unoquoq; nostrûm effatus est DEUS? Coniugium, niby Commune iugum Męża o WYBORNYCH TER MINACH
i Zony. Adam znaczy ziemię z Hebrajskiego, Homo też zowie się ab humo, także od ziemi.
Terminów niektórych Eksplikacja Łacińskich.
Laudare arcum, znaczy jedno, co ciągnąć Łuk.
Marsum carmen, bierze się za przymowki Wieszczbiarskie, bo się tym Marsów Nacja bawiła.
Frangenda palma est: tojest przegrać wiktorię.
Parasitus, alias Podchlebnik od Katula nazwany Caenipeta, że caenam alie nam petit, tojest uczęszcza; Mensarum asecla od Cicerona; Sectator epularum, od Sydon jusza; Canis Venaticus, od Plauta. Gnathones też zowią się Podchlebcy, iż o
unoquoq; nostrûm effatus est DEUS? Coniugium, niby Commune iugum Męża o WYBORNYCH TER MINACH
y Zony. Adam znaczy ziemię z Hebrayskiego, Homo też zowie się ab humo, także od ziemi.
Terminow niektorych Explikacya Łacinskich.
Laudare arcum, znaczy iedno, co ciągnąć Łuk.
Marsum carmen, bierze się za przymowki Wieszczbiarskie, bo się tym Marsow Nacya bawiła.
Frangenda palma est: toiest przegrać wiktoryę.
Parasitus, alias Podchlebnik od Katula nazwany Caenipeta, że caenam alie nam petit, toiest uczęszcza; Mensarum asecla od Cicerona; Sectator epularum, od Sydon iusza; Canis Venaticus, od Plauta. Gnathones też zowią się Podchlebcy, iż o
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 58
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
JESU. Multiq; credentium veniebant, confitentes et anuntiantees actus suos: Multi autem ex eis; qui fuerant curiosa sectati contulerunt libros et combusserunt coram omnibus etc. A on tak tłomaczy: Padł strach na wszytkich, i wielu z wiernych przychodzili i spowiadali się swoich akcyj. Wielu zaś tych którzy dwornych nauk (to jest wieszczbiarskiej Astrologii) autorami byli, znieśli swoje Książki (to jest niby predykcje Kalendarzne) i publicznie popalili. Zważyć tedy należy do czego ten fałszarz Historią Pisma Z. aplikuje, którą tu kładę żebyś zrozumiał, iż do Astrologów by najmniej nie należy: de verbo ad verbum Act: cap: 19. à v.
JESU. Multiq; credentium veniebant, confitentes et anuntiantees actus suos: Multi autem ex eis; qui fuerant curiosa sectati contulerunt libros et combusserunt coram omnibus etc. A on tak tłomaczy: Padł strach ná wszytkich, y wielu z wiernych przychodźili y spowiádáli się swoich ákcyi. Wielu záś tych ktorzy dwornych náuk (to iest wieszczbiárskiey Astrologii) áutorámi byli, znieśli swoie Xiążki (to iest niby predykcye Kálendarzne) y publicznie popalili. Zważyc tedy należy do czego ten fałszarz Historyą Pisma S. applikuie, ktorą tu kładę żebyś zrozumiał, iż do Astrologow by naymniey nie należy: de verbo ad verbum Act: cap: 19. à v.
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: O2v
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
naśladowali, znieśli Księgi i spalili przed wszytkiemi. Co by to zaś za Księgi były, oczywiście tłomaczy Sinopsis Rozdziału tego, mówiąc: Multi peccata confitentes, libros superstitiosos exerunt. Wielu grzechów spowiadający się, Księgi zabobonne palą. Przez co poznać iż to byli Czarnoksiężnicy nie Astrologowie i czarnoksięstwa pilnowali, a nie dwornych nauk albo wieszczbiarskiej Astrologii (jako on fałszywie i bez wszelkiego fundamentu zmyśla) i Księgi Czarnoksiężkie. czyli zabobonne popalili nie predykcje Kalendarzne. Albowiem Superstitio po Polsku zabobon: Superstitiosè. zabobonnie: Superstitiosus, zabobonny: jako tłomaczy Jerzy Knapiusz, aprobowany od Kaspra Drużbickiego Prowincjała Soc: JESU in Reg: Polon: Co i Prawem Duchownym dowiodę
náśládowáli, zniesli Xięgi y spalili przed wszytkiemi. Co by to zaś za Xięgi były, oczywiśćie tłomaczy Sinopsis Rozdźiału tego, mowiąc: Multi peccata confitentes, libros superstitiosos exerunt. Wielu grzechow spowiadaiący się, Xięgi zabobonne palą. Przez co poznać iż to byli Czarnoxiężnicy nie Astrologowie y czarnoxięstwa pilnowali, a nie dwornych nauk albo wieszczbiarskiey Astrologii (iako on fałszywie y bez wszelkiego fundamentu zmyśla) y Xięgi Czarnoxiężkie. czyli zabobonne popalili nie predykcye Kalendarzne. Albowiem Superstitio po Polsku zabobon: Superstitiosè. zabobonnie: Superstitiosus, zabobonny: iako tłomaczy Jerzy Knapiusz, approbowany od Kaspra Drużbickiego Prowincyała Soc: JESU in Reg: Polon: Co y Prawem Duchownym dowiodę
Skrót tekstu: DuńKal
Strona: O2v
Tytuł:
Kalendarz polski i ruski na rok pański 1741
Autor:
Stanisław Duńczewski
Drukarnia:
Paweł Józef Golczewski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
kalendarze
Tematyka:
astrologia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1741
Data wydania (nie wcześniej niż):
1741
Data wydania (nie później niż):
1741
, wolnej Opatrzności albo sprawiedliwości Boskiej skutkiem, pod rząd planet i gwiazd podpadały? Czyliż Bóg oczekiwać powinien na rewolucje luminarzów, aby kogo ukarał albo ubłogosławił? alboli Niebo nakręcac wspacznym obrotem, aby się akomodował nieodmiennie ich influksom? J dla tegoć Arabscy, Chaldajscy, Egipscy Astronomowie, od których wszystkie reguły wzięła Astrologia wieszczbiarska, bezbożnie Boską znosili Opatrzność, wszystkie skutki nieuchronnym influksom Nieba przypisując: nie mogąc inaczej swoich utrzymać predykcyj, tylko wolną Boską znosząc dyspozycją. Ależ i Chrześcijańskich Astrologów do tych błędów przywiodła wieszczbiarska nauka, jako świadczy De Schales. Iż śmiał Albumazar napisać: że kto o co Boga prosi, gdy Księżyc z Jowiszem złączony
, wolney Opatrzności albo sprawiedliwości Boskiey skutkiem, pod rząd planet y gwiazd podpadáły? Czyliż Bog oczekiwáć powinien ná rewolucye luminarzow, áby kogo ukarał álbo ubłogosławił? álboli Niebo nakręcac wspacznym obrotem, áby się akkommodował nieodmiennie ich influxom? J dla tegoć Arabscy, Chaldayscy, Egypscy Astronomowie, od ktorych wszystkie reguły wzięła Astrologia wieszczbiarska, bezbożnie Boską znosili Opátrzność, wszystkie skutki nieuchronnym influxom Nieba przypisuiąc: nie mogąc inaczey swoich utrzymáć predykcyi, tylko wolną Boską znosząc dyspozycyą. Ależ y Chrześciańskich Astrologow do tych błędow przywiodła wieszczbiarska nauka, iáko swiadczy De Schales. Jż smiał Albumazar nápisáć: że kto o co Boga prosi, gdy Xiężyc z Jowiszem złączony
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 3
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
, aby się akomodował nieodmiennie ich influksom? J dla tegoć Arabscy, Chaldajscy, Egipscy Astronomowie, od których wszystkie reguły wzięła Astrologia wieszczbiarska, bezbożnie Boską znosili Opatrzność, wszystkie skutki nieuchronnym influksom Nieba przypisując: nie mogąc inaczej swoich utrzymać predykcyj, tylko wolną Boską znosząc dyspozycją. Ależ i Chrześcijańskich Astrologów do tych błędów przywiodła wieszczbiarska nauka, jako świadczy De Schales. Iż śmiał Albumazar napisać: że kto o co Boga prosi, gdy Księżyc z Jowiszem złączony, iż uprosi. Firmicus Maternus obiecywać tym zbawienie, którzy się rodzą, gdy Saturnus jest w Lwie. Henricus Macliniensis mówi: iż dla tego Noe uszedł potopu, że korab zbudował na kształt
, áby się akkommodował nieodmiennie ich influxom? J dla tegoć Arabscy, Chaldayscy, Egypscy Astronomowie, od ktorych wszystkie reguły wzięła Astrologia wieszczbiarska, bezbożnie Boską znosili Opátrzność, wszystkie skutki nieuchronnym influxom Nieba przypisuiąc: nie mogąc inaczey swoich utrzymáć predykcyi, tylko wolną Boską znosząc dyspozycyą. Ależ y Chrześciańskich Astrologow do tych błędow przywiodła wieszczbiarska nauka, iáko swiadczy De Schales. Jż smiał Albumazar nápisáć: że kto o co Boga prosi, gdy Xiężyc z Jowiszem złączony, iż uprosi. Firmicus Maternus obiecywáć tym zbáwienie, ktorzy się rodzą, gdy Saturnus iest w Lwie. Henricus Macliniensis mowi: iż dla tego Noe uszedł potopu, że korab zbudował na kształt
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 3
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Księżyca z Jowiszem był konkurs w głowie Smoka. Gwido Bonatus na owe słowa Chrystusa: a czy nie masz 12. godzin dnia: Komentuje. Iż Chrystus obrał sobie tę godzinę według gwiazd szczęśliwą, którejby nic nie cierpiał od Żydów: wiedząc inne być nieszczęśliwe dla siebie, przyszłej męki. J tać to jest Astrologii wieszczbiarskiej nierozsądna rzetelność, jako wcielenie Syna Boskiego, tak i Chrystusa śmierć, odkupienia narodu ludzkiego, Boską Opatrzność, jego wyroki chcieć influksem gwiazd regulować.
IV. Druga prawda: iż człowieka Bóg postawił w ręku rady swojej. Nadał wolną wolą, aby rekę swoję ściągnął do czego chce, do ognia albo wody. Wolno mu
Xiężyca z Jowiszem był konkurs w głowie Smoka. Gwido Bonatus ná owe słowa Chrystusa: á czy nie masz 12. godzin dnia: Kommentuie. Jż Chrystus obrał sobie tę godzinę według gwiazd szcześliwą, ktoreyby nic nie cierpiał od Zydow: wiedząc inne być nieszczęśliwe dla siebie, przyszłey męki. J táć to iest Astrologii wieszczbiarskiey nierozsądna rzetelność, iáko wcielenie Syna Boskiego, ták y Chrystusa śmierć, odkupienia narodu ludzkiego, Boską Opátrzność, iego wyroki chcieć influxem gwiazd regulowáć.
IV. Druga prawda: iż człowieka Bog postawił w ręku rady swoiey. Nadał wolną wolą, áby rekę swoię sciągnął do czego chce, do ognia álbo wody. Wolno mu
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 3
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
iż go Jan Bonus Astrolog wzburzycielem Ojczyzny uczynił. Z tąd Aleksander Medyces wszystkich sobie pokrewnych miał za głównych nieprzyjaciół, iż Basilius Astrolog śmierci mu się od nich spodziewać kazał. Simeon Bułgarów Książę temi predykcjami uwiedziony o swoim szczęściu, przeciwko Krobatom wojnę podniósł, i wojsko zgubił. Emanuel Komenus Cesarz, za tąż poradą Wieszczbiarską, wielką morzem Flotę wyprawił: i na Sycylyiskim morzu od Rogieriusza zniszczony. Piotr Gasteli Król, za tymże poduszczeniem wojnę zacząwszy w ręce Henryka Brata swego wpadł, i życie i wojsko stracił. Tu służy co o Astrologach Favorynus u Gelliusza lib: 14. Cap. 21.mówi. Astrologowie albo szczęśliwe albo nieszczęśliwe
iż go Jan Bonus Astrolog wzburzycielem Oyczyzny uczynił. Z tąd Alexander Medices wszystkich sobie pokrewnych miał za głownych nieprzyiacioł, iż Basilius Astrolog śmierci mu się od nich spodziewáć kazał. Simeon Bulgarow Xiąże temi predykcyami uwiedziony o swoim szczęściu, przeciwko Krobatom woynę podniosł, y woysko zgubił. Emmanuel Kommenus Cesarz, zá tąż poradą Wieszczbiarską, wielką morzem Flottę wyprawił: y ná Sycylyiskim morzu od Rogieryusza zniszczony. Piotr Gastelli Krol, zá tymże poduszczeniem woynę zácząwszy w ręce Henryka Brata swego wpadł, y życie y woysko strácił. Tu służy co o Astrologach Favorinus u Gelliusza lib: 14. Cap. 21.mowi. Astrologowie albo szczęsliwe álbo nieszczęśliwe
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 16
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
Genetliakom i Astrologom Chrześcijańskim i Katolickim, jakoby Apostatami od wiary byli, albo predykcje ich było bałwochwalstwo. Wiem że są Chrześcijanie, są Katolicy profesyą, tak teraźniejsi jako i przeszli na których SS: Ojcowie swoich czasów następowali. To tylko z niemi mówię, iż ponieważ swój początek, fundamenta, reguły, całą naukę wzięła wieszczbiarska Astrologia od Astrologów Pogan, względem predykcyj osobliwie ewentów woli ludzkiej, które z racjami wiary, z gruntowną prawdą zgodzić się nie mogą; Więc u Katolików miejsca mieć nie mają, i słusznie pod cenzurę podpadają. Jako widziemy wielu lubo Katolików, którzy się zabobonami; płonnemi obserwacjami, niegodziwemi pryncypiami; rezolucjami rządzą a nie przeto
Genetliakom y Astrologom Chrześciańskim y Kátolickim, iákoby Apostatámi od wiary byli, álbo predykcye ich było bałwochwalstwo. Wiem że są Chrześcianie, są Kátolicy professyą, tak teraźnieysi iáko y przeszli ná ktorych SS: Oycowie swoich czasow nástępowali. To tylko z niemi mowię, iż ponieważ swoy początek, fundamenta, reguły, całą náukę wzięła wieszczbiarska Astrologia od Astrologow Pogan, względem predykcyi osobliwie ewentow woli ludzkiey, ktore z racyami wiary, z gruntowną prawdą zgodzić się nie mogą; Więc u Kátolikow mieysca mieć nie maią, y słusznie pod censurę podpadaią. Jako widziemy wielu lubo Kátolikow, ktorzy się zabobonami; płonnemi obserwacyami, niegodziwemi pryncypiami; rezolucyami rządzą á nie przeto
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 17
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
wiedzieć może?
XXII. Co się tycze inszych Autorów? Wiem że pełne ich biblioteki, którzy chwalą Astronomią chwalą i Astrologią. Ale tę która pozycją niebios; ich liczbę, dywizją przez Cyrkuły całego Nieba, planet i gwiazd różność, ich obroty, czas rewolucyj, i inne stateczne własności uważa i kalkuluje. Lecz nie wieszczbiarską. Jest i było tylo Zakonu mego Matematyków jako Clavius, Ricciolus, Tacquet, de Szales etc. A przecie żaden takową się nie bawił Astrologią, chyba jej zbijając próżność. Wolno czytać Traktat 28. de Szalesa, jak panowanie planet, wydział na dwanaście domów, Signifikacją znaków, zgoła nikczemność takowej Astrologii, nie tylko
wiedzieć może?
XXII. Co się tycze inszych Authorow? Wiem że pełne ich biblioteki, ktorzy chwalą Astronomią chwalą y Astrologią. Ale tę ktora pozycyą niebios; ich liczbę, dywizyą przez Cyrkuły cáłego Niebá, planet y gwiazd rożność, ich obroty, czas rewolucyi, y inne stateczne własności uważa y kalkuluie. Lecz nie wieszczbiarską. Jest y było tylo Zakonu mego Matematykow iáko Clavius, Ricciolus, Tacquet, de Szales etc. A przecie żaden tákową się nie bawił Astrologią, chyba iey zbiiaiąc prożność. Wolno czytáć Traktat 28. de Szalesa, iák pánowanie planet, wydział ná dwanaście domow, Signifikacyą znakow, zgoła nikczemność tákowey Astrologii, nie tylko
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 21
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
momenta, zaszczycając się umiejętnością przyszłych ewentów, niechci powiedzą co o tobie myśli Babilon. A jeżeli zamilczą? Co się z niemi samemi stanie? odpowiada Prorok. Oto: którzy zdrowie drugim obiecowali, swego nieszczęścia nie przeirzeli. Toć wielkich Doktorów, Teologów, rozumnych ludzi od dawnych czasów jest inwektywa na Genetliaków i wieszczbiarskich Astrologów, nie tylko moja. EKsKUZA III.
XXIII. Składają się i tym Astrologowie, iż cała inwektywa Kościoła Bożego, Doktorów, i innych Cenzury, do tych tylko się ściagają, którzy przez swoje predykcje wolność ludzką znoszą, albo jej ubliżają, przez niejakie fatum. Ich zaś prognostyki są tylko konieturalne, obojętne,
momenta, zaszczycaiąc się umieietnością przyszłych ewentow, niechci powiedzą co o tobie myśli Babylon. A ieżeli zámilczą? Co się z niemi samemi stánie? odpowiada Prorok. Oto: ktorzy zdrowie drugim obiecowali, swego nieszczęścia nie przeirzeli. Toć wielkich Doktorow, Teologow, rozumnych ludzi od dawnych czasow iest inwektywa ná Genetliakow y wieszczbiarskich Astrologow, nie tylko moia. EXKUZA III.
XXIII. Składáią się y tym Astrologowie, iż cała inwektywa Kościoła Bożego, Doktorow, y innych Censury, do tych tylko się sciagaią, ktorzy przez swoie predykcye wolność ludzką znoszą, álbo iey ubliżaią, przez nieiákie fatum. Jch zaś prognostyki są tylko konieturalne, oboiętne,
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 22. nlb
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743