, i Tłumaczów Pisma S. Authoritas, w ten sposób: Set był z całą swoją od siebie pochodzącą, pobożny i Bogobojny, Familią; dlatego nazwani Filii DEI, Kaima zaś Posteritas od Przodka scelerata, bo Bratobójcy idąca in Tyranidem et latrocinia proclivis, nazwani Filii Hominum. Ci tedy Filii DEI, zapomniawszy przestróg i admonicyj Świątobliwych Antenatów swoich, aby byli cum Cainitis, albo z Familią Kaimową zabójstwem zmazaną żadnej nie zabierali ligi, dopieroż Małżeńskiej, caeco amore capti, te Filias hominum, albo Córki, in socias vitae pobrali, i tak in paenam zaniedbanej Autenatów admonicyj, te monstrosos Olbrzymów Światu prokreowali partus, Staturą, Męstwem, Tyranią
, y Tłumaczow Pisma S. Authoritas, w ten sposob: Seth był z całą swoią od siebie pochodzącą, pobożny y Bogoboyny, Familią; dlatègo nazwani Filii DEI, Kaima zaś Posteritas od Przodka sceleráta, bo Bratoboycy idąca in Tyrannidem et latrocinia proclivis, nazwani Filii Hominum. Ci tedy Filii DEI, zapomniawszy przestrog y admonicyi Swiątobliwych Antenatow swoich, aby byli cum Cainitis, álbo z Familią Kaimową zaboystwem zmazaną żadney nie zabieráli ligi, dopieroż Małżeńskiey, caeco amore capti, te Filias hominum, albo Corki, in socias vitae pobrali, y tak in paenam zaniedbaney Autenatow admonicyi, te monstrosos Olbrzymow Swiatu prokreowali partus, Staturą, Męstwem, Tyrannią
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 95
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, nazwani Filii Hominum. Ci tedy Filii DEI, zapomniawszy przestróg i admonicyj Świątobliwych Antenatów swoich, aby byli cum Cainitis, albo z Familią Kaimową zabójstwem zmazaną żadnej nie zabierali ligi, dopieroż Małżeńskiej, caeco amore capti, te Filias hominum, albo Córki, in socias vitae pobrali, i tak in paenam zaniedbanej Autenatów admonicyj, te monstrosos Olbrzymów Światu prokreowali partus, Staturą, Męstwem, Tyranią nad innych Ludzi evectos.
Przez tych Filios DEI, niektórzy erroneè rozumieją Aniołów dobrych i złych, albo też Incubos. Tak erroneè rozumiejących wylicza Cornelius a Lapide, Iosephum, Philonem, Tertullianum, Laciantium, Franciscum Valesium etc. Rabini toż samo rozumieli
, nazwani Filii Hominum. Ci tedy Filii DEI, zapomniawszy przestrog y admonicyi Swiątobliwych Antenatow swoich, aby byli cum Cainitis, álbo z Familią Kaimową zaboystwem zmazaną żadney nie zabieráli ligi, dopieroż Małżeńskiey, caeco amore capti, te Filias hominum, albo Corki, in socias vitae pobrali, y tak in paenam zaniedbaney Autenatow admonicyi, te monstrosos Olbrzymow Swiatu prokreowali partus, Staturą, Męstwem, Tyrannią nád innych Ludzi evectos.
Przez tych Filios DEI, niektorzy erroneè rozumieią Aniołow dobrych y złych, albo też Incubos. Tak erroneè rozumieiących wylicza Cornelius a Lapide, Iosephum, Philonem, Tertullianum, Laciantium, Franciscum Valesium etc. Rabini toż samo rozumieli
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 95
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Ciż Autorowie twierdzą, że w Księgach tych, były Proroctwa o awanturach Patriarchów, o zbrodniach Żydów, o Zbawicielu, i zabiciu jego przez nich, o niewoli Babilońskiej. o liczbie i Imionach gwiazd. Po śmierci Adama żyjącego lat 930, po wzięciu Henocha do Raju, po zejściu też Seta, nie słuchając admonicyj Rodzicielskich, Potomkowie pomieszali swoję świętobliwą krew, z krwią niezbożną, tojest Familia sprawiedliwa i bogobojna Setowa, z Kainitami, alias z Kaima Potomkami zabójstwem zmazanemi; z którego Potomstwa porodziły się. Monstra, wielcy Ludzie, tojest GIGANTES, według Tekstu Świętego: Videntes Filii DEI (alias Setha Potomkowie) Filias O Błędach przeciw Z
. Ciż Autorowie twierdzą, że w Księgach tych, były Proroctwa o awanturach Patryarchow, o zbrodniach Zydow, o Zbawicielu, y zabiciu iego przez nich, o niewoli Babylońskiey. o liczbie y Imionach gwiazd. Po śmierci Adama żyiącego lat 930, po wzięciu Henocha do Raiu, po ześciu też Sethá, nie słuchaiąc admonicyi Rodzicielskich, Potomkowie pomieszali swoię swiętobliwą krew, z krwią niezbożną, toiest Familia sprawiedliwa y bogoboyna Sethowa, z Kainitami, alias z Kaima Potomkami zaboystwem zmazanemi; z ktorego Potomstwa porodziły się. Monstra, wielcy Ludzie, toiest GIGANTES, według Textu Swiętego: Videntes Filii DEI (alias Setha Potomkowie) Filias O Błędach przeciw S
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1061
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
że Herezja każda, a dopieroż te potężne, są zgubą Państwa Kotolickiego; jak Starzy Katolicy niemi się brzydzili, pokaże się tu z Pisma Świętego, z Świętych Kanonów, z Koncyliów, Statutów Polskich, i przykładów, Z. Paweł w Liście swoim do Titusa w Rozdziale 3. w Wierszu 10. Heretyków po admonicyj Braterskiej jednej i drugiej nie poprawionych, strzeć się każe. A zaś w Liście drugim pisanym do Timoteusza w Rozdziale 11. w Wierszu 17 każe się strzeć Hymeneusza i Fileta Heretyków, i innych, dając rację: sermo eorum, ut cancer serpit , jak ogień piekielny szerzy się, i zaraża. Jan Święty w Liście
że Herezya każda, a dopieroż te potężne, są zgubą Państwa Kotolickiego; iak Starzy Katolicy niemi się brzydzili, pokaże się tu z Pisma Swiętego, z Swiętych Kanonow, z Konciliow, Statutow Polskich, y przykładow, S. Paweł w Liście swoim do Titusa w Rozdziale 3. w Wierszu 10. Heretykow po admonicyi Braterskiey iedney y drugiey nie poprawionych, strzeć się każe. A zaś w Liście drugim pisanym do Timoteusza w Rozdziale 11. w Wierszu 17 każe się strzeć Hymeneusza y Fileta Heretykow, y innych, daiąc racyę: sermo eorum, ut cancer serpit , iak ogień piekielny szerzy się, y zaraża. Ian Swięty w Liście
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 390
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
Tak sobie niegdyś sławny u Rzymian postąpował Polio, z którego gdy zażartował Cesarz, i do responsu przymuszał, to tylko namienił: At ego taceo: non enim facilé est in eum dicere, aut scribere, qui ori uno dicto potest proscribere.
Drugie Monitum. Żeby uszczypliwej w Dyskursie wolności i swobody wystrzegać się: według admonicyj Seneki: Sales rui et dicta sine dente sint, joci tui sine vilitate. Bo inaczye, deniem pro dente saepe coguntur mordaces reddere aut pati. Et sic invice (jako mówi Z. Paweł) mordendo, ledwie nie ad invicem consumuntur. Jako albowiem według Puteana: qui pilam projicit, ut reverberetur expectandum est,
Ták sobie niegdyś słáwny u Rzymian postąpował Polio, z ktorego gdy zażartował Cesarz, y do responsu przymuszał, to tylko namienił: At ego taceo: non enim facilé est in eum dicere, aut scribere, qui ori uno dicto potest proscribere.
Drugie Monitum. Żeby uszczypliwey w Dyskurśie wolnośći y swobody wystrzegáć śię: według ádmonicyi Seneki: Sales rui et dicta sine dente sint, joci tui sine vilitate. Bo ináczye, deniem pro dente saepe coguntur mordaces reddere aut pati. Et sic invice (jáko mowi S. Paweł) mordendo, ledwie nie ad invicem consumuntur. Jáko álbowiem według Puteana: qui pilam projicit, ut reverberetur expectandum est,
Skrót tekstu: BystrzPol
Strona: I6v
Tytuł:
Polak sensat
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
est non vita: a według Ezopa: Nihil illa pejus. Napomina Quinktylian: Tanquam scopulum vites verbum insolutum. A zaś Arystoteles radzi. Aut silere oportet aut honestiora silentio adferre.
Ośme Monitum. Żeby nie tylko niepoczciwych słów, ale i wszelkiego szyderstwa, tudzież zbytniego w Dyskursie wystrzegać się śmiechu. Według Z. Pawła admonicyj: Stultiloquium aut scurrilitas, quae ad vos non pertinet nec nominetur in vobis. Co zaś jest w samej rzeczy na zbytnie się zdobywać śmiechy? pospolitej sens twierdzi prawdy: że per risum multum, facile poteris cognoscere stultum. Z tąd takim tę daje instrukcją Seneka: Sales sint sine cachinno, vox tua sine clamore.
est non vita: á według Ezopa: Nihil illa pejus. Napomina Quinktylian: Tanquam scopulum vites verbum insolutum. A záś Arystoteles rádźi. Aut silere oportet aut honestiora silentio adferre.
Osme Monitum. Żeby nie tylko niepoczćiwych słow, ále y wszelkiego szyderstwa, tudźiesz zbytniego w Dyskurśie wystrzegáć śię śmiechu. Według S. Pawła ádmonicyi: Stultiloquium aut scurrilitas, quae ad vos non pertinet nec nominetur in vobis. Co záś jest w sámey rzeczy ná zbytnie śię zdobywáć śmiechy? pospolitey sens twierdźi práwdy: że per risum multum, facile poteris cognoscere stultum. Z tąd tákim tę dáje instrukcyą Seneka: Sales sint sine cachinno, vox tua sine clamore.
Skrót tekstu: BystrzPol
Strona: K
Tytuł:
Polak sensat
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
generis constituit Custodes etc. Per illorum interventum delicta delentur hominum. W Niedzielę robić zakazał; Jeśliby zaś kto odważył się robić wołami, woła wziąć i zjeść Mieszczanom pozwolił; a jeśli końmi, tedy za konia woła Transgressor dać powinien był. Jakim też robił kto instrumentem, ten instrument zabrać. Czarownice każe po pierwszej admonicyj nie poprawione, kluczami Kościelnemi rozpalonemi na czole formą Z. Krzyża znaczyć, i potym jeszcze się nie kające, Sędziom rozkazuje, dekretować na śmierć. O Dziesięcinach mówi Cap: 52. Si cui decem dederit in annô, Decimam det DEO . Mszy Z. nie słuchający w Święto, ten ma na siebie rigor ekstendowany
generis constituit Custodes etc. Per illorum interventum delicta delentur hominum. W Niedźielę robić zákazał; Ieśliby zaś kto odwáżył się robić wołami, woła wźiąć y zieść Mieszczanom pozwolił; á ieśli końmi, tedy zá konia woła Transgressor dać powinien był. Iakim też robił kto instrumentem, ten instrument zábráć. Czárownice każe po pierwszey admonicyi nie popráwione, kluczami Kościelnemi rospalonemi ná czole formą S. Krzyża znáczyć, y potym ieszcze się nie kaiące, Sędźiom roskazuie, dekretowáć ná śmierć. O Dźiesięcinach mowi Cap: 52. Si cui decem dederit in annô, Decimam det DEO . Mszy S. nie słuchaiący w Swięto, ten ma ná siebie rigor extendowány
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 432
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746