i wierności Syna Bożego Oblubienica jest powierzona/ imieniem Pasterzami być/ a rzeczą drapieżcami/ którzy sami zły żywot prowadzicie/ i powierzonym wam nierządnie żyć pozwalacie/ Ojczyzną ukrzyżowanego utywszy i rozgrubiawszy/ nieżałujecie nieszczęsnego po wszech Sektach rozproszenia synów Bożych/ dla czego Wilcy jesteście a nie Pasterze. Chrystusem się tytułujecie/ A rzeczą samą Antychrysta na ziemi urząd wykonywacie. Daj to Boże abyście na mleku przestali/ pragniecie bowiem krwie. Takich mówię potrzebuję teraz synów/ na takie się pod ten utrapienia mego czas/ dziatki zdobywam/ którzyby nie tylko bluźniercom wszeteczne usta zamknęli/ ale też i swoich od najwyższego do naniższego/ od Arcykapłanów do wszystkich pod władzą
y wiernośći Syná Bożego Oblubienicá iest powierzoná/ imieniem Pásterzámi być/ á rzecżą drapieżcámi/ ktorzy sámi zły żywot prowádźicie/ y powierzonym wam nierządnie życ pozwalaćie/ Oycżyzną vkrzyżowánego vtywszy y rozgrubiawszy/ nieżáłuiećie nieszcżęsnego po wszech Sektách rozproszenia synow Bożych/ dla cżego Wilcy iesteśćie a nie Pásterze. Chrystusem się titułuiećie/ A rzecżą sámą Antychrystá ná źiemi vrząd wykonywacie. Day to Boże ábyśćie ná mleku przestáli/ prágniećie bowiem krwie. Tákich mowię potrzebuię teraz synow/ ná tákie się pod ten vtrapienia mego cżás/ dźiatki zdobywam/ ktorzyby nie tylko bluźniercom wszetecżne vsta zámknęli/ ále też y swoich od naywyższego do naniższego/ od Arcykápłanow do wszystkich pod władzą
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 6v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
Iulianus in Persia occidetur. Co ze cuce[...] było, nie próżną Astrologów predykcją, tak się stało. Teste Zonara. o ASTROLOGII
Arnolphus de Villa-Nova Astrolog Hiszpański Roku 1564 z wielkiego zaemienia obiecował na Świat przyście Antichristi, a przecie minął się z prawdą, bo już potym jego Prognostyku 190 lat upłyneło, a Antychrysta Świat nie widzi. Jan Galleacius Książę Mediolański gdy mu Astrolog w młodym wieku śmierć obiecywał, spytał go: Jaką też Panie Astrólogu śmiercią umrzeć macie? odpowiedział: Spokojną. Książę rzekł: Otoż umrzesz gwałtowną, gdyż go kazał obwiesić.
W tych alegowanych przykładach jaka JUDyCJARNEJ ASTROLOGII jest falsitas i nierzetelność eventus pokazał. Choć
Iulianus in Persia occidetur. Co ze cuce[...] było, nie prożną Astrologow predykcyą, tak się stało. Teste Zonara. o ASTROLOGII
Arnolphus de Villa-Nova Astrolog Hiszpański Roku 1564 z wielkiego zaemienia obiecował na Swiat przyście Antichristi, a przecie minął się z prawdą, bo iuż potym iego Prognostyku 190 lat upłyneło, á Antychrysta Swiat nie widzi. Ian Galleacius Xiąże Medyolański gdy mu Astrolog w młodym wieku śmierć obiecywał, zpytał go: Iaką też Panie Astrólogu śmiercią umrzeć macie? odpowiedział: Spokoyną. Xiąże rzekł: Otoż umrzesz gwałtowną, gdyż go kazał obwiesić.
W tych allegowanych przykładách iaka IUDICYARNEY ASTROLOGII iest falsitas y nierzetelność eventus pokazał. Choć
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 178
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
nowe Propozycje i Artykuły ognia godne z Autorami; i je obserwującemi, popisali, po Moskwie rozrzucili. A te najbardziej Filipowi imputantur, jako pryncypałowi błędów. BŁĘDNE PUNKTA, ARTYKUŁY, MAKsYMY, i OBRZĄDKI FILIPOWSKIEJ RELIGII.
1. Ze teraz Mszy Świętej albo genuine mówiąc, Służby Bożej nie masz, ponieważ teraz czasy są Antychrysta: Skąd tę mają Rewelację? w którym doczytali się Piśmie? Doktorze? Konsylium?
2. Najświętszego Sakramentu nie przyjmują, żadnej mu consequenter nie czyniąc rewerencyj; a przez to Judaszowi, Żydom i Kalwinom podobni.
3. Bluźnią, że Chrystus Pan Herezje Chrześcijańskie.
takowej był postaci i wielkości w Żywocie MARYJ, w
nowe Propozycye y Artykuły ognia godne z Autorámi; y ie obserwuiącemi, popisali, po Moskwie rozrzucili. A te naybardziey Filipowi imputantur, iako pryncypałowi błędow. BŁĘDNE PUNKTA, ARTYKUŁY, MAXYMY, y OBRZĄDKI FILIPOWSKIEY RELIGII.
1. Ze teraz Mszy Swiętey albo genuinè mowiąc, Służby Bożey nie masz, ponieważ teraz czasy są Antichrista: Zkąd tę maią Rewelacyę? w ktorym doczytali się Pismie? Doktorze? Koncilium?
2. Nayświętszego Sakramentu nie przyimuią, żadney mu consequenter nie czyniąc rewerencyi; á przez to Iudaszowi, Zydom y Kalwinom podobni.
3. Bluźnią, że Chrystus Pan Herezye Chrześciańskie.
takowey był postaci y wielkości w Zywocie MARYI, w
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1118
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
drzewie umierając, z takiej też materyj Krzyż chciał mieć w weneracyj. A który o tym pisze Ewangelista? które naucza Konsylium? wolno ze słomek uformować Krzyż, węglem narysować, byle pamiątkę wyrazić; dopieroż ze złota, srebra.
6. Nauczają, że całą ręką że-
gnać nie godzi się, bo to znak Antychrysta, ale trzema palcami, tojest wielkim, i ostatniemi dwoma. E kontra Prawowierni Chrześcijanie żegnają się trzema palcami pierwszemi, wenerując Trójcę Przenajświętszą; piąciu palcami, pięć Ran Chrystusowych, dwiema, dwie Natury w Chrystusie, Boską i Ludzką. Jednym palcem nigdy, bo to jest moda Monotelitów Heretyków, jednę w Chrystusie wolę wyznających
drzewie umieraiąc, z takiey też materyi Krzyż chciał mieć w weneracyi. A ktory o tym pisze Ewangelista? ktore naucza Koncilium? wolno ze słomek uformować Krzyż, węglem narysować, byle pamiątkę wyraźić; dopieroż ze złota, srebra.
6. Nauczaią, że całą ręką że-
gnać nie godzi się, bo to znak Antichrysta, ale trzema palcami, toiest wielkim, y ostatniemi dwoma. E contra Prawowierni Chrześcianie żegnaią się trzema palcami pierwszemi, weneruiąc Troycę Przenayświętszą; piąciu palcami, pięć Ran Chrystusowych, dwiema, dwie Natury w Chrystusie, Boską y Ludzką. Iednym palcem nigdy, bo to iest moda Monotelitow Heretykow, iednę w Chrystusie wolę wyznaiących
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1119
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
eius super nos. Podczas mszy swojej (którą czartowskim rytuałem odprawują) wszytkiego zażywają wszeteczeństwa, śmiechów, bluźnierstwa; podczas swej elewacyj tyłem się obracają: świece mają dotej Mszy jakiegoś szpetnego odoru. Psalmy też same co i w Kościele są, w zażywaniu śpiewają, ale ku czci Lucypera. Ave Maria mówią ku czci Antychrysta matki; skład Apostołski ku uszanowaniu Lucypera Książęcia piekielnego; Litanie odprawują wspominając miasto Świętych Pańskich, różne imiona czartów; miasto trzech Osób Trójcy Przenajświętszej, kładą te imiona Lucypera, Lewiatana, Belzebuba. Kazanie jeden miewa, to w Osobie Ojca, to w Osobie Syna, to w Osobie Ducha Z. Gdy chcą stadła pokłucić
eius super nos. Podczas mszy swoiey (ktorą czartowskim rytuałem odprawuią) wszytkiego záżywáią wszeteczeństwá, smiechow, bluźnierstwá; podczas swey elewacyi tyłem się obracaią: swiece máią dotey Mszy iákiegoś szpetnego odoru. Psalmy też same co y w Kościele są, w záżywaniu spiewaią, ale ku czci Lucypera. Ave Maria mowią ku czci Antychrysta matki; skład Apostolski ku uszanowaniu Lucypera Xiążęcia piekielnego; Litanie odprawuią wspominaiąc miasto Swiętych Pańskich, rożne imiona czartow; miasto trzech Osob Troycy Przenayświętszey, kładą te imiona Lucypera, Lewiathana, Beelzebuba. Kazanie ieden miewa, to w Osobie Oyca, to w Osobie Syna, to w Osobie Ducha S. Gdy chcą stadła pokłucić
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 245
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
movetur supra terram, ab homine usq; ad pecus, tam reptile, quam volucres Caeli. Tylko że w korabiu Noęgo o ryb schowaniu żadnej nie masz zmianki. Częstokroć kości po przepaściach i górach znajdują się wielkie; znać wielorybie, z kąd z daje się verosomile, że też i ryby wytoneły. Co podczas panowania Antychrysta, to rzecz pewna że ryby w morzu wyginą dla wód krwawych, w stawach jednak i w sadzawkach w tedy konserwowane, ucaleją. Apocalipsis c. 16. v. 3.Lessius, Cornelius à Lapide, Tirinus.
Ryby jedne są łuską uarmowane od natury, inne skorą i szerścią jako Hyppotami, to jest konie
movetur supra terram, ab homine usq; ad pecus, tam reptile, quam volucres Caeli. Tylko że w korabiu Nòęgo o ryb schowaniu żadney nie masz zmianki. Częstokroć kości po przepaściach y gorach znayduią się wielkie; znać wielorybie, z kąd z daie się verosomile, że też y ryby wytoneły. Co podczas panowania Antychrysta, to rzecz pewna że ryby w morzu wyginą dla wod krwawych, w stawach iednak y w sadzawkach w tedy konserwowane, ucaleią. Apocalipsis c. 16. v. 3.Lessius, Cornelius à Lapide, Tirinus.
Ryby iedne są łuską uarmowane od natury, inne skorą y szerścią iako Hyppotami, to iest konie
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 304
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
, dwie na nim świece nigdy nie zapalone srebrny w posrzodku krzyż, co lat kilka trwało; co że fałszuwie się działo, Katolików to nie kontentowało.
Urzędy Kościelne rozdawała Lutrom, Kalwinom. Zeszli się albowiem na te Wakanse Predykanci z Sabaudii: którzy nie dawno według Kalwina nauki brzydzili się Prelaturami, zowiac je panowaniem Antychrysta. Ci Biskupstwa bez szkrupułu brali, widząc prawdziwych Biskupów nie odsądzonych od nich ani od Kalwinów były fundowane. Jednak kazała, aby według Prawa O Schizmie Angielskiej
Angielskiego Święcenie brali, alias aby (z Henryka prawa) nie za Papieską Bullą, ale Listem Królewskim trzej Biskupi poswięcenie dawali według dawnych obrządków, alias z namaszczeniem;
, dwie na nim swiece nigdy nie zapalone srebrny w posrzodku krzyż, co lat kilka trwało; co że fałszvwie się działo, Katolikow to nie kontentowało.
Urzędy Kościelne rozdawała Lutrom, Kalwinom. Zeszli się albowiem na te Wakánse Predykanci z Sabaudii: ktorzy nie dawno według Kalwina nauki brzydzili się Prelaturami, zowiac ie panowaniem Antychrysta. Ci Biskupstwa bez szkrupułu brali, widząc prawdziwych Biskupow nie odsądzonych od nich ani od Kalwinow były fundowane. Iednak kazała, aby według Prawa O Schizmie Angielskiey
Angielskiego Swięcenie brali, alias aby (z Henryka prawa) nie za Papiezką Bullą, ale Listem Krolewskim trzey Biskupi poswięcenie dawali według dawnych obrządkow, alias z namaszczeniem;
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 110
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
ż za Tytusa z fundamentów rozrzucony: a co ich zostało, w lat 300. aliàs Roku 362. Julianus Apostata Cesarz do szczętu kazał wyrzucić fundamenta, nowy de radice zakładając Kościół, i te nowe fundamenta w nocy trzęsieniem ziemi, piorunami prepediowane, według Ammiama lib: 8. Z. Chryzostoma, Nazianzena. Za Antychrysta będzie restaurowany, 2. ad Thesal: 2. 4. Ita, ut in Templo DEI sedeat, Apoclip: 11.8. Po zburzeniu Jerozolimy, gdy Żydzi znowu rebelizowali, Elius Adrianus Cesarz ich uśmierzył, inną Jerozolimę wystawił, Eliam nazwawszy, ale ta nie dochodziła połowy starej Jerozolimy, która była długa na
ż za Tytusá z fundamentów rozrzucony: a co ich zostało, w lat 300. aliàs Roku 362. Iulianus Apostata Cesarz do szczętu kazáł wyrzucić fundamenta, nowy de radice zakładaiąc Kościoł, y te nowe fundamenta w nocy trzęsieniem ziemi, piorunami prepediowane, według Ammiama lib: 8. S. Chryzostoma, Nazianzena. Za Antychrysta będzie restaurowany, 2. ad Thesal: 2. 4. Ita, ut in Templo DEI sedeat, Apoclip: 11.8. Po zburzeniu Ierozolimy, gdy Zydzi znowu rebellizowali, AElius Adrianus Cesarz ich uśmierzył, inną Ierozolimę wystawił, AEliam nazwawszy, ale ta nie dochodziła połowy starey Ierozolimy, ktora była długa na
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 494
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
siadywała, patrząc na robotników, i płacąc im. Peregrynacja Chrześcijan do Grobu Pańskiego i innych miejsc SS. importuje Cesarzowi Tureckiemu do skarbu co rok trzydzieści tysięcy Cekinów, to jest złotych 60. tysięcy, Książę Radziwiłł. Całego świata, praecipue o JUDEI
Za Antychrysta zreparowane będzie JERUZALEM, a mieszkane od Żydów pochrzczonych po zabiciu Antychrysta. Wtedy ma być obszerniejsze, wtedy nazwane będzie SANCTUM DOMINI, nec evelletur, nec destruetur ampliùs. Ale się to podobno rozumi o Jeruzalem górnym Niebieskim.
Od Wschodniej strony Miasta Jerozolimy, jest góra oliwna, już opisana, o której to jeszcze jest curiosum, że według Zachariasza Proroka w Rozdziale 14. w wierszu 4
siadywała, patrząc na robotnikow, y płacąc im. Peregrynacya Chrześcian do Grobu Pańskiego y innych mieysc SS. importuie Cesarzowi Tureckiemu do skarbu co rok trzydzieści tysięcy Cekinow, to iest złotych 60. tysięcy, Xiąże Radziwiłł. Całego świata, praecipuè o IUDEI
Za Antychrysta zreparowane będzie IERUZALEM, a mieszkane od Zydow pochrzczonych po zabiciu Antychrysta. Wtedy ma bydź obszernieysze, wtedy názwane będzie SANCTUM DOMINI, nec evelletur, nec destruetur ampliùs. Ale się to podobno rozumi o Ieruzalem górnym Niebieskim.
Od Wschodniey strony Miasta Ierozolimy, iest góra oliwna, iuż opisana, o którey to ieszcze iest curiosum, że według Zachariasza Proroka w Rozdziale 14. w wierszu 4
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 500
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756
też o Rabinie chciał rzec/ że Cuda nie pokazują prawdy/ abowiem i Antychryst Cuda czynić będzie? Odpowiadam na to/ że insza jest Cuda czynić per-missiue, jako mówią Teologowie z dopuszczenia Bożego/ przeto że Bóg w takowej sprawie nie dokłada woli swojej/ ale tylko dopuszcza za daniem przyczyny człowieczej/ zaczym te Cuda Antychrysta nie mogą mieć w sobie doskonałej prawdy. Lecz Cuda Świętych Bożych/ które tylko od nich Meritorie bywają/ to jest dla ich zasługi/ a od Boga effectiuè samym skutkiem czynione/ zaprawdę takowe muszą być prawdziwe. Do tego wielkajest różnica między temi Terminami/ Miraculum et Mirabile, Cud i Podziwienie: Prawda że Antychryst będzie
też o Rábinie chćiał rzec/ że Cudá nie pokázuią prawdy/ ábowiem y Antichryst Cudá czynić będźie? Odpowiádam ná to/ że insza iest Cudá czynić per-missiue, iáko mowią Theologowie z dopuszczenia Bożego/ przeto że Bog w tákowey spráwie nie dokłáda woli swoiey/ ále tylko dopuszcza zá dániem przyczyny człowieczey/ záczym te Cudá Antichrystá nie mogą mieć w sobie doskonáłey prawdy. Lecz Cudá Swiętych Bożych/ ktore tylko od nich Meritorie bywáią/ to iest dla ich zasługi/ á od Bogá effectiuè sámym skutkiem czynione/ záprawdę tákowe muszą bydź prawdźiwe. Do tego wielkaiest rożnicá między temi Terminami/ Miraculum et Mirabile, Cud y Podźiwienie: Prawdá że Antichryst będźie
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 15
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645