. Przewrotne jednak ich serce namniej się na to poruszyć nie chce. A toć jest pospolita do wszystkich w obec nauka. Z osobna zaś do każdego Stanu dzień i noc napominania czynimy. Wy Książęta i przełożeni/ Bożym sądem powierzone wam poddane sądźcie/ postrzegając tego/ abyście tymże sądem osądzeni nie byli. Nie wkładajcie na nie wielkiej daniny/ wiedząc że i wam Pan wasz wszystek dług odpuścił/ i czynsz za was zapłacił. A cokolwiek w skrytości czynicie/ nie mówcie któż nas widzi/ abowiem Ociec wasz jest na niebie/ który wszystko widzi/ i wszystko co chce czyni: Wy Arcykapłani i Kapłani/ Pasterze i Nauczyciele/ owiec
. Przewrotne iednák ich serce namniey się ná to poruszyć nie chce. A toć iest pospolita do wszystkich w obec náuká. Z osobná záś do káżdego Stanu dźień y noc nápominánia cżynimy. Wy Kśiążętá y przełożeni/ Bożym sądem powierzone wam poddáne sądźcie/ postrzegáiąc tego/ ábyśćie tymże sądem osądzeni nie byli. Nie wkładayćie ná nie wielkiey dániny/ wiedząc że y wam Pan wász wszystek dług odpuśćił/ y cżynsz zá was zapłáćił. A cokolwiek w skrytośći cżynićie/ nie mowćie ktoż nas widźi/ ábowiem Oćiec wász iest ná niebie/ ktory wszystko widźi/ y wszystko co chce cżyni: Wy Arcykápłani y Kápłani/ Pásterze y Náucżyćiele/ owiec
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 8
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
triumf cieszy/ którzy nie dbają już o to aby głowę węża starli/ jako żeby JEZUSA głowę zdobili. Wyście korona Chrystusowa. Wysokie miejsce jest/ nic z podłej materii tam nie kładzie. Patrzcie na jakie was miejsce zaciągniono nic z żelaza/ nic z drzewa/ nic z plew/ z słomy/ z siana wkładajcie w Pańską koronę. Święci tedy koroną są. Taką koroną byli/ do których Paweł ś. pisze; korono moja. Na pociechę jednak ludziom grzesznym mówić możemy/ że i ci koroną są cierniową zdobiącą głowę Jezusa. Ćierniem są bo grzeszyli/ bo JEZUsowe głowę kłoli. Koroną są według Hieronima świętego/ który pisząc na
triumph ćieszy/ ktorzy nie dbáią iuż o to áby głowę węża stárli/ iáko żeby IEZVSA głowę zdobili. Wyśćie koroná Chrystusowá. Wysokie mieysce iest/ nic z podłey materyey tám nie kłádźie. Pátrzćie ná iakie was mieysce záćiągniono nic z żelázá/ nic z drzewá/ nic z plew/ z słomy/ z śianá wkłádayćie w Pańską koronę. Święći tedy koroną są. Táką koroną byli/ do ktorych Páweł ś. pisze; korono moiá. Ná poćiechę iednák ludźiom grzesznym mowić możemy/ że y ći koroną są ćierniową zdobiącą głowę Iezusá. Ćierniem są bo grzeszyli/ bo IEZVsowe głowę kłoli. Koroną są według Hieronyma świętego/ ktory pisząc ná
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 328
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636