/ i kłopocemy. Stąd Plutarchus okazuje człowieka być nanędzniejszym nad wszytkie zwierzęta/ iż go więtsze namiętności jakoby jakie gwałtowne wiatry/ to
iescze inszym y daleko więtszym namiętnośćiam podległym iest do chwały/ do czći/ do nawyższe^o^ dobra przynależącemu: ktore iż są ludziom własne/ muszą też być własne ludźiom przez własnośći iego osobną/ ktora iest rozum. A iż więcey namiętnośći na człowieka przypada: ztąd znać/ iż nie zliczone są frasunki ludzkie/ ktore ludzki rozum wichruią/ nie tylko są rzeczy teraźnieysze/ ale y przeszłe/ y przyszłe: wiele rzeczy ktorych się chwytamy/ y chroniemy/ nie smysłom/ ale rozumowi znaiome: dla ktorych my się barzo trwożemy/ y kłopocemy. Ztąd Plutárchus okázuie człowieka być nanędznieyszym nád wszytkie zwierzęta/ iż go więtsze namiętnośći iakoby iakie gwałtowne wiátry/ to
Skrót tekstu: PetrSEt
Strona: 133
Tytuł:
Etyki Arystotelesowej [...] pierwsza część
Autor:
Sebastian Petrycy
Drukarnia:
Maciej Jędrzejowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
filozofia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1618
Data wydania (nie wcześniej niż):
1618
Data wydania (nie później niż):
1618