ex Hebuda Ebuda, ex Iechne Aechne, ex Herebus Erebus, ex Refulani Efulani, ex Sergestani Aegestani etc. Które wszystkie słowa i inszych takowych nie zliczona rzecz/ znajdują się dwojako pisane w Historyckich Dykcjonarzach/ a mianowicie Stefani Caroli. Toż wielom słowom (nie wszytkim jednak) uczyniono/ które się i od inszych wokalisów poczynają. Jako ex Hierycho Iericho, ex Hieremias Ieremias, ex Hieroboam Ieroboam, ex Hybieria Iberia, ex Hybierus Iberus, ex Xyarbas Iarbas ex Tyscopolis Ischopolis etc. Także ex Colchinium Olchinium, ex Corope orope etc. 2. Niegdy też i tak już obcięte słowa z konsonantów/ znowu doopcinywano/ i z zostawionych wokalisów
ex Hebuda Ebuda, ex Iechne Aechne, ex Herebus Erebus, ex Refulani Efulani, ex Sergestani Aegestani etc. Ktore wszystkie słowá y inszych tákowych nie zliczona rzecz/ znayduią się dwoiáko pisane w Historyckich Dykcyonarzách/ á miánowićie Stephani Caroli. Toż wielom słowom (nie wszytkim iednák) vczyniono/ ktore się y od inszych wokalisow poczynáią. Iáko ex Hierycho Iericho, ex Hieremias Ieremias, ex Hieroboam Ieroboam, ex Hybieria Iberia, ex Hybierus Iberus, ex Xyarbas Iarbas ex Tyscopolis Ischopolis etc. Tákże ex Colchinium Olchinium, ex Corope orope etc. 2. Niegdy też y ták iuż obćięte słowá z consonántow/ znowu doopćinywano/ y z zostáwionych wokalisow
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 18
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
wokalisów poczynają. Jako ex Hierycho Iericho, ex Hieremias Ieremias, ex Hieroboam Ieroboam, ex Hybieria Iberia, ex Hybierus Iberus, ex Xyarbas Iarbas ex Tyscopolis Ischopolis etc. Także ex Colchinium Olchinium, ex Corope orope etc. 2. Niegdy też i tak już obcięte słowa z konsonantów/ znowu doopcinywano/ i z zostawionych wokalisów. Jako ex Acantim uczyniono Cantium, ex Alaconia Laconia, ex Adamstor Damastor, ex apulia Pulia etc. 3. Nie którym zaś słowom razem całe sylaby ucięte/ jako ex Illyberiauczyniono Liberia, ex Illyberis Liberis, ex Iobachus Bacchus, ex Palatij Latij etc. 4. Niemal we wszystkich pierwszych sylabach miasto naszego O
wokalisow poczynáią. Iáko ex Hierycho Iericho, ex Hieremias Ieremias, ex Hieroboam Ieroboam, ex Hybieria Iberia, ex Hybierus Iberus, ex Xyarbas Iarbas ex Tyscopolis Ischopolis etc. Tákże ex Colchinium Olchinium, ex Corope orope etc. 2. Niegdy też y ták iuż obćięte słowá z consonántow/ znowu doopćinywano/ y z zostáwionych wokalisow. Iáko ex Acantim vczyniono Cantium, ex Alaconia Laconia, ex Adamstor Damastor, ex apulia Pulia etc. 3. Nie ktorym zás słowom rázem cáłe sylláby vćięte/ iáko ex Illyberiavczyniono Liberia, ex Illyberis Liberis, ex Iobachus Bacchus, ex Palatij Latij etc. 4. Niemal we wszystkich pierwszych syllabách miásto nászego O
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 18
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
Etymon miasto Wied-imion. Łacinnicy zaś byle czem tem różnić/ D. często w T odmieniają: jako Dronos Tronus/ Gęda Geta: stądże sławne są upoetów Gethyca plectra. A czasem też i proste T. jako Powiedacz Poeta. 13. To też uważyć potrzeba/ że Żydzi miemają pewnych jako my Wokaliszów/ ale je w jednem tylko Alef punktatmi rozznaczają/ równie jako my/ a, a/ od gołego A. Zaczym Etymonując słowa/ nie trzeba się wiele sadzić na ich Wokalisach/ ale tylko na samych prawie Konsonantach. Często też H. nie potrzebnie przydają: jako Jeruzalem miasto Jeruzalem. 14. Nuż trzeba zawsze
AEthymon miásto Wied-imion. Lácinnicy záś byle czem tem rożnić/ D. często w Th odmieniáią: iáko Dronos Thronus/ Gęda Getha: ztądże sławne są vpoetow Gethyca plectra. A czásem też y proste T. iáko Powiedácz Poetá. 13. To też vważyć potrzebá/ że Zydźi miemáią pewnych iáko my Wokaliszow/ ále ie w iednem tylko Aleph punktátmi rozznáczáią/ rownie iáko my/ á, ą/ od gołego A. Záczym Aethymonuiąc słowá/ nie trzebá się wiele sádźić ná ich Wokalisach/ ále tylko ná samych práwie Konsonántách. Często też H. nie potrzebnie przydáią: iáko Hieruzalem miásto Ieruzalem. 14. Nuż trzebá záwsze
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 19
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
plectra. A czasem też i proste T. jako Powiedacz Poeta. 13. To też uważyć potrzeba/ że Żydzi miemają pewnych jako my Wokaliszów/ ale je w jednem tylko Alef punktatmi rozznaczają/ równie jako my/ a, a/ od gołego A. Zaczym Etymonując słowa/ nie trzeba się wiele sadzić na ich Wokalisach/ ale tylko na samych prawie Konsonantach. Często też H. nie potrzebnie przydają: jako Jeruzalem miasto Jeruzalem. 14. Nuż trzeba zawsze i na to pamiętać/ iż przed Claudiusem (jako się w 9. rozdz. pokazało) nie było liter F. i V. konsonansa. Zaczym Etymonując słowa/ tak je
plectra. A czásem też y proste T. iáko Powiedácz Poetá. 13. To też vważyć potrzebá/ że Zydźi miemáią pewnych iáko my Wokaliszow/ ále ie w iednem tylko Aleph punktátmi rozznáczáią/ rownie iáko my/ á, ą/ od gołego A. Záczym Aethymonuiąc słowá/ nie trzebá się wiele sádźić ná ich Wokalisach/ ále tylko ná samych práwie Konsonántách. Często też H. nie potrzebnie przydáią: iáko Hieruzalem miásto Ieruzalem. 14. Nuż trzebá záwsze y ná to pámiętáć/ iż przed Claudiusem (iáko się w 9. rozdź. pokazáło) nie było liter F. y V. konsonánsa. Záczym Aethymonuiąc słowá/ ták ie
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 20
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
wywabiony: jawno jest/ że to słowo wyżydowiono z naszego Obran; a to przez 4. i 18. Reguły. A iż potym/ w ten czas beł nazwany Abraham gdy mu się Pan Bóg rozkazał obrzezać: stąd oczywista rzecz jest/ że to słowo u tego beło Obrezan/ z którego Żydzi nie mając pewnych wokalisów uczynili (przez 4.16. i 18. Reguły) Abraham. Stądże go wykładają Patrem multitudinis, przeto iż wiele Narodów przyjęło od Żydów obrzezanie. Także Absalon że go wykładają (per antiphrasim to jest opacznie) Patris pax; uważając iż Etyhmon w opaczności być nie może/ a chcąc wiedzieć/ coby
wywabiony: iáwno iest/ że to słowo wyżydowiono z nászego Obran; á to przez 4. y 18. Reguły. A iż potym/ w ten czás beł názwány Abraham gdy mu się Pan Bog roskazał obrzezáć: ztąd oczywista rzecz iest/ że to słowo u tego beło Obrezan/ z ktorego Zydźi nie máiąc pewnych wokalisow vczynili (przez 4.16. y 18. Reguły) Abraham. Ztądże go wykładáią Patrem multitudinis, przeto iż wiele Narodow przyięło od Zydow obrzezánie. Tákże Absalon że go wykładáią (per antiphrasim to iest opácznie) Patris pax; vważáiąc iż AEtyhmon w opácznośći bydź nie może/ á chcąc wiedźieć/ coby
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 21
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633
Anosa/ a po naszemu Panosza/ jakoby Panaczka abo syna Panowego/ to jest Seta/ po Jadamie Pana świata. Bo od wszytkich słów/ które się jeno od A. abo E. poczynają/ poprawcy pierwotny początek odcieli: jako się w Perspekt: pierwszą regułą psowania słów pokazało. Żydzi zaś nie mają pewnych wokaliszów/ abo słowiących liter/ ale je tylko świeżo wynalezionemi znakami/ w jednym alef rozznaczają/ jako my/ ć. i cz od gołego c. Zaczym przed wynalezieniem takowych znaków/ łacno im było zepsować Anosa w Enosa. A tego że temu słowu Anos nie inszej litery jedno P. nie dostawa/ tak
Anosá/ á po nászemu Pánoszá/ iákoby Pánaczká ábo syná Pánowego/ to iest Sethá/ po Iádámie Páná świátá. Bo od wszytkich słow/ ktore się ieno od A. ábo E. poczynáią/ poprawcy pierwotny początek odćieli: iáko się w Perspekt: pierwszą regułą psowánia słow pokazáło. Zydźi záś nie máią pewnych wokaliszow/ ábo słowiących liter/ ále ie tylko świeżo wynáleźionemi znákámi/ w iednym aleph rozznaczáią/ iáko my/ ć. y cz od gołego c. Záczym przed wynáleźieniem tákowych znákow/ łácno im było zepsowáć Anosá w Enosá. A tego że temu słowu Anos nie inszey litery iedno P. nie dostawa/ ták
Skrót tekstu: DembWyw
Strona: 41
Tytuł:
Wywód jedynowłasnego państwa świata
Autor:
Wojciech Dembołęcki
Drukarnia:
Jan Rossowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
traktaty
Tematyka:
języki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1633
Data wydania (nie wcześniej niż):
1633
Data wydania (nie później niż):
1633