: to też z nowej ustawy/ na żadnym z siedmiu powszechnych Synodów niesłychanej. Biskupom w Cerkwi Wschodniej niemal po szósty powszechny Synod wolno było miewać żony: teraz już nie wolno. Oktoichów/ Minej/ Treody Cerkiew Wschodnia/ także pod tysiąc niemal lat nie znała/ a teraz z niedawnego podania/ zna. Jerozolimska i Aleksandryjska Cerkiew nad tysiąc lat Bazyliusza wiek: i ś^o^ Złotoustego Liturgiej w zwyczaju nie miały: ale owa używała Liturgiej B. Ewanielisty Marka: a Jerozolimska Z. Jakuba Apostoła/ Brata Pańskiego. Przez lat niemal tysiąc Z. Chleb Eucharystii w Cerkiw Wschodniej Comunikującym do rąk był dawany/ a z kielicha było pito: a teraz
: to też z nowey vstáwy/ ná żadnym z śiedmiu powszechnych Synodow niesłycháney. Biskupom w Cerkwi Wschodney niemal po szosty powszechny Synod wolno było miewáć żony: teraz iuż nie wolno. Oktoichow/ Miney/ Treody Cerkiew Wschodna/ tákże pod tyśiąc niemal lat nie znáłá/ á teraz z niedawnego podánia/ zna. Ierozolimska y Alexándriyska Cerkiew nád tyśiąc lat Bázyliuszá wiek: y ś^o^ Złotoustego Liturgiey w zwycżáiu nie miáły: ále owá vżywáłá Liturgiey B. Ewányelisty Márká: á Ierozolimska S. Iákubá Apostołá/ Brátá Páńskiego. Przez lat niemal tyśiąc S. Chleb Eucháristiey w Cerkiw Wschodney Comunikuiącym do rąk był dawány/ á z kielichá było pito: á teraz
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 185
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
, irae moderare Corinthi. Nil nimis est penitus qui Pittacus ex Mitilene, Cerne Solon vitae finem, Sacris in Athenis. Turba Bias Prienae genitus, canit ampla malorum, Miletoq Thales ortus, vadimonia linque. O Ludziach Mirabilia i Singułaria.
DAMY MĄDRE.
DEbora Sędzina Ludu Bożego, quae sedebat et iudicabat Populum. Katarzyna Aleksandryjska 50. Krasomowców Filozofów Victriks. Minerva, dla tego pro Dea Sapientiae miáná. Erinna Poetria sławna Wierszopiska : Korynna Epigrammatów i Elegiów, alias z konceptem i żałosnych wierszów kompozytorka : Sapho ná Insule Lesbus, różnych wierszów kompozytorka : Aspasia Milesia uczona Dama, Filozofka i Oratorka, Sokratesa i Peryklesa Oratora Mistrzyni, a potym od
, irae moderare Corinthi. Nil nimis est penitus qui Pittacus ex Mitilene, Cerne Solon vitae finem, Sacris in Athenis. Turba Bias Prienae genitus, canit ampla malorum, Miletoq Thales ortus, vadimonia linque. O Ludziách Mirabilia y Singułaria.
DAMY MĄDRE.
DEborá Sędzina Ludu Bożego, quae sedebat et iudicabat Populum. Katarzyna Alexandryiská 50. Krasomowcow Filozofow Victrix. Minerva, dla tego pro Dea Sapientiae miáná. Erinna Poetria sławná Wierszopiska : Korinna Epigrammatow y Elegiow, alias z konceptem y żałosnych wierszow kompozytorka : Sapho ná Insule Lesbus, rożnych wierszow kompozytorka : Aspasia Milesia uczoná Dama, Filozofka y Oratorka, Sokratesa y Periklesa Orátorá Mistrzyni, á potym od
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 694
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
communior Vulgata, niektóre Starego Testamentu księgi zawierająca. Co Nowy Testament, od różnych Tłumaczów Łaciną darowany Z. Hieronim od errorów nie których wypurgował Katalog Osób, wiadomości o sobie godnych.
PIĄTA WERSIA Testamentu Starego jest ARABSKA, którą wyłożył po Łacinie Sergius Risius Maronita Arcybiskup Damasceński. Ta sama ARABSKA inna jest Antiocheńska, druga ARABICO Aleksandryjska, obie te Wersie nie bez errorów. Wyszła też i TIGURYNA Wersja Łacińska z Hebrajskiego języka, czy to dawniejsza, czy to novae translationis pod imieniem Watabla dobrego Katolika (ut hoc colore decipiantur animae) od Heretyckich Ministrów zepsuta, osobliwie od Leona Judy Zwingliana, Teodora Bibliandra, Piotra Cholina i innych pofałszowana. Laborowali nad
communior Vulgata, niektore Starego Testamentu księgi zawieraiąca. Co Nowy Testament, od rożnych Tłumaczow Łaciną darowany S. Hieronim od errorow nie ktorych wypurgował Katalog Osob, wiadomości o sobie godnych.
PIĄTA WERSIA Testamentu Starego iest ARABSKA, ktorą wyłożył po Łacinie Sergius Risius Maronita Arcybiskup Damasceński. Ta sama ARABSKA inna iest Antiocheńska, druga ARABICO Alexandriyska, obie te Wersie nie bez errorow. Wyszła też y TIGURINA Wersya Łacińska z Hebrayskiego ięzyka, czy to dawnieysza, czy to novae translationis pod imieniem Watabla dobrego Katolika (ut hoc colore decipiantur animae) od Heretyckich Ministrow zepsuta, osobliwie od Leona Iudy Zwingliana, Teodora Bibliandra, Piotra Cholina y innych pofałszowana. Laborowali nad
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 590
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
że jeszcze przed narodzeniem Pańskim założona 700. lat, Scientiîs floruit według Lohnera.
BIBLIOTEKA WATYKAŃSKA, alias na gorze Vaticanus przy OJCA Z. Pałacu, zwać się może Compendium Mądrości Świata: Co pożar wojenny nie pożarł, co eksundacja wieków i nieszczęśliwa rewolucja nie zatopiła, wszystko to Watykańska w sobie zawiera Biblioteka. Upadły, Aleksandryjska, Ateńska, i Carogrodzkie sławne Biblioteki, to ogniem, to od nieprzyjaciół zrujnowane, ale jako Feniks z ich popiołów revixit Rzymska. Słusznie teraz Rzym jest Orbis Caput, kiedy w nim ta Pallas Mądra nascitur et noscitur. Co cała Grecja, co Carogród, admirował i stracił, tym Rzymskie Musaeum od Muz uczonych nazwane
że ieszcze przed narodzeniem Pańskim założoná 700. lat, Scientiîs floruit według Lohnera.
BIBLIOTEKA WATYKANSKA, alias ná gorze Vaticanus przy OYCA S. Pałacu, zwać się może Compendium Mądrości Swiata: Co pożar woienny nie pożarł, co exundacya wiekow y nieszczęśliwá rewolucya nie zatopiła, wszystko to Watykańska w sobie záwierá Biblioteka. Upadły, Alexandryiska, Ateńska, y Carogrodzkie sławne Biblioteki, to ogniem, to od nieprzyiacioł zruynowáne, ále iako Fenix z ich popiołow revixit Rzymska. Słusznie teráz Rzym iest Orbis Caput, kiedy w nim ta Pallas Mądra nascitur et noscitur. Co cała Grecya, co Carogrod, admirował y strácił, tym Rzymskie Musaeum od Muz uczonych názwane
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 114
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
ciemnego, na nie zdrowej eryj będącą, wyżej podniósł, Salę obszerną, Przedsionek, Pokoje, w koło wschody, Gallerie, de novo erygował i prawie z gruntu przeformował; pięknym adorncwał malowaniem. Na suficje różne i sławne pomalowane Biblioteki z swojemi Zbieraczami, jako to Biblioteka Hebrajska z Ezdraszem, Ateńska z Pisistratem Instytutorem, Aleksandryjska z Ptolemeuszem, Stara Rzymska, której Tarkwiniusz Pyszny Król dał początki, Biblioteka Jerozolimska z Z. Aleksandrem Biskupem Kolektórem; Biblioteka Cezarieńska, którą Z. Pamfaliusz Presbyter zebrał. Spectantur pomalowanych 20. i kilka tamże Osób Inwentorów pierwszych na Świecie Pisma, Charakterów, Liter, zacząwszy od Adama, od BOGA wszelkiej nauczonego mądrości i
ciemnego, ná nie zdrowey àéryi będącą, wyżey podniosł, Salę obszerną, Przedsionek, Pokoie, w koło wschody, Gallerye, de novo erigował y práwie z gruntu przeformował; pięknym adorncwał malowániem. Ná sufficie rożne y sławne pomalowáne Biblioteki z swoiemi Zbieráczami, iako to Biblioteka Hebrayska z Ezdrászem, Ateńska z Pisistratem Instytutorem, Alexandryiska z Ptolemeuszem, Stará Rzymska, ktorey Tarkwiniusż Pyszny Krol dał początki, Biblioteka Ierozolimska z S. Alexandrem Biskupem Kollektorem; Biblioteka Cezarieńska, ktorą S. Pamfaliusz Presbyter zebráł. Spectantur pomalowánych 20. y kilka tamże Osob Inwentorow pierwszych ná Swiecie Pisma, Charákterow, Liter, zácząwszy od Adama, od BOGA wszelkiey náuczonego mądrości y
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 115
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
potrzeba pro re indubitata: nie jest Antychrystem, to jest adwersarzem CHRYSTUSOWYM, jako kłamią bluźniersko Heretycy: nie jest błędnej nauki Promotorem, Fautorem, owszem Jej Ekstirpatorem, nigdy nie wzruszonym jako Opoka: Rogavi pro Te ut non deficiat Fides tua. Luc: 22. Inne Katedry Patriarchalne różnemi zarażone były Herezjami, to jest Aleksandryjska, Antiocheńska, Carogrodzka, Jerozolimska, teste Bellarmino, sama Rzymska, sine macula kacerstwa. Może Papież legitimus articulos Fidei cum Concilio stanowić; Herezje Dogmata falsa, podejzrzane potępiać; Sakramentów jednak więcej nad siedm stanowić nie może, bo im infallibilem gratiam alligare nie mógł by, według dowodniejszej Teologów nauki i Sentencyj. EUROPA.
potrzeba pro re indubitata: nie iest Antichristem, to iest adwersarzem CHRYSTUSOWYM, iako kłamią bluźniersko Heretycy: nie iest błędney nauki Promotorem, Fautorem, owszem Iey Extirpatorem, nigdy nie wzruszonym iako Opoka: Rogavi pro Te ut non deficiat Fides tua. Luc: 22. Inne Katedry Patryarchalne rożnemi zarażone były Herezyami, to iest Alexandryiska, Antyocheńska, Carogrodzka, Ierozolimska, teste Bellarmino, sama Rzymska, sine macula kacerstwá. Może Papież legitimus articulos Fidei cum Concilio stanowić; Herezye Dogmata falsa, podeyzrzane potępiać; Sakrámentow iednak więcey nád siedm stanowić nie może, bo im infallibilem gratiam alligare nie mogł by, według dowodnieyszey Teologow nauki y Sentencyi. EUROPA.
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 131
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
tamtego czasu/ i inszym kacerstwom. Tamże na inszej Sesyj karania na Greków postanowione/ którzy nie tylko śmieli ochrzczonych w Łacińskim Kościele znowu chrzcić/ ale i Ołtarze jakoby sprofanowane obmywali/ na których Rzymski Kapłan Mszą u nich odprawował. Tamże potwierdzony czterech Patriarchij porządek/ tak/ że po Rzymskiej pierwsza ma być Konstantynopolska/ wtóra Aleksandryjska/ trzecia Antiocheńska/ czwarta Jerozolimska. Na tymże Konsylium postanowiona spowiedź doroczna i Komunia Wielkonocna na wszytkich wiernych/ dobrego już rozumu zażywających; karność też Kapłańska odnowiona: zakazano/ wielu beneficja Kościelnych oraz jednemu trzymać; ustanowiono i to/ aby Lekarze do chorych zawołani/ pierwej około ich duszy kazali opatrzyć jak należy/ niż
tamtego czasu/ i inszym kacerstwom. Tamże ná inszey Sessyi karánia ná Grekow postánowione/ ktorzy nie tylko śmieli okrzczonych w Laćińskim Kośćiele znowu chrzcić/ ále i Ołtarze iakoby sprofanowane obmywáli/ na ktorych Rzymski Kápłán Mszą u nich odprawował. Tamże potwierdzony czterech Pátryarchiy porządek/ tak/ że po Rzymskiey pierwsza ma bydź Konstantinopolska/ wtora Alexandryiska/ trzećia Antyocheńska/ czwarta Ierozolimska. Ná tymże Concilium postanowioná spowiedź doroczná i Kommunia Wielkonocna ná wszytkich wiernych/ dobrego iuż rozumu zażywaiących; karność też Kápłáńska odnowiona: zákazano/ wielu beneficia Kośćielnych oraż iednemu trzymáć; ustanowiono i to/ aby Lekarze do chorych zawołani/ pierwey około ich duszy kazali opátrzyć iak nálezy/ niż
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 32.
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695
mil 14. od Rzymu/ wiódł ją z jeziora Alsietyńskiego/ a służyła tym którzy za Tybrem mieszkali. Juturna ta jest/ która dziś podle Z. Jerzego jest. Były i insze przywiedzenia wód które miały przezwiska od tych którzy je przywiedli/ jako Trajanowa od Trajana Cesarza/ Septimia od Septimiusza/ Drusa od Drusa/ Aleksandryjska od Aleksandra. Pielgrzym O rynsztoku wielkim.
TEn był podle mostu Senatorskiego/ teraz zowią S. Maria, ten zbudował Tarquinius dawny: tego rynsztoku wielkość z podziwieniem wspominają Historykowie/ bo był tak szeroki/ że mógł wozem bezpiecznie w nim jechać/ teraz gdy go mierzono/ tedy wszerz jest na stop 16. ściągały się
mil 14. od Rzymu/ wiodł ią z ieźiorá Alsietyńskiego/ á służyłá tym ktorzy zá Tybrem mieszkáli. Iuturna ta iest/ ktora dźiś podle S. Ierzego iest. Były y insze przywiedźienia wod ktore miały przezwiská od tych ktorzy ie przywiedli/ iáko Tráiánowa od Traianá Cesarzá/ Septimia od Septimiuszá/ Drusa od Drusá/ Alexándriyska od Alexándrá. Pielgrzym O rynsztoku wielkim.
TEn był podle mostu Senatorskiego/ teraz zowią S. Maria, ten zbudował Tárquinius dawny: tego rynsztoku wielkość z podźiwieniem wspomináią Historykowie/ bo był ták szeroki/ że mogł wozem bespiecznie w nim iecháć/ teraz gdy go mierzono/ tedy wszerz iest ná stop 16. śćiągáły sie
Skrót tekstu: CesPiel
Strona: 9v
Tytuł:
Pielgrzym włoski
Autor:
Franciszek Cezary
Drukarnia:
Drukarnia dziedziców Jakuba Siebeneychera
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
relacje
Tematyka:
geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1614
Data wydania (nie wcześniej niż):
1614
Data wydania (nie później niż):
1614