. Plebanii więcej niż 25000. Opactw, Klasztorów, Kolegia wielka liczba z prowentami dostateniemi. Jeden Arcybiskup Toletański liczy rocznej intraty 200000. czerwonych złotych. Hiszpaleński także 100000. a kapituła 120000. Insi Arcybiskupi i Biskupi po 50. 60. 70. tysięcy czerwonych złotych. W Ameryce liczy Arcybiskupów 5. Biskupów 28.
Akademie pryncypalne ma te: Salmatyceńską, Tarrakoneńską, Toetańską, Madrytską, Hiszpalską, Granadską, Kompostelską, Barcinoneńską, Vallisoletską, Valentską, Osveneńską, Huesiońską, Saragońską, Alcaleńską Sigueńską, Lewideńską.
Ordery Hiszpańskie są te. 1. Z. Jakuba de Calla trava. Zowie się Galland. 2. De Alcantara, zowie się
. Plebánii więcey niż 25000. Opactw, Klásztorow, Collegiá wielká liczba z prowentami dostateniemi. Ieden Arcybiskup Toletáński liczy roczney intráty 200000. czerwonych złotych. Hiszpaleński tákże 100000. á kápituła 120000. Insi Arcybiskupi y Biskupi po 50. 60. 70. tysięcy czerwonych złotych. W Ameryce liczy Arcybiskupow 5. Biskupow 28.
Akademie pryncypalne má te: Sálmátyceńską, Tarrákoneńską, Toetańską, Mádrytską, Hiszpalską, Granadską, Kompostelską, Bárcinoneńską, Vallisoletską, Valentską, Osveneńską, Huesiońską, Sárágońską, Alcaleńską Sigueńską, Lewideńską.
Ordery Hiszpańskie są te. 1. S. Jákuba de Calla trava. Zowie się Galland. 2. De Alcantará, zowie się
Skrót tekstu: BystrzInfGeogr
Strona: E3v
Tytuł:
Informacja geograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia lubelska Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
W ołtarzu tej kaplicy jest obraz Naświętszej Panny, ręką św. Łukasza malowany, podobny naszemu obrazowi częstochowskiemu. W kościele samym w wielkim ołtarzu jest obraz włoski barzo misterny, od którego jeno delineacji dano pięć tysięcy czerwonych złotych. Tameśmy i innych wiele widzieli raritates et specialitates.
Stamtąd do pałacu powracając, widzieliśmy locum Akademie Padvensis, która na całą włoską ziemię sławna, bo się wszytkie studia, a najwięcej medica tractantur. 21v
Dnia 5 Decembris. Mszy św. w kaplicy św. Antoniego wysłuchawszy, jechaliśmy recta do barek (bochmy konie i wozy w Padwie, jadąc do Wenecji, zostawili), których pięć nas ledwie zabrało
W ołtarzu tej kaplicy jest obraz Naświętszej Panny, ręką św. Łukasza malowany, podobny naszemu obrazowi częstochowskiemu. W kościele samym w wielkim ołtarzu jest obraz włoski barzo misterny, od którego jeno delineacji dano pięć tysięcy czerwonych złotych. Tameśmy i innych wiele widzieli raritates et specialitates.
Stamtąd do pałacu powracając, widzieliśmy locum Academiae Padvensis, która na całą włoską ziemię sławna, bo się wszytkie studia, a najwięcej medica tractantur. 21v
Dnia 5 Decembris. Mszy św. w kaplicy św. Antoniego wysłuchawszy, jechaliśmy recta do barek (bochmy konie i wozy w Padwie, jadąc do Wenecjej, zostawili), których pięć nas ledwie zabrało
Skrót tekstu: BillTDiar
Strona: 147
Tytuł:
Diariusz peregrynacji po Europie
Autor:
Teodor Billewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży, pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1677 a 1678
Data wydania (nie wcześniej niż):
1677
Data wydania (nie później niż):
1678
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Marek Kunicki-Goldfinger
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Biblioteka Narodowa
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
Hetman umie i wojsko uszykować nieprzyjaciołom straszne, i stół gościom swym nagotować wdzięczny. Barzo dobrze rzekł on Hetman zacny, który ufce Macedońskie łamał, który Króla Perseusza do Rzymu na triumfy w okowach prowadził. Nie złe i on, który naszego czasu żył, mawiał: Dobrego Hetmana dzieło jest, i wojsko uszykować, i Akademie budować; oboje to dzieło Bohatyrów wielkich, godne. Pierwsze, gromi Pogany, którzy swym okrucieństwem ciała nasze trapią. Drugie, nieumiejętność grubą znosi, która wiele dusz pod brzydkie jarzmo wiąże; i nie pierwej zgromiona bywa, aż ufce Szkolne, abo Akademickie Półki następować poczną. Oboje to widzimy w tobie Wielki Kawalerze.
Hetman vmie y woysko vszykowáć nieprzyiaćiołom strászne, y stoł gośćiom swym nágotowáć wdźięczny. Bárzo dobrze rzekł on Hetman zacny, ktory vfce Mácedońskie łamał, ktory Krolá Perseusá do Rzymu ná tryumphy w okowách prowádził. Nie złe y on, ktory nászego czásu żył, mawiał: Dobrego Hetmáná dzieło iest, y woysko vszykowáć, y Akádemie budowáć; oboie to dzieło Bohátyrow wielkich, godne. Pierwsze, gromi Pogány, ktorzy swym okrućieństwem ćiáłá násze trapią. Drugie, nieumieiętność grubą znośi, ktora wiele dusz pod brzydkie iárzmo wiąże; y nie pierwey zgromiona bywa, áż vfce Szkolne, ábo Akádemickie Połki następowáć poczną. Oboie to widzimy w tobie Wielki Káwálerze.
Skrót tekstu: BirkOboz
Strona: 50
Tytuł:
Kazania obozowe o Bogarodzicy
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1623
Data wydania (nie wcześniej niż):
1623
Data wydania (nie później niż):
1623
się dystyng wują u Besolda Autora, że in Universitate, universas uczą Artes, w Akademii nie wszystkich.
Fundować AKADEMIE niemoże żaden, tylko Summus magistratus, od nikogo nie dependujący, własne mający Jurysdykcję, to jest Summus Pontifex, aliàs Biskup Rzymski, Cesarz Rzymski, Królowie, Książąta, Ecclesiostici et Politici. Mają Akademie locum tylko w Europie in Gentibus Politicis, nie w Azjatyckich, Afrykańskich grubych Narodach, skąd wszystkie eksulant Ścientie, ani też u Moskwy, gdzie wysokich nie pretendują Nauk. Teste Vindelino, aby nowych scysyj, albo Wiar nie mieli okazji, i nie byli Mądrzejszemi nad swego Jednowładcę, mając go za Najmędrszego w rzeczach do
się dystyng wuią u Besolda Autora, że in Universitate, universas ucżą Artes, w Akademii nie wszystkich.
Fundowáć AKADEMIE niemoże żaden, tylko Summus magistratus, od nikogo nie dependuiący, własne máiący Iurisdykcyę, to iest Summus Pontifex, aliàs Biskup Rzymski, Cesarz Rzymski, Krolowie, Xiążąta, Ecclesiostici et Politici. Maią Akademie locùm tylko w Europie in Gentibus Politicis, nie w Azyatyckich, Afrykańskich grubych Narodach, zkąd wsżystkie exulant Scientiae, áni też u Moskwy, gdzie wysokićh nie pretenduią Náuk. Teste Vindelino, áby nowych scysyi, álbo Wiar nie mieli okazyi, y nie byli Mądrzeyszemi nád swego Iednowładcę, maiąc go za Naymędrszego w rzecżach do
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 388
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Sapientiae, veniat ad nos, et accipiat eam. Król wokowawszy ich, pytał czegoby za Mądrość pretendowali? Odpowiedzieli, trzech rzeczy: Miejsca zgodnego, Dusz dowcipnych, Wiktu z okryciem. Więc Alkuina jednego z nich w Paryżu zostawił, drugiego do Włoch do Miasta Ticinum vulgo Papii posłał, i na tych miejscach pofundowawszy Akademie, ich uczynił Profesorami pierwszemi.
Z tej AKADEMII na Świat wielcy wychodzili Teologowie, tak dalece że przez lat 400 powiada Posevinus o Teologach, z innej AKADEMII nie słychać było. Tam naszych Polaków posyłano na Studia, jako to Św: STANISŁAWA SZCZEPANOWSKIEGO Biskupa Krakowskiego. Trzecią część Miasta Paryskiego zajeła AKADEMIA: Nazwana potym Sorbona,
Sapientiae, veniat ad nos, et accipiat eam. Krol wokowawszy ich, pytał czegoby za Mądrość pretendowali? Odpowiedzieli, trzech rzeczy: Mieysca zgodnego, Dusz dowcipnych, Wiktu z okryciem. Więc Alkuina iednego z nich w Paryżu zostawił, drugiego do Włoch do Miasta Ticinum vulgo Papii posłał, y na tych mieyscach pofundowawszy Akademie, ich uczynił Profesorami pierwszemi.
Z tey AKADEMII na Swiat wielcy wychodzili Teologowie, tak dalece że przez lat 400 powiada Posevinus o Teologach, z inney AKADEMII nie słychać było. Tam naszych Polakow posyłano na Studia, iako to Św: STANISŁAWA SZCZEPANOWSKIEGO Biskupa Krakowskiego. Trzecią część Miasta Paryskiego zaieła AKADEMIA: Nazwana potym Sorbona,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 391
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Sekty mogliby należeć w Polsce Drabi z pałkami chodzący, którymby jeśli nie flintę, to pewnie cep albo kosę trzeba dać w ręce, gdyż tylko pałką non pauca mala robią po Wsiach. Herezje Chrześcijańskie
FILIPOWSKA HEREZJA. Nie może nigdy szatan quiescere: co raz nowym wynalazkiem duszy ludzkie prowadzi na zgubę: Nowe wystawia Akademie, w których pychy, uporu, swego zdania tenacitatem nauczywszy, dopiero sadza in Cathrdra pestilentiae swoich Dyscypułów, czyniąc ich potym Magistros erroris. A częstokroć czego się polerowny wzdryga rozum, albo wielkim pachnie głupstwem, to ochrzci artykułem Wiary. Czy może co być głupszego nad Mahometa Religię in Oriente? nad Filipowską Sektę in Septemtrione
Sekty mogliby należeć w Polszcze Drabi z pałkami chodzący, ktorymby ieśli nie flintę, to pewnie cep albo kosę trzeba dać w ręce, gdyż tylko pałką non pauca mala robią po Wsiach. Herezye Chrześciańskie
FILIPOWSKA HEREZYA. Nie może nigdy szatan quiescere: co raz nowym wynalazkiem duszy ludzkie prowadzi na zgubę: Nowe wystawia Akademie, w ktorych pychy, uporu, swego zdania tenacitatem nauczywszy, dopiero sadza in Cathrdra pestilentiae swoich Dyscypułow, czyniąc ich potym Magistros erroris. A częstokroć czego się polerowny wzdryga rozum, albo wielkim pachnie głupstwem, to ochrzci artykułem Wiary. Czy może co bydź głupszego nad Machometa Religię in Oriente? nad Filipowską Sektę in Septemtrione
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1118
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. In Sinu ich składam suplikę, że tych Atomów i Tomów, z których tak Mądrych i wielkich Bibliotek, ich
pracą tumuere montes, regestrować i lustrować nie zmogę. Takąż deprekacją, i solenną protestację rzucam pod nogi. Wasze Prześwietne ZAKONY, Cuiuscuuque Ordinis, Instituti, Congregationis, Reformy, i wszystkie w świecie Akademie, Universitates, że tyle SS. Mądrych Subiektów, Osób, i Autorów w Zakonach waszych Celeberrimos, sublimi Scientiâ et Eruditione z pod Zakonnej umbry, jako Luminaria magna wybuchające na świat, tu nie kładę inter Astra innych Osób; bo ani umiem tyle numeros, ani mam tam robustos humeros, abym je wyliczył,
. In Sinu ich składam supplikę, że tych Atomow y Tomow, z ktorych tak Mądrych y wielkich Bibliotek, ich
pracą tumuere montes, regestrować y lustrować nie zmogę. Takąż deprekacyą, y solenną protestacyę rzucam pod nogi. Wasze Prześwietne ZAKONY, Cuiuscuuque Ordinis, Instituti, Congregationis, Reformy, y wszystkie w świecie Akademie, Universitates, że tyle SS. Mądrych Subiektow, Osob, y Autorow w Zakonach waszych Celeberrimos, sublimi Scientiâ et Eruditione z pod Zakonney umbry, iako Luminaria magna wybuchaiące na swiat, tu nie kładę inter Astra innych Osob; bo ani umiem tyle numeros, ani mam tam robustos humeros, abym ie wyliczył,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 563.
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
Grzegorz Nyseński, i Hieronim wielkiemi go wynoszą pochwałami. Zycie jego opisał Bollandus 1. Februarii. Katalog Osób wiadomości o sobie godnych
Desiderius ERASMUS z Rotterodamu Miasta wielkiego w Holandii, z Kanonika Regularnego Z: Augustyna, vagus, uczony według świata powiadają człek. Mieszkał w Klasztorze Stein blisko Rotterodamu, potym różne z nieukontentowania obiegł Akademie. Pisał daleko od modestyj niektóre zdróżne Opera, potym i w Pismo Święte zawalanemi wstąpił nogami, wiele złych naniósł jajów, które wysiedział potym Marcin Luter, jakom wspomniał w Części 1. Aten pod Herezjami. Pokazują statuę i rezydencję jego w Rotterodamie i wiersze nad weściem takie.
AEdibus his ortus mundum decoravit Erasmus
Grzegorz Nyseński, y Hieronim wielkiemi go wynoszą pochwałami. Zycie iego opisał Bollandus 1. Februarii. Katalog Osob wiadomości o sobie godnych
Desiderius ERASMUS z Rotterodamu Miasta wielkiego w Hollandii, z Kanonika Regularnego S: Augustyná, vagus, uczony według swiata powiadaią człek. Mieszkał w Klasztorze Stein blisko Rotterodamu, potym rożne z nieukontentowania obiegł Akademie. Pisał daleko od modestyi niektore zdrożne Opera, potym y w Pismo Swięte zawalanemi wstąpił nogami, wiele złych naniosł iaiow, ktore wysiedział potym Marcin Luter, iakom wspomniał w Części 1. Aten pod Herezyami. Pokazuią statuę y rezydencyę iego w Rotterodamie y wiersze nad weściem takie.
AEdibus his ortus mundum decoravit Erasmus
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 628
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
I przydaje/ że choć Monarchowie i Panowie świeccy/ we swych państwach pozwolą komu uczyć/ przecie żadem tego ich pozwolenia zażywać nie może/ ażby pierwej fidelitatem i posłuszeństwo stolicy Apostołskiej przysiągł przed Biskupem/ abo przed tym kogo on na to naznaczy/ co dowodnie pokazuje Bulla Pii 4. I co wiernie zachowywają tak wszytkie Akademie Katolickie/ jako i ta Krakowska: i gdzieby szkołami takiemi abo Akademiami/ od Panów świeckich założonemi Papież się chciał opiekać/ iż mu tego bronić nie mają/ si curam (mowi) paternam in illis gerere velit, non est repugnandum. Dokłada i tego; że choćby o pozwoleniu Papieskim wzmianki żadnej/ nie miały
I przydáie/ że choć Monárchowie y Pánowie swieccy/ we swych páństwách pozwolą komu vczyć/ przećie żádem tego ich pozwolęnia záżywáć nie może/ áżby pierwey fidelitatem y posłuszeństwo stolicy Apostolskiey przysiągł przed Biskupem/ ábo przed tym kogo on ná to náznáczy/ co dowodnie pokázuie Bulla Pii 4. Y co wiernie záchowywáią ták wszytkie Akádemie Kátolickie/ iáko y ta Krákowska: y gdźieby szkołámi tákiemi ábo Akádemiámi/ od Pánow swieckich záłożonemi Papież sie chćiał opiekáć/ iż mu tego bronić nie máią/ si curam (mowi) paternam in illis gerere velit, non est repugnandum. Dokłada y tego; że choćby o pozwoleniu Papieskim wzmiánki żadney/ nie miały
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 86
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627
otrzymała od stolice Apostołskiej naznaczone/ Opata Mogilskiego/ a Dziekany Gnieźnieńskiego i Wrocławskiego. Tasz gdy Wrocławianie Akademią wMieście swym mieć chcieli/ nie do Szlachty ani do Rzeczypospolitej/ która zakazywać tego mocy nie miała/ o zabronienie tegoż udała się/ ale do samego Papieża/ wziąwszy przyczynne szkoły otwierali/ ozwały się na to niektóre Akademie/ chcąc onym tego bronić/ twierdząc że prywilegia ich i dozwolenia od stolice Apostołskiej naotwieranie szkół wszędy/ zakonowi ich dane/ nie miały się rozumieć o miastach tych/ wktórych zdawna Akademie katolickie od Papieżów uprzywilejowane były. Lecz gdy się ta kontrouersia tejże stolice Apostołskiej doniosła/ Pius V. Dominikan (ten który ligę
otrzymałá od stolice Apostolskiey náznaczone/ Opátá Mogilskiego/ á Dźiekany Gnieźnieńskiego y Wrocłáwskiego. Tász gdy Wrocłáwianie Akádemią wMieśćie swym mieć chćieli/ nie do Szláchty áni do Rzeczypospolitey/ ktora zákázywáć tego mocy nie miáłá/ o zábronienie tegoż vdáłá się/ ále do sámego Papieża/ wziąwszy przyczynne szkoły otwieráli/ ozwáły się ná to niektore Akádemie/ chcąc onym tego bronić/ twierdząc że priuilegia ich y dozwolenia od stolice Apostolskiey náotwieránie szkoł wszędy/ zakonowi ich dáne/ nie miáły się rozumieć o miástách tych/ wktorych zdawná Akádemie kátolickie od Papieżow vprzywileiowáne były. Lecz gdy się tá kontrouersia teyże stolice Apostolskiey doniosłá/ Pius V. Dominikan (ten ktory ligę
Skrót tekstu: SzemGrat
Strona: 97
Tytuł:
Gratis plebański
Autor:
Fryderyk Szembek
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1627
Data wydania (nie wcześniej niż):
1627
Data wydania (nie później niż):
1627