byto była tentacja Wszechmocności jego: wzywać go całym sercem, różne wolno czynić wota w nieszczęściu, chorobie, czarach; ale potrzeba udać się i do remediów na to arte skoncypowanych wynalezionych, byle od Kościoła Bożego, i pospolitego zdania były aprobowane.
Wiedzieć zaś to potrzeba generaliter, że przy konkursie nadprzyrodzonym tojest Boskim, albo Anielskim, może rzecz jaka cielesna, mieć dzielność i moc na czarta, aby go udręczyć wypędzić. Ale wtedy agens pryncypalne i directum jest owa nadprzyrodzona moc Boska, albo Anielska; a powtórne agens mniej pryncypalne, indirectum, jest jakiej rzeczy cielesnej naturalna moc, dana owej rzeczy na początku jej stworzenia od Pana BOGA; jakie
byto była tentacya Wszechmocności iego: wzywać go całym sercem, rożne wolno czynić wota w nieszczęściu, chorobie, czarach; ale potrzeba udać się y do remediow ná to arte zkoncypowanych wynalezionych, byle od Kościoła Bożego, y pospolitego zdania były approbowáne.
Wiedzieć zaś to potrzeba generaliter, że przy konkursie nadprzyrodzonym toiest Boskim, albo Anielskim, może rzecz iáka cielesna, mieć dzielność y moc na czarta, aby go udręczyć wypędzić. Ale wtedy agens pryncypalne y directum iest owa nadprzyrodzona moc Boska, albo Anielska; a powtorne agens mniey pryncypalne, indirectum, iest iakiey rzeczy cielesney naturalna moc, dana owey rzeczy na początku iey stworzenia od Pana BOGA; iakie
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 257
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
i gdy są w swych Początkach, spocznienie mają po swoim pochodzeniu mówiąc naturalnie, alias post motum Deo dignum.
Ale Łacinnicy nie kontradykując temu spoczywaniu, odpowiadają Schizmatykom: że tym samym, iż Duch Z: wiecznie, wewnętrznie, na Synu Bożym spoczywa, tym samym pochodzi od Syna, jako jest wyraźnie w Tomaszu Doktorze Anielskim p 1 q. 63. a. 2. ad 4. mówiącym: Quod per hoc, quia Spiritus Sanctus quiescat in Filio, non excludatur, quin ab eo procedat. Wszyscy Teologowie Łacińscy Katoliccy tego Schizmatykom oczywiście dowodzą z ich konwikcją. O zwierzchności Biskupa Rzymskiego.
Rozumieją ciż Łacinnicy i to przez spoczywanie Ducha
y gdy są w swych Początkach, spocznienie maią po swoim pochodzeniu mowiąc naturalnie, alias post motum Deo dignum.
Ale Łacinnicy nie kontradykuiąc temu spoczywaniu, odpowiadaią Schizmatykom: że tym samym, iż Duch S: wiecznie, wewnętrznie, na Synu Bożym spoczywa, tym samym pochodzi od Syna, iako iest wyraznie w Tomaszu Doktorze Anielskim p 1 q. 63. a. 2. ad 4. mowiącym: Quod per hoc, quia Spiritus Sanctus quiescat in Filio, non excludatur, quin ab eo procedat. Wszyscy Teologowie Łacińscy Katoliccy tego Schizmatykom oczywiście dowodzą z ich konwikcyą. O zwierzchności Biskupa Rzymskiego.
Rozumieią ciż Łacinnicy y to przez spoczywanie Ducha
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 26a
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
/ do Ojczyzny niebieskiej idącego, A zatym tez jako najczęściej nawiedzać cię i przebywać w duszy i sercu twym: abym tak wszelakich dóbr prawdziwych i łaski mojej mógł cię nabawić. Gdyż to rozkosz moja być z wami Synami ludzkimi/ i dobrze wam czynić/ aż do skończenia świata. O dobroci i miłości rozumiem i Anielskim niepojęta! Ten jest na ołtarzu który dla zbawienia twego męki one tak okrutne/ i długie znosił/ a potym i na krzyżu duszę swa położył/ na którymci do ostatniej kropelki krew z boku przenaświętszego wylawszy ofiarował. Ten jest zakryty osobami Sakramentalnemi/ który zmarwtych wstawszy wstapił na niebiosa i siedzi na prawicy BOga Ojca/ którego
/ do Oyczyzny niebieskiey idącego, A zatym tez iako nayczęśćiey nawiedzáć ćię y przebywać w duszy y sercu twym: abym tak wszelakich dobr prawdźiwych y łáski moiey mogł ćię nabáwić. Gdyz to roskosz moiá być z wami Synámi ludzkimi/ y dobrze wam czynić/ aż do skonczeniá świátá. O dobroći y miłośći rozumiem y Anyelskim niepoięta! Ten iest na ołtarzu ktory dla zbáwieniá twego męki one ták okrutne/ y długie znosił/ a potym y na krzyżu duszę swa położył/ ná ktorymći do ostátniey kropelki krew z boku przenaświętszego wylawszy ofiarował. Ten iest zakryty osobámi Sakrámentalnemi/ ktory zmarwtych wstáwszy wstapił ná niebiosa y śiedźi ná prawicy BOgá Oycá/ ktorego
Skrót tekstu: BanHist
Strona: 110
Tytuł:
Bankiet albo historia jako Adam bankietował
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
na ołtarzu świętym. Do czego samego mógłby się każdy pobudzić słuchając między inszymi onego dekretu Ducha świętego. Mówi Pan ktokolwiek mię wielbić będzie, wielbić go będę, a którzy mną gardzą, bezecni będą. 1. Reg: 12 CO gdyby się serdecznie uważyło poszłoby za tym iżbyśmy Pana naszego w tym pokarmie Anielskim będącego/ lepiej i ostróżniej przyjmować do duszy i serca naszego przez usta nasze częstokroć snadź dla grzechów rozmaitych/ które z tychże ust wychodzą nie cudne/ usiłowali. A mianowicie trzeba by tym w to samo głęboko i pilnie wezzrzeć/ którzy mając na to sobie dane fundusze/ nie na ozdobę Zbawicielową/ ale na ozdobę
ná ołtarzu świętym. Do czego sámego mogłby się kożdy pobudźić słucháiąc między inszymi onego dekretu Duchá świętego. Mowi Pan ktokolwiek mię wielbić będźie, wielbić go będę, á ktorzy mną gardzą, bezecni będą. 1. Reg: 12 CO gdyby się serdecznie vwáżyło poszłoby zá tym iżbysmy Paná naszego w tym pokarmie Anyelskim będącego/ lepiey y ostrożniey prziymowác do duszy y sercá naszego przez vstá nasze częstokroć snadź dlá grzechow rozmaitych/ ktore z tychże vst wychodzą nie cudne/ vśiłowali. A mianowićie trzeba by tym w to sámo głęboko y pilnie wezzrzeć/ ktorzy máiąc ná to sobie dane fundusze/ nie ná ozdobę Zbáwićielową/ ále ná ozdobę
Skrót tekstu: BanHist
Strona: 114
Tytuł:
Bankiet albo historia jako Adam bankietował
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
possibilitas i ad mentem dalej działo jak najszczęśliwiej.
Aplauz 4. Ponawiam życzliwą chęcią moją gaudium magnum Anielskim ogłoszone tonem, życząc W. M. Panu, aby całego świata pociechy zabrzmiały w Domu jego, i nieustanne czyniły hilaria.
Respons. Oráculum to u mnie prawie afeku W. M. Pana, które mi w Anielskim, tłumaczysz haśle: ale ciz sami interpretes i nuncii pociech ludzkich ápplaudant fortunie W. M. Pana, i stateczne wesela w Domu jego niech prowadzą.
Aplauz 5. Ogłoszoną ad tubam coelestem Gloriam in execelsis, i ja w Domu W. M. Pana nie tylko ją głoszę; ale in fortem jego tak chcę
possibilitas y ad mentem dáley dźiáło ják nayszczęśliwiey.
Applauz 4. Ponawiam życzliwą chęćią moją gaudium magnum Anjelskim ogłoszone tonem, życząc W. M. Pánu, áby cáłego świáta poćiechy zabrzmiáły w Domu jego, y nieustánne czyniły hilaria.
Respons. Oráculum to u mnie práwie áffeku W. M. Páná, ktore mi w Anjelskim, tłumáczysz haśle: ále ćiz sámi interpretes y nuncii poćiech ludzkich ápplaudant fortunie W. M. Páná, y státeczne wesela w Domu jego niech prowadzą.
Applauz 5. Ogłoszoną ad tubam coelestem Gloriam in execelsis, y ja w Domu W. M. Páná nie tylko ją głoszę; ále in fortem jego ták chcę
Skrót tekstu: BystrzPol
Strona: H6v
Tytuł:
Polak sensat
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Drukarnia:
Drukarnia Akademicka Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1733
Data wydania (nie wcześniej niż):
1733
Data wydania (nie później niż):
1733
gdyby go był miał. Tak jako Dawid w Psalmie 36. mówi o sobie. Lata wieczne w uwadze miałem. Które jeszcze nie były, ale tylko wymiar ich w imaginacyj, był u Dawida. Tak, jak gdyby Bóg teraz zniszczył wszystkie obroty niebieskie, luminarze i zegary, jeszczeby w rozumie ludzkim albo Anielskim imagnaryine godziny, dni, lata, i inne czasy nie ustały.
XXIII. Qwestya Czwarta. Jak mógł być wieczor i rano od początku stworzenia świata? Ponieważ słońca stworzonego jeszcze nie było, które czyni wieczor i rano? J żadnego mięszkańca na ziemi, względem którego, i na którym choryzoncie będącego, mówić się i
gdyby go był miał. Ták iáko Dawid w Psalmie 36. mowi o sobie. Lata wieczne w uwadze miałem. Ktore ieszcze nie były, ále tylko wymiar ich w imaginacyi, był u Dawida. Ták, iák gdyby Bog teraz zniszczył wszystkie obroty niebieskie, luminarze y zegary, ieszczeby w rozumie ludzkim álbo Anielskim imagnaryine godziny, dni, latá, y inne czasy nie ustały.
XXIII. Qwestya Czwarta. Ják mogł być wieczor y rano od początku stworzenia światá? Ponieważ słońca stworzonego ieszcze nie było, ktore czyni wieczor y rano? J żadnego mięszkańca ná ziemi, względem ktorego, y ná ktorym choryzoncie będącego, mowić się y
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: B3
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743