to z Liturgii Z. Jakuba Apostoła, to z Z: Klemensa skompendiował; stąd zowie się Liturhia Światoho Wasila Wełykoho: jest dłuższa od Liturgii Z: Jana Złotoustego. Tę Służbę Z: Bazylego, aprobował Z: Proklus Patriarcha Carogrodzki, i Sobór Trullański w Kanonie 32. Odprawują ją Grecy i Ruś tylko w Niedzielę Wielkopostne (oprócz Kwietnej) na Wielki Czwartek, na Wielką Sobotę, w Wigilią Bożego Narodzenia, w Wigilią Bohojawłenyja, tojest trzech Królów, i w Święto Z: Bazylego etc. etc.
Drugą Mszę Świętą nazywają Grecy i Ruś Liturgią Z: Jana Chryzostoma Patriarchy Carogrodzkiego, który był później po Z: Bazylim Wielkim, tojest
to z Liturgii S. Iakuba Apostoła, to z S: Klemensa skompendiował; ztąd zowie się Liturhia Swiatoho Wasila Wełykoho: iest dłuższa od Liturgii S: Jana Złotoustego. Tę Służbę S: Bazylego, approbował S: Proklus Patryarcha Carogrodzki, y Sobor Trullański w Kanonie 32. Odprawuią ią Grecy y Ruś tylko w Niedzielę Wielkopostne (oprocz Kwietney) na Wielki Czwartek, na Wielką Sobotę, w Wigilią Bożego Narodzenia, w Wigilią Bohoiawłenyia, toiest trzech Krolow, y w Swięto S: Bazylego etc. etc.
Drugą Mszę Swiętą nazywaią Grecy y Ruś Liturgią S: Jana Chryzostoma Patryarchy Carogrodzkiego, ktory był pozniey po S: Bazylim Wielkim, toiest
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 46
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
jest Ołtarz P. Mariej Loretańskiej/ wielkiej pobożności/ u którego ludzie pociechy od Pana Boga doznawają. Wzwyż mianowane Bractwo używa kap czarnych/ z malowanymi trupiemi głowami/ a z napisem takim: Pamiętaj człowiecze na śmierć Na każdy Piątek Mszą o Męce Pańskiej śpiewają/ a potym dyscypliny: w Piątki zaś Marcowe/ abo raczej Wielkopostne/ bywa konkurs wielki ludzi dla Odpustów które tam ludzie otrzymywają/ i dla Procesyj cum Venerabili Sacramento, z pozwolenia Ojca ś. Klemensa VIII. od tegoż Ojca ś. jest Ołtarz Bracki uprzywilejowany za dusze zmarłe. Ma też jeszcze to Bractwo tę prerogatywę/ że w dzień Wielkopiątkowy więźnia wybawia od śmierci Drugie Bractwo w
iest Ołtarz P. Máriey Loretáńskiey/ wielkiey pobożnośći/ v ktorego ludźie poćiechy od Páná Bogá doznawáią. Wzwyż miánowáne Bráctwo vżywa kap czarnych/ z málowánymi trupiemi głowámi/ á z napisem tákim: Pámiętay człowiecze ná śmierć Ná káżdy Piątek Mszą o Męce Páńskiey śpiewáią/ á potym discypliny: w Piątki záś Márcowe/ ábo ráczey Wielkopostne/ bywa konkurs wielki ludźi dla Odpustow ktore tám ludźie otrzymywáią/ y dla Processyi cum Venerabili Sacramento, z pozwolenia Oycá ś. Klemensá VIII. od tegoż Oycá ś. iest Ołtarz Brácki vprzywileiowány zá dusze zmárłe. Ma też ieszcze to Bráctwo tę prerogátywę/ że w dźień Wielkopiątkowy więźniá wybawia od śmierći Drugie Bráctwo w
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 19
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650