tyle Wieków, konserwować mają Lechowie, jako zrzenicy oka, jako pericardium u serca, jako błonki piam matrem zwanej na mózgu. Prawdać Domus Austriaca Zygmontowi I. Królowi naszemu odradzała tertium statum in Republica. Si induces libertatem, induces ferrô peiorem statum. Emulacja, ambicja, swego interesu promocja, Dworowi zbytnia cum sui abiectione akomodacja, jest zarażliwym powietrzem, zadatkiem upadku Wolności tejże. Póki Palladium, alias złotą statuę Pallady Bogini u siebie ścisłą konserwowali pilnością Trojanczykowie, póki Rzymianie swoje też szanowali Ancije, albo Tarczę z głową Jowisza Palladę rodzącego poty Państwa ich immota salus. Poty Ateńska Lacedemońska, a świższych. Wieków Czeska, Węgierska w szczęściu perennabant
tyle Wiekow, konserwować maią Lechowie, iako zrzenicy oka, iako pericardium u serca, iako błonki piam matrem zwáney na mozgu. Prawdać Domus Austriaca Zygmontowi I. Krolowi naszemu odradzała tertium statum in Republica. Si induces libertatem, induces ferrô peiorem statum. Emulacya, ambicya, swego interesu promocya, Dworowi zbytnia cum sui abiectione akkomodacya, iest zárazliwym powietrzem, zadatkiem upadku Wolności teyże. Poki Palladium, alias złotą statuę Pallady Bogini u siebie ścisłą konserwowali pilnością Troianczykowie, poki Rzymianie swoie też szanowali Anciíe, albo Tarczę z głową Iowisza Palladę rodzącego poty Państwa ich immota salus. Poty Ateńská Lacedemonska, á swiższych. Wiekow Czeska, Węgierska w szczęściu perennabant
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 369
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
całe ciało, i żyć zaczyna człowiek. J przez resztę czasu do dziewiąciu blisko miesięcy coraz się co do ciała lepiej doskonali, póki się przez rodzenie z żywotem macierzyńskim nie rozstanie. Ze zaś nie dusza wegetująca, a potym czująca materialna, lecz sam żywot macierzysty wyrabia ciało i formę jego organiczną. Racja pierwsza jest: akomodacja do stworzenia pierwszego człowieka opisana pod liczbą XLII. Iż jako żadna inna dusza materialna nie poprzedziła duszy rozumnej Adama, któraby pierwej ożywiała materią ciała. Ale tylko do formy materialnej organicznej przydana dusza rozumna nieśmiertelna, składająca z ciałem człowieka. Tak i w każdego człowieka poczęciu się proporcjonalnie dzieje. Iż jako sama wszechmocność Boska wyformowała
cáłe ciało, y żyć záczyna człowiek. J przez resztę czásu do dziewiąciu blisko miesięcy coraz się co do ciałá lepiey doskonáli, poki się przez rodzenie z żywotem mácierzyńskim nie rozstánie. Ze zaś nie dusza wegetuiąca, á potym czuiąca máteryalna, lecz sam żywot mácierzysty wyrabia ciało y formę iego orgániczną. Racya pierwsza iest: akkommodácya do stworzenia pierwszego człowieka opisana pod liczbą XLII. Jż iáko żadna inna dusza máteryálna nie poprzedziłá duszy rozumney Adama, ktoraby pierwey ożywiałá máteryą ciałá. Ale tylko do formy máteryalney orgániczney przydána dusza rozumna nieśmiertelna, skłádáiąca z ciáłem człowieka. Ták y w każdego człowieka poczęciu się proporcyonalnie dzieie. Jż iáko sama wszechmocność Boska wyformowałá
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: D3
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743