ani jako je wykonywać przystoi/ rozumiejąc. Ale jedni z karczem/ drudzy z dworu/ owi z żołnierstw/ a niektórzy z Poborów krom żadnego obrania/ i krom wszelkiego dobrego świadectwa/ złota i śrebra powodem do domu się Bożego wdarli. Przeto też nie dziw że sromotnie z niego (jako niegodni) powypadali/ i Apostatamiście prawdy Bożej/ a wydawcami trzody im powierzonej/ stali. Biadaż ubogim owczątkom takie Pasterze mającym. Biada takich Wodzów naśladującym/ którzy sami ślepi będąc/ onych w tenże padół przepaści zepchąć usiłują. Biada i wam za których niedbalstwem ci w dom Boży weszli. Biada i wam którzy pustoszycie domy Boże/ abowiem
áni iáko ie wykonywáć przystoi/ rozumieiąc. Ale iedni z kárcżem/ drudzy z dworu/ owi z żołnierstw/ á niektorzy z Poborow krom żadnego obránia/ y krom wszelkiego dobrego świádectwá/ złotá y śrebra powodem do domu się Bożego wdárli. Przeto też nie dźiw że sromotnie z niego (iáko niegodni) powypadáli/ y Apostátámiście prawdy Bożey/ á wydawcámi trzody im powierzoney/ stáli. Biádáż vbogim owcżątkom tákie Pásterze máiącym. Biádá tákich Wodzow náśláduiącym/ ktorzy sami slepi będąc/ onych w tenże pádoł przepáści zepchąć vśiłuią. Biádá y wam zá ktorych niedbálstwem ci w dom Boży weszli. Biádá y wam ktorzy pustoszyćie domy Boże/ ábowiem
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 13v
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
zakończył Pogrzeb mając od tak wielkich uszanowany Gości. Tenże Marek Efeski Biskup, potym z pasyj i krzyku na Dyspucie z Bartłomiejem Dominikanem z Teologi, rozchorował się, umarł. Bezsarion Niceński, a Izydor Ruski Metropolici, na Mądrych Głowach Kardynalskie odnieśli Kapelusze. Cesarza zaraz z nieukontentowaniem Grecy przyjęli w Carogrodzie, Deputatów Azymitami, Apostatami, Łacinńskami, zdraj- O Schizmie Greckiej
cami Wiary tytułując. Do Kościoła Z. Zofii nie chodzili, Izydora Kardynała Arcy Biskupa Kijowskiego, gdy obaczyli w Carogrodzie, mówili, że wolą widzieć Turban (Zawoj Turecki) niż Kapelusz Kardynalski. Znalazło się wiele, którzy piórem szczypać Poczęli wszczepioną. Unię, rozruciwszy skrypt po Grecyj
zakończył Pogrzeb maiąc od tak wielkich uszanowany Gości. Tenże Marek Efeski Biskup, potym z pasyi y krzyku na Dyspucie z Bartłomieiem Dominikanem z Teologi, rozchorował się, umarł. Bessarion Niceński, á Izydor Ruski Metropolici, na Mądrych Głowach Kardynalskie odnieśli Kapelusze. Cesarza zaraz z nieukontentowaniem Grecy przyięli w Carogrodzie, Deputatow Azymitami, Apostatami, Łacinnskami, zdray- O Schizmie Greckiey
cami Wiary tytułuiąc. Do Kościoła S. Zofii nie chodzili, Izydora Kardynała Arcy Biskupa Kiiowskiego, gdy obaczyli w Carogrodzie, mowili, że wolą widzieć Turban (Zawoy Turecki) niż Kapelusz Kardynalski. Znalazło się wiele, ktorzy piorem szczypać poczeli wszczepioną. Unię, rozruciwszy skrypt po Grecyi
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1144
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
onego w osieroceniu Rodziców w Wierze wyćwiczyć. V. Gdyż śmierć jest Owocem grzechu/ a grzech znosi się przez Krzest. Czemu Chrześcijanie umierają? M. We krzcie bywa odpuszczony grzech/ ale nie kara grzechowa zostawiona śmierć/ aby przez nie sprawiedliwe zasłużyć sobie mogli. V. Czemu Bóg dopuszcza niektórym Krzest przyjmować/ którzy Apostatami zostawają? M. Rady Boskiej tajniki/ żaden poślakować nie może: dosyć na tym/ że wybrani z tąd mają przykład/ jakie im miłosierdzie Boskie jest pokazane. Objaśnienie O Bierzmowaniu.
Uczeń Jestże Bierzmowanie Sakramentem/ kiedy/ i od kogo postanowione? M. Jest/ Od Chrystusa przy ostatniej Wieczerzy postanowiony/ Samego
onego w ośieroceniu Rodźicow w Wierze wyćwiczyć. V. Gdyż śmierć iest Owocem grzechu/ á grzech znośi się przez Krzest. Czemu Chrześćiánie vmieráią? M. We krzćie bywa odpuszczony grzech/ ále nie kárá grzechowa zostáwiona śmierć/ áby przez nie spráwiedliwe zásłużyć sobie mogli. V. Czemu Bog dopuszcza niektorym Krzest przyimowáć/ ktorzy Apostatámi zostawáią? M. Rády Boskiey táyniki/ żaden poślákowáć nie może: dosyć ná tym/ że wybráni z tąd máią przykład/ iákie im miłośierdźie Boskie iest pokazáne. Obiáśnienie O Bierzmowániu.
Vczeń Iestże Bierzmowánie Sákrámentem/ kiedy/ y od kogo postánowione? M. Iest/ Od Chrystusá przy ostátniey Wieczerzy postánowiony/ Sámego
Skrót tekstu: AnzObjWaś
Strona: 42
Tytuł:
Objaśnienie trudności teologicznych zebrane z doktorów św. od Anzelma świętego
Autor:
Wojciech Waśniowski
Drukarnia:
Łukasz Kupisz
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
dialogi
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1651
Data wydania (nie wcześniej niż):
1651
Data wydania (nie później niż):
1651
które za grosz Duchowny wyprawione były/ abo na wiatr poszły/ abo nie wielki pożytek uczyniły Rzeczomposp: tak dalece/ że i pożytek zwycięstwa wniwecz się obracał. A nasze miłe Prussy/ także Inflanty/ jako poginęły/ i nie raz oblały się krwią niewinnych ludzi? czy nie dla tego/ że oni Krzyżacy Mistrzowie/ Apostatami od wiary Katolickiej i od Zakonu swego zostawszy/ Biskupstwa i Prebendy kościelne naprzód Duchowieństwu pobrali/ Kościoły w synagogi heretyckie obrócili/ Mnichom i Zakonnicom swym chleb odjęli/ i uczynili z Kościołów jaskinie rozbójców; rozbójców mówię/ które oni Ministrami poprzezywali; a ci co innego czynili/ jedno że i dusze/ i ciała z cnot
ktore zá grosz Duchowny wypráwione były/ ábo na wiátr poszły/ ábo nie wielki pożytek vczyniły Rzeczomposp: ták dálece/ że y pożytek zwyćięstwá wniwecz się obracał. A násze miłe Prussy/ tákże Inflanty/ iáko poginęły/ y nie raz oblały się krwią niewinnych ludźi? czy nie dla tego/ że oni Krzyżacy Mistrzowie/ Apostátámi od wiáry Kátholickiey y od Zakonu swego zostawszy/ Biskupstwá y Prebendy kośćielne naprzod Duchowieństwu pobráli/ Kośćioły w synágogi heretyckie obroćili/ Mnichom y Zakonnicom swym chleb odięli/ y vczynili z Kośćiołow iaskinie rozboycow; rozboycow mowię/ ktore oni Ministrámi poprzezywáli; á ći co innego czynili/ iedno że y dusze/ y ćiałá z cnot
Skrót tekstu: BirkEgz
Strona: 33
Tytuł:
O Egzorbitancjach kazania dwoje
Autor:
Fabian Birkowski
Drukarnia:
Andrzej Piotrkowczyk
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1632
Data wydania (nie wcześniej niż):
1632
Data wydania (nie później niż):
1632
. Słowem Pańskim ugruntowane są Nieba i Duchem ust Jego wszystka moc ich. Mówią iż tylko Judycjarna potępiona jest Astrologia a nie naturalna.
XVIII. Odpowiadam Ani Z: Paweł, ani Kościół Boży, ani SS: Doktorowie i wszyscy impugnujący takowe predykcje, ani ja z niemi zadaję Genetliakom i Astrologom Chrześcijańskim i Katolickim, jakoby Apostatami od wiary byli, albo predykcje ich było bałwochwalstwo. Wiem że są Chrześcijanie, są Katolicy profesyą, tak teraźniejsi jako i przeszli na których SS: Ojcowie swoich czasów następowali. To tylko z niemi mówię, iż ponieważ swój początek, fundamenta, reguły, całą naukę wzięła wieszczbiarska Astrologia od Astrologów Pogan, względem predykcyj osobliwie
. Słowem Pańskim ugruntowane są Nieba y Duchem ust Iego wszystka moc ich. Mowią iż tylko Judycyarna potępiona iest Astrologia á nie naturalna.
XVIII. Odpowiadam Ani S: Paweł, áni Kościoł Boży, áni SS: Doktorowie y wszyscy impugnuiący tákowe predykcye, áni ia z niemi zadaię Genetliakom y Astrologom Chrześciańskim y Kátolickim, iákoby Apostatámi od wiary byli, álbo predykcye ich było bałwochwalstwo. Wiem że są Chrześcianie, są Kátolicy professyą, tak teraźnieysi iáko y przeszli ná ktorych SS: Oycowie swoich czasow nástępowali. To tylko z niemi mowię, iż ponieważ swoy początek, fundamenta, reguły, całą náukę wzięła wieszczbiarska Astrologia od Astrologow Pogan, względem predykcyi osobliwie
Skrót tekstu: BystrzInfZup
Strona: 17
Tytuł:
Informacja zupełniejsza
Autor:
Wojciech Bystrzonowski
Miejsce wydania:
Lublin
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
astrologia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1743
Data wydania (nie wcześniej niż):
1743
Data wydania (nie później niż):
1743