coś przydali, rzucając się nad zamiar i na samą pobożność, cóż zbywa? tylko żebyście sobie i nad Aniołami Panowanie przywlaszczyli. A Grzegorz on wielki nazwany/ Papież Rzymski/ tak tę dzisiejszą hardość Papieską zdobi. Ja śmiele mówię, że kto się kolwiek powszechnym Kapłanem nazywa, albo nazwany być pragnie hardością swoją, Antychrysta uprzedza, ponieważ pychą nadęty, nad insze się stawi. Tego imienia żaden z Antecesorów moich Papieżów Rzymskich sobie nie przywłaszczał. A jeśli przywlaszczy prżykład powiadam być hardości, słowo pyszne, nowe, butne, przewrotne, głupie, uporne, Bogu przeciwne, obłudne, i niezbożne. Imię targania jedności, imię błędu, imię
coś przydali, rzucáiąc się nád zamiar y ná sámą pobożność, coż zbywa? tylko żebyśćie sobie y nád Aniołámi Pánowánie przywlaszcżyli. A Grzegorz on wielki názwány/ Papież Rzymski/ ták tę dźiśieyszą hárdość Papieską zdobi. Ia śmiele mowię, że kto sie kolwiek powszechnym Kápłanem názywa, álbo názwány być prágnie hárdośćią swoią, Antichrystá vprzedza, ponieważ pychą nádęty, nád insze się stáwi. Tego imieniá żaden z Antecessorow moich Papieżow Rzymskich sobie nie przywłaszcżał. A ieśli przywlaszcży prżykład powiádam być hárdośći, słowo pyszne, nowe, butne, przewrotne, głupie, vporne, Bogu przećiwne, obłudne, y niezbożne. Imię tárgánia iednośći, imię błędu, imię
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 57
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
)
Ten jak bóg będzie na ołtarzu siedział – kto w niego wierzy, żeby o tym wiedział – każe się pytać, a swoich piątnować i znamionować: tym będzie wolno przy zdrowiu zostawać, kupić, przedawać i z ludźmi przestawać, wierni zaś Boży będą katowani i mordowani. Kat w oczach wiernych cuda będzie czynił, Antychrysta zaś będzie Bogiem mienił. O jakie będzie w ludziach zamieszanie, gdy to nastanie! Wtenczas Heliasz i Enoch wynidą, ludziom Chrystusa opowiadać będą, powiadając im, że już na Sąd przydzie, już prawie idzie. Powietrza, głody gwałtowne panować będą, a ludzi okrutnie mordować, trzęsienia będą miasta obalały i pożerały; w
)
Ten jak bóg będzie na ołtarzu siedział – kto w niego wierzy, żeby o tym wiedział – każe się pytać, a swoich piątnować i znamionować: tym będzie wolno przy zdrowiu zostawać, kupić, przedawać i z ludźmi przestawać, wierni zaś Boży będą katowani i mordowani. Kat w oczach wiernych cuda będzie czynił, Antychrysta zaś będzie Bogiem miénił. O jakie będzie w ludziach zamieszanie, gdy to nastanie! Wtenczas Helijasz i Enoch wynidą, ludziom Chrystusa opowiadać będą, powiadając im, że już na Sąd przydzie, już prawie idzie. Powietrza, głody gwałtowne panować będą, a ludzi okrutnie mordować, trzęsienia będą miasta obalały i pożerały; w
Skrót tekstu: BolesEcho
Strona: 50
Tytuł:
Przeraźliwe echo trąby ostatecznej
Autor:
Klemens Bolesławiusz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
utwory synkretyczne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1670
Data wydania (nie wcześniej niż):
1670
Data wydania (nie później niż):
1670
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Jacek Sokolski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Instytut Badań Literackich PAN, Stowarzyszenie "Pro Cultura Litteraria"
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
2004
Osłów tak nauczyło? zacoż Chrystusa Narodzonego zowie wszędzie Ewangelia Dziecieciem, nie Mężem?
4. Wierzą i uczą, że polani na Chrzcie, a nie ponurzeni nie są ochrzczeni Chrześcijanie, lecz Poganie. Stąd Cerkiew swoję, domostwo, ławy, po Chrześcijanach nie ich Religii, myją, chędożą, renowują mając ich za sług Antychrysta. Trzebaby ich kijem chędożyć: takie Argumenta na takich Teologów i Doktorów. Lepiej umieją łyżki i naczynia różne robić, niż formować Artykuły Wiary.
5. Krzyża srebrnego, żelaznego, kościanego, mosiężnego szanować nie chcą, i nie każą; twierdząc, że Chrystus na drzewie umierając, z takiej też materyj Krzyż chciał
Osłow tak nauczyło? zacoż Chrystusa Národzonego zowie wszędzie Ewangelia Dziecieciem, nie Mężem?
4. Wierzą y uczą, że polani na Chrzcie, á nie ponurzeni nie są ochrzczeni Chrześcianie, lecz Poganie. Ztąd Cerkiew swoię, domostwo, ławy, po Chrześcianach nie ich Religii, myią, chędożą, renowuią maiąc ich za sług Antichrysta. Trzebaby ich kiiem chędożyć: takie Argumenta na takich Teologow y Doktorow. Lepiey umieią łyszki y naczynia rożne robić, niż formować Artykuły Wiary.
5. Krzyża srebrnego, żelaznego, kościanego, mosiężnego szanować nie chcą, y nie każą; twierdząc, że Chrystus na drzewie umieraiąc, z takiey też materyi Krzyż chciał
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1119
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
impii? Eklezjastyk także cap: 5 broni honoru Stwórcy: Nemini mandavit impie agere.
Naucza, że Ciało i Krew Chrystusa Pana, jest wszędzie, w Niebie, na ziemi, w Piekle, w mleku, w piwie. Stądci Lutrzy Ubiquistae nazwani, którzy za tą głupią jego idą sentencją.
Papieża poczytuje Luter za Antychrysta, który będzie jedna osoba pół ozwarta lata panująca. A Papieżów już było kilka set do naszych czalów przez lat 1721. Antychryst będzie falsus Chrystus, przeciwnik Chrystusów, a Papież jego Namiestnikiem idem docens et sentiens, jak Chrystus przykazał. Pan Chrystus powiedział 2 Joannis 2. Qui negat Patrem et Filium, hic est Antichristus
impii? Ekklezyástyk także cap: 5 broni honoru Stworcy: Nemini mandavit impie agere.
Náucza, że Ciało y Krew Chrystusá Pana, iest wszędzie, w Niebie, na ziemi, w Piekle, w mleku, w piwie. Ztądci Lutrzy Ubiquistae nazwani, ktorzy za tą głupią iego idą sentencyą.
PAPIEZA poczytuie Luter za Antychrysta, ktory będzie iedna osoba puł ozwarta lata panuiąca. A Papieżow iuż było kilka set do naszych czalow przez lat 1721. Antychryst będzie falsus Christus, przeciwnik Chrystusow, a Papież iego Námiestnikiem idem docens et sentiens, iak Chrystus przykazał. Pán Chrystus powiedział 2 Ioannis 2. Qui negat Patrem et Filium, hic est Antichristus
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1128
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Tam kanapka wykuta z kamienia, gdzie taż Z. Helena siadywała, patrząc na robotników, i płacąc im. Peregrynacja Chrześcijan do Grobu Pańskiego i innych miejsc SS. importuje Cesarzowi Tureckiemu do skarbu co rok trzydzieści tysięcy Cekinów, to jest złotych 60. tysięcy, Książę Radziwiłł. Całego świata, praecipue o JUDEI
Za Antychrysta zreparowane będzie JERUZALEM, a mieszkane od Żydów pochrzczonych po zabiciu Antychrysta. Wtedy ma być obszerniejsze, wtedy nazwane będzie SANCTUM DOMINI, nec evelletur, nec destruetur ampliùs. Ale się to podobno rozumi o Jeruzalem górnym Niebieskim.
Od Wschodniej strony Miasta Jerozolimy, jest góra oliwna, już opisana, o której to jeszcze jest curiosum
Tam kanapka wykuta z kámienia, gdzie taż S. Helena siadywała, patrząc na robotnikow, y płacąc im. Peregrynacya Chrześcian do Grobu Pańskiego y innych mieysc SS. importuie Cesarzowi Tureckiemu do skarbu co rok trzydzieści tysięcy Cekinow, to iest złotych 60. tysięcy, Xiąże Radziwiłł. Całego świata, praecipuè o IUDEI
Za Antychrysta zreparowane będzie IERUZALEM, a mieszkane od Zydow pochrzczonych po zabiciu Antychrysta. Wtedy ma bydź obszernieysze, wtedy názwane będzie SANCTUM DOMINI, nec evelletur, nec destruetur ampliùs. Ale się to podobno rozumi o Ieruzalem górnym Niebieskim.
Od Wschodniey strony Miasta Ierozolimy, iest góra oliwna, iuż opisana, o którey to ieszcze iest curiosum
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 500
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
pewnie nie na co inszego diabeł wylągł/ jedno żebyście tę jego chwałę z Mahometem/ jako wierni jego pomocnicy tępili: możecie tedy za dopuszczeniem Bożym na on czas dokazować jeśli doczekacie/ a pierwej się nie zapadniecie/ jako się drugim Arianom przodkom waszym dostało. W ten czas kiedy Mahomet mieczem/ a wy Biblią/ Antychrysta forytować będziecie/ pewnie możecie siła napustoszyć jako i tera czynicie. Jużci tego dobre początki są u was/ bo wniść do waszej bożnice/ właśnie jakoby wszedł do Moskiejej Tureckiej: namniej tam Chrześcijaństwa nie znać/ a pamiątyki Chrystusowej ani widać/ a wołanie wasze jako Tureckie/ La Illach, ilelach, to jest/
pewnie nie ná co inszego dyabeł wylągł/ iedno żebyśćie tę iego chwałę z Máhometem/ iáko wierni iego pomocnicy tępili: możećie tedy zá dopuszczeniem Bożym ná on czás dokázowáć iesli doczekaćie/ á pierwey się nie zápádniećie/ iáko się drugim Aryanom przodkom wászym dostáło. W ten czás kiedy Máhomet mieczem/ á wy Biblią/ Antychrystá forytowáć będźiećie/ pewnie możećie śiłá nápustoszyć iáko y tera czynićie. Iużći tego dobre początki są v was/ bo wniść do wászey bożnice/ własnie iákoby wszedł do Moskieiey Tureckiey: namniey tám Chrześćiáństwá nie znáć/ á pámiątyki Chrystusowey áni widáć/ á wołánie wásze iáko Tureckie/ La Illach, ilelach, to iest/
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 63
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
/ a pamiątyki Chrystusowej ani widać/ a wołanie wasze jako Tureckie/ La Illach, ilelach, to jest/ nie masz tylko jeden Bóg: o tymże się nawoławszy/ dalej też pokoj. Nie wiele będzie miał Antychryst pustoszyć w bożnicach Ariańskich/ jako i w Moskiejach Tureckich/ wszytko tam uprzątniono/ co mogło Antychrysta obrażać. A wszakże zniszczyć do końca chwałę Chrystusowę/ tak żeby wszędzie pamiątka jej w Chrześcijaństwie ustała/ tegoć ani sam Antychryst ze wszytkim piekłem nie dokaże: tak o tym prorokował P. Chrystus. Bramy piekielne nie przemogą przeciw niemu. A tenci prawdziwszy jest Prorok: a to co P. M. prorokuje o
/ á pámiątyki Chrystusowey áni widáć/ á wołánie wásze iáko Tureckie/ La Illach, ilelach, to iest/ nie mász tylko ieden Bog: o tymże się náwoławszy/ dáley też pokoy. Nie wiele będźie miał Antychryst pustoszyć w bożnicách Aryáńskich/ iáko y w Moskieiách Tureckich/ wszytko tám vprzątniono/ co mogło Antychrystá obráżáć. A wszákże zniszczyć do końcá chwałę Chrystusowę/ ták żeby wszędźie pámiątká iey w Chrześćiáństwie vstáłá/ tegoć áni sam Antychryst ze wszytkim piekłem nie dokaże: ták o tym prorokował P. Chrystus. Bramy piekielne nie przemogą przećiw niemu. A tenći prawdźiwszy iest Prorok: á to co P. M. prorokuie o
Skrót tekstu: SkarMes
Strona: 63
Tytuł:
Mesjasz nowych Arianów wedle Alkoranu Tureckiego
Autor:
Piotr Skarga
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1612
Data wydania (nie wcześniej niż):
1612
Data wydania (nie później niż):
1612
w cnotach wprzód zuboży, Dopiero sam się w rżądach uwielmoży. Jak na warsztacie skręcone postronki, Zrosna się w jedność ciała jego członki, Rzekę; Niezbożni potuszając sobie, Nie obaczą się w pokucie, w żałobie. Zaczym ja przeciw Uczniom i Mistrżowi Rozkażę z góry wypaść piorunowi, Aby mojego celu nie uczybił, Lecz Antychrysta z jego sługi wybił. Których dla zbrodni niepoprawnych wzgardzę, I seca głazem skalistym zatwardzę, Ze niewzruszone deszczem ani grzmotem Staną się jako kowadła pod młotem. W dół strąconego gdy będą widzieli, Wezdrgną się na to i sami Anieli, A rachując się w sercu i sumnieniu, Pomyślą o swym na wiek oczyszczeniu. Gdy
w cnotách wprzod zuboży, Dopiero sam się w rżądach uwielmoży. Iák ná warsztácie skręcone postronki, Zrosna się w iedność ćiáła iego członki, Rzekę; Niezbożni potuszáiąc sobie, Nie obaczą się w pokućie, w żałobie. Záczym ia przećiw Vczniom i Mistrżowi Roskażę z gory wypaść piorunowi, Aby moiego celu nie uczybił, Lecz Antychrystá z iego sługi wybił. Ktorych dla zbrodni niepopráwnych wzgardzę, I secá głazem skalistym zátwardzę, Ze niewzruszone deszczem áni grżmotem Staną sie iáko kowadła pod młotem. W doł strąconego gdy będą widźieli, Wezdrgną się ná to i sámi Anieli, A ráchuiąc się w sercu i sumnieniu, Pomyślą o swym ná wiek oczyszczeniu. Gdy
Skrót tekstu: ChrośJob
Strona: 166
Tytuł:
Job cierpiący
Autor:
Wojciech Stanisław Chrościński
Drukarnia:
Drukarnia Ojców Scholarum Piarum
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
epika
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1705
Data wydania (nie wcześniej niż):
1705
Data wydania (nie później niż):
1705
pomnażać będzie. Co się wnosi z dalszych słów tegoż objawienia. Ta bestia, to jest PseudoPapa. Pierwszej bestii, to jest Antychrysta, wszelką władzą czynić będzie w obecności jego. Sprawi to: że ziemscy obywatele pokłonia się tej bestii pierwszej. Dobierze sobie PseudoApostołów i PseudoProroków którzy będą pomocnikami w rozsiewaniu wiary w Antychrysta. Jako sam Chrystus przepowiedział u Mateusza w Rozd. 24. Powstanie wielu PseudoProroków, i zdradzą wielu. Za kooperacją diabelską ten AntyPapa jako Czarnoksięźnik, wiele fałszywych cudów czynić będzie. Co oznaczają te słowa w objawieniu Jana Z. Czynić będzie znaki wielkie, tak że i ogień z nieba sprowadzi w oczach ludzkich. J
pomnażać będzie. Co się wnosi z dalszych słow tegoż obiawienia. Ta bestya, to iest PseudoPapa. Pierwszey bestyi, to iest Antychrysta, wszelką władzą czynić będzie w obecności iego. Sprawi to: że ziemscy obywatele pokłonia się tey bestyi pierwszey. Dobierze sobie PseudoApostołow y PseudoProrokow ktorzy będą pomocnikámi w rozsiewaniu wiary w Antychrysta. Jáko sam Chrystus przepowiedział u Mateusza w Rozd. 24. Powstanie wielu PseudoProrokow, y zdradzą wielu. Za kooperacyą diabelską ten AntyPapa iáko Czarnoksięźnik, wiele fałszywych cudow czynić będzie. Co oznaczaią te słowa w obiawieniu Jana S. Czynić będzie znáki wielkie, ták że y ogień z nieba sprowádzi w oczach ludzkich. J
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: H2
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743
dawać, co się mocą biesoską dziać będzie, jako się działo w Delfie. Co wszystko oznaczają następujące słowa tegoż objawienia Janowi Z. Pozwolono mu aby dał ducha obrazowi bestii, aby gadał obraz, a ktobykolwiek niepokłonił się temu obrazowi aby był zabity. Do tego edyktem swoim to sprawi, że wszyscy wierzący w Antychrysta cechowani będą, i niejakie znaki i charaktery oznaczające imię Antychrysta, będą nosili, albo na prawej ręce albo na czele, aby rozeznani byli od Chrześcijan i wiernych Chrystusowych. Tymże wyrokiem swoim powagą Antychrysta utwierdzonym obwaruje pod gardłem, aby się nikomu nie godziło żadnych kontraktów czynić, kupczyć, przedawać albo kupować tylko cechą Antychrysta
dawáć, co się mocą biesoską dziać będzie, iáko się działo w Delfie. Co wszystko oznaczáią nástępuiące słowa tegoż obiawienia Janowi S. Pozwolono mu áby dał ducha obrazowi bestyi, áby gadał obraz, á ktobykolwiek niepokłonił się temu obrazowi aby był zábity. Do tego edyktem swoim to spráwi, że wszyscy wierzący w Antychrysta cechowáni będą, y nieiákie znáki y charaktery oznaczaiące imię Antychrysta, będą nosili, álbo ná práwey ręce álbo ná czele, áby rozeznáni byli od Chrześcian y wiernych Chrystusowych. Tymże wyrokiem swoim powagą Antychrysta utwierdzonym obwáruie pod gardłem, áby się nikomu nie godziło żadnych kontraktow czynić, kupczyć, przedáwáć álbo kupowáć tylko cechą Antychrysta
Skrót tekstu: BystrzInfCosm
Strona: H2v
Tytuł:
Informacja Cosmograficzna
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
biologia, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743