pogrzebu/ a ów się znią zeni. Darmo Charońcie Przewoźniku siwy/ Tak z Promem czekasz/ i stoisz tęskliwy: Byś duszę przewiósł przez Letejskie wody. Pogrzeb niedoszedł/ choć już doszły gody. P. Och. Wiec gdy poszczęścił Bóg wzamysłach ciebie Damo/ pierwszemu pomyśl o pogrzebie. Tym Aktem bowiem pokazać byś miała Teraźniejszemu/ żeś w pierwszym kochała. Trzeba dla ludzi/ wszak cię na koszt stanie Wdowim pretekstem; niech się Pan zostanie Z ustawicznego gorzknie przyjaźń bytu A głód przyczynia czasem apetytu. Dam. I owszem ciężki i ból to jedyny Za szczyptę cukru cierpkie oskominy. Przykrzejszy więc głód/ gdy
pogrzebu/ á ow się znią zeni. Darmo Chárońćie Przewoźniku śiwy/ Ták z Promem czekasz/ y stoisz tęskliwy: Byś duszę przewiosł przez Letheyskie wody. Pogrzeb niedoszedł/ choć iusz doszły gody. P. Och. Wiec gdy poszczęśćił Bog wzamysłách ćiebie Dámo/ pierwszemu pomyśl o pogrzebie. Tym Aktem bowiem pokazáć byś miáłá Teráźnieyszemu/ żeś w pierszym kocháłá. Trzebá dla ludźi/ wszák ćię ná koszt stánie Wdowim praetextem; niech się Pan zostánie Z vstáwicznego gorzknie przyiaźń bytu A głod przyczynia czásem áppetytu. Dam. Y owszem ćięszki y bol to iedyny Zá sczyptę cukru ćierpkie oskominy. Przykrzeyszy więc głod/ gdy
Skrót tekstu: KochProżnLir
Strona: 186
Tytuł:
Liryka polskie
Autor:
Wespazjan Kochowski
Drukarnia:
Wojciech Górecki
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
liryka
Gatunek:
pieśni
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1674
Data wydania (nie wcześniej niż):
1674
Data wydania (nie później niż):
1674
jako jest natura człowiecza/ końska. etc. Pierwsza że jest takową/ która stanowi rzecz taką/ jakową sama jest: tak człowiek człowieczeństwem jest człowiek. Druga/ że jest diuisibilis, rozdzielona między szczególne osoby dwoje/ tak iż Franciszek człowiek nie jest Antonim/ lubo to i ten jest człowiekiem. Trzecia/ że jest Aktem tej osoby/ w której jest/ jako i ten Akt/ którym się dzieli szczególnie i nierozdzielnie w tej i drugiej osobie. Rabina z Teologiem.
Jeśliże chcemy tę naukę do natury Boskiej przyrównać/ tedy potrzeba stąd odciąć co jest niedoskonałego. w Pierwszej Kondycji zgadza się natura Boska z naturą ludzką/ albowiem jako człowiek
iáko iest náturá człowiecza/ końska. etc. Pierwsza że iest tákową/ ktora stanowi rzecz táką/ iákową sámá iest: ták człowiek człowieczeństwem iest człowiek. Druga/ że iest diuisibilis, rozdźielona między szczegulne osoby dwoie/ ták iż Fránćiszek człowiek nie iest Antonim/ lubo to y ten iest człowiekiem. Trzećia/ że iest Aktem tey osoby/ w ktorey iest/ iáko y ten Akt/ ktorym się dźieli szczegulnie y nierozdźielnie w tey y drugiey osobie. Rábiná z Theologiem.
Iesliże chcemy tę náukę do nátury Boskiey przyrownáć/ tedy potrzebá ztąd odćiąć co iest niedoskonáłego. w Pierwszey Kondycyey zgadza się náturá Boska z náturą ludzką/ álbowiem iáko człowiek
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 33
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
Bóstwem jest Bóg: gdyż tu nie masz żadnej niedokonałości/ ale i owszem wielka dokonałość. Wtórej Kondycji nie zgadza się natura Boska z naturą człowieczą/ albowiem natura Boska nie dzieli się w osobach swoich/ ani też od nich jest zosobna każdej przywłaszczona: ponieważ Bóstwo przez się samo jest jedno szczególnej jedności; zaczym żadnym Aktem albo przymiotem zaciągnąć się nie może do tej albo do drugiej osoby/ jako natura człowiecza/ która per differentias indiuduales, przez szczególne różności dzieli się/ tak w Pietrze/ że nie może dzielić się aby była w Pawle: natura zaś Boska jest jedna szczególna we wszytkich trzech Osobach. w Trzeciej Kondycji jest niejakie podobieństwo między
Bostwem iest Bog: gdyż tu nie mász żadney niedokonáłośći/ ále y owszem wielka dokonáłość. Wtorey Kondycyey nie zgadza się náturá Boska z náturą człowieczą/ álbowiem náturá Boska nie dźieli się w osobách swoich/ áni też od nich iest zosobná káżdey przywłaszczona: ponieważ Bostwo przez się sámo iest iedno szczegulney iednośći; záczym żadnym Aktem álbo przymiotem záćiągnąć się nie może do tey álbo do drugiey osoby/ iáko náturá człowiecza/ ktora per differentias indiuduales, przez szczegulne rożnośći dźieli się/ ták w Pietrze/ że nie może dźielić się áby byłá w Páwle: náturá záś Boska iest iedná szczegulna we wszytkich trzech Osobách. w Trzećiey Kondycyey iest nieiákie podobieństwo między
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 33
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
różności dzieli się/ tak w Pietrze/ że nie może dzielić się aby była w Pawle: natura zaś Boska jest jedna szczególna we wszytkich trzech Osobach. w Trzeciej Kondycji jest niejakie podobieństwo między naturą Boską i osobitością z jednej strony/ i naturą człowieczą/ i z jej osobitością z drugiej/ albowiem jako natura człowiecza jest Aktem takim/ którym jest Piotr człowiekiem/ i osoba jej jest Aktem/ którym Piotr jest Piotrem: takteż natura Boska jest Aktem/ którym Osoba Boska jest Bogiem/ jako ta/ Pater Deitate est Deus, Ociec Bóstwem jest Bóg/ Osoba także jest Aktem/ którym Bóg jest osobą/ jako Pater paternitate jest Pater, Ociec
rożnośći dźieli się/ ták w Pietrze/ że nie może dźielić się áby byłá w Páwle: náturá záś Boska iest iedná szczegulna we wszytkich trzech Osobách. w Trzećiey Kondycyey iest nieiákie podobieństwo między náturą Boską y osobitośćią z iedney ztrony/ y náturą człowieczą/ y z iey osobitośćią z drugiey/ álbowiem iáko náturá człowiecza iest Aktem tákim/ ktorym iest Piotr człowiekiem/ y osobá iey iest Aktem/ ktorym Piotr iest Piotrem: tákteż náturá Boska iest Aktem/ ktorym Osobá Boska iest Bogiem/ iáko tá/ Pater Deitate est Deus, Oćiec Bostwem iest Bog/ Osobá tákże iest Aktem/ ktorym Bog iest osobą/ iáko Pater paternitate iest Pater, Oćiec
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 33
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
się aby była w Pawle: natura zaś Boska jest jedna szczególna we wszytkich trzech Osobach. w Trzeciej Kondycji jest niejakie podobieństwo między naturą Boską i osobitością z jednej strony/ i naturą człowieczą/ i z jej osobitością z drugiej/ albowiem jako natura człowiecza jest Aktem takim/ którym jest Piotr człowiekiem/ i osoba jej jest Aktem/ którym Piotr jest Piotrem: takteż natura Boska jest Aktem/ którym Osoba Boska jest Bogiem/ jako ta/ Pater Deitate est Deus, Ociec Bóstwem jest Bóg/ Osoba także jest Aktem/ którym Bóg jest osobą/ jako Pater paternitate jest Pater, Ociec osobą Ojcowską jest Ojcem. Różnią jednak między sobą/ albowiem osobistość
się áby byłá w Páwle: náturá záś Boska iest iedná szczegulna we wszytkich trzech Osobách. w Trzećiey Kondycyey iest nieiákie podobieństwo między náturą Boską y osobitośćią z iedney ztrony/ y náturą człowieczą/ y z iey osobitośćią z drugiey/ álbowiem iáko náturá człowiecza iest Aktem tákim/ ktorym iest Piotr człowiekiem/ y osobá iey iest Aktem/ ktorym Piotr iest Piotrem: tákteż náturá Boska iest Aktem/ ktorym Osobá Boska iest Bogiem/ iáko tá/ Pater Deitate est Deus, Oćiec Bostwem iest Bog/ Osobá tákże iest Aktem/ ktorym Bog iest osobą/ iáko Pater paternitate iest Pater, Oćiec osobą Oycowską iest Oycem. Rożnią iednák między sobą/ álbowiem osobistość
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 33
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
szczególna we wszytkich trzech Osobach. w Trzeciej Kondycji jest niejakie podobieństwo między naturą Boską i osobitością z jednej strony/ i naturą człowieczą/ i z jej osobitością z drugiej/ albowiem jako natura człowiecza jest Aktem takim/ którym jest Piotr człowiekiem/ i osoba jej jest Aktem/ którym Piotr jest Piotrem: takteż natura Boska jest Aktem/ którym Osoba Boska jest Bogiem/ jako ta/ Pater Deitate est Deus, Ociec Bóstwem jest Bóg/ Osoba także jest Aktem/ którym Bóg jest osobą/ jako Pater paternitate jest Pater, Ociec osobą Ojcowską jest Ojcem. Różnią jednak między sobą/ albowiem osobistość osoby człowieczej dzieli naturę człowieczą od drugiej osoby: przeciwnym sposobem
szczegulna we wszytkich trzech Osobách. w Trzećiey Kondycyey iest nieiákie podobieństwo między náturą Boską y osobitośćią z iedney ztrony/ y náturą człowieczą/ y z iey osobitośćią z drugiey/ álbowiem iáko náturá człowiecza iest Aktem tákim/ ktorym iest Piotr człowiekiem/ y osobá iey iest Aktem/ ktorym Piotr iest Piotrem: tákteż náturá Boska iest Aktem/ ktorym Osobá Boska iest Bogiem/ iáko tá/ Pater Deitate est Deus, Oćiec Bostwem iest Bog/ Osobá tákże iest Aktem/ ktorym Bog iest osobą/ iáko Pater paternitate iest Pater, Oćiec osobą Oycowską iest Oycem. Rożnią iednák między sobą/ álbowiem osobistość osoby człowieczey dźieli náturę człowieczą od drugiey osoby: przećiwnym sposobem
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 33
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
/ i z jej osobitością z drugiej/ albowiem jako natura człowiecza jest Aktem takim/ którym jest Piotr człowiekiem/ i osoba jej jest Aktem/ którym Piotr jest Piotrem: takteż natura Boska jest Aktem/ którym Osoba Boska jest Bogiem/ jako ta/ Pater Deitate est Deus, Ociec Bóstwem jest Bóg/ Osoba także jest Aktem/ którym Bóg jest osobą/ jako Pater paternitate jest Pater, Ociec osobą Ojcowską jest Ojcem. Różnią jednak między sobą/ albowiem osobistość osoby człowieczej dzieli naturę człowieczą od drugiej osoby: przeciwnym sposobem osoba Boska/ jako Pater, albo Filius, albo Spiritus sanctus, nie dzieli natury Boskiej/ ale jedna szczególna jest we wszytkich
/ y z iey osobitośćią z drugiey/ álbowiem iáko náturá człowiecza iest Aktem tákim/ ktorym iest Piotr człowiekiem/ y osobá iey iest Aktem/ ktorym Piotr iest Piotrem: tákteż náturá Boska iest Aktem/ ktorym Osobá Boska iest Bogiem/ iáko tá/ Pater Deitate est Deus, Oćiec Bostwem iest Bog/ Osobá tákże iest Aktem/ ktorym Bog iest osobą/ iáko Pater paternitate iest Pater, Oćiec osobą Oycowską iest Oycem. Rożnią iednák między sobą/ álbowiem osobistość osoby człowieczey dźieli náturę człowieczą od drugiey osoby: przećiwnym sposobem osobá Boska/ iáko Pater, álbo Filius, álbo Spiritus sanctus, nie dźieli nátury Boskiey/ ále iedná szczegulna iest we wszytkich
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 33
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
mlinarzowi, która sumę te Jan Rzecznik zaraz wzjal i wyrzekasie, iż tam niema niecz ani potomkovie yego na caszi wieczne, wolno będzie temu mlynarzowy ten mlyn dacz, darowacz ku szwemu porzytku obrócycz, scego szin ten Jan Rzecznik groszem swem wirzek. (p. 260)
383. Kupno Maslka Sfolka Szmidem pod temsze aktem. — Stanowszi oblycznie Folta Smyd przed prawem wiszej pomienionem zesznal dobrowolnie, iż przedal karczme na Woli Kamborskiej Stanisławowi Maslkowi za grzywien puldzyewieti, aysz sbudowal ten Folta stodole, która Maslek u niego kupyl za grzywien pyecz, aysz ysdepke sbudowal sza szacunkiem prawnem, poswolylo mu prawo na te ysdepke grzywien pultrzeczy a te sumę sloszywszi
mlinarzowi, ktora sume te Ian Rzecznik zarasz wzyal y wyrzekasie, ysz tam nima nyecz ani potomkovie yego na caszi wieczne, wolno bendzie temu mlÿnarzowy ten mlyn dacz, darowacz ku szwemu porzytku obrocycz, scego szin ten Ian Rzecznik groszem swem wirzek. (p. 260)
383. Kupno Maslka Sfolka Szmidem pod temsze actem. — Stanowszi oblycznie Folta Smyd przed prawem wiszej pomienionem zesznal dobrowolnie, ysz przedal karczme na Woli Kamborskiey Stanislawowi Maslkowi za grziwien puldzÿewiethi, aysz sbudowal ten Folta stodole, ktora Maslek v nyego kupyl za grziwien pÿecz, aysz ysdepke sbudowal sza szacunkiem prawnem, poswolylo mu prawo na te ysdepke grziwien pultrzeczÿ a te sume sloszÿwszi
Skrót tekstu: KsKomUl
Strona: 42
Tytuł:
Księga gromadzka wsi Komborska Wola
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Komborska Wola
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
księgi sądowe
Tematyka:
sprawy sądowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1604 a 1683
Data wydania (nie wcześniej niż):
1604
Data wydania (nie później niż):
1683
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Księgi sądowe wiejskie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bolesław Ulanowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1921
całe, ledwie nie cały Naród sub hastam veniunt. Z drugiej strony natarczywa Pogonia Wielkiego Księstwa Litewskiego aemula virtute et gloria już po wielokroć rysuje na grzbietach i karkach wiarołomnego Moskala, Discite lustitiam, nec rumpite faedera pacis. Dodajesz W. K. MC. publicis bonis i nie-
zmiernej Świata Polskiego radości nie trochę pozoru teraźniejszym aktem, laska i Dobrodziejstwem przeciwko sługom swoim. Odbija się po tych wspaniałych pokojach i galeriach victricium armorum W. K. MCi wesołe echo, tam błyskających ostrych Szabel zgrzyt, tu słodkich Muzyk koncenty, tam triumfalne wesołych zwyciężców Jo, tu radośnych, i z pogodnej twarzy Pana swojego barwę na się biorących poddanych jedno głośne vivat
całe, ledwie nie cały Narod sub hastam veniunt. Z drugiey strony natarczywa Pogonia Wielkiego Xięstwa Litewskiego aemula virtute et gloria iuż po wielokroć rysuie ná grzbietach y karkach wiarołomnego Moskala, Discite lustitiam, nec rumpite faedera pacis. Dodaiesz W. K. MC. publicis bonis y nie-
zmierney Swiata Polskiego radośći nie troche pozoru teraźnieyszym aktem, laska y Dobrodźieystwem przećiwko sługom swoim. Odbiia się po tych wspaniałych pokoiach y galeryach victricium armorum W. K. MCi wesołe echo, tam błyskaiących ostrych Szabel zgrzyt, tu słodkich Muzyk koncenty, tam tryumfálne wesołych zwyćiężcow Io, tu radośnych, y z pogodney twarzy Páná swoiego barwę ná się biorących poddanych iedno głośne vivat
Skrót tekstu: DanOstSwada
Strona: 14
Tytuł:
Swada polska i łacińska t. 1, vol. 2
Autor:
Jan Danejkowicz-Ostrowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
mowy okolicznościowe
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1745
Data wydania (nie wcześniej niż):
1745
Data wydania (nie później niż):
1745
W. K. M. znak szczęścia, męsnie wsparszy Azjatyckiego impet Pogaństwa, ukołysawszy Sąsiedzkie niechęci, z łaskawie zahołdowanych sobie cieszyć się afektów. Tak pięknie Fortuna dni panowania W. K. M. disponit, tak szczęśliwie onemi szafuje, że żadnej płonno nie upłynie godziny, którejbyś niemiał nowym coraz insignire Aktem. Lubo Marsowym przykurzony prochem, Obozy zakładasz, Wojska szykujesz, lubo w Senacie, Ojczystym Kapitolium, spokojną rozwinąwszy Purpurę złoto nam budujesz czasy, lubo pod zasłoną spoczynku największe dobra pospolitego knujesz dzieła; zawsze nowej przyrasta dosławy materyj, która żywiołem Imienia twego posilona roście do nieśmiertelności zawodu. Jeżeli kiedy same dobrowolnie Wojny Państwa
W. K. M. znak szczęścia, męznie wsparszy Azyatyckiego impet Pogaństwa, ukołysawszy Sąsiedzkie niechęci, z łáskawie zahołdowanych sobie cieszyć się affektow. Ták pięknie Fortuna dni panowánia W. K. M. disponit, ták szczęśliwie onemi szafuie, że żadney płonno nie upłynie godziny, ktoreybyś niemiał nowym coraz insignire Aktem. Lubo Marsowym przykurzony prochem, Obozy zákładasz, Woyska szykuiesz, lubo w Senacie, Oyczystym Kapitolium, spokoyną rozwinąwszy Purpurę złoto nam buduiesz czasy, lubo pod zasłoną spoczynku naywiększe dobra pospolitego knuiesz dzieła; zawsze nowey przyrasta dosławy máteryi, ktora żywiołem Imienia twego posilona roście do nieśmiertelności zawodu. Ieżeli kiedy same dobrowolnie Woyny Państwa
Skrót tekstu: DanOstSwada
Strona: 26
Tytuł:
Swada polska i łacińska t. 1, vol. 2
Autor:
Jan Danejkowicz-Ostrowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Jesu
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
mowy okolicznościowe
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1745
Data wydania (nie wcześniej niż):
1745
Data wydania (nie później niż):
1745