Omega, principium et finis. I dla tego w dzisiejszej Ewangeliej mówi Pan do Żydów: Ego sum panis, qui de caelo descendi. Qui manducat hunc panem, viuet in aeternum. Bo nam ludziom śmiertelnym nic inszego nie potrzeba barziej/ jako tu łaski Bożej/ do dostąpienia żywota wiecznego. A ktoby tego chleba Anielskiego nie pożywał/ mieć żywota dusznego nie będzie/ według powieści Pańskiej; Nisi manduc aueritis carnem filij hominis, et biberitis eius sanguinem, non habebitis vitam in vobis. Słusznie przeto ten Sakrament Ciała i krwie Pańskiej/ pod osobami chleba i wina postanowiony. Tomasz święty Aquinas, powiada być między wszytkiemi Sakramentami kościoła Katolickiego nazacniejszy/
Omega, principium et finis. Y dla tego w dźiśieyszey Ewángeliey mowi Pán do Zydow: Ego sum panis, qui de caelo descendi. Qui manducat hunc panem, viuet in aeternum. Bo nam ludźiom śmiertelnym nic inszego nie potrzebá bárźiey/ iáko tu łáski Bożey/ do dostąpienia żywota wiecznego. A ktoby tego chleba Anyelskiego nie pożywał/ mieć żywotá dusznego nie będźie/ według powieśći Pańskiey; Nisi manduc aueritis carnem filij hominis, et biberitis eius sanguinem, non habebitis vitam in vobis. Słusznie przeto ten Sákráment Ciáłá y krwie Páńskiey/ pod osobami chlebá y winá postánowiony. Thomasz święty Aquinas, powiáda bydź między wszytkiemi Sákrámentámi kośćiołá Kátholickiego nazacnieyszy/
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 27
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
Autor Neoterycus, którzy pokazują/ iż tenże pokarm jest w niebie Aniołów świętych/ co i nas grzesznych z ołtarza pożywających na ziemi. I mówią tak: . ale rzetelnie chleb w Ciało swoje przenaświętsze odmienia. Vt Eucharistiam non solum cibum hominum, sed et Angelorum esse ostéderet. Dla tego my przystępując do tego chleba Anielskiego/ słusznie z Kościołem świętym mówić mamy: . Nie tylko bowiem w tym pokarmie Naświętszym/ dał nam Zbawiciel nasz zakład i upewnienie przyszłego żywota w chwale królestwa swego niebieskiego/ abyśmy byli ubezpieczeni o zbawieniu naszym: ale żeby też był pociągnął nas do miłości swojej niewypowiedzianej/ tą słodkością duchowną/ z tego Sakramentu Naświętszego pochodzącą
Author Neotericus, ktorzy pokázuią/ iż tenże pokarm iest w niebie Anyołow świętych/ co y nas grzesznych z ołtarzá pożywáiących ná źiemi. Y mowią ták: . ále rzetelnie chleb w Ciáło swoie przenaświętsze odmienia. Vt Eucharistiam non solum cibum hominum, sed et Angelorum esse ostéderet. Dla tego my przystępuiąc do tego chlebá Anyelskiego/ słusznie z Kośćiołem świętym mowić mamy: . Nie tylko bowiem w tym pokármie Naświętszym/ dał nam Zbáwićiel nász zakład y vpewnienie przyszłego żywotá w chwále krolestwá swego niebieskiego/ ábysmy byli vbespieczeni o zbáwieniu nászym: ále żeby też był poćiągnął nas do miłośći swoiey niewypowiedźiáney/ tą słodkośćią duchowną/ z tego Sákrámentu Naświętszego pochodzącą
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 28
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
nieprzyjaciołom naszym dusznym jako Cyprian święty w liście swoim mówi do Papieża świętego Korneliusza/ prosząc go/ aby nie kazał tych odrzucać od Komunii świętej/ i używania tego Przenaświętszego Sakramentu/ którzy się byli zaprzeli Pana Chrystusa/ dla bojaźni mąk i śmierci/ gdy byli na męczeństwo porwani/ bo powiada nie byli umocnieni pożywaniem tego chleba Anielskiego/ chleba ludzi mężnych. Ale gdy go zakuszą/ nie ulękną się śmierci napotym/ i piekła samego. Tak tedy mówi: Nie tylko tedy grzechy nasze ten Przenaświętszy Sakrament znosi/ i cnoty święte w nas pomnaża/ ale też i łaski nad to niebieskie nam przynosi/ kto remi i choroby ciała naszego uleczone bywają/
nieprzyiaćiołom nászym dusznym iáko Cyprian święty w liśćie swoim mowi do Papieżá świętego Korneliuszá/ prosząc go/ áby nie kazał tych odrzucáć od Kommuniey świętey/ y vżywánia tego Przenaświętszego Sákrámentu/ ktorzy się byli záprzeli Páná Chrystusá/ dla boiáźni mąk y śmierći/ gdy byli ná męczeństwo porwáni/ bo powiáda nie byli vmocnieni pożywániem tego chlebá Anyelskiego/ chlebá ludźi mężnych. Ale gdy go zákuszą/ nie vlękną się śmierći nápotym/ y piekłá sámego. Ták tedy mowi: Nie tylko tedy grzechy násze ten Przenaświętszy Sákráment znośi/ y cnoty święte w nas pomnaża/ ále też y łáski nád to niebieskie nam przynośi/ kto remi y choroby ćiáłá nászego vleczone bywáią/
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 44
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
kościoła Katolickiego/ którzy w rozmaitych błędach wychowawszy się/ nie wszyscy wiedzą jako wierzyli przedtym/ i jako mają wierzyć napotym/ Przeto kapłani pierwej niżeli ich przypuszczą do Komunii i pożywania tego Naświętszego Sakramentu/ mają się wywiadować/ od jakiej Sekty przychodzą/ i jeśliże ochrzczonymi są. Bo inaczej nie mogą być uczestnikami tego Chleba Anielskiego/ jeśli z Sekty Ariańskiej/ abo niezbożności Macho- metańskiej przychodzą. Aboli też między nami urodziwszy się z rodziców/ co nic nie wierzyli/ nie ochrzczonymi porośli. A Chrystus Pan dla tego ten Sakrament Ciała i krwie swojej przenadroższej postanowił/ i rozdawał czasu męki swojej/ kiedy już miał iść na śmierć/ iż to
kośćiołá Kátholickiego/ ktorzy w rozmáitych błędách wychowawszy się/ nie wszyscy wiedzą iáko wierzyli przedtym/ y iáko máią wierzyć nápotym/ Przeto kápłani pierwey niżeli ich przypuszczą do Kommuniey y pożywánia tego Naświętszego Sákrámentu/ máią się wywiádowáć/ od iákiey Sekty przychodzą/ y iesliże okrzczonymi są. Bo ináczey nie mogą bydź vczestnikámi tego Chlebá Anyelskiego/ ieśli z Sekty Aryáńskiey/ ábo niezbożnośći Mácho- metáńskiey przychodzą. Aboli też między námi vrodźiwszy się z rodźicow/ co nic nie wierzyli/ nie okrzczonymi porośli. A Chrystus Pan dla tego ten Sakráment Ciáłá y krwie swoiey przenadroższey postánowił/ y rozdawał czásu męki swoiey/ kiedy iuż miał iść ná śmierć/ iż to
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 53
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
. to jest/ tyś jest obrońcą moim/ tyś Bogiem i Panem moim. Tak też my Katolicy nabożni/ gdy idziem na ten bankiet Chrystusów/ na tę wieczerzą jego zawołana; pamiętajmy pierwej weyźrzeć w sumnienie swoje/ mówiąc sami do dusze swojej: Cognosce te ipsum. Duszo moja jeśli chcesz pożywać tego chleba Anielskiego z Ołtarza Pańskiego; jeśli pożywając Ciała i krwie Zbawiciela twojego/ chcesz się przemienić w naturę jego Boską/ weyźrzyże pierwej sama w siebie/ a obacz jeśli godnie przystępujesz/ jeśliś się umyła do tego stołu idąc łzami gorzkości za grzechy twoje/ jeśliś otarła ręce towalnią pokuty z nieprawości twoich/ jeśliś się upokorzyła
. to iest/ tyś iest obrońcą moim/ tyś Bogiem y Pánem moim. Ták też my Kátholicy nabożni/ gdy idźiem ná ten bánkiet Chrystusow/ ná tę wieczerzą iego záwołána; pámiętaymy pierwey weyźrzeć w sumnienie swoie/ mowiąc sámi do dusze swoiey: Cognosce te ipsum. Duszo moiá ieśli chcesz pożywać tego chlebá Anyelskiego z Ołtarzá Páńskiego; iesli pożywáiąc Ciáłá y krwie Zbáwićielá twoiego/ chcesz się przemienić w náturę iego Boską/ weyźrzyże pierwey sámá w siebie/ á obacz ieśli godnie przystępuiesz/ ieśliś się vmyłá do tego stołu idąc łzámi gorzkośći zá grzechy twoie/ ieśliś otarłá ręce towálnią pokuty z niepráwośći twoich/ ieśliś się vpokorzyłá
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 64
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
i zjednoczenie z naturą swoją Boską nieomylnie przyrzekł. Qui manducat meam carnem, et bibit meum sanguinem, in me manet, et ego in illo. Jako tedy rzeczy niemasz zacniejszej/ większej/ i doskonalszej/ nad Pana Boga/ tak też nie może szczęśliwość większa potkać człowieka na świecie/ jako być uczestnikiem chleba tego Anielskiego/ który nam Chrystus Pan do używania na wieczerzy swojej podał/ abyśmy go pożywając/ jakoby w jego naturę przemienili się i byli Bogami pięknie to i szerokiemi dowodami pokazał Taulerus, który ten swój dyskurs tak kończy. Aże taką rzeczą/ niemasz większej szczęśliwości na świecie/ jako być uczestnikiem wieczerzy Pana Chrysusowej/ i
y ziednoczenie z náturą swoią Boską nieomylnie przyrzekł. Qui manducat meam carnem, et bibit meum sanguinem, in me manet, et ego in illo. Iáko tedy rzeczy niemász zácnieyszey/ większey/ y doskonálszey/ nád Páná Bogá/ ták też nie może szczęśliwość większa potkáć człowieká ná świećie/ iáko bydź vczestnikiem chlebá tego Anyelskiego/ ktory nam Chrystus Pan do vżywánia ná wieczerzy swoiey podał/ ábysmy go pożywáiąc/ iákoby w iego náturę przemienili się y byli Bogámi pięknie to y szerokiemi dowodámi pokazał Taulerus, ktory ten swoy dyskurs ták kończy. Aże táką rzeczą/ niemász większey szczęśliwośći ná świećie/ iáko być vczestnikiem wieczerzy Páná Chrysusowey/ y
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 68
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
Na Pierwszą Niedzielę po świętej Trójcy, Kazanie Wtóre. Dauid co się rozumie z Żydowskiego. Niewypowiedziana miłość P. Boga naszego przeciwko człowiekowi Ioan: 7. Tauler: de Instrit: Sacram: Niemasz większej szczęśliwości Chrześcijańskiemu człowiekowi, jako godnie pożywać Ciała i krwie P. Zbawiciela swojego. WTÓRA CZĘŚĆ. Jako pożywający chleba Anielskiego na wieczerzy Pana Chrystusowej, wiecznej szczęśliwości i Błogosławieństwa w niebie dostępują.
OBlubienica niebieska/ opisując w pieśniach swoich Oblubieńca niebieskiego/ iż ma dwie piersi/ z których grzeszni ssą miłosierdzie/ jako koźlęta młode mleko/ z piersi macierzy swojej. Duo vbera tua, sicut duo hinnuli gemelli capreae. Jakoby chciała rzec Oblubienica święta.
Ná Pierwszą Niedźielę po świętey Troycy, Kazánie Wtore. Dauid co się rozumie z Zydowskiego. Niewypowiedźiana miłość P. Bogá naszego przećiwko człowiekowi Ioan: 7. Tauler: de Instrit: Sacram: Niemász większey szczęśliwości Chrześćiánskiemu człowiekowi, iako godnie pożywáć Ciáłá y krwie P. Zbáwićielá swoiego. WTORA CZĘŚĆ. Iáko pożywáiący chlebá Anyelskiego ná wieczerzy Páná Chrystusowey, wieczney szczęśliwośći y Błogosłáwieństwá w niebie dostępuią.
OBlubienicá niebieska/ opisuiąc w pieśniách swoich Oblubieńcá niebieskiego/ iż ma dwie pierśi/ z ktorych grzeszni ssą miłośierdźie/ iáko koźlęta młode mleko/ z pierśi máćierzy swoiey. Duo vbera tua, sicut duo hinnuli gemelli capreae. Iákoby chćiáłá rzec Oblubienicá święta.
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 68
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
wina/ w Naświętszym Sakramencie/ któryś nam dał jakoby niejakie piersi swoje Boskie/ żebyśmy z nich miłosierdzie i łaski twoje niebieskie na posiłek i zbawienie dusz naszych wysysali. A drugich ludzi uczyniłeś Comprehensores, aby w niebie z tego świata zszedszy. Rzetelnie na Bóstwo twoje święte patrzyli/ i duchownie pożywali tegoż chleba Anielskiego/ już bez zasłony/ którego my pożywamy pod zasłonami. A pożywając/ aby się wiecznie cieszyli/ i stąd wiekuiste Błogosławieństwo swoje mieli/ iż patrzą na oblicze twoje Boskie/ od którego nigdy oddalonymi nie będą. Co lepiej tymi słowy/ nabożny jeden Doktor wyraził. Do tych tedy piersi miłosierdzia swojego/ i na ten
winá/ w Naświętszym Sákrámenćie/ ktoryś nam dał iákoby nieiákie pierśi swoie Boskie/ żebysmy z nich miłosierdźie y łáski twoie niebieskie ná pośiłek y zbáwienie dusz nászych wysysáli. A drugich ludźi vczyniłeś Comprehensores, áby w niebie z tego świátá zszedszy. Rzetelnie ná Bostwo twoie święte pátrzyli/ y duchownie pożywali tegoż chlebá Anyelskiego/ iuż bez zasłony/ ktorego my pożywamy pod zasłonámi. A pożywáiąc/ áby się wiecznie ćieszyli/ y ztąd wiekuiste Błogosłáwieństwo swoie mieli/ iż pátrzą ná oblicze twoie Boskie/ od ktorego nigdy oddalonymi nie będą. Co lepiey tymi słowy/ nabożny ieden Doktor wyraźił. Do tych tedy pierśi miłośierdźia swoiego/ y ná ten
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 69
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
nie tylko mieć/ ale ani pomyślić może. Stąd Tauleurs nabożny/ patrząc na Naświętszy Sakrament. Ponieważ tedy godnie przystępujący do tej wieczerzy Pańskiej/ nie tylko tu na świecie są szczęśliwymi/ ale też i po śmierci w niebie: dla tego Katolicy moi ubiegajmy się do tych piersi Pańskich/ abyśmy tu pożywając tego chleba Anielskiego pod zasłonami/ mogli go pożywać na wieki w niebie bez zasłony wszelkiej na jawi/ i od tej piersi jednej Naświętszego Sakramentu przenieśli się do drugiej piersi/ widzenia chwały jego/ et ex viatoribus byli Comprehensores. Do czego nas pobudzając święty Arcybiskup Mediołański tak mówi: Cant: 4 et 7 Dwojacy są wierni Panscy jedni Viatores
nie tylko mieć/ ále áni pomyślić może. Ztąd Tauleurs nabożny/ pátrząc ná Naświętszy Sákráment. Ponieważ tedy godnie przystępuiący do tey wieczerzy Páńskiey/ nie tylko tu ná świećie są szczęśliwymi/ ále też y po śmierći w niebie: dla tego Kátholicy moi vbiegaymy się do tych pierśi Páńskich/ ábysmy tu pożywáiąc tego chlebá Anyelskiego pod zasłonámi/ mogli go pożywáć ná wieki w niebie bez zasłony wszelkiey ná iáwi/ y od tey pierśi iedney Naświętszego Sákrámentu przenieśli się do drugiey pierśi/ widzenia chwały iego/ et ex viatoribus byli Comprehensores. Do czego nas pobudzáiąc święty Arcybiskup Mediołáński ták mowi: Cant: 4 et 7 Dwoiácy są wierni Pánscy iedni Viatores
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 70
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649
niebie na miejscu Czarta stamtąd wyrzuconego. Teraz tedy beatus homo, qui recipit te, ponieważ Chrustus Jezus odkupiwszy nas śmiercią swoją drogą/ dał nam za pokarm Ciało swoje przenaświętsze/ abyśmy go pożywając Bogami zostali. . Czego i Cyprian święty szeroce dowodząc/ tak naostatek mówi: la antiquitate veteraseit. Figurę tego chleba Anielskiego nieskazitelnego/ i nigdy nieubywającego/ uczynił Dawid król/ kiedy Arkę Pańską do Jeruzalem wprowadził/ i postawiwszy ją pod namiotami/ ofiary rozmaite Panu Bogu z wielkim nabożeństwem oddawał. Które odprawiwszy Benedixit populo in nomine Domini; et diuisit vniuersis per singulos, à viro vfque ad mulierem, tortam panis. Liranus mówi: Torta dicitur
niebie ná mieyscu Czártá ztámtąd wyrzuconego. Teraz tedy beatus homo, qui recipit te, ponieważ Chrustus Iezus odkupiwszy nas śmierćią swoią drogą/ dał nam zá pokarm Ciáło swoie przenaświętsze/ ábysmy go pożywáiąc Bogámi zostáli. . Czego y Cyprian święty szeroce dowodząc/ ták náostátek mowi: la antiquitate veteraseit. Figurę tego chlebá Anyelskiego nieskáźitelnego/ y nigdy nieubywáiącego/ vczynił Dawid krol/ kiedy Arkę Páńską do Ieruzalem wprowádźił/ y postáwiwszy ią pod namiotámi/ ofiáry rozmáite Pánu Bogu z wielkim nabożeństwem oddawał. Ktore odpráwiwszy Benedixit populo in nomine Domini; et diuisit vniuersis per singulos, à viro vfque ad mulierem, tortam panis. Liranus mowi: Torta dicitur
Skrót tekstu: StarKaz
Strona: 83
Tytuł:
Arka testamentu zamykająca w sobie kazania niedzielne cz. 2 kazania
Autor:
Szymon Starowolski
Drukarnia:
Krzysztof Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1649
Data wydania (nie wcześniej niż):
1649
Data wydania (nie później niż):
1649