Wmci Córkę swą ukochaną/ oddają nadroszą perłę serdecznej skarbnice: oddają krew swoje ulubioną/ z którą wlewa zacny Rodziciel na Wmci prawo i moc swoje: Toż czyni i Jej Mść Rodzicielka/ której się tak zda/ jakoby dusze swojej połowicę Wmci udzieleła: Oddaje z nią cały wstyd panieński/ a ledwie bym nie rzekł Anielski. Oddaje z nią obfite Cnot grono w których ćwiczona i wychowana była: oddaje pokoręj posłuszeństwo z nią wszelakie/ a naobu już jako na własne dzieci/ oboje z Rodziców spolne kładą Błogosławieństwo swoje na długo szczęśliwe lata. Biorąc tedy Wmć mój Mciwy Pan zacnych Rodziców Córkę za towarzysza i przyjaciela wiernego/ wiedzieć i pomnieć
Wmći Corkę swą vkocháną/ oddáią nadroszą perłę serdecżney skárbnice: oddáią krew swoie vlubioną/ z ktorą wlewa zacny Rodźićiel ná Wmći práwo y moc swoie: Toż cżyni y Iey Mść Rodźićielká/ ktorey sie ták zda/ iákoby dusze swoiey połowicę Wmći vdźielełá: Oddáie z nią cáły wstyd pánieński/ a ledwie bym nie rzekł Anyelski. Oddáie z nią obfite Cnot grono w ktorych ćwiczona y wychowána byłá: oddaie pokoręy posłuszeństwo z nią wszelakie/ á náobu iuż iáko ná własne dźieći/ oboie z Rodźicow spolne kłádą Błogosłáwieństwo swoie ná długo szcżęśliwe látá. Biorąc tedy Wmć moy Mćiwy Pan zacnych Rodźicow Corkę zá towárzyszá y przyiaćielá wiernego/ wiedźieć y pomnieć
Skrót tekstu: SpiżAkt
Strona: B4
Tytuł:
Spiżarnia aktów rozmaitych przy zalotach, weselach, bankietach, pogrzebach
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
mowy okolicznościowe
Tematyka:
obyczajowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1638
Data wydania (nie wcześniej niż):
1638
Data wydania (nie później niż):
1638
crassissimo sensuum fidem sibi quaerit. Ze sam był tępy, niechciał nic rozumieć, tylko co mu w-oczy wlazło, nisi videro, czego dotknąć się mógł, mittam manum. I jakożci tych Tomaszów zakwasił pierwszy ten Patriarcha, że nie bardzo dowcipni się zdadzą. To Apostoł, Crassioris ingenÿ nie dowcipny; Tomasz Anielski Doktor, zdał się wprzód niedowcipny, wołem nazwany. 1. Łaskawszy na Świętego Tomasza Piotr Chryzolog, i powiada: stąd to Tomaszowi szło, że się chciał dotknąć rąk Pańskich, że chciał dowieść, iż on prorok. Nie widział, nie wiedział od drugich, jeżeli miał Pan Rany, tylko mu powiadano, Vidimus
crassissimo sensuum fidem sibi quaerit. Ze sam był tępy, niechćiał nic rozumieć, tylko co mu w-oczy wlázło, nisi videro, czego dotknąć się mogł, mittam manum. I iákożći tych Tomaszow zákwáśił pierwszy ten Pátryárchá, że nie bárdzo dowćipni się zdádzą. To Apostoł, Crassioris ingenÿ nie dowćipny; Tomasz Anielski Doktor, zdał się wprzod niedowćipny, wołem nazwány. 1. Łáskáwszy ná Swiętego Tomaszá Piotr Chryzolog, i powiáda: ztąd to Tomaszowi szło, że się chćiał dotknąć rąk Páńskich, że chćiał dowieść, iż on prorok. Nie widźiał, nie wiedźiał od drugich, ieżeli miał Pan Rány, tylko mu powiádano, Vidimus
Skrót tekstu: MłodzKaz
Strona: 31
Tytuł:
Kazania i homilie
Autor:
Tomasz Młodzianowski
Drukarnia:
Collegium Poznańskiego Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Poznań
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1681
Data wydania (nie wcześniej niż):
1681
Data wydania (nie później niż):
1681
zapuścił/ aby był swoim dowcipem opisał Trójce przenaświętszą każdy poblądził/ i od wiary powszechnej odpadł/ każdy zaginął/ i poszedł na wieczne potępienie z błędami swojemi/ ale osobliwie niezbożny bluźnierca Ariusz/ którego i podziśdzień między Heretykami sekta trwa najadowitsza/ nagłupsza/ i napodlejsza od Żydów/ i Mahometanów. Mądrze tedy barzo Doktor Anielski powiedział/ pisząc na one słowa Pawła świętego: Audiui arcana verba quae non licet homini loqui. Jeśli powiada Apostoł święty/ będąc do trzeciego nieba zachwycony nie mógł tego pojąć/ co to jest Trójca przenaświętsza/ ale tylko zawołał zadziwiwszy się: O altitudo diuitiarum Sapientiae, et scientiae Dei, quam incõprehensibiliaincomprehensibiliasunt iudicia eius
zápuśćił/ áby był swoim dowćipem opisał Troyce przenaświętszą káżdy poblądźił/ y od wiáry powszechney odpadł/ káżdy záginął/ y poszedł ná wieczne potępienie z błędámi swoiemi/ ále osobliwie niezbożny bluźniercá Aryusz/ ktorego y podźiśdźień między Heretykámi sektá trwa naiádowitsza/ nagłupsza/ y napodleysza od Zydow/ y Máchometanow. Mądrze tedy bárzo Doktor Anyelski powiedźiał/ pisząc ná one słowá Páwłá świętego: Audiui arcana verba quae non licet homini loqui. Ieśli powiáda Apostoł święty/ będąc do trzećiego niebá záchwycony nie mogł tego poiąć/ co to iest Troycá przenaświętsza/ ále tylko záwołał zádźiwiwszy się: O altitudo diuitiarum Sapientiae, et scientiae Dei, quam incõprehensibiliaincomprehensibiliasunt iudicia eius
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 7
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
się człowiekowi śmiertelnemu nie godzi o tym mówić/ bo jako się wda w głębokie badania/ tedy wielkość tajemnic zatłumi miałki rozum jego/ tak że nic zrozumieć nie mogąc/ nic potym wierzyć nie będzie/ i pójdzie jako niezbożny na wieczne potępienie/ jako Mędrzec powiedział: Scrutator maiestatis opprimetur à gloria. Mówi tenże Doktor Anielski: Przetoż nie żebyśmy się badali o Panu Bogu naszym/ ale żebyśmy weń wierzyli/ i pokłon mu powinny czynili/ na dzisiejszym Kazaniu/ dwie rzeczy łaskom waszym powiem. Pierwsza, iż to jest pewna i nieomylna nauka wiary naszej Katolickiej/ iż Pan Bóg jest jeden w istności/ a trojaki w
się człowiekowi śmiertelnemu nie godźi o tym mowić/ bo iáko się wda w głębokie bádánia/ tedy wielkość táiemnic zátłumi miáłki rozum iego/ ták że nic zrozumieć nie mogąc/ nic potym wierzyć nie będźie/ y poydźie iáko niezbożny ná wieczne potępienie/ iáko Mędrzec powiedźiał: Scrutator maiestatis opprimetur à gloria. Mowi tenże Doktor Anyelski: Przetoż nie żebysmy się bádáli o Pánu Bogu nászym/ ále żebysmy weń wierzyli/ y pokłon mu powinny czynili/ ná dźiśieyszym Kazániu/ dwie rzeczy łáskom wászym powiem. Pierwsza, iż to iest pewna y nieomylna náuka wiáry nászey Kátholickiey/ iż Pán Bog iest ieden w istnośći/ á troiáki w
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 7
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
vetustatis vitae. Święty Hieronim/ Clipeus Fidei Święty Augustyn/ Reuerentia Angelica. Eusebius, Flamma ineffabilitatis. Tomas a Willanona, Lignú vitae. Z. Cyrylus Hiero solimitanus, Concors naturae diuinae. Z. Efrem Syrus, Immaculatum Corpus. Gerson, Ignis Christiferus. Tirtullsanus, Donum Cherubicum. Teodoretus, Directorium Euangelicum. Doktor Anielski/ Jest i innych Elogia, abo tytułów wychwalających ten Naświętszy Sakrament/ tysiącami prawie od Świętych Doktorów wynalezionych/ którzy pomniąc na ono napomnienie Salomonowe; Benedicentes Dominum, exaltate illum quantum potestis, maior est enim omni laude. Duchem upokorzonym wysławiać zacności i majestatu jego nie przestają; ale co godzina prawie nowe mu pienia przynoszą/
vetustatis vitae. Swięty Hieronim/ Clipeus Fidei Swięty Augustyn/ Reuerentia Angelica. Eusebius, Flamma ineffabilitatis. Thomas à Villanona, Lignú vitae. S. Cyrillus Hiero solymitanus, Concors naturae diuinae. S. Ephrem Syrus, Immaculatum Corpus. Gerson, Ignis Christiferus. Tirtullsanus, Donum Cherubicum. Theodoretus, Directorium Euangelicum. Doktor Anyelski/ Iest y innych Elogia, ábo tytułow wychwáláiących ten Naświętszy Sákráment/ tyśiącámi práwie od Swiętych Doktorow wynáleźionych/ ktorzy pomniąc ná ono nápomnienie Sálomonowe; Benedicentes Dominum, exaltate illum quantum potestis, maior est enim omni laude. Duchem vpokorzonym wysłáwiáć zacnośći y máiestatu iego nie przestáią; ále co godźiná práwie nowe mu pienia przynoszą/
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 29
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
Chrystus Pan na ostatniej wieczerzy postanowił ten Naświętszy Sakrament Ciała i krwie swojej Et mandaúit in aeternum testamentum suum. Mówi Hieronim Święty. Quisquis assertor es nouorum dogmatum, quaeso es nouorum dogmatum, quaeso te vt parcas humanis auribus, parcas fidei quae Apostolico ore laudata est. Która to wiarę naszę i wyznanie około Naświętszego Sakramentu Doktor Anielski rzetelnie temi słowy w księgach swoich wyraził. . I tego to chleba niegdy była figura/ ona manna/ którą Pan Żydy na puszczy karmił/ i tą też manną wybranych swoich obiecał po śmierci w niebie karmić/ według onych słów Jana świętego w Objawieniu. Vincenti dabo manna absconditum. Nie taką mannę materialną jaką z nieba
Chrystus Pan ná ostátniey wieczerzy postánowił ten Naświętszy Sákráment Ciáłá y krwie swoiey Et mandaúit in aeternum testamentum suum. Mowi Hieronim Swięty. Quisquis assertor es nouorum dogmatum, quaeso es nouorum dogmatum, quaeso te vt parcas humanis auribus, parcas fidei quae Apostolico ore laudata est. Ktora to wiárę nászę y wyznánie około Naświętszego Sákrámentu Doktor Anyelski rzetelnie temi słowy w kśięgách swoich wyráźił. . Y tego to chlebá niegdy byłá figura/ oná mánná/ ktorą Pan Zydy ná puszczy karmił/ y tą też mánną wybránych swoich obiecał po śmierći w niebie karmić/ według onych słow Iana świętego w Obiawieniu. Vincenti dabo manna absconditum. Nie táką mánnę máteryálną iáką z niebá
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 38
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
Matki swojej/ zaprowadził widome na prawicę Ojca swojego Niebieskiego. Videntibus illis eleuatus est, et nubes suscepit eum ab oculis eorum. A Kościołowi wojującemu zostawił Ciało swoje pod osobami chleba i wina zakryte: Mówiąc Accipite et come dite, hoc est corpus meum. A tak ten Naświętszy Sakrament przy ostatniej wieczerzy postanowiwszy/ mówi Doktor Anielski/ dał nam Passionis suae memoriale perenne, figurarum veterum impletiuum, miraculorum ab ipso factorum maximum, et de sua contristatis absentia solatium singulare reliquit. A jakim to sposobem uczynił? niepytaj się o tym Heretyku niewierny. Non enim est tibi necessarium, eaquae abscondita sunt, videre oculis tuis. A jeśli chcesz zbawienie mieć
Mátki swoiey/ záprowádźił widome ná práwicę Oycá swoiego Niebieskiego. Videntibus illis eleuatus est, et nubes suscepit eum ab oculis eorum. A Kośćiołowi woiuiącemu zostáwił Ciáło swoie pod osobámi chlebá y winá zákryte: Mowiąc Accipite et come dite, hoc est corpus meum. A ták ten Náświętszy Sákráment przy ostátniey wieczerzy postánowiwszy/ mowi Doktor Anyelski/ dał nam Passionis suae memoriale perenne, figurarum veterum impletiuum, miraculorum ab ipso factorum maximum, et de sua contristatis absentia solatium singulare reliquit. A iákim to sposobem vczynił? niepytay się o tym Heretyku niewierny. Non enim est tibi necessarium, eaquae abscondita sunt, videre oculis tuis. A ieśli chcesz zbáwienie mieć
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 40
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
Jednak że pierwej niżeli go w niebie w Bóstwie jego świętym jawnie oglądamy/ teraz pod zasłonami chleba i wina pożywać go mamy/ jako pokarmu dusze naszej niebieskiego/ którym się posilając/ grzechów byśmy się uchraniali/ na większą łaskę Bożą zarabiali/ i na wieczne zbawienie. I dla tego/ o tym Sakramencie Naświętszym Doktor Anielski mówi: Na każdy dzień powiada ten Naświętszy Sakrament w kościele świętym Katolickim poświęcają przy Mszy świętej/ i ofiarują Bogu Ojcu niebieskiemu/ tak za żywe/ jako i za umarłe; bo go Chrystus Pan Syn jego przedwieczny postanowił/ na zbawienie wszytkich/ i odpuszczenie grzechów; aby wszyscy którzy wierzą w imię jego/ i pożywają
Iednák że pierwey niżeli go w niebie w Bostwie iego świętym iáwnie oglądamy/ teraz pod zasłonámi chlebá y winá pożywáć go mamy/ iáko pokármu dusze nászey niebieskiego/ ktorym się pośiláiąc/ grzechow bysmy się vchraniáli/ ná większą łáskę Bożą zárabiáli/ y ná wieczne zbáwienie. Y dla tego/ o tym Sákrámenćie Naświętszym Doktor Anyelski mowi: Ná káżdy dźień powiáda ten Naświętszy Sákráment w kośćiele świętym Kátholickim poświącáią przy Mszy świętey/ y ofiáruią Bogu Oycu niebieskiemu/ ták zá żywe/ iáko y zá vmárłe; bo go Chrystus Pan Syn iego przedwieczny postánowił/ ná zbáwienie wszytkich/ y odpuszczenie grzechow; áby wszyscy ktorzy wierzą w imię iego/ y pożywáią
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 40
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
A tego żywota wiecznego dostąpi/ pożywając Ciała mojego z ołtarza/ które te trzy skutki w nim uczyni. Naprzód gładzi w nim grzechy oczyszczając go od wszelakiej nieprawości. Potym pomnaża w nim cnoty święte i pobożność wszelaką. A nakoniec wlewa na duszę jego wszytkie dary Ducha świętego/ i łaski niebieskie. Yto to Doktor Anielski wyraził/ gdy jakośmy wyżej rzekli/ powiedział/ iż przez używanie tego Naświętszego Sakramentu. Purgantur peccata, virtutes augentur, et mens omnium spiritualium charismatum abundantia impinguatur. Jest bowiem Naświętszy Sakrament/ jako mówi Błogosławiony Justynianus Patriarcha Wenecki/ jako Apteka jakaś pełna/ maści/ olejów/ balsamów/ i zapachów drogich/ któremi leczy
A tego żywotá wiecznego dostąpi/ pożywáiąc Ciáłá moiego z ołtarzá/ ktore te trzy skutki w nim vczyni. Naprzod głádźi w nim grzechy oczyszczáiąc go od wszelákiey niepráwośći. Potym pomnaża w nim cnoty święte y pobożność wszeláką. A nákoniec wlewa ná duszę iego wszytkie dáry Duchá świętego/ y łáski niebieskie. Yto to Doktor Anyelski wyráźił/ gdy iákosmy wyżey rzekli/ powiedźiał/ iż przez vżywánie tego Naświętszego Sákrámentu. Purgantur peccata, virtutes augentur, et mens omnium spiritualium charismatum abundantia impinguatur. Iest bowiem Naświętszy Sákráment/ iáko mowi Błogosłáwiony Iustinianus Pátryárchá Wenecki/ iáko Apteká iákaś pełna/ máśći/ oleiow/ bálsámow/ y zapáchow drogich/ ktoremi leczy
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 41
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
Iouse 15 Zrzodło Słońca, co w starym Zakonie figurowało. Ioan: 6. O skutkach Naświętszego Sakramentu.
Nie tylko tedy Victoria vitiorũvitiorum, et triumphus motuum appetitionis nostrae huic Sacramento tribuendus est. jako mówi Bonawentura święty. Ale też rzetelne omycie sprosności dusze naszej/ i zupełne odpuszczenie grzechów wszytkich/ iż słusznie ten chleb Anielski Iubileum peccatorum, z Cyrylem ś. rzec możemy. Abowiem pożywając tego chleba/ z grzeszników w ludzi świątobliwych obracamy się; i z niegodnych niewolników/ Chrystusa noszącymi stajemy się/ jako święty Cyrylus Jerozolimitański mówi: Do tego pomnaża też w nas pożywanie tego Naświętszego Sakramentu/ wszytkie cnoty Chrześcijańskie wszytkie cnoty Chrześcijańskie wszytkie Bogomyślności święte/
Iouse 15 Zrzodło Słońcá, co w stárym Zakonie figurowáło. Ioan: 6. O skutkách Naświętszego Sákrámentu.
Nie tylko tedy Victoria vitiorũvitiorum, et triumphus motuum appetitionis nostrae huic Sacramento tribuendus est. iáko mowi Bonáwenturá święty. Ale też rzetelne omyćie sprosności dusze nászey/ y zupełne odpuszczenie grzechow wszytkich/ iż słusznie ten chleb Anyelski Iubileum peccatorum, z Cyrillem ś. rzec możemy. Abowiem pożywáiąc tego chlebá/ z grzesznikow w ludźi świątobliwych obracamy się; y z niegodnych niewolnikow/ Chrystusá noszącymi stáiemy się/ iáko święty Cyrillus Ierozolimitański mowi: Do tego pomnaża też w nas pożywánie tego Naświętszego Sákrámentu/ wszytkie cnoty Chrześćiáńskie wszytkie cnoty Chrześćiáńskie wszytkie Bogomyślnośći święte/
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 43
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649