sto 30 tysięcy. W Krainie Malabarskiej, lubo Poganie są Królowie, przecież i tam Z. Ksawery 140 fundował Kościołów. Roku 1607 liczono tam Chrześcijan 130 tysięcy. Teraz ich tam mniej, bo Holandowie mający tam posessiones suas; o zysk fortunny, a nie o duszny ubijają się, że są Akatolicy, nie mają zelum Katolicum; jednak tu są Misionarze OO. Jezuici Za Gangiesem Rzeką w Królestwie Pegu, opowiadana Wiara prawdziwa, i Roku 1597 ufundowana była nie zle, ale dla ciężkich Wojen nie utrzymana, jednak nie zaniedbana.
Do Królestwa SIAM, jeszcze Wieku szesnastego wprowadzona Z. RELI- O Wierze Katolickiej
GIA, ale przez Anglików i Holandów
sto 30 tysięcy. W Krainie Malabarskiey, lubo Poganie są Krolowie, przecież y tam S. Xawery 140 fundował Kościołow. Roku 1607 liczono tam Chrześcian 130 tysięcy. Teraz ich tam mniey, bo Hollandowie maiący tam posessiones suas; o zysk fortunny, a nie o duszny ubiiaią się, że są Akatolicy, nie maią zelum Catholicum; iednak tu są Missionarze OO. Iezuici Za Gangiesem Rzeką w Krolestwie Pegu, opowiadana Wiara prawdziwa, y Roku 1597 ufundowana była nie zle, ale dla cięszkich Woien nie utrzymana, iednak nie zaniedbana.
Do Krolestwa SIAM, ieszcze Wieku szesnastego wprowadzona S. RELI- O Wierze Katolickiey
GIA, ale przez Anglikow y Hollandow
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1014
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
60 Roku 1680.
Na Molukceńskich Insułach, gdy je opanowali Luzitanie i Hiszpani, Z. Franciszek Ksawery zasiał Semina zbawienia, na kilka kroć sto tysięcy Obywatelów BOGU pozyskawszy. Lecz Holandowie też Insuły Hiszpanom vi armorum wydarłszy, razem wydarli i nadzieję krzewienia dalszego tam Wiary Świętej. Ci bowiem będąc Akatolikami, nie mają w sobie Zelum o Ludzkie zbawienie, wolą handlować, niż Apostołować, do wagi i miary bardziej, niż do Wiary ochotniejsi. Na Insułach Sondyckich, Mahometańska utrzymuje się Religia; a Chrześcijanom jeśli stał się aditus, był z życia exitus, gdyż zaraz mordowano.
Na Wyspie CEJLAN, między Orientalnemi najpiękniejszej i najbogatszej, póki Luzytanom hołdowała,
60 Roku 1680.
Na Molukceńskich Insułach, gdy ie opanowali Luzitanie y Hiszpani, S. Franciszek Xawery zasiał Semina zbawienia, na kilka kroć sto tysięcy Obywatelow BOGU pozyskawszy. Lecz Hollandowie też Insuły Hiszpanom vi armorum wydarłszy, razem wydarli y nadzieię krzewienia dalszego tam Wiary Swiętéy. Ci bowiem będąc Akatolikami, nie maią w sobie Zelum o Ludzkie zbawienie, wolą handlować, niż Apostołować, do wagi y miary bardziey, niż do Wiary ochotnieysi. Na Insułach Sondickich, Machometańska utrzymuie się Religia; a Chrześcianom ieśli stał się aditus, był z życia exitus, gdyż zaraz mordowano.
Ná Wyspie CEYLAN, między Orientalnemi naypięknieyszey y naybogatszey, poki Luzytanom hołdowała,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1016
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Herkulesa za rogi Jelenia chwytającego. Inni przez Matronę na kamieniu kwadratowym jedną nogą stojącą, w lewej ręce berło, w prawej węża trzymającą.
Virtus invincibilis, wyraża się przez Niewiastę na piersiach mającą kolet, mlecz na głowie, kopię w ręku i tarczę z napisem: Nec sorte, nec fato. Caesar Ripa.
74 Zelum, wyraża osoba w stroju Kapłańskim, w prawej ręce bicz, aldyscyplinę, w lewej lampę zapaloną. USUS TEGO WSZYSTKIEGO
Ztych Cnot i niecnot Obrazów, co chcesz, możesz sobie do twojej imaginacyj i gustu zin[...] ntować, czy do Kościoła, czy do Pałacu, Ogrodu, czy do jakiej innej inwencyj, lub do
Herkulesá zá rogi Ielenia chwytaiącego. Inni przez Matronę na kamieniu kwadratowym iedną nogą stoiącą, w lewey ręce berło, w prawey węża trzymaiącą.
Virtus invincibilis, wyraża się przez Niewiastę ná piersiach maiącą kolet, mlecz ná głowie, kopię w ręku y tarczę z nápisem: Nec sorte, nec fato. Caesar Ripa.
74 Zelum, wyraża osoba w stroiu Kápłańskim, w prawey ręce bicz, áldyscyplinę, w lewey lampę zapaloną. USUS TEGO WSZYSTKIEGO
Ztych Cnot y niecnot Obrazow, co chcesz, możesz sobie do twoiey imaginacyi y gustu zin[...] ntować, czy do Kościoła, czy do Pałacu, Ogrodu, czy do iakiey inney inwencyi, lub do
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1175
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
się do Małachowskiego, starosty oświęcimskiego, kolegi swego, że skoro Małachowski przyjdzie, tedy się zupełniej wyeksplikuje. Nadszedł w godzinę Małachowski, starosta oświęcimski, teraźniejszy krajczy koronny. Brat mój zabrał głos tymi słowy. (...)
Małachowski, starosta oświęcimski, obszerniej się, nie pozwalając na lustracją, eksplikował i chwalił zelum kolegi swego. Na tym i sesja solwowana była.
Nazajutrz posłowie wołyńscy, osobliwie Maliński, podkomorzy krzemieniecki, zabrał głos, żaląc się na depaktacją na cle brzeskim litewskim statków wołyńskich ze zbożem do Gdańska płynących, że cło generalne od własnego zboża swego płacić muszą,
będąc przez dawne przywileja i konstytucje od cła płacenia od własnych
się do Małachowskiego, starosty oświęcimskiego, kolegi swego, że skoro Małachowski przyjdzie, tedy się zupełniej wyeksplikuje. Nadszedł w godzinę Małachowski, starosta oświęcimski, teraźniejszy krajczy koronny. Brat mój zabrał głos tymi słowy. (...)
Małachowski, starosta oświęcimski, obszerniej się, nie pozwalając na lustracją, eksplikował i chwalił zelum kolegi swego. Na tym i sesja solwowana była.
Nazajutrz posłowie wołyńscy, osobliwie Maliński, podkomorzy krzemieniecki, zabrał głos, żaląc się na depaktacją na cle brzeskim litewskim statków wołyńskich ze zbożem do Gdańska płynących, że cło generalne od własnego zboża swego płacić muszą,
będąc przez dawne przywileja i konstytucje od cła płacenia od własnych
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 281
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
z Ran lunieniem wydało Zabójców Arędarzów i Complices Szmajera Rabina Pawołockiego i Innych Arendarzów; którzy na dobrowolnych, a potym korporalnych konfefsatach żeznali swój Akt Tyrański, i są z Dekretu Grodu Zytomirskiego, to darciem pasów, to cwiertowaniem, głów na pale zatknięciem, ukarani Roku 1753. dnia 26 Maja wczym wielkiej swojej inwigilancyj i Zelum przydał I W. Imc X Kajetan Sołtyk Biskup Emauzeński Koadiutor Kijowski: a JO. Książę Imc Ignacy Wyżycki Arcybiskup Lwowski wysztychowanym tego Niewinniątka Obrazem i Dekretu Drukowaniem Światu oznajmił Polskiemu Ciało reponowane uczciwie jak Innocentis Martyrys w Zytomirzu, w Kościele na Katedrę Biskupstwa Kijowsk[...] ego destynowanym. Krew tę Dzieci Chrześcijańskich według Skargi zowią Jobel tojest Jubileus
z Ran lunieniem wydało Zaboycow Arędarzow y Complices Szmaiera Rabina Pawołockiego y Innych Arendarzow; ktorzy na dobrowolnych, a potym korporálnych konfefsatach żeznali swoy Akt Tyrański, y są z Dekretu Grodu Zytomirskiego, to darciem pasow, to cwiertowaniem, głow na pale zatknięciem, ukarani Roku 1753. dnia 26 Maia wczym wielkiey swoiey inwigilancyi y Zelum przydał I W. Jmc X Kaietan Sołtyk Biskup Emauzenski Koadiutor Kiiowski: a IO. Xiąże Imc Ignacy Wyżycki Arcybiskup Lwowski wysztychowanym tego Niewinniątka Obrazem y Dekretu Drukowaniem Swiatu oznaymił Polskiemu Ciało reponowane uczciwie iak Innocentis Martyris w Zytomirzu, w Kościele na Katedrę Biskupstwa Kiiowsk[...] ego destynowanym. Krew tę Dzieci Chrześciańskich według Skargi zowią Iobel toiest Iubileus
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 384
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
i Iudices tych spraw/ które więc deuoluuntur ab Episcopis ad Nuncios Apostolicos. I zaraz/ jakoby to szczera Euangelia była/ wykrzyka. Magnum et iniiquum postulatum: więc to Humilitas? Ta jest ich obedientia osiodłać już loci ordinarios; przez których tak wiele Kolegia bogato opatrzonych nabyli. Bona verba quaeso P. Plebanie; chwalę zelum wasz za Ich M XX. Biskupy/ sed simpliciter nego, żeby to kiedy nie tylko á parte rei, ale też per modum entis rationis, wmyśli Jezuickiej postać miało. Nie starać się o godności żadne ani ich przyjmować prżysięgają na to osobnym ślubem Profesowie Jezuici/ (owi co o nich/ że długie włosy
y Iudices tych spráw/ ktore więc deuoluuntur ab Episcopis ad Nuncios Apostolicos. I záraz/ iákoby to szcżera Euángelia byłá/ wykrzyka. Magnum et iniiquum postulatum: więc to Humilitas? Tá iest ich obedientia osiodłáć iusz loci ordinarios; przez ktorych ták wiele Collegia bogáto opátrzonych nábyli. Bona verba quaeso P. Plebanie; chwalę zelum wász zá Ich M XX. Biskupy/ sed simpliciter nego, żeby to kiedy nie tylko á parte rei, ále tesz per modum entis rationis, wmyśli Iezuickiey postáć miáło. Nie stáráć się o godnośći żádne áni ich przyimowáć prżysięgáią ná to osobnym slubem Professowie Iezuići/ (owi co o nich/ że długie włosy
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 136
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
i od Heretyków zaraźliwych nauk od Machiawellów, powierzchownego układnego życia, a w sercu niezbożnego. A że we wszystkich Narodach nemo sinè naevo: z tąd mówią Germani bibaces, Galli Leves, Hispani Lenti, et Grandes, Poloni Iactatores, Angli superstitiosi, Hungari pessimi, na te ich Vitia nie obracaj oka, ale na Zelum w Religii prawdziwej, na Rządy Reipublicae, na sprawiedliwość, Męstwo, industrią, inwencją; bądź stoocznym Argusem, magna admirare, honesta imitare. Bądź Dunajem rzeką, w którąby wiele źrzodeł, potoków, rzek wpadało Virtutum, a nie kloaki szpetnego życia i manier. Wieków naszych erexit Politi cam ex Barbara Monarchiam Rosyiską
y od Heretykow záraźliwych náuk od Machiawellow, powierzchownego układnego życia, á w sercu niezbożnego. A że we wszystkich Narodach nemo sinè naevo: z tąd mowią Germani bibaces, Galli Leves, Hispani Lenti, et Grandes, Poloni Iactatores, Angli superstitiosi, Hungari pessimi, ná te ich Vitia nie obrácay oka, ále na Zelum w Religii práwdźiwey, ná Rządy Reipublicae, ná sprawiedliwość, Męstwo, industryą, inwencyą; bądź stoocznym Argusem, magna admirare, honesta imitare. Bądź Dunáiem rzeką, w ktorąby wiele źrzodeł, potokow, rzek wpadało Virtutum, á nie kloaki szpetnego życia y manier. Wiekow nászych erexit Politi cam ex Barbara Monarchiam Rosyiską
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 2
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
Z. FELIKs zdumiały nad takim widokiem, słyszy od Z. JANA de MATHA relacją; iż miał także wizją Anioła z takimże Krzyżem, gdy pierwszą Mszy Świętej celebrował Ofiarę. We śnie potym oba przestrzeżeni, udali się do INNOCENTEGO III. Ojca Świętego po Aprobacją Nowego ZAKONU REDEMPTIONIS Captivorum; swoje jemu rewelując wizje i Zelum ku wykupieniu niewolników od Maurów, Saracenów, i innych Pogan. Ociec Święty wziąwszy ten interes na deliberacją, gdy w Święto powtórne Z. AGNIESZKI celebrował w Kościele Laterańskim, widział pod czas Elewacyj HOSTYJ, Anioła w bieli, z Krzyżem czerwonego i błękitnego koloru, niby niewolników wykupującego; więc Zakon ten aprobował pod tytułem SSS
S. FELIX zdumiały nád takim widokiem, słyszy od S. IANA de MATHA relacyą; iż miał także wizyą Anioła z takimże Krzyżem, gdy pierwszą Mszy Swiętey celebrowáł Ofiarę. We śnie potym obá przestrzeżeni, udali się do INNOCENTEGO III. Oyca Swiętego po Approbacyą Nowego ZAKONU REDEMPTIONIS Captivorum; swoie iemu reweluiąc wizye y Zelum ku wykupieniu niewolnikow od Maurow, Saracenow, y innych Pogan. Ociec Swięty wźiąwszy ten interes ná deliberacyą, gdy w Swięto powtorne S. AGNIESZKI celebrowáł w Kościele Lateráńskim, widźiał pod czas Elewácyi HOSTYI, Anioła w bieli, z Krzyżem czerwonego y błękitnego koloru, niby niewolnikow wykupuiącego; więc Zákon ten approbowáł pod tytułem SSS
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 763
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
po nocy, została na wieczerzą oraz i na poduszkę. T. Dochodzę ja pewnie do tego sekretu a pewnie, zakochała się w osobie Wmci Bohatyrskiej. A wierę Panie mój widząc tak wdzięczną i nadobną Metresę, niceś mi Wmć. dotąd o tym ani wspominał. Możesz jej Wmć wierzać, żadnego Wmć nie miej zelum, nieujdzie wrękowieści, bo jej za trzewik żaden zastąpić nie będzie się waził. Ja zmej strony radbym się jej odżegnał by to rzecz można, toż i setny pewnie a pewnie uczyni. B. Więc iż nie to jest cel doskonałego ukontentowania świeckiego być ustołu dostatniego wesołym, ale i zażyć prawa i wolności,
po nocy, zostáłá ná wieczerzą oraz y ná poduszkę. T. Dochodzę iá pewnie do tego sekretu á pewnie, zákocháłá się w osobie Wmći Bohátyrskiey. A wierę Pánie moy widząc ták wdźięczną y nadobną Metresę, niceś mi Wmć. dotąd o tym áni wspominał. Możesz iey Wmć wierzać, żadnego Wmć nie miey zelum, nieuydźie wrękowieśći, bo iey zá trzewik żaden zástąpić nie będźie się waźył. Ia zmey strony radbym się iey odżegnał by to rzecz można, toż y setny pewnie á pewnie vczyni. B. Więc iż nie to iest cel doskonałego vkontentowánia świeckiego być vstołu dostátniego wesołym, ále y záżyć práwá y wolnośći,
Skrót tekstu: AndPiekBoh
Strona: 21
Tytuł:
Bohatyr straszny
Autor:
Francesco Andreini
Tłumacz:
Krzysztof Piekarski
Drukarnia:
Mikołaj Aleksander Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
dramat
Gatunek:
dialogi
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
: Wielm: Ichm: Panów Komisarzów Koronata Króla I. M. aby o tę urazę ekspostulowały, gdy in hoc vado haerebant sensus Ichmościów. Wziął głos I. W. I. M. Pan Kasztelan Sieradzi, ampliando Książęcia I. M. Kardynała i prace jego, że non sua sed publica curat, chwaląc zelum et generositatem Equestris Ordinis, Posteritati tradendam, przypominając i swoję ustawiczność et perseuerantiam, przy utrzymaniu Wolności, że lubo z okazji Rokoszu na 150. Tysięcy szkody w Dobrach swoich Dziedzicznych poniósł. przecięż neq pretio ne que prece victus od obrony swobód Ojczystych destitit, dał Elogium pieszczonej wolności cyrkumscripcji Ichm: że neq. vota
: Wielm: Ichm: Pánow Commissarzow Coronatá Krolá I. M. áby o tę vrázę expostulowáły, gdy in hoc vado haerebant sensus Ichmośćiow. Wźiął głos I. W. I. M. Pan Kasztellan Sierádzi, ampliando Xiążęćiá I. M. Kárdynałá y prace iego, że non sua sed publica curat, chwaląc zelum et generositatem Equestris Ordinis, Posteritati tradendam, przypomináiąc y swoię ustáwiczność et perseuerantiam, przy vtrzymániu Wolnośći, że lubo z okázyey Rokoszu ná 150. Tyśięcy szkody w Dobrách swoich Dźiedźicznych poniosł. przećięż neq pretio ne que prece victus od obrony swobod Oyczystych destitit, dał Elogium pieszczoney wolnośći circumscriptiey Ichm: że neq. vota
Skrót tekstu: RelŁow
Strona: A2
Tytuł:
Relacja zjazdu pod Łowiczem IchMciów PP. rokoszowych
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
wiadomości prasowe i druki ulotne
Gatunek:
relacje
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1698
Data wydania (nie wcześniej niż):
1698
Data wydania (nie później niż):
1698