Roku. - 1200. Hrabia Namurceński Filip przed czterema Opatami czyni Spowiedź z takim płaczem, że Opatów rozkwilił; na końcu powróz włożywszy na szyję sobie, prosił, by go po ulicach włóczyli, mówiąc Zyłem jako pies, słuzsna, abym jako pies umierał, Teste Caesario, Roku Pańskiego. - 1218. Od Albigensów Heretyków głowy mające ucięte sześciu Dominikanów na Wojnie, też głowy swemi rękami do Klasztoru zanieśli, Teste Kwiatkiewicz Roku Pańskiego - 1229. Słońce tak się było zaćmiło w same południe, że Gwiazdy jak w Nocy widać było, Kwiatkiewicz Testis, Roku - 1239 CHRONOLOGIA
W Kremonie Mieście Włoskim w Klasztor Święteg oGabriela, gradu sztuka
Roku. - 1200. Hrabia Namurcenski Filip przed czterema Opatami czyni Spowiedz z takim płaczem, że Opatow roskwilił; na końcu powroz włożywszy na szyię sobie, prosił, by go po ulicach włoczyli, mowiąc Zyłem iako pies, słuzsna, abym iako pies umierał, Teste Caesario, Roku Pańskiego. - 1218. Od Albigensow Heretykow głowy maiące ucięte szesciu Dominikanow na Woynie, też głowy swemi rękami do Klasztoru zanieśli, Teste Kwiatkiewicz Roku Pańskiego - 1229. Słońce tak się było zacmiło w same południe, że Gwiazdy iák w Nocy widać było, Kwiatkiewicz Testis, Roku - 1239 CHRONOLOGIA
W Kremonie Mieście Włoskim w Klasztor Swięteg oGabriela, gradu sztuka
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 211
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Caelio od INNOCENTEGO III. otrzymał ; z tąd tedy po całym świecie począł się rozkrzewiać TrójcY Przenajświętszej Zakon. A że JAN de Mata pierwszy swego Zakonu Fundator był Sacrarum literarum dexteritate celeberrimus, dla tego INNOCENTY III. Papież zaży wał go ad expedienda orthodoxae Religionis ne gotia; między któremi to singulare posteritati reliquit,że zaraźliwą Albigensów herezją w Francyj wszczętą zgromił, i gruntownemi dysputami pokonał. Mając jednak w pamięci osobliwą sui Instituti rationem, to jest wykupienie z niewoli Pogańskich niewolników Chrześcijańskich, wybrał się z towarzyszami swemi do odległych i dzikich narodów, życiem ob amorem proximorum azardując; tam gdy mu do zapłacenia za niewolników piniędzy niedostawało, i już przychodziło
Caelio od INNOCENTEGO III. otrzymał ; z tąd tedy po całym świecie począł się rozkrzewiáć TROYCY Przenayświętszey Zákon. A że IAN de Matta pierwszy swego Zakonu Fundator był Sacrarum literarum dexteritate celeberrimus, dla tego INNOCENTY III. Papież zaży wał go ad expedienda orthodoxae Religionis ne gotia; między ktoremi to singulare posteritati reliquit,że zaráźliwą Albigensow herezyą w Francyi wszczętą zgromił, y gruntownemi dysputami pokonał. Máiąc iednak w pamięci osobliwą sui Instituti rationem, to iest wykupienie z niewoli Pogáńskich niewolnikow Chreściańskich, wybrał się z towarzyszami swemi do odległych y dzikich narodow, życiem ob amorem proximorum azarduiąc; tam gdy mu do zapłacenia zá niewolnikow piniędzy niedostawało, y iuż przychodziło
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1031
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
zapalającą, porodziła, na znak że świątobliwśocią, Kazaniami on i Zakon jego siawt zapalą i oświecą. Widziany od Honoriusza III. Papieża w Kompanii Z. Franciszka Serafiekiego, że Lateraneński podpierał Kościół. Verus Atlas Ecclesiae. Widziany i z gwiazdą na czole ten Z. Patriarcha. Honoru MARYJ Panny przez Różaniec Promotor. Heretyków Albigensów Ekścinctor. Dwa są Luminarze wielkie tego Zakonu, Z. Tomasz z Akwinu, Sol Aquinaticus, za swe skrypta mądre od samego Krucyfiksa w Neapołu pochwalony : Bene de me scripsisti Thoma. Z młodu od kondy[...] cypułów Bos zwany, co słysząc Albertus Magnus jego Magister mawiał : Bos hic si mugire ceperit, totum mundum boatu
zapalaiącą, porodziła, ná znak że świątobliwśocią, Kazaniami on y Zakon iego śiawt zapálą y oświecą. Widziany od Honoriusza III. Papieża w Kompánii S. Franciszka Serafiekiego, że Lateraneński podpierał Kościoł. Verus Atlas Ecclesiae. Widziány y z gwiazdą ná czole ten S. Patryárcha. Honoru MARYI Panny przez Rożaniec Promotor. Heretykow Albigensow Excinctor. Dwa są Luminárze wielkie tego Zakonu, S. Tomàsz z Akwinu, Sol Aquinaticus, zá swe skrypta mądre od samego Krucyfixa w Neápołu pochwalony : Bene de me scripsisti Thoma. Z młodu od kondy[...] cypułow Bos zwany, co słysząc Albertus Magnus iego Magister mawiał : Bos hic si mugire ceperit, totum mundum boatu
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1034
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
. Białogłowy wszelką mają wolność. Stolicą tu Tolosa; gdzie wielkie skarby od Cepiona konsula Rzymskiego wzięte, ale jemu fatalne; skąd Proverbium urosło: Aurum Tolossanum, jakom opisał w Części I Aten nowych titulô Abecedariusz. Jest tu Kapitolium, Akwedukty, Kościoły z Pogańskich Bożyszcz. W tym tu Kraju Albiga Miasto, źrzodło Albigensów Heretyków, którzy nastali za Filipa Augusta twierdzący: że Bóg Duszę, a ciało diabeł stworzył, Piekła, Rezurekcyj Ciał, Sakramentów, nie przyjmowali. Na nich Filip Król Ludwik VIII, Ludwik IX Z, wojskawyprowadzali. Graf Montfortius zniósł ich sto tysięcy, dwie ich wyklęli Koncylia. Miasto Lavaur ich Sektę najpierwej przyjęło było
. Białogłowy wszelką maią wolność. Stolicą tu Tolosa; gdzie wielkie skarby od Cepiona konsula Rzymskiego wzięte, ale iemu fatalne; zkąd Proverbium urosło: Aurum Tolossanum, iakom opisał w Części I Aten nowych titulô Abecedaryusz. Iest tu Capitolium, Akwedukty, Kościoły z Pogańskich Bożyszcz. W tym tu Kráiu Albiga Miasto, źrzodło Albigensow Heretykow, ktorzy nastali zá Filippa Augusta twierdzący: że Bog Duszę, a ciało diabeł stworzył, Piekła, Rezurrekcyi Ciał, Sakramentow, nie przyimowali. Na nich Filip Krol Ludwik VIII, Ludwik IX S, woyskawyprowadzali. Graff Montfortius zniosł ich sto tysięcy, dwie ich wyklęli Koncilia. Miásto Lavaur ich Sektę naypierwey przyięło było
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 194
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
do grobu tego transportowane były. Jest w tym Mieście Ratusz, który zowią Kapitolium: którego Panowie Radni, w Paryskim zasiadają Parlamencie, czego żadna nie ma Prowincja Francuska. EUROPA O Królestwie Francuskim
W tej Prowincyj jest Miasto ALBIGA vulgò Alby, skąd Albigenses wyszli Heretycy. Tamże jest Miasto CASTRES, to jest, Zamek Albigensów, od którego nie daleko, dziwnej inwencyj, ornamentów, raritatum, drzew, ulic, kwater, Fontann jest pełny Ogród, niegdy od Szlachcica Dziedzica Chatelou fundowany: gdzie 50. osobliwości liczono; między temi na triangule trzech Bożków, Jowisza, Neptuna, Plutona, Nieba, Morza i Ziemi Panów, z wierszem takim
do grobu tego transportowáne były. Iest w tym Mieście Rátusz, ktory zowią Kapitolium: ktorego Panowie Rádni, w Paryskim zasiadaią Parlamencie, czego żadná nie ma Prowincya Francuska. EUROPA O Krolestwie Frańcuskim
W tey Prowincyi iest Miasto ALBIGA vulgò Alby, zkąd Albigenses wyszli Heretycy. Tamże iest Miasto CASTRES, to iest, Zamek Albigensow, od ktorego nie daleko, dźiwney inwencyi, ornámentow, raritatum, drzew, ulic, kwáter, Fontan iest pełny Ogrod, niegdy od Szlachcica Dźiedźica Chatelou fundowány: gdźie 50. osobliwości liczono; między temi na tryangule trzech Bożkow, Iowisza, Neptuná, Plutoná, Nieba, Morza y Ziemi Panow, z wierszem takim
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 59
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
mogli w niewiernych Narodach Wiarę Świętą propagare, i Apostołską dobrze exhibere Funkcją. Ta Kongregacja według Autora La Croix, co miesiąc agituje się, a in praesentia Beatissimi, raz w rok. Senior Kardynał w swojej rezydencyj może ją złożyć dwa razy na rok. Druga Kongregacja Sacri Officii, albo Sacrae Inquisitionis jest postanowiona z okazji Albigensów Heretyków. Munus jej jest na Herezje, Schismata, fałszywe nauki, Blasphemias, abusum SS. Sakramentów, na Zabobony, na Sollicitantes w Kościołach, zgoła na wszystko, co Wiarę Z. in dubium, albo in discrimen podaie, animadvertere seriò et severè. Asesorami tej Kongregacyj z instytucyj Pawła IV. jest 12.
mogli w niewiernych Národach Wiarę Swiętą propagare, y Apostolską dobrze exhibere Funkcyą. Tá Kongregacya według Autora La Croix, co miesiąc agituie się, á in praesentia Beatissimi, raz w rok. Senior Kardynał w swoiey rezydencyi może ią złożyć dwa razy ná rok. Druga Kongregacya Sacri Officii, albo Sacrae Inquisitionis iest postanowioná z okazyi Albigensow Heretykow. Munus iey iest ná Herezye, Schismata, falszywe náuki, Blasphemias, abusum SS. Sakrámentow, ná Zabobony, ná Sollicitantes w Kościołach, zgoła ná wszystko, co Wiarę S. in dubium, albo in discrimen podaie, animadvertere seriò et severè. Asesorami tey Kongregacyi z instytucyi Pawła IV. iest 12.
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 139
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
Kusił się Papież i o Bułgarów przyłączenie do Kościoła/ gdy się też ich Książę z pod Greków wybiwszy/ do Rzymian swoich Przodków odzywał: i przyjęte wdzięcznie w Bułgaryj w tym poselstwo Papieskie. 8. Wulkan Król Serbów jednoczy się z Kościołem Rzymskim. 9. Albigenses heretycy i ich błędy.
Zjawiło się tych czasów Kacerstwo Albigensów. Ci dwu Bogów z Manichejczykami uznawali. Złego/ to jest Czarta/ który ciała stwarza; i dobrego/ który dusze. Stary Testament odrzucali jakoby od złego Boga/ którego zwali zdrajcą dla ogołocenia Egipcjanów/ i zbójcą dla potopu świata i zatopienia Faraona z swemi Egipcjany. Chrzest dziatek odrzucali; jako niepotrzebny: i
Kuśił się Papież i o Bulgárow przyłączenie do Kośćiołá/ gdy się też ich Xiążę z pod Grekow wybiwszy/ do Rzymian swoich Przodkow odzywał: i przyięte wdźięcznie w Bulgáryi w tym poselstwo Papieskie. 8. Wulkan Krol Serbow iednoczy się z Kośćiołem Rzymskim. 9. Albigenses heretycy i ich błędy.
Ziáwiło się tych czásow Kácerstwo Albigensow. Ci dwu Bogow z Mánicheyczykámi uznawáli. Złego/ to iest Czártá/ ktory ćiáłá stwarza; i dobrego/ ktory dusze. Stáry Testáment odrzucáli iákoby od złego Bogá/ ktorego zwáli zdraycą dla ogołocenia Egipcyánow/ i zboycą dla potopu świátá i zátopienia Pháráoná z swemi Egipcyány. Chrzest dźiatek odrzucáli; iáko niepotrzebny: i
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 6
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
. 3. Aleks. Angela 6. 11. Albigenses brożdzą.
We Francyj Narboneńskiej Albigenses broździli/ wiarą Katolicką i Sakramentami gardząc/ Kościoły nachodząc/ i na zamki obracając. A Narboński Biskup nietylko się Kacerstwu ich nie opierał/ ale sam był świętokupstwem zmazany/ i rozkazaniu Stolice Apostołskiej nieposłuszny. Przeto i na poskromienie Albigensów/ i na naprawę Biskupstwa zesłał Innocencjusz Kardynała Świętej Pryszki. Almeryk też Francuz rozsiewał w Paryżu błędy niektóre/ jako to: że Bóg tak w Owidyusie/ jako w Augustynie mówił: że Ciało Chrystusowe jest w każdym chlebie i w każdej rzeczy: ze stworzenia na końcu w Boga się przemienią/ i że są jednoż
. 3. Alex. Angela 6. 11. Albigenses brożdzą.
We Fráncyi Nárboneńskiey Albigenses broźdźili/ wiárą Kátolicką i Sákrámentámi gárdząc/ Kośćioły náchodząc/ i ná zamki obracáiąc. A Nárboński Biskup nietylko się Kácerstwu ich nie opierał/ ále sam był świętokupstwem zmázány/ i roskazániu Stolice Apostolskiey nieposłuszny. Przeto i ná poskromienie Albigensow/ i ná napráwę Biskupstwá zesłał Innocencyusz Kárdynałá Swiętey Pryszki. Almeryk też Fráncuz rozśiewał w Páryżu błędy niektore/ iáko to: że Bog ták w Owidyuśie/ iáko w Augustynie mowił: że Ciáło Chrystusowe iest w káżdym chlebie i w káżdey rzeczy: ze stworzenia ná końcu w Bogá się przemienią/ i że są iednoż
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 10
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
duszę swoję i Rodziców/ dań z niego dawać postanowił/ co rok pół trzecia kroć sto tysięcy czerwonych złotych. Tak się Królestwa temu Rybołowowi poddają.! 6. Piotr Król Aragoński od Papieża koronowany. Królestwo Z. Piotrowi ofiarował. 7. Na Albigensów nastąpił mocno Z. Dominik.
Szerzejła się barzo tego czasu sekta Albigensów; już była zaraziła Tolossę/ Karkasonę/ Narboneńskie miejsca. Sakramenta już tam odrzucano/ Bogarodzicę bluźniono/ Duchowieństwa za nic miano. Ale na nich/ i na innych heretyków tych czasów zesłał Pan Bóg Z. Dominika/ który zaraz w Tolossie/ tego/ u którego tam gospodą stanął/ od Kacerstwa odwiódłszy/ z Dydakiem
duszę swoię i Rodźicow/ dań z niego dawáć postánowił/ co rok puł trzećiá kroć sto tyśięcy czerwonych złotych. Ták się Krolestwá temu Rybołowowi poddáią.! 6. Piotr Krol Arrágoński od Papieżá koronowány. Krolestwo S. Piotrowi ofiarował. 7. Ná Albigensow nástąpił mocno S. Dominik.
Szerzeyłá się bárzo tego czásu sektá Albigensow; iuż byłá záráźiłá Tolossę/ Kárkássonę/ Nárboneńskie mieyscá. Sákrámentá iuż tám odrzucano/ Bogárodźicę bluźniono/ Duchowieństwá zá nic miano. Ale ná nich/ i ná innych heretykow tych czásow zesłał Pan Bog S. Dominiká/ ktory záraz w Tolosśie/ tego/ u ktorego tám gospodą stánął/ od Kácerstwá odwiodszy/ z Didákiem
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 16
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
. Barzo się sprzeciwiali wzywaniu Świętych/ śpiewania kościelne mieli za żart z Boga; niepożyteczne być trzymali zażywanie Najświętszego Sakramentu: nieczystość i cudzołóstwo/ u nich za rzecz duchowną była/ jako i u Tanchelina abo Tandema; nauczali z Marsyliuszem wiele przeciw władzy Papieskiej. Ich błędy. 3. O. O. Dominikami i Franciszkani Albigensów rażą.
Walczyli ustawicznie i szczęśliwie jak z Albigensami tak i z temi Patareny Towarzysze Świętych Dominika i Franciszka/ tak iż Robert który potym był w Zakonie Kaznodziejskim/ nazwany był młotem Heretyckim. A Dydacus Azebes Biskup Oksonieński/ dwie lecie pracując około nawracania tych Kacerzów/ przy śmierci/ wszytkich zlecił Świętemu Dominikowi/ gorącemu słudze Boskiemu
. Bárzo się sprzećiwiáli wzywániu Swiętych/ śpiewánia kośćielne mieli zá żárt z Bogá; niepożyteczne bydź trzymáli záżywánie Nayświętszego Sákrámentu: nieczystość i cudzołostwo/ u nich za rzecz duchowną byłá/ iáko i u Táncheliná ábo Tándemá; náuczáli z Mársyliuszem wiele przećiw władzy Papieskiey. Ich błędy. 3. O. O. Dominikami i Franćiszkáni Albigensow rażą.
Walczyli ustáwicznie i szczęśliwie iák z Albigensámi ták i z temi Pátáreny Towárzysze Swiętych Dominiká i Fránćiszká/ ták iż Robert ktory potym był w Zakonie Káznodźieyskim/ názwány był młotem Heretyckim. A Didacus Azebes Biskup Oxonieński/ dwie lećie prácuiąc około náwracánia tych Kácerzow/ przy śmierći/ wszytkich zlećił Swiętemu Dominikowi/ gorącemu słudze Boskiemu
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 19
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695