Części II. Aten, którą Wiarę wprowadzono tam według wielu, za Konstancjusza, a przed tym za Konstantyna W. A najpewniej przez staranie Egberta Króla Kentckiego, przez Z. Augustyna Benedyktyna około Roku 546. który nadybywawszy dzieci, gdy spytał coby byli? a odpowiedziano iż dzieci Angielskie, rzekł: sprawiedliwie Angielscy niby Anielscy, dla tego ich potrzeba nauczyć drogi do Nieba. Po nim nastąpił Biron na Misye od Honoriusza I. posłany. Po nawróceniu 30 Królów i Królowych per cursum dwóch Wieków, konserwowali się statecznie w Religii Katolickiej, aż Henryk VIII. Wiary ich zbawił i Nieba. Duchowni się żenią, Kanonie mają bogate. Plebanie ubogie
Części II. Aten, ktorą Wiarę wprowadzono tam według wielu, za Konstancyusza, a przed tym za Konstantyna W. A naypewniey przez staranie Egberta Krola Kentckiego, przez S. Augustyna Benedyktyná około Roku 546. ktory nadybywawszy dzieci, gdy zpytał coby byli? a odpowiedziano iż dzieci Angielskie, rzekł: sprawiedliwie Angielscy niby Anielscy, dla tego ich potrzeba nauczyć drogi do Nieba. Po nim nastąpił Biron na Misye od Honoriusza I. posłany. Po nawroceniu 30 Krolow y Krolowych per cursum dwoch Wiekow, konserwowali się statecznie w Religii Katolickiey, aż Henryk VIII. Wiary ich zbawił y Nieba. Duchowni się żenią, Kanonie maią bogate. Plebanie ubogie
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 411
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
jego/ cisternae dissipatae quae non possunt continere aquas, nie z cielesnej massy ugniecionych rogalów/ to jest nie z racyj i wywodów doczesnych dzisiejszych polityków/ i na łeb lecących/ nie stałych statistów; ale z głębokiego fontis falientis in vitam aeternam zrzodła/ z Ducha S^o^. nauki/ z nieba wysypanego ziarna/ którym sami Anielscy Duchowie sytymi są. Psal: 77. Panem Angelorum manducavit homo na pociechę i potrzebne nauki z Boskiej ręki nam obmyślony i hojnie podany posiłek mamy. 3. Rzecz jest pewna/ że jako w siłach do ciała należących/ bez pokarmu za czasem słabieć przychodzi/ tak w ochocie i czerstwości na drodze duchownej bez należytego duszy
iego/ cisternae dissipatae quae non possunt continere aquas, nie z ćielesney massy ugniećionych rogálow/ to iest nie z racyi y wywodow doczesnych dźiśieyszych politykow/ y ná łeb lecących/ nie stałych státistow; ále z głębokiego fontis falientis in vitam aeternam zrzodła/ z Duchá S^o^. náuki/ z niebá wysypanego źiárná/ ktorym sami Anielscy Duchowie sytymi są. Psal: 77. Panem Angelorum manducavit homo ná poćiechę y potrzebne náuki z Boskiey ręki nam obmyślony y hoynie podany pośiłek mamy. 3. Rzecz iest pewna/ że iáko w śiłach do ćiáłá náleźących/ bez pokármu za czasem słabieć przychodźi/ ták w ochoćie y czerstwośći ná drodze duchowney bez należyte^o^ duszy
Skrót tekstu: BujnDroga
Strona: 172
Tytuł:
Droga do domu
Autor:
Michał Bujnowski
Drukarnia:
Akademia Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
. Zmiłuj się nad nami jako umiesz/ możesz/ i chcesz: dla większej a wiecznej chwały twojej. Drogi doskonałości Chrześć: Ćwiczenie 36. Uczynisz z-siebie całopalenie Panu Jezusowi.
PUNKT 1. NIeugaszone miłości morze JEzu mój/ w-którym jako ryby pływają/ a jako węgle gorają i pałają Serafinowie/ i wszyscy inni miłujący ciebie Anielscy i ludzcy duchowie/ owo ja też wąglik jeden ognia twojego/ z-ciebie morza ognistego/ pragnący i żebrzący/ wrzucić się w-przepaść twoję pragnę/ jakiegożkolwiek między rozpalonymi i żarzystymi miłośników twoich sercami/ miejsce znaleźć usiłuję.
2. Ognisty JEzu/ nie żałuj proszę/ kropelce tej stworzenia twego/ to jest/ istocie mojej
. Zmiłuy się nád námi iáko vmiesz/ możesz/ i chcesz: dla większey á wieczney chwały twoiey. Drogi doskonáłośći Chrżeść: Cwiczenie 36. Vczynisz z-śiebie cáłopalenie Pánu Iezusowi.
PUNKT 1. NIeugászone miłośći morze IEzu moy/ w-ktorym iáko ryby pływáią/ á iáko węgle goráią i pałáią Seráfinowie/ i wszyscy inni miłuiący ćiebie Anielscy i ludzcy duchowie/ owo ia też wąglik ieden ogniá twoiego/ z-ćiebie morzá ognistego/ prágnący i żebrzący/ wrzućić się w-przepáść twoię prágnę/ iákiegożkolwiek między rospalonymi i żárzystymi miłośnikow twoich sercámi/ mieysce ználeść vśiłuię.
2. Ognisty IEzu/ nie żáłuy proszę/ kropelce tey stworzenia twego/ to iest/ istoćie moiey
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 268
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665
w-nim i ono w-tobie lepiej/ niżeli samo w-sobie jest. Drogi doskonałości Chrześć:
6. Weselę się z-tego Boże mój/ że osobliwym sposobem jesteś w-Niebie i w-Swiętych twoich/ jako chwała/ żywot/ szczęście/ dobro wszytko/ i błogosławieństwo wieczne ich/ gdzie cię szczęśliwi oni/ a święci Anielscy i ludzcy Duchowie wiekuiście znają/ zażywają/ chwałą/ miłują/ wielbią/ i tak będą na wieki; i pewni są tego/ że od tego szczęścia swego nie odpadną na wieki. Oby cię tych wszytkich Obywatelów twoich sercami znać/ miłować/ zażywają/ chwalą/ miłują/ wielbią/ i tak będą na wieki;
w-nim i ono w-tobie lepiey/ niżeli sámo w-sobie iest. Drogi doskonáłośći Chrześć:
6. Weselę się z-tego Boże moy/ że osobliwym sposobem iesteś w-Niebie i w-Swiętych twoich/ iáko chwałá/ żywot/ szczęśćie/ dobro wszytko/ i błogosłáwieństwo wieczne ich/ gdźie ćię szczęśliwi oni/ á święći Anielscy i ludzcy Duchowie wiekuiśćie znáią/ záżywáią/ chwałą/ miłuią/ wielbią/ i ták będą ná wieki; i pewni są tego/ że od tego szczęśćia swego nie odpádną ná wieki. Oby ćię tych wszytkich Obywátelow twoich sercámi znáć/ miłowáć/ záżywáią/ chwalą/ miłuią/ wielbią/ i ták będą ná wieki;
Skrót tekstu: DrużbDroga
Strona: 378
Tytuł:
Droga doskonałości chrześcijańskiej
Autor:
Kasper Drużbicki
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1665
Data wydania (nie wcześniej niż):
1665
Data wydania (nie później niż):
1665