, sed reverentialis, et Herezje Chrześcijańskie.
respectivus; tojest, żeby Obrazów nie adorować, ale wenerować; nie Obrazy, ale to, co obraz oczom obiicit, mieć w poszano waniu.
Wieku Dziewiątego nastał Fociusz Schizmatyków Greckich Wódz i Autor, o którym w dyskursie o Schizmie obszerniej.
Wiek Dwunasty, śmieszną miał Sektę Adamitów wskrzeszonych, którzy jeszcze nastali byli Roku 176 i w tenczas wyklęci, nauczających, że ludzie nago chodzić powinni, ad imitationem Adama i Ewy, tak od BOGA stworzonych. ALBIGENSES Heretycy Wieku Dwunastego, tojest około Roku 1100 egzorti od Miasta Alba albo Albiga w Francyj nazwani, których Autorem Olivarius, trzymali, że dwóch jest
, sed reverentialis, et Herezye Chrześciańskie.
respectivus; toiest, żeby Obrazow nie adorować, ale wenerować; nie Obrazy, ale to, co obraz oczom obiicit, mieć w poszano waniu.
Wieku Dziewiątego nastał Fociusz Schizmatykow Greckich Wodz y Autor, o ktorym w dyskursie o Schizmie obszerniey.
Wiek Dwunasty, śmieszną miał Sektę Adamitow wskrzeszonych, ktorzy ieszcze nastali byli Roku 176 y w tenczas wyklęci, nauczaiących, że ludzie nago chodzić powinni, ad imitationem Adama y Ewy, tak od BOGA stworzonych. ALBIGENSES Heretycy Wieku Dwunastego, toiest około Roku 1100 exorti od Miasta Alba albo Albiga w Francyi nazwani, ktorych Autorem Olivarius, trzymali, że dwoch iest
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1116
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
się szeroko rozbiegła po Czeskiej ziemi; nie barzo jednak daleko wychodzi z granic ich: aleć przecię otworzyła za czasem wrota Nowochrzczeńcom ludziom obrzydłym/ u wszystkich inszych dla ich bestialstwa: a potym zaś powoli i Luteranom/ Kalwinistom/ i Pikardom. Ci ostateczni mieli początek swój od jednego Pikarda/ który z Flandrii zaniósł herezją Adamitów do Czech: a jęli się tego/ co się im zdało z herezjej Lutrowej i z Kalwinowej. Dziś tych Hussytów w Czechach niewiele jest/ i mało różnych od Katolików/ to jest z strony tylko używania kielicha (i owszem słyszeć o zjednoczeniu ich zboru z kościołem Z.) lecz barzo wiele tam jest Nowochrzczeńców i
się szeroko rozbiegłá po Czeskiey źiemi; nie bárzo iednák dáleko wychodźi z gránic ich: áleć przećię otworzyłá zá czásem wrotá Nowochrzczeńcom ludźiom obrzydłym/ v wszystkich inszych dla ich bestyálstwá: á potym zaś powoli y Lutheranom/ Kálwinistom/ y Pikárdom. Ci ostáteczni mieli początek swoy od iednego Pikárdá/ ktory z Flándriey zániosł haeresią Adámitow do Czech: á ięli się tego/ co się im zdáło z haeresiey Lutrowey y z Kálwinowey. Dźiś tych Hussytow w Czechách niewiele iest/ y máło rożnych od Kátholikow/ to iest z strony tylko vżywánia kielichá (y owszem słyszeć o ziednoczeniu ich zboru z kośćiołem S.) lecz bárzo wiele tám iest Nowochrzczeńcow y
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 26
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609