na surowe mięso, jabłka, miód, apetyczny. Królowi ofiarowany Kazimierzowi, do Chrztu Świętego prowadzony, Józefem nazwany, ledwie na nogach tylko more ludzi chodzić przyzwyczajony, języka ludzkiego nie pojmujący, mruczenie za mówienie mający. Darował go Król Adamowi Opalińskiemu Podkomorzemu Poznańskiemu, od którego do kuchien- O LUDZIACH INNYCH O SOBLIWYCH
nych usług aplikowany. Często go pasja do lasów ciągnęła Hartnoch Jan Redwiz. Oprócz tej generacyj ludzi, są i inne Monstra humana, jakoto za Konsulów Rzymskich Fulwiusza, Kalfuryna, i Lizona, urodził się chłopiec o czterech nogach, o czterech rękach, o czterech uszach, i tyleż oczach naturâ virili duplice, jako świadczy Oresiuś Histor
na surowe mięso, iabłka, miod, apetyczny. Krolowi ofiarowany Kaźimierzowi, do Chrztu Swiętego prowadzony, Iozefem nazwany, ledwie na nogach tylko more ludzi chodźić przyzwyczaiony, ięzyka ludzkiego nie poymuiący, mruczenie za mowienie maiący. Dárował go Krol Adamowi Opalińskiemu Podkomorzemu Poznanskiemu, od ktorego do kuchien- O LUDZIACH INNYCH O SOBLIWYCH
nych usług applikowany. Często go passya do lasow ciągnęła Harthnoch Ian Redwiz. Oprocz tey generacyi ludzi, są y inne Monstra humana, iakoto za Konsulow Rzymskich Fulwiusza, Kalfuryna, y Lizona, urodził się chłopiec o czterech nogach, o czterech rękach, o czterech uszach, y tyleż oczach naturâ virili duplice, iako świadczy Oresiuś Histor
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 106
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
z Onyksu, który umyślnie wrzucił w morze, aby cokolwiek w życiu miał nieszczęśliwości; ale i ten w Rybie znalazł Kucharz Tandem tenże Tyran nie rychło, ale dobrze, inconstantiam doznał Fortuny, od Oronta Perskiego złowiony, na Krzyż wbity: testibus Strabone et Herodoto. Ma do siebie ten Kamień, że do Oczu aplikowany, o Kamieniach osobliwych
szkodliwe wyprowadza humory, wyniosły tłumi umysł według Rueusza, a wesołość przynosi.
SARDIUS albo Sarda od Sardynii Kraju zwany według Boeciusza, Solina; jest koloru purpurowego i ognistego, a raczej ciała Ludzkiego; dlatego alio Nomine zowie się Carneryna, à corrupte Cornerina . Ródzi się w posrzodku Kamienia, rany
z Onyxu, ktory umyślnie wrzucił w morze, aby cokolwiek w życiu miał nieszczęśliwości; ale y ten w Rybie znalasł Kucharz Tandem tenże Tyran nie rychło, ale dobrze, inconstantiam doznał Fortuny, od Oronta Perskiego złowiony, na Krzyż wbity: testibus Strabone et Herodoto. Ma do siebie ten Kamień, że do Oczu applikowany, o Kamieniach osobliwych
szkodliwe wyprowadza humory, wyniosły tłumi umysł według Rueusza, a wesołość przynosi.
SARDIUS álbo Sarda od Sardynii Kraiu zwány według Boéciusza, Solina; iest koloru purpurowego y ognistego, a raczey ciała Ludzkiego; dlatego alio Nomine zowie się Carnerina, à corrupte Cornerina . Rodzi się w posrzodku Kamienia, rany
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 659
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
że tamci trzej Aniołowie, Abrahamowi pokazani jako Principi Religionis, reprezentowali trzy Osoby TrójcY SS; a zaś Lotowi pokazani, tylko swoje Osoby Anielskie reprezentowali. Tak Rabin Samuel rozumie; tak cała Wiara Chrześcijańska trzymała zawsze i trzyma.
Czwarty Argument tęż potwierdzający prawdę, jest z Psalmu 31 w wierszu 6, od Samuela Rabina pięknię aplikowany tej wielkiej Tajemnicy: Verbô Domini Caeli firmati sunt, et Spiritu oris Eius, omnis Virtus eorum. Gdzie oto przez Verbum, rozumie Słowo Przedwieczne, tojest Syna Bożego, przez termin Domini, tłumaczy Ojca Przed wiecznego; przez Spiritum Oris, rozumi Ducha Świętego.
Piąj Argument o TrójcY Najświętszej bierze się z Psalmu 109,
że tamci trzey Aniołowie, Abrahamowi pokazani iako Principi Religionis, reprezentowali trzy Osoby TROYCY SS; a zaś Lotowi pokazani, tylko swoie Osoby Anielskie reprezentowali. Tak Rabin Sámuel rozumie; tak cała Wiara Chrześciańská trzymała zawsze y trzyma.
Czwarty Argument tęż potwierdzaiący práwdę, iest z Psalmu 31 w wierszu 6, od Samuela Rabina pięknię ápplikowany tey wielkiey Táiemnicy: Verbô Domini Caeli firmati sunt, et Spiritu oris Eius, omnis Virtus eorum. Gdzie oto przez Verbum, rozumie Słowo Przedwieczne, toiest Syna Bożego, przez termin Domini, tłumaczy Oyca Przed wiecznego; przez Spiritum Oris, rozumi Ducha Swiętego.
Piąy Argument o TROYCY Nayświętszey bierze się z Psalmu 109,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1079
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
się naturalnie, który miód ludziom lub innym zwierzętom zdrowy jest, byle jej służył. Idzie za tym iż miód pity niema być bardzo chwalony, ponieważ jest z kwiatów często przeciwnej natury, i człekowi nie zdrowej: constat experientiâ, że borowy, ból głowy causat, tłusty inflamacje w oczach czyni, do rany miód aplikowany przaśny wielkiego bólu jest okazją. Z nauki Medyków z słodyczy rodzi się cholera, albo żółć, toć i z miodu. Chyba żeby był zbierany z pewnych tylko kwiatów naprzykład z lipy, hreczki, a przytym potężnie wywarzony, dobrze wystały, to może zdrowiu służyć, pity jak lekarstwo ad sanitatem non ad satietatem
się naturalnie, ktory miod ludziom lub innym zwierzętom zdrowy iest, byle iey służył. Idzie za tym iż miod pity niema bydź bardzo chwalony, ponieważ iest z kwiatow często przeciwney natury, y człekowi nie zdrowey: constat experientiâ, że borowy, bol głowy causat, tłusty inflammacye w oczach czyni, do rany miod applikowany przasny wielkiego bolu iest okazyą. Z nauki Medykow z słodyczy rodzi się cholera, albo żołć, toć y z miodu. Chyba żeby był zbierany z pewnych tylko kwiatow naprzykład z lipy, hreczki, á przytym potężnie wywarzony, dobrze wystały, to może zdrowiu służyć, pity iak lekarstwo ad sanitatem non ad satietatem
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 426
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754