radę, Pewnie mu upominki zgotują szkarade. Jaka cześć saska będzie, gdy wasze samice Wywrócą Samuela z nauką na nice. Albo mu tedy dajcie z Wilna już weniją, Za tych cnot i nauki wielką perfekcyją, Jako mu i w Poznaniu świeżo uczyniono, Czyli, jako piszecie, jaśnie wyświecono. Albo mu inszą zlecić zabaweczkę łatwą, Dajcie mu szydło w ręce i kopyto z dratwą. Wszak ta jest i po ojcu jego wokacja, Tajemna rada – tytuł to jest książki jednej, (gdzie) saski strony wiary i postępków księdza Samuela Szchwana Dąbrowskiego decydują.
Szczecina, dratwa, szydło, nie ewanielia. Jeszcze go matka natenczas prawie powiła,
radę, Pewnie mu upominki zgotują szkarade. Jaka cześć saska będzie, gdy wasze samice Wywrócą Samuela z nauką na nice. Albo mu tedy dajcie z Wilna już weniją, Za tych cnot i nauki wielką perfekcyją, Jako mu i w Poznaniu świeżo uczyniono, Czyli, jako piszecie, jaśnie wyświecono. Albo mu inszą zlecić zabaweczkę łatwą, Dajcie mu szydło w ręce i kopyto z dratwą. Wszak ta jest i po ojcu jego wokacyja, Tajemna rada – tytuł to jest książki jednej, (gdzie) saski strony wiary i postępków księdza Samuela Szchwana Dąbrowskiego decydują.
Szczecina, dratwa, szydło, nie ewanjelija. Jeszcze go matka natenczas prawie powiła,
Skrót tekstu: ChądzJRelKontr
Strona: 303
Tytuł:
Relacja
Autor:
Jan Chądzyński
Drukarnia:
Drukarnia Jezuicka
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pisma religijne, satyry
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968
jako ich w lesie szukając z głowy schyleniem po ciernia chrostach ostrych/ nabrał gałęzi ostrych na głowę/ nawięzło ostrych tarnów nie mało/ i chwyciły się włosów pochylonej głowy/ a tym też przeście wolniejsze ludzkiej trzodzie się uczyniło/ że nie zawadzi chodząc po ziemskiej pustyni/ Chybabyście Duchowie nieba przynieśli temu Panięciu/ Dzieciństwa zabaweczkę/ piszczałkę/ której więc dzieci z radością zażywają/ i bywa często że takie piski lubo niestworne/ sprawują/ że Dzieci płakać przestawa- ją. co jeśli tak jest/ weżmj prześliczna Matko z trzciny muzykę/ nie będzieć mym mniemaniem bez częstych płaczów temu Dziecięciu/ w ten padół płaczu zstępującemu/ będziesz umiała tą piszczałeczką cieszyć
iáko ich w leśie szukáiąc z głowy schyleniem po ćiernia chrostách ostrych/ nábrał gáłęźi ostrych ná głowę/ náwięzło ostrych tarnow nie máło/ y chwyćiły się włosow pochyloney głowy/ á tym też prześćie wolnieysze ludzkiey trzodźie się vczyniło/ że nie záwádźi chodząc po źiemskiey pustyni/ Chybábyśćie Duchowie niebá przynieśli temu Panięćiu/ Dźiećiństwá zabáweczkę/ piszczałkę/ ktorey więc dźieći z rádośćią záżywáią/ y bywa często że tákie piski lubo niestworne/ spráwuią/ że Dźieći płákáć przestawá- ią. co ieśli ták iest/ weżmj prześliczna Mátko z trzćiny muzykę/ nie będźieć mym mniemániem bez częstych płáczow temu Dźiećięćiu/ w ten padoł płáczu zstępuiącemu/ będźiesz vmiáłá tą piszczałeczką ćieszyć
Skrót tekstu: HinPlęsy
Strona: 346
Tytuł:
Plęsy Jezusa z aniołami
Autor:
Marcin Hińcza
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1636
Data wydania (nie wcześniej niż):
1636
Data wydania (nie później niż):
1636
POSTNY OBIAD ABO ZABAWECZKA NIM POŚCIE W KUCHNI GOTOWO BĘDZIE O JEDENASTEJ GODZINIE NA PÓŁZEGARZU, DLA MŁODYCH I STARYCH A NIECIERPLIWYCH ŻOŁĄDKÓW, PODCZAS MOROWEGO POWIETRZA, WYPĘDZAJĄC Z GŁOWY MELANCHOLIĄ, WYMYŚLONA OBIAD POSTNY I GOŚCIE NA NIM POLEWKI, RYBY, JARZYNY, WETY POLEWKI MIGDAŁOWA
Migdałowa polewka z ryżem, z rozenkami Ma pierwsze miejsce poście między polewkami.
To
POSTNY OBIAD ABO ZABAWECZKA NIM POŚCIE W KUCHNI GOTOWO BĘDZIE O JEDENASTEJ GODZINIE NA PÓŁZEGARZU, DLA MŁODYCH I STARYCH A NIECIERPLIWYCH ŻOŁĄDKÓW, PODCZAS MOROWEGO POWIETRZA, WYPĘDZAJĄC Z GŁOWY MELANCHOLIĄ, WYMYŚLONA OBIAD POSTNY I GOŚCIE NA NIM POLEWKI, RYBY, JARZYNY, WETY POLEWKI MIGDAŁOWA
Migdałowa polewka z ryżem, z rozenkami Ma pierwsze miejsce poście między polewkami.
To
Skrót tekstu: PrzetObBar_I
Strona: 394
Tytuł:
Postny obiad abo zabaweczka
Autor:
Hiacynt Przetocki
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
fraszki i epigramaty
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1653
Data wydania (nie wcześniej niż):
1653
Data wydania (nie później niż):
1653
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Poeci polskiego baroku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jadwiga Sokołowska, Kazimiera Żukowska
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1965
nikogo tylko Arendarzów A Dzierżawców wziął przed się/ jakie impostury W nich znajdziesz i dziedzicznych Panów zawiedzenie? Pokażeć coś na pozór/ wyliczy nie mało/ A Majętność obróci w samego diabła. I twoje dobro we dwu. Ostatek defalki Wezmą i tam regestra jakieś wymyślone. Chodźmyż zaś do pieniactwa/ bo to tymi czasy Zabaweczka Szlachecka najzwyczajniejsza/ Albo przy domu Kufel. Chodźmysz do Kupiectwa I handlów zakazanych temuż to stanowi/ Uznamy że się Szlachta w Szotów obróciła/ I że nic w sobie nie ma Szlachcica godnego. Nie tak Przodkowie naszym oni cni Polacy/ O zbior chciwy nie dbali/ z sąmsiadem w pokoju Mieszkali/ a Ojczyźnie
nikogo tylko Arendarzow A Dźierzawcow wźiął przed się/ iakie impostury W nich znaydźiesz y dźiedźicznych Panow záwiedzenie? Pokażeć coś ná pozor/ wyliczy nie mało/ A Máiętność obroći w sámego dyabłá. Y twoie dobro we dwu. Ostatek defalki Wezmą y tam regestra iakieś wymyślone. Chodźmyż záś do pieniactwá/ bo to tymi czásy Zábaweczka Szlachecka nayzwyczaynieysza/ Albo przy domu Kufel. Chodźmysz do Kupiectwá Y handlow zákazanych temuż to stanowi/ Vznamy że się Szlachta w Szotow obroćiłá/ Y że nic w sobie nie ma Szlachćicá godnego. Nie ták Przodkowie nászym oni cni Polacy/ O zbior chćiwy nie dbali/ z sąmsiadem w pokoiu Mieszkali/ á Oyczyznie
Skrót tekstu: OpalKSat1650
Strona: 170
Tytuł:
Satyry albo przestrogi do naprawy rządu i obyczajów w Polszcze
Autor:
Krzysztof Opaliński
Miejsce wydania:
Amsterdam
Region:
zagranica
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
każe. Mizerne zgoła życie/ jeśli cnota/ statkiem Nie jest ugruntowane i bojaźnią Bożą. Aleć ja poczciwości nigdzie z mą Laterną Nie znalazszy/ albo więc mało co. Wracam się I świecę oraz gaszę/ i Laternę schowam. Prawo tam nie prawem Słowo nie słowem. Obłudy, oferty zmyślona cera i przyjaźń zabaweczki dworskie. Księgi Piątej. Z tąd mizerny żywot ich. SATYRA XI. Solam Virtutem sufficere ad Beatitudinem, nec externa, aut fortuita requiri. W Cnocie wszystka faelicitas nasza.
W Cnocie samej nawyższe Dobro i prawdziwe/ Bo to jest tylko dobre/ które się funduje Na samej Poczciwości. To dobrym zwać trzeba Co poczciwym
każe. Mizerne zgoła żyćie/ ieśli cnota/ statkiem Nie iest vgruntowane y boiaźnią Bożą. Aleć ia poczćiwośći nigdźie z mą Láterną Nie znalazszy/ álbo więc mało co. Wracam się Y świecę oraz gaszę/ y Láternę zchowam. Prawo tam nie prawem Słowo nie słowem. Obłudy, offerty zmyślona cera y przyiaźń zabaweczki dworskie. Xięgi Piątey. Z tąd mizerny żywot ich. SATYRA XI. Solam Virtutem sufficere ad Beatitudinem, nec externa, aut fortuita requiri. W Cnoćie wszystka faelicitas násza.
W Cnoćie samey nawyższe Dobro y prawdźiwe/ Bo to iest tylko dobre/ ktore się funduie Ná sámey Poczćiwośći. To dobrym zwáć trzebá Co poczćiwym
Skrót tekstu: OpalKSat1650
Strona: 176
Tytuł:
Satyry albo przestrogi do naprawy rządu i obyczajów w Polszcze
Autor:
Krzysztof Opaliński
Miejsce wydania:
Amsterdam
Region:
zagranica
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
satyry
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650