Jedzcie, To jest Ciało moje, etc. Pijcie z Tego wszyscy, Ta jest Krew moja.) Jak tedy w fałszywej swej relacji w Synodzie Kijowskim omyliłeś się/ tak i tu nie prawdę powiadasz. (Powiadasz że jedni powiadają, że się Naświętszy Sakrament poświęca jeszcze na Zertowniku, kiedy Pop wyimuje Hoscją albo Ahnec z Proskury, i czyta nad nim modlitwy.) ODPOWIADAM. DAwno ja to powiadam/ że kto raz nie wstyda się publice zełgać/ ten tysiąc razy zełgać nie obawia się; Cóżci na tak jawny fałsz/ bez żadnego fundamentu i dowodu powiedzieć/ tylko że nieprawda. Jako bowiem żadnego w Proskomidiej poświęcania Sakramentu nie
Iedzćie, To iest Ciáło moie, etc. Pijćie z Tego wszyscy, Tá iest Krew moiá.) Iák tedy w fałszywey swey relácyey w Synodźie Kiiowskim omyliłeś się/ ták y tu nie prawdę powiádasz. (Powiádasz że iedni powiádaią, że się Naświętszy Sákráment poświęca ieszcze ná Zertowniku, kiedy Pop wyimuie Hostią álbo Ahnec z Proskury, y czyta nád nim modlitwy.) ODPOWIADAM. DAwno ia to powiádam/ że kto raz nie wstyda się publicé zełgáć/ ten tyśiąc rázy zełgáć nie obawia się; Cożći ná ták iáwny fałsz/ bez żadnego fundámentu y dowodu powiedźieć/ tylko że nieprawdá. Iáko bowiem żadnego w Proskomidiey poświęcánia Sákrámentu nie
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 50
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644
. A o zachowaniu dla chorych Naświętszego SAKRAMENTV jako się u nas zachowuje/ musiałby inakszy stanowić. Dotego ten Synod od żadnego powszechnego Synodu nie jest aprobowany/ zaczym i ty lubobyś chciał swoje inconweniencja im probować/ nie możesz. Tamże powiadasz (co mi za racja, że się w Wielki Czwartek ten Ahnec dla chorych poświęcać godzi, a inszego czasu Sakrament poświęcać? I zaraz konkludujesz, głupia to racja Grekoruska.) ODPOWIADAM. BA tyś prostaku głupi/ że żadnej na to racji Grekoruskiej nie położywszy/ głupstem solwujesz. Przypatrz się jeno że i Kościół Rzymski/ Święty dzień w który Zbawiciel Naświętszy SAKRAMENT postanowił i podał/
. A o záchowániu dla chorych Naświętszego SAKRAMENTV iáko się v nas záchowuie/ muśiałby inákszy stánowić. Dotego ten Synod od żadnego powszechnego Synodu nie iest ápprobowany/ záczym y ty lubobyś chćiał swoie inconweniencya im probowáć/ nie możesz. Támże powiádasz (co mi zá rácya, że się w Wielki Czwartek ten Ahnec dla chorych poświęcáć godźi, á inszego czásu Sákráment poświęcáć? Y záraz concluduiesz, głupia to rácya Graekoruska.) ODPOWIADAM. BA tyś prostáku głupi/ że żadney ná to rácyey Graekoruskiey nie położywszy/ głupstem solwuiesz. Przypátrz się ieno że y Kośćioł Rzymski/ Swięty dźien w ktory Zbáwićiel Naświętszy SAKRAMENT postánowił y podał/
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 65
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644
na Cztery Części: A stąd Kościół tradycją wziął na rozdzielenie Hoscji na Trzy części/ stąd i Cerkiew na Cztery Części dzielić/ per traditionem wźięłá. Znowu zwiedziony zawodzicielu pytasz pagina 27: czy sylaby te dają poswięcenie Hoscji, czy słowa ChrystUSOWE, gdyż i bez wyrysowania tych słów na proskurze może być Hostia, albo Ahnec wyjęty i poświęcony. ODPOWIADAM. DZiwna to rzecz; że z wielkiego rozumienia o swojej dumnej mądrości/ już ladaco pleciesz czy nie mogłeś tego sam rozsądzić/ że nie tylkko Władyka/ albo Pop których ty pytasz/ ale i naprostszy Kmiotek na te twoją tak premudrą quaestią którejś się między kalekami Podtelickiemi nauczył/ odpowie eo
ná Cztery Częśći: A stąd Kośćioł traditią wźiął ná rozdźielenie Hostiey ná Trzy częśći/ stąd y Cerkiew ná Cztyry Częśći dźielić/ per traditionem wźięłá. Znowu zwiedźiony záwodźićielu pytasz pagina 27: czy syllaby te dáią poswięcenie Hostiey, czy słowá CHRISTVSOWE, gdyż y bez wyrysowániá tych słow ná proskurze może być Hostia, álbo Ahnec wyięty y poświęcony. ODPOWIADAM. DZiwná to rzecz; że z wielkiego rozumienia o swoiey dumney mądrośći/ iuż ladáco plećiesz czy nie mogłeś tego sam rozsądźić/ że nie tylkko Włádyká/ álbo Pop ktorych ty pytasz/ ále y náprostszy Kmiotek ná te twoią ták premudrą quaestią ktoreyś sie między kálekámi Podtelickiemi náuczył/ odpowie eo
Skrót tekstu: MohLit
Strona: 75
Tytuł:
Lithos abo kamień z procy prawdy [...] wypuszczony
Autor:
Piotr Mohyła
Miejsce wydania:
Kijów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1644
Data wydania (nie wcześniej niż):
1644
Data wydania (nie później niż):
1644