my/ niezażywszy tego takiego sposobu/ będziemy krukowe/ Cras, Cras, wołać/ poty się i Greaków i nas Rusi wszytko złe będzie trzymać. Póki my/ mówię/ światłości dniowej ochylając się prawdzie wiary prawdziwej przeciwić się nieprzestaniemy/ a nocnym nie miłości mrokiem ociemnieni/ toż a toż Papa Heretyk/ Papa Antychryst/ wrzeszczeć będziemy: jak kruk/ choć to sobie jutro białym być obiecuje/ nie ubielejemy nigdy. Zaż to już mały początek do cięzszej niewolej Grekom/ nad tę którą teraz cierpią? Bo choć nędzę tę niewolniczą pod okrutnikiem człowiekiem cierpieli i cierpią/ wiarę jednak czystą i niepokalaną mając/ cieszyć się wewnątrz siebie/
my/ niezáżywszy tego tákiego sposobu/ będźiemy krukowe/ Cras, Cras, wołáć/ poty sie y Greakow y nas Ruśi wszytko złe będżie trzymáć. Poki my/ mowię/ świátłośći dniowey ochyláiąc sie prawdźie wiáry prawdźiwey przećiwić sie nieprzestániemy/ á nocnym nie miłośći mrokiem oćiemnieni/ toż á toż Papá Hęretyk/ Papá Antichrist/ wrzeszcżeć będźiemy: iák kruk/ choć to sobie iutro białym bydź obiecuie/ nie vbieleiemy nigdy. Zaż to iuż máły początek do ćięzszey niewoley Grękom/ nád tę ktorą teraz ćierpią? Bo choć nędzę tę niewolniczą pod okrutnikiem człowiekiem ćierpieli y ćierpią/ wiárę iednák czystą y niepokaláną máiąc/ ćieszyć sie wewnątrz siebie/
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 120
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
rozmówieniu. Rzecze Polak: - ,,0, Boże, to dziś chrześcijanie W parascewe nabożni i Bóg patrzy na nie, I będą sakramentem, duszę karmić świętym, A my teraz u pogan w więzieniu przeklętym. Teraz papież rozsyła lato miłościwe, Nam dla grzechów odjęte dary świętobliwe". Rzecze Niemiec, że papież Antychryst jest dawny, I ci, co z nim trzymają, jest to lud niesławny. A wtem mu Polak pięścią tak pomacał gęby, Aże mu trzy trzonowe wystrzeliły zęby. Dano znać Baszy, a on kazał przywieść obu, Pytał z jakiego zwada przyszła im sposobu: - "To tu w nędzy i w ciężkim więzieniu
rozmówieniu. Rzecze Polak: - ,,0, Boże, to dziś chrześcijanie W parascewe nabożni i Bóg patrzy na nie, I będą sakramentem, duszę karmić świętym, A my teraz u pogan w więzieniu przeklętym. Teraz papież rozsyła lato miłościwe, Nam dla grzechów odjęte dary świętobliwe". Rzecze Niemiec, że papież Antychryst jest dawny, I ci, co z nim trzymają, jest to lud niesławny. A wtem mu Polak pięścią tak pomacał gęby, Aże mu trzy trzonowe wystrzeliły zęby. Dano znać Baszy, a on kazał przywieść obu, Pytał z jakiego zwada przyszła im sposobu: - "To tu w nędzy i w ciężkim więzieniu
Skrót tekstu: ErZrzenAnKontr
Strona: 371
Tytuł:
Anatomia Martynusa Lutra Erazma z Roterdama
Autor:
Erazm z Rotterdamu
Tłumacz:
Jan Zrzenczycki
Drukarnia:
Bazyli Skalski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
pisma religijne, satyry
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
tak
Data wydania:
1619
Data wydania (nie wcześniej niż):
1619
Data wydania (nie później niż):
1619
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968
od śmierci straszna trąba wzbudzi i staną wszyscy w ciele jako żyli i jak czynili. Jednak wprzód będą znaki niewidane, uciski srogie, przedtym niedoznane, które przyszły gniew będą znakowały, opowiadały. Po wszytkim świecie wstaną krwawe wojny, żaden kąt świata nie będzie spokojny, naród na naród następować będzie po świecie wszędzie. Wtenczas Antychryst z mocą się pokaże, a nad królami wszytkiego dokaże, a sam zostanie panem wszego świata półczwarta lata. 2Cor. 5,(10) Mat. 24,(15-19) Luc. 21,(10)
Ten jak bóg będzie na ołtarzu siedział – kto w niego wierzy, żeby o tym wiedział
od śmierci straszna trąba wzbudzi i staną wszyscy w ciele jako żyli i jak czynili. Jednak wprzód będą znaki niewidane, uciski srogie, przedtym niedoznane, które przyszły gniew będą znakowały, opowiadały. Po wszytkim świecie wstaną krwawe wojny, żaden kąt świata nie będzie spokojny, naród na naród następować będzie po świecie wszędzie. Wtenczas Antychryst z mocą się pokaże, a nad królami wszytkiego dokaże, a sam zostanie panem wszego świata półczwarta lata. 2Cor. 5,(10) Matth. 24,(15-19) Luc. 21,(10)
Ten jak bóg będzie na ołtarzu siedział – kto w niego wierzy, żeby o tym wiedział
Skrót tekstu: BolesEcho
Strona: 49
Tytuł:
Przeraźliwe echo trąby ostatecznej
Autor:
Klemens Bolesławiusz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1670
Data wydania (nie wcześniej niż):
1670
Data wydania (nie później niż):
1670
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jacek Sokolski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Instytut Badań Literackich PAN, Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
PIUS II. z ubogich Rodziców, Rządcą Kościoła Bożego. Więcej ex humili conditione wywyższonych opisałem tu de Re-publica traktując, sub quaestione : Czyli tacy admittendi ad regimen Magistratûs.
PYCHĄ i WYNIOSŁOŚCIĄ NADĘCI.
PYsznych Coriphaeûs, Antesignanus, albo Herszt, Lucyfer pyszny Anioł ; po nim Nemród Wieży Babilońskiej Fundator, a największy będzie Antychryst. Myksus Diany Ofiaroczyńca, samego siebie panegiryzował : Sesostris Król Egipski, zwyciężonych Królów zaprzągł do woza : Adonibezec Król Bezeku, 70. Królom poucinał palce u rąk i u nóg, i tak im kazał lizać pod stołem swoim okruszyny, jako świadczy Historia Judycum cap: 1. Sam też tak od Izraclitów pod Wodzem Judą
PIUS II. z ubogich Rodzicow, Rządcą Kościoła Bożego. Więcey ex humili conditione wywyższonych opisałem tu de Re-publica traktuiąc, sub quaestione : Czyli tacy admittendi ad regimen Magistratûs.
PYCHĄ y WYNIOSŁOSCIĄ NADĘCI.
PYsznych Coriphaeûs, Antesignanus, âlbo Herszt, Lucyfer pyszny Anioł ; po nim Nemrod Wieży Babilońskiey Fundator, á naywiększy będzie Antichryst. Myxus Diány Ofiaroczyńca, samego siebie panegiryzował : Sesostris Krol Egypski, zwyciężonych Krolow zaprzągł do woza : Adonibezec Krol Bezeku, 70. Krolom poucinał palce u rąk y u nog, y ták im kázał lizać pod stołem swoim okruszyny, iako świadczy Historya Iudicum cap: 1. Sam też ták od Izraclitow pod Wodzem Iudą
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 974
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, jest wszędzie, w Niebie, na ziemi, w Piekle, w mleku, w piwie. Stądci Lutrzy Ubiquistae nazwani, którzy za tą głupią jego idą sentencją.
Papieża poczytuje Luter za Antychrysta, który będzie jedna osoba pół ozwarta lata panująca. A Papieżów już było kilka set do naszych czalów przez lat 1721. Antychryst będzie falsus Chrystus, przeciwnik Chrystusów, a Papież jego Namiestnikiem idem docens et sentiens, jak Chrystus przykazał. Pan Chrystus powiedział 2 Joannis 2. Qui negat Patrem et Filium, hic est Antichristus. A Papież, nie tylko te dwie, ale cale trzy Osoby adorat Trójcy Przenajswiętszej.
Na Odpusty, jakom namienił,
, iest wszędzie, w Niebie, na ziemi, w Piekle, w mleku, w piwie. Ztądci Lutrzy Ubiquistae nazwani, ktorzy za tą głupią iego idą sentencyą.
PAPIEZA poczytuie Luter za Antychrysta, ktory będzie iedna osoba puł ozwarta lata panuiąca. A Papieżow iuż było kilka set do naszych czalow przez lat 1721. Antychryst będzie falsus Christus, przeciwnik Chrystusow, a Papież iego Námiestnikiem idem docens et sentiens, iak Chrystus przykazał. Pán Chrystus powiedział 2 Ioannis 2. Qui negat Patrem et Filium, hic est Antichristus. A Papież, nie tylko te dwie, ale cale trzy Osoby adorat Troycy Przenayswiętszey.
Na Odpusty, iakom námienił,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1128
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
tego certu quentu najprzedniejszej pszennej mąki, i wina; przez co się figurowała Nowozakonna Ofiara Mszy Z. z osób chleba i wina, a z Istoty CIAŁA i KRWIE CHRYSTU- Całego świata, praecipue o JUDEI
SA constans. Zniósł był tę Ofiarę Żydowską Antiochus Epifanes Król Syryj, jako zniesie na końcu Świata i naszę Chrześcijańską namienioną Antychryst.
Ta Żydowska Ofiara była trojaka, Pierwsza Holocaustum, Całopalenie, Druga Pacificum Sacrificium na uproszenie czego, i podziękowanie BOGU za co, inaczej zwana Eucharisticum. Trzecia Ofiara pro peccato. W których dwóch ostatnich ofiarach, jedna część rzeczy ofiarowanej spalona była, reszta szła do Kapłanów, albo do ofiarujących. Racja Ofiar tych Żydowskich
tego certu quentu nayprzednieyszey pszenney mąki, y wina; przez co się figurowała Nowozakonna Ofiara Mszy S. z osob chleba y wina, a z Istoty CIAŁA y KRWIE CHRYSTU- Całego świata, praecipuè o IUDEI
SA constans. Zniosł był tę Ofiarę Zydowską Antiochus Epiphanes Król Syrii, iako zniesie na końcu Swiata y naszę Chrześciańską námięnioną Antychryst.
Ta Zydowska Ofiara była troiaka, Pierwsza Holocaustum, Całopalenie, Druga Pacificum Sacrificium na uproszenie czego, y podziękowanie BOGU za co, inaczey zwana Eucharisticum. Trzecia Ofiara pro peccato. W których dwóch ostatnich ofiarach, iedna część rzeczy ofiarowaney spalona byłá, reszta szła do Kapłanów, albo do ofiaruiących. Racya Ofiar tych Zydowskich
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 484
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
który jako na niebie światła wszytkiemu światu nie są tajne; tak też i ten po wszytkim świecie ogłoszony jest. Jest tak wiele Cudów Bożych w Kościele powszechnym/ których chyba żeby kto rozumu nie miał/ tedyby ich nie przyznał. Jeślibyś też o Rabinie chciał rzec/ że Cuda nie pokazują prawdy/ abowiem i Antychryst Cuda czynić będzie? Odpowiadam na to/ że insza jest Cuda czynić per-missiue, jako mówią Teologowie z dopuszczenia Bożego/ przeto że Bóg w takowej sprawie nie dokłada woli swojej/ ale tylko dopuszcza za daniem przyczyny człowieczej/ zaczym te Cuda Antychrysta nie mogą mieć w sobie doskonałej prawdy. Lecz Cuda Świętych Bożych/ które
ktory iáko ná niebie świátłá wszytkiemu świátu nie są táyne; ták też y ten po wszytkim świećie ogłoszony iest. Iest ták wiele Cudow Bożych w Kośćiele powszechnym/ ktorych chybá żeby kto rozumu nie miał/ tedyby ich nie przyznał. Ieslibyś też o Rábinie chćiał rzec/ że Cudá nie pokázuią prawdy/ ábowiem y Antichryst Cudá czynić będźie? Odpowiádam ná to/ że insza iest Cudá czynić per-missiue, iáko mowią Theologowie z dopuszczenia Bożego/ przeto że Bog w tákowey spráwie nie dokłáda woli swoiey/ ále tylko dopuszcza zá dániem przyczyny człowieczey/ záczym te Cudá Antichrystá nie mogą mieć w sobie doskonáłey prawdy. Lecz Cudá Swiętych Bożych/ ktore
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 14
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
Cuda Antychrysta nie mogą mieć w sobie doskonałej prawdy. Lecz Cuda Świętych Bożych/ które tylko od nich Meritorie bywają/ to jest dla ich zasługi/ a od Boga effectiuè samym skutkiem czynione/ zaprawdę takowe muszą być prawdziwe. Do tego wielkajest różnica między temi Terminami/ Miraculum et Mirabile, Cud i Podziwienie: Prawda że Antychryst będzie czynił Mirabilia, ale nie Miracula. Rabina z Teologiem. Rychardus 1. de Trinitate 2. August: lib: 22. de Ciuit: cap: 5. Punkt pierwszy Rozmowy Obiectio Rabini. Rabina z Teologiem. RABIN.
PRzyznawam na wszystkie Kondycje słuszność prawdziwej wiary pokazujące/ oprócz Piątej i Szóstej/ albowiem Cztery
Cudá Antichrystá nie mogą mieć w sobie doskonáłey prawdy. Lecz Cudá Swiętych Bożych/ ktore tylko od nich Meritorie bywáią/ to iest dla ich zasługi/ á od Bogá effectiuè sámym skutkiem czynione/ záprawdę tákowe muszą bydź prawdźiwe. Do tego wielkaiest rożnicá między temi Terminami/ Miraculum et Mirabile, Cud y Podźiwienie: Prawdá że Antichryst będźie czynił Mirabilia, ále nie Miracula. Rábiná z Theologiem. Rychardus 1. de Trinitate 2. August: lib: 22. de Ciuit: cap: 5. Punkt pierwszy Rozmowy Obiectio Rabini. Rábiná z Theologiem. RABIN.
PRzyznawam ná wszystkie Kondycye słuszność prawdźiwey wiáry pokázuiące/ oprocz Piątey y Szostey/ álbowiem Cztery
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 15
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
Doktorów Antychrystowi/ który z dopuszczenia Bożego trzydzieści i pułczwarta lata panować będzie. TEOLÓG.
PRawda jest/ że to Proroctwo rozumieć mamy o Antychryście/ dla podobieństwa/ które się pokaże w przeciwieństwie we wszytkim Chrystusowi/ albowiem jako Chrystus trzydzieści i pułczwarta lata przed śmiercią pracował w opowiadaniu Ewangeliej/ i w czynieniu Cudów/ tak też Antychryst przeciwnym sposobem wszytko sprawując trzydzieści i pułczwarta lata przed dniem sądnym panować będzie/ którego okrucieństwa Bóg mu nie dopuści dłużej nad 42. Miesiące/ to jest 1290. dni/ co uczyni trzydzieści i pułczwarta lata odprawować. Punkt piąty Rozmowy RABIN.
PYtam cię miły Teologu/ jeśli też jest jaka wiadomość o sądnym dniu/ i
Doktorow Antychrystowi/ ktory z dopuszczenia Bożego trzydźieśći y pułczwártá látá pánowáć będźie. THEOLOG.
PRawdá iest/ że to Proroctwo rozumieć mamy o Antychryśćie/ dla podobieństwá/ ktore się pokaże w przećiwieństwie we wszytkim Chrystusowi/ álbowiem iáko Chrystus trzydźieśći y pułczwártá latá przed śmierćią prácował w opowiádániu Ewángeliey/ y w czynieniu Cudow/ ták też Antychryst przećiwnym sposobem wszytko spráwuiąc trzydźieśći y pułczwártá látá przed dniem sądnym pánowáć będźie/ ktorego okrućieństwá Bog mu nie dopuśći dłużey nád 42. Mieśiące/ to iest 1290. dni/ co vczyni trzydźieśći y pułczwártá látá odpráwowáć. Punkt piąty Rozmowy RABIN.
PYtam ćię miły Theologu/ iesli też iest iáka wiádomość o sądnym dniu/ y
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 135
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
/ i o to kazał Boga prosić. Są jeszcze żywi świadkowie którzy to w uszy swoje słyszeli. Stąd znać/ jaką ci mają chęć do Turków/ żeby im i ojczyznę radzi wydali/ aby tym bezpieczniej mogli swego Mahometa forytować/ na którego tak pilno robią. Przetoć tak mniemają ludzie baczni/ iż gdy przydzie Antychryst/ te będzie miał naprzedniejsze pomocniki: z jednej strony Turcy mieczem go będą forytować/ a dzisiejszy Ariani Biblią będą dowodzić/ że Antychryst jest prawdziwy Mesjasz: tak to już sobie diabeł drogę ściele. do wszytkich Chrześcijan. Herstowie[...] siejszych Arianów.
Takichci ludzi tych czasów P. M. czyni się przedniejszym Herstem/ który księgi
/ y o to kazał Bogá prośić. Są ieszcze żywi świádkowie ktorzy to w vszy swoie słyszeli. Stąd znáć/ iáką ći máią chęć do Turkow/ żeby im y oyczyznę rádzi wydáli/ áby tym bespieczniey mogli swego Máhometá forytowáć/ ná ktorego ták pilno robią. Przetoć ták mniemáią ludzie báczni/ iż gdy przydzie Antychrist/ te będzie miał naprzednieysze pomocniki: z iedney strony Turcy mieczem go będą forytowáć/ á dziśieyszy Aryani Biblią będą dowodzić/ że Antychryst iest prawdziwy Messyasz: ták to iuż sobie diabeł drogę śćiele. do wszytkich Chrześćian. Herstowie[...] śieyszych Arianow.
Tákichći ludzi tych czásow P. M. czyni się przednieyszym Herstem/ ktory kśięgi
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 5nlb
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612