od ziemie daleka! Słusznie na twą odległość wygnanka narzeka. Wiedli z dawna w Tyburze wygnańcy swe lata, mnie wygnały wyroki aż na koniec świata. Nigdym przedtym mieszkanną w tych krajach nie była, gdzie bojaźni i strasznych cieniów w domach siła. Szósty raz kiedy Ceres bujne kłosy ścina, wolny bywać niewolnik zwykł u Żydowina. Czemu mię też trzymają w tej ziemskiej niewoli? Za dotknieniem przez łaskę czemu nie mam woli? Czemu mię, gdy opuszczam ojczyste ruiny, przyjąć nie chcą, wygnanki, niebieskie krainy? Błędny bocian, lub bywa przez świat zaniesiony, znowu przecię odwiedza dom swój upleciony; wieszczy ptaszek, jaskółka, wiosnę opowiada za
od ziemie daleka! Słusznie na twą odległość wygnanka narzeka. Wiedli z dawna w Tyburze wygnańcy swe lata, mnie wygnały wyroki aż na koniec świata. Nigdym przedtym mieszkanną w tych krajach nie była, gdzie bojaźni i strasznych cieniów w domach siła. Szósty raz kiedy Ceres bujne kłosy ścina, wolny bywać niewolnik zwykł u Żydowina. Czemu mię też trzymają w tej ziemskiej niewoli? Za dotknieniem przez łaskę czemu nie mam woli? Czemu mię, gdy opuszczam ojczyste ruiny, przyjąć nie chcą, wygnanki, niebieskie krainy? Błędny bocian, lub bywa przez świat zaniesiony, znowu przecię odwiedza dom swój upleciony; wieszczy ptaszek, jaskółka, wiosnę opowiada za
Skrót tekstu: HugLacPrag
Strona: 147
Tytuł:
Pobożne pragnienia
Autor:
Herman Hugon
Tłumacz:
Aleksander Teodor Lacki
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1673
Data wydania (nie wcześniej niż):
1673
Data wydania (nie później niż):
1673
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Krzysztof Mrowcewicz
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
"Pro Cultura Litteraria"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1997
dobrodziejstwa, mawiał: Amici diem perdidimus Kościół Pokoju zaczął w Rzymie, w nim Srebro Jerozolimskiego Kościoła lokując. W tym tylko reprehensibilis Pan, że Filozofów wygnał z Rzymu,
11. FLAVIUS DOMITIANUS, w publicznych Skryptach, pisał się Bogiem Dominus et Deus noster sic iubet. Zwał się i Pallady Synem, słysząc od Józefa Żydowina, że Kroł Świata miał się narodzić z Panny, jako Svetonius i Baronius świadczą Biciem Much w Pokoju bawił się, za co od Thesaura cenzurowany: Hostibus Musca, Muscis hostis fuit
12. NERVA Cocceius, w Starości obrany Cesarzem mawiał: Mens bona Regnum possidet.
13. VULPIUS Traianus, któremu przydano Epithetum Optimus,
dobrodzieystwa, mawiał: Amici diem perdidimus Kościoł Pokoiu zaczął w Rzymie, w nim Srebro Ierozolimskiego Kościoła lokuiąc. W tym tylko reprehensibilis Pan, że Filozofow wygnał z Rzymu,
11. FLAVIUS DOMITIANUS, w publicznych Skryptach, pisał się Bogiem Dominus et Deus noster sic iubet. Zwał się y Pallady Synem, słysząc od Iozefa Zydowina, że Kroł Swiata miał się narodzić z Panny, iako Svetonius y Baronius swiadczą Biciem Much w Pokoiu bawił się, za co od Thesaura censurowany: Hostibus Musca, Muscis hostis fuit
12. NERVA Cocceius, w Starości obrany Cesarzem mawiał: Mens bona Regnum possidet.
13. VULPIUS Traianus, ktoremu przydano Epithetum Optimus,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 469
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
zbawienia ludzkiego: occidetur Chrystus; nie Cyrus Król, jako Żydzi niektórzy rozumięją, ani Zorobabel Wódz Żydowski, ani Nehemiasz, ani Hirkan ostatni Biskup Żydowski, bo żadnemu z tych tak wysoki nie służy tytuł Sanctus Sanctorum. Inni jeszcze rozumieją Agrypę mniejszego, ostatniego Króla Żydowskiego od Rzymianów zabitego: ale to fałsz z Józefa Żydowina, i z Tacita Historyków twierdzących, że owszem Agrypa od Żydów uciekł do Rzymianów, niechcąc zezwolić, i namówić się na rebllie przeciw Rzymianom. Dalej mówi Gabriel Danielowi na tymże miejscu: Et non erit Populus eius, qui eum negaturus est. Tojest, że Żydzi zaparłszy się Mesjasza, więcej jego ludem
zbawienia ludzkiego: occidetur CHRISTUS; nie Cyrus Krol, iako Zydzi niektorzy rozumięią, ani Zorobábel Wodz Zydowski, ani Nehemiasz, ani Hirkan ostatni Biskup Zydowski, bo żadnemu z tych tak wysoki nie służy tytuł Sanctus Sanctorum. Inni ieszcze rozumieią Agrippę mnieyszego, ostatniego Krola Zydowskiego od Rzymiánow zabitego: ále to fałsz z Iozefa Zydowina, y z Tacitá Historykow twierdzących, że owszem Agrippá od Zydow uciekł do Rzymianow, niechcąc zezwolić, y namowić się na rebllie przeciw Rzymianom. Daley mowi Gábryel Danielowi na tymże mieyscu: Et non erit Populus eius, qui eum negaturus est. Toiest, że Zydzi záparłszy się Messiaszá, więcey iego ludem
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1085
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Korneliusza à Lapide i Saliana. Miał ADAM mądrość i wiadomość wszelką rzeczy przyrodzonych i wielu nadprzyrodzonych; słowem: infusam od BOGA scienti am. Był Filozofem, Astronomem, Teologiem etc. On wszelkim zwierzętom, ptastwu (Mądrością spenetrowawszy naturę) podawał genuinè imiona. On o świata potopie, i innych przyszłych Awanturach, według Józefa Żydowina: w Księdze Antiquitatum zostawił Synom swoim Proroctwo i różne arcana nauk. Dlatego Potomkowie jego dwie wystawili Kolumny, jednę ceglaną, drugą miedzianą, aby pierwsza od wody, inquantumby nie była zachowana, ta druga ucalała z Pismem na oboch położonym, całą Astronomię Katalog Osób wiadomości godnych.
różne inventa, artes, secreta Ekonomiczne
Korneliusza à Lapide y Saliana. Miał ADAM mądrość y wiadomość wszelką rzeczy przyrodzonych y wielu nadprzyrodzonych; słowem: infusam od BOGA scienti am. Był Filozofem, Astronomem, Teologiem etc. On wszelkim źwierzętom, ptastwu (Mądrością zpenetrowawszy naturę) podawał genuinè imiona. On o swiata potopie, y innych przyszłych Awanturach, według Iozefa Zydowina: w Księdze Antiquitatum zostawił Synom swoim Proroctwo y rożne arcana nauk. Dlatego Potomkowie iego dwie wystawili Kolumny, iednę ceglaną, drugą miedzianą, aby pierwsza od wody, inquantumby nie była zachowana, ta druga ucalała z Pismem na oboch położonym, całą Astronomię Katalog Osob wiadomości godnych.
rożne inventa, artes, secreta Ekonomiczne
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 564.
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
arcana nauk. Dlatego Potomkowie jego dwie wystawili Kolumny, jednę ceglaną, drugą miedzianą, aby pierwsza od wody, inquantumby nie była zachowana, ta druga ucalała z Pismem na oboch położonym, całą Astronomię Katalog Osób wiadomości godnych.
różne inventa, artes, secreta Ekonomiczne zawierającym, (stały te Kolumny w Azyj za Józefa Żydowina według Kirchera in Arca Nòę) A tak od Hebrajczyków, do Chaldejczyków i Egipcjanów poszła Astronomiczna nauka per communicationem et successionem.
ABDIAS pierwszy Babilonu Miasta Biskup, jeden z Uczniów Chrystusowych 72. liczby, kolega ich; których Sixtus Senensis w Bibliotece Świętych Ojców wspomina. A Szentywani w Katalogu Uczniów tychże Chrystusowych (jakąś mając
arcana nauk. Dlatego Potomkowie iego dwie wystawili Kolumny, iednę ceglaną, drugą miedzianą, aby pierwsza od wody, inquantumby nie była zachowana, ta druga ucalała z Pismem na oboch położonym, całą Astronomię Katalog Osob wiadomości godnych.
rożne inventa, artes, secreta Ekonomiczne zawieraiącym, (stały te Kolumny w Azyi za Iozefa Zydowina według Kirchera in Arca Nòę) A tak od Hebrayczykow, do Chaldeyczykow y Egypcyanow poszła Astronomiczna nauka per communicationem et successionem.
ABDIAS pierwszy Babylonu Miasta Biskup, ieden z Uczniow Chrystusowych 72. liczby, kollega ich; ktorych Sixtus Senensis w Bibliotece Swiętych Oycow wspomina. A Szentywani w Katalogu Uczniow tychże Chrystusowych (iakąś maiąc
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 565
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
w Rzymie według Z: Hieronima.
EGESIPPUS inny od tamtego, świższy cultiori stylo piszący, żyjący po Konstantynie Wielkim, alias około Roku 337, który chcąc sobie sławę zjednać, i akceptację większą in Opere suo, tamtego wziął na siebie imię. Napisał księgę de Excidio Hierosolymae od Machabejczyków zacząwszy; alias krótką epithomen skompendiował Józefa Żydowina, napisaną de Belle Iudaico, et Antiquitatibus.
EPHREM Z: Diakon Kościoła Edessy vulgo Orfy w Mezopotamii, Jakuba Nizybeńskiego Biskupa uczeń. Wydał Kazań Syriackim językiem nad tysiąc; pisał i na Pentateuchum, tojest na pięć ksiąg Mojżeszowych. Umarł za Walensa Cesarza około Koku 365 czyli 380. Popisał i na pochwałę Najś
w Rzymie według S: Hieronima.
EGESIPPUS inny od tamtego, swiższy cultiori stylo piszący, żyiący po Konstantynie Wielkim, alias około Roku 337, ktory chcąc sobie sławę ziednać, y akceptacyę większą in Opere suo, tamtego wziął na siebie imie. Napisał księgę de Excidio Hierosolymae od Machabeyczykow zacząwszy; alias krotką epithomen skompendiował Iozefa Zydowina, napisaną de Belle Iudaico, et Antiquitatibus.
EPHREM S: Dyakon Kościoła Edessy vulgo Orffy w Mezopotamii, Iakuba Nizybeńskiego Biskupa uczeń. Wydał Kazań Syriackim iężykiem nad tysiąc; pisał y na Pentateuchum, toiest na pięć ksiąg Moyżeszowych. Umarł za Walensa Cesarza około Koku 365 czyli 380. Popisał y na pochwałę Nayś
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 627
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Chrystusa Pana, iż był Cudotworcą, mąż mądry, i że go Naród Żydowski oskarżył, i o śmierć przyprowadził. Żył około Roku 99. Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
IOSEPHUS, albo IOSIPPUS Gorionides, alias syn Góriona Żyd. Pisał po Hebrajsku Res gestas Iudaeorum; zebrał w Compendium dopiero namienionego Flawiusza Józefa Żydowina Historię i acta 72 Tłumaczów. Żył około Roku 100.
Paulus IOVIUS Włoskiej człek nacyj, z Insubrii, gdzie Księstwo Mediolańskie, gdzie urodził się w Mieście Comum vulgo Novocomum od Klemensa VII. Biskupem kreowany Nuceryńskim, (jest Nuceria w Kampanii Włoskiej) Napisał Historię od Roku 1494 do Roku 1540 wydał i Elogia clarorum in
Chrystusa Pana, iż był Cudotworcą, mąż mądry, y że go Narod Zydowski oskarżył, y o smierć przyprowadził. Zył około Roku 99. Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
IOSEPHUS, albo IOSIPPUS Gorionides, alias syn Goriona Zyd. Pisał po Hebraysku Res gestas Iudaeorum; zebrał w Compendium dopiero namienionego Flawiusza Iozefa Zydowina Historyę y acta 72 Tłumaczow. Zył około Roku 100.
Paulus IOVIUS Włoskiey człek nacyi, z Insubrii, gdzie Xięstwo Mediolańskie, gdzie urodził się w Mieście Comum vulgo Novocomum od Klemensa VII. Biskupem kreowany Nuceryńskim, (iest Nuceria w Kampanii Włoskiey) Napisał Historyę od Roku 1494 do Roku 1540 wydał y Elogia clarorum in
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 645
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
marmurowy z Inskrypcją. Ściany Kaplicy srebrną blachą powleczone: Kanonizacja tego Świętego intidens in Geograsia Generalna i partykularna
Annum 1610 kosztuje Mediolańczyków sto tysięcy Talerów. Jest tu Collegium Ambrosianum mające Profesorów 16. Jest i Akademia Malarska, Bibliotheca Ambrosiana: W niej Manuskryptów wiele, Księga Z Ambrożego ręką pisana na pargaminie, Księgi Rufina i Józefa Żydowina na drzewianych łubach. To Miasto z racyj tej nieszczęśliwe, że zawsze rebelizuje. Fryderyka I żonę wizytującą te Miasto, za odebraną sobie od niego wolność Obywatele tutejsi afrontowali, tyłem do ogona na oślicy prowadzili, ogon dawszy w ręce miasto uzdeczki; za co Cesarz całe Miasto zburzył Roku 1162, ludzi wyciął, Miasto
marmurowy z Inskrypcyą. Sciany Kaplicy srebrną bláchą powleczone: Kanonizacya tego Swiętego intidens in Geograsia Generalna y partykularna
Annum 1610 kosztuie Mediolańczykow sto tysięcy Talerow. Iest tu Collegium Ambrosianum maiące Professorow 16. Iest y Akademia Malarska, Bibliotheca Ambrosiana: W niey Manuskryptow wiele, Księga S Ambrożego ręką pisana na pargaminie, Księgi Ruffina y Iozefa Zydowina na drzewiánych łubach. To Miasto z racyi tey nieszczęśliwe, że zawsze rebellizuie. Fryderyka I żonę wizytuiącą te Miasto, za odebraną sobie od niego wolność Obywatele tuteysi afrontowali, tyłem do ogona na oślicy prowádzili, ogon dawszy w ręce miasto uzdeczki; za co Cesarz całe Miasto zburzył Roku 1162, ludzi wyciął, Miasto
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 219
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
te kamienie zbytnią i ekstraodrynaryjną jasnością czasem wypadającą coś dobrego, a ciemnością, coś niepomyślnego Izraelitom obiecywały, jako i Oraculum nad Arką Przymierza tenże sposób rewelowania skrytych rzeczy miało od BOGA sobie nadany, jako Tłumacze Pisma Z. wywodzą. Tandem sposób rewelowania per Urim et Tummim sto laty przed Pańskim ustał Narodzeniem, według Józefa Żydowina i Delriona, a Serarius pisze, że zaraz po zburzonym Kościele Jerozolimskim przez Nabuchonodozora, i niewoli Babilońskiej. Na czole zaś Najwyższy Kapłan Żydowski nosił tabliczkę złotą, na której było wyrażone Sanctum Domini, straszne Imię Boskie, to jest Jehova, jako piszą Filo, Josefus, Hieronimus, Augustynus. Kapłanów Starozakonnych podzielonych przez Dawida
te kamienie zbytnią y extraordynáryiną iasnością czasem wypadaiącą coś dobrego, a ciemnością, coś niepomyślnego Izraelitom obiecywały, iako y Oraculum nad Arką Przymierza tenże sposob rewelowania skrytych rzeczy miało od BOGA sobie nádany, iako Tłumacze Pisma S. wywodzą. Tandem sposob rewelowania per Urim et Tummim sto laty przed Pańskim ustał Narodzeniem, według Iozefa Zydowina y Delriona, a Serarius pisze, że zaraz po zburzonym Kościele Ierozolimskim przez Nabuchonodozora, y niewoli Babylońskiey. Na czole zaś Naywyższy Kapłan Zydowski nosił tabliczkę złotą, na ktorey było wyrażone Sanctum Domini, straszne Imie Boskie, to iest Iehova, iako piszą Philo, Iosephus, Hieronymus, Augustinus. Kapłanow Starozakonnych podzielonych przez Dawida
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 485
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
kiedy był Fanasius Rusticus Arcykapłan) byli tylko już Biskupi u Żydów, ale bardzo obarczeni w osobach dwudziestu i jednej. Odtąd Kościół, i Kapłaństwo upadło. Orygo i okazja upadku Żydów ta jest. Tiberiusz Cesarz posłał do Jeruzalem na Starostwo Pontium Pilatum; który in gratiam Tiberiusza złotą tarczę z Obrazem Cesarskim (według Józefa Żydowina, czyli tylko z imieniem, według Filona także Żyda) wniósł do Pałacu Herodowego. ŻydZI jakąś w tym widząc umbrę bałwochwalstwa, i bojąc się adoracyj oddawania tym tarczom, na Piłata sarkać Poczęli, az je kazał do Cezaryj wyprowadzić. Druga racja, iż widząc ŻydZI Agrypę Króla Żydowskiego, od Kajusa Kaliguli Cesarza Rzymskiego
kiedy był Phanasius Rusticus Arcykapłan) byli tylko iuż Biskupi u Zydow, ale bardzo obarczeni w osobach dwudziestu y iedney. Odtąd Kościół, y Kapłaństwo upadło. Origo y okazya upadku Zydow ta iest. Tiberiusz Cesarz posłał do Ieruzalem na Starostwo Pontium Pilatum; ktory in gratiam Tiberiusza złotą tarczę z Obrazem Cesarskim (według Iozefa Zydowina, czyli tylko z imieniem, według Filona także Zyda) wniosł do Pałacu Herodowego. ZYDZI iakąś w tym widząc umbrę bałwochwalstwá, y boiąc się adoracyi oddawania tym tarczom, na Piłata sarkać poczeli, az ie kazał do Cezarii wyprowadzić. Druga racya, iż widząc ZYDZI Agrippę Krola Zydowskiego, od Kaiusa Kaliguli Cesarza Rzymskiego
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 487
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756