Pierwszy się zowie prostym uznaniem, gdy rzecz poznawa jakoby tylo na nią patrząc a nic o niej nie sądząc ani z niej do innej się udając poznania. Drugi żowie się Rozsądkiem, kiedy sądzi iż rzecz jest taka albo owaka. Trzeci Dyskursem, kiedy i rzecz poznawszy, i o niej rozsądek uczyniwszy, z tego co wnosimy jako zatym idące. 13. Jeżeli ludzka wola jest wolna? Wolna jest bo może tego się jąć albo temu przeciwnego, czego gdyby nie miała, na cóżbyśmy się naradzali jeśli to czynić albo nie czynić? za cóżby nas chwalono gdy dobrze czynim a mybyśmy inaczejuczynić nie mogli?, a o cóżby
Pierwszy się zowie prostym uznániem, gdy rzecz poznawa iakoby tylo ná nię pátrząc á nic o niey nie sądząc áni z niey do inney się udáiąc poznánia. Drugi żowie się Rozsądkiem, kiedy sądzi iż rzecz iest táka álbo owáka. Trzeći Diskursem, kiedy y rzecz poznawszy, y o niey rozsądek uczyniwszy, z tego co wnośimy iáko zátym idące. 13. Ieżeli ludzka wola iest wolna? Wolna iest bo może tego się iąć álbo temu przećiwnego, czego gdyby nie miałá, ná cożbyśmy się náradzáli ieśli to czynić albo nie cżynić? zá cożby nas chwalono gdy dobrze czynim á mybyśmy ináczeyuczynić nie mogli?, á o cożby
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 301
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692