Wielki Post ma za zabobonne obserwy, a Klasztory za nierządne miejsca, a Zakonników za wieprzów karmnych. Trzyma, że Biskup Rzymski nie ma najwyżsyej Zwierzchności, bo jej Chrystus nie postanowił, ani w Starym była Kościele. Znać że nie czytał dobrze Ewangelii, Tradycyj Ojców Świętych, o tym fusè uczących. Biskupa Rzymskiego zowie Antychrystem. Trzyma, że Koncylia Generalne w formowaniu Artykułów do wiary należących, jako i w tłumaczeniu Pisma Z: mogą zbłądzić. Ze wykład słowa Bożego bez braku białogłowa może sobie uczynić według swego zdania Czego Kościół Katolicki nigdy nie pozwalał, bo nunquid omnes Doctores. Na Kościoła Bożego Konstytucje, Tradycje bardzo następuje, jako na jaką
Wielki Post ma za zabobonne obserwy, á Klasztory za nierządne mieysca, á Zakonnikow za wieprzow karmnych. Trzyma, że Biskup Rzymski nie ma naywyżsyey Zwierzchności, bo iey Chrystus nie postanowił, ani w Starym była Kościele. Znać że nie czytał dobrze Ewangelii, Tradycyi Oycow Swiętych, o tym fusè uczących. Biskupa Rzymskiego zowie Antychrystem. Trzyma, że Koncilia Generalne w formowaniu Artykułow do wiary należących, iako y w tłumaczeniu Pisma S: mogą zbłądzić. Ze wykład słowa Bożego bez braku białogłowa może sobie uczynić według swego zdania Czego Kościoł Katolicki nigdy nie pozwalał, bo nunquid omnes Doctores. Na Kościoła Bożego Konstytucye, Tradycye bardzo następuie, iako na iaką
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 616
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
osiadający Katedrę: który nigdy żadną nie był zarażony Herezją, ani bałwochwalstwem, lub imputatur Z. Marcellinowi lapsus, ale to Doctissimi et Gravissimi Viri negant: w rzeczach do Wiary Świętej należących nie może errare, bo ma assistentem sobie Spiritum veritatis: Cokolwiek ex Cathedra prawdy decyduje, mieć potrzeba pro re indubitata: nie jest Antychrystem, to jest adwersarzem CHRYSTUSOWYM, jako kłamią bluźniersko Heretycy: nie jest błędnej nauki Promotorem, Fautorem, owszem Jej Ekstirpatorem, nigdy nie wzruszonym jako Opoka: Rogavi pro Te ut non deficiat Fides tua. Luc: 22. Inne Katedry Patriarchalne różnemi zarażone były Herezjami, to jest Aleksandryjska, Antiocheńska, Carogrodzka, Jerozolimska,
osiadaiący Katedrę: ktory nigdy żadną nie był zarażony Herezyą, ani bałwochwálstwem, lub imputatur S. Marcellinowi lapsus, ale to Doctissimi et Gravissimi Viri negant: w rzeczach do Wiary Swiętey náleżących nie może errare, bo ma assistentem sobie Spiritum veritatis: Cokolwiek ex Cathedra práwdy decyduie, mieć potrzeba pro re indubitata: nie iest Antichristem, to iest adwersarzem CHRYSTUSOWYM, iako kłamią bluźniersko Heretycy: nie iest błędney nauki Promotorem, Fautorem, owszem Iey Extirpatorem, nigdy nie wzruszonym iako Opoka: Rogavi pro Te ut non deficiat Fides tua. Luc: 22. Inne Katedry Patryarchalne rożnemi zarażone były Herezyami, to iest Alexandryiska, Antyocheńska, Carogrodzka, Ierozolimska,
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 131
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
/ że go sami pilno szukali/ dzwony szliszeli/ znaleźć żadnym sposobem nie mogli. Wzbyt dziwna Arabska
PRZYDATEK.
NIe rozumiej tego/ aby to być miał Magog Żydowski: to jest/ Naród Tatarski/ między górami Kaispiskimi mieszkający/ którego nikt znaleźć i widzieć nie może/ aż się powieda ukaże z Gogiem abo z Antychrystem/ gdy będzie wojował z Meszjaszem w Jeruzalem/ bo to Żydowskie bajki. Wiemy my o tamtym Narodzie/ widzą go ludzie i bywają u niego pograniczni. Ale koniecznie zewszech miar/ Mirabilis Deus in Sanctis suis. Dziwny P. Bóg w Świętych swoich/ ato tak ukrył sługi swe Elekty/ od oczu przeklętych onych
/ że go sámi pilno szukáli/ dzwony szliszeli/ ználeść żadnym sposobem nie mogli. Wzbyt dźiwna Arábska
PRZYDATEK.
NIe rozumiey tego/ áby to być miał Magog Zydowski: to iest/ Narod Tátárski/ między gorámi Káispiskimi mieszkáiący/ ktorego nikt ználeść y widźieć nie może/ áż sie powieda ukaże z Gogiem ábo z Antychrystem/ gdy będźie woiował z Meszyaszem w Ieruzalem/ bo to Zydowskie bayki. Wiemy my o támtym Narodźie/ widzą go ludźie y bywáią u niego pográniczni. Ale koniecznie zewszech miar/ Mirabilis Deus in Sanctis suis. Dźiwny P. Bog w Swiętych swoich/ áto ták ukrył sługi swe Elekty/ od oczu przeklętych onych
Skrót tekstu: BreyWargPereg
Strona: 25
Tytuł:
Peregrynacja arabska albo do grobu św. Katarzyny
Autor:
Bernhard Breydenbach
Tłumacz:
Andrzej Wargocki
Drukarnia:
Szymon Kempini
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy podróży
Tematyka:
geografia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
,A pan wasz jako?" Sługa: - ,,Tak jako pan Kozłowski". - ,,A Kozłowski jako?" Sługa rzecze: - "Wie go diabeł, miłościwy panie, jako pan Kozłowski wierzy, już to nie mojej głowy". POKORA ARIAŃSKA
Pismem się ustawnie bawić dla wykrętów. Papieża Antychrystem zwać, albo cudowiskiem o siedmi głowach, przywodząc pismo z Objawienia S. Jana. Katoliki bałwochwalcami, mszą obrzydzenie, post brakowaniem pokarmów, chrzest czarami, spowiedź chełpienie się z grzechów, odpusty i ceremonije wymysły papieskie, beneficja i skarb kościelny zbytek, krucyfiks kusza, Częstochową Baalem zową. Zakonniki próżnychleb, jezuity curiosi aulici
,A pan wasz jako?" Sługa: - ,,Tak jako pan Kozłowski". - ,,A Kozłowski jako?" Sługa rzecze: - "Wie go diabeł, miłościwy panie, jako pan Kozłowski wierzy, już to nie mojej głowy". POKORA ARYJAŃSKA
Pismem sie ustawnie bawić dla wykrętów. Papieża Antychrystem zwać, albo cudowiskiem o siedmi głowach, przywodząc pismo z Objawienia S. Jana. Katoliki bałwochwalcami, mszą obrzydzenie, post brakowaniem pokarmów, chrzest czarami, spowiedź chełpienie sie z grzechów, odpusty i ceremonije wymysły papieskie, beneficyja i skarb kościelny zbytek, krucyfiks kusza, Częstochową Baalem zową. Zakonniki prożnychleb, jezuity curiosi aulici
Skrót tekstu: ApenZawKontr
Strona: 338
Tytuł:
Apendix albo zawieszenie
Autor:
Anonim
Drukarnia:
Bazyli Skalski
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1615
Data wydania (nie wcześniej niż):
1615
Data wydania (nie później niż):
1615
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Kontrreformacyjna satyra obyczajowa w Polsce XVII wieku
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Zbigniew Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Gdańsk
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Gdańskie Towarzystwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1968