/ właśnie jest jako przyrodzenie do dobrego nas we wnątrz wiodąc/ i tym sposobem mowiemy: iż zwyczaj obraca się w przyrodzenie. A to się dzieje nie iżby zwyczaj miał się obrócić w naturę właśnie/ ale dla tego naprzód/ iż zwyczaj utwierdza nałóg/ nie inaczej jakoby też samo przyrodzenie to dało: do czego się zwyczajemy: druga/ iż przez zwyczaj tak prędko i łacno sprawujemy rzeczy/ jako przez przyrodzenie. Trzecia/ iż zwyczaj podczas nie bywa bez odmienienia kompleksji/ która jest poniekąd przyrodzeniem. Nałóg dwojako się rozumie. Skłonność do czego prędszy nałóg czyni. Przezwiska nałogów rozmaite. Do nauk pamięć potrzebna do cnot nie tak. Dla czego
/ własnie iest iáko przyrodzenie do dobrego nas we wnątrz wiodąc/ y tym sposobem mowiemy: iż zwyczay obraca się w przyrodzenie. A to się dźieie nie iżby zwyczay miał się obroćić w naturę własnie/ ale dla tego naprzod/ iż zwjczay vtwierdza nałog/ nie inaczey iakoby też samo przyrodzenie to dáło: do czego się zwyczaiemy: druga/ iż przez zwyczay tak prędko y łacno sprawuiemy rzeczy/ iako przez przyrodzenie. Trzećia/ iż zwyczay podczas nie bywa bez odmienienia complexiey/ ktora iest poniekąd przyrodzeniem. Nałog dwoiako się rozumie. Skłonność do czego prędszy nałog czyni. Przezwiská nałogow rozmáite. Do náuk pámięć potrzebna do cnot nie ták. Dla czego
Skrót tekstu: PetrSEt
Strona: 132
Tytuł:
Etyki Arystotelesowej [...] pierwsza część
Autor:
Sebastian Petrycy
Drukarnia:
Maciej Jędrzejowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
filozofia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1618
Data wydania (nie wcześniej niż):
1618
Data wydania (nie później niż):
1618
dobrze wywarzyć od innych humorów, a więcej takich humorów przypuszcza nie umiejętny cyrulik: które zmieszane ze krwią w ciało się zrastając twardość i grubość czynią. 9. Czemu twarz nasza barziej wytrzymywa zimno niż insze części? Wiele może w każdej rzeczy zwyczaj, tak też i w twarzy której gdy nigdy nie zakrywamy do wytrzymania zimna zwyczajemy. 10. Czemu od zimna członki upadają? Zimno wprzód skore ściska a potym i same ciało iż duchy nie mogą przechodzić i ożywiać, a tak obumiera, a potym umarłe odpada: a krew do żołądka się w takich obraca, którą potym wyrzucają. 11. Czemu kiedy kto barzo z ziąbł a u ognia się
dobrze wywarzyć od innych humorow, á więcey tákich humorow przypuscza nie umieiętny cyrulik: ktore zmieszane ze krwią w ćiáło się zrastáiąc twardość y grubość czynią. 9. Czemu twarz násza barźiey wytrzymywa źimno niż insze częśći? Wiele może w káżdey rzeczy zwyczay, ták też y w twarzy ktorey gdy nigdy nie zakrywamy do wytrzymánia zimna zwyczaiemy. 10. Czemu od źimná członki upádaią? Zimno wprzod skore śćiska á potym y sáme ćiáło iż duchy nie mogą przechodzić y ożywiáć, á tak obumiera, á potym umarłe odpada: á krew do żołądká się w tákich obraca, ktorą potym wyrzucaią. 11. Czemu kiedy kto barżo z źiąbł á u ogniá się
Skrót tekstu: TylkRoz
Strona: 239
Tytuł:
Uczone rozmowy
Autor:
Wojciech Tylkowski
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1692
Data wydania (nie wcześniej niż):
1692
Data wydania (nie później niż):
1692