kto nas upewnia że to oni pisali? Zaden/ tylko Kościół Boży; dla tego w Kościele Bożym/ gdy się jaka trudność trafi/ albo około Członków wiary/ albo obyczajów dobrych/ na tym są Koncylia Generalskie/ Prowincjalskie/ Synody Diaecezańskie/ Congregacje różne/ według różnych przypadków/ Święte Inkwizitie/ przeciwko Heretykom/ Apostatom/ trudno zbłądzić: a jeśliby kto per incuriam w błąd wpadł/ wnet go porawią/ tak iż choćby był szczególny człowiek na kraju świata/ a ten Katolik we wszytkimby się zgadzał z Kościołem Rzymskim. Przeto nie masz prawdziwej wiary/ jako w Kościele Bożym. 9. Metaph: cap: 7. Rabina z
kto nas vpewnia że to oni pisáli? Zaden/ tylko Kośćioł Boży; dla tego w Kośćiele Bożym/ gdy się iáka trudność tráfi/ álbo około Członkow wiáry/ álbo obyczaiow dobrych/ ná tym są Concilia Generálskie/ Prowincyálskie/ Synody Dyaecezáńskie/ Congregácye rożne/ według rożnych przypadkow/ Swięte Inquisitie/ przećiwko Heretykom/ Apostátom/ trudno zbłądźić: á iesliby kto per incuriam w błąd wpadł/ wnet go poráwią/ ták iż choćby był szczegulny człowiek ná kráiu świátá/ á ten Kátholik we wszytkimby się zgadzał z Kośćiołem Rzymskim. Przeto nie mász prawdźiwey wiáry/ iáko w Kośćiele Bożym. 9. Metaph: cap: 7. Rábiná z
Skrót tekstu: KorRoz
Strona: 11
Tytuł:
Rozmowa teologa katolickiego z rabinem żydowskim przy arianinie nieprawym chrześcijaninie
Autor:
Marek Korona
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
dialogi, pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1645
Data wydania (nie wcześniej niż):
1645
Data wydania (nie później niż):
1645
Sabaudii, także Genf zwane nad jeziorem Geneweńskim, Rzeczpospolita; gdzie był Biskupem i Książęciem Z. Franciszek Salezjusz Fundator Panien Wizytek. EUROPA O Niemieckim Państwie, mianowicie o Szwajczarach.
Senat owej Szwajczarskiej Genewy, jakby Opus przed Niebem i Ziemią chwalebne uczynił, że Wiary Świętej Katolickiej odstapił, wymurował wspaniałą kolumnę, lepiejby szubienicę Apostatom, tę na niej bluźnierską na Katolików położywszy inskrypcją:
CUm Annô MDXXXV. Profligata Romani Antichristi Tyrannide, Abrogatîsq eius superstitionibûs, Sacrosancta Christi Religio Hic in suam Puritatem, Ecclesia in meliorem Ordinem, Singulari DEI beneficiô reposita, Et simul pulsis fugatisq Hostibûs Urbs ipsa in suam Libertatem, Non sine insigni miraculo restituta fuerit, Senatus
Sabaudii, także Genf zwáne nad ieziorem Geneweńskim, Rzeczpospolita; gdźie był Biskupem y Xiążęciem S. Fránciszek Salezyusz Fundator Panien Wizytek. EUROPA O Niemieckim Państwie, mianowicie o Szwayczarách.
Senat owey Szwayczarskiey Genewy, iakby Opus przed Niebem y Ziemią chwálebne uczynił, że Wiary Swiętey Katolickiey odstápił, wymurował wspaniałą kolumnę, lepieyby szubienicę Apostatom, tę ná niey bluźnierską ná Katolikow położywszy inskrypcyą:
CUm Annô MDXXXV. Profligata Romani Antichristi Tyrannide, Abrogatîsq eius superstitionibûs, Sacrosancta Christi Religio Hic in suam Puritatem, Ecclesia in meliorem Ordinem, Singulari DEI beneficiô reposita, Et simul pulsis fugatisq Hostibûs Urbs ipsa in suam Libertatem, Non sine insigni miraculo restituta fuerit, Senatus
Skrót tekstu: ChmielAteny_II
Strona: 231
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 2
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1746
Data wydania (nie wcześniej niż):
1746
Data wydania (nie później niż):
1746
bluźnierstwo i wszystkie herezje. Gdy Szawojczyków pytano/ czemuby niechcieli przyjąć nauki Genewskiej/ którą przyjmują kraje odległe/ jako Angielczykowie/ Szkotowie/ Holandrowie: zwykli odpowiadać: Stąd to pochodzi/ iż narody odległe czytają tylko księgi Ministrów Kalwińskich; lecz my/ powiadają/ patrzymy na sprawy ich/ takie jakie przystoją bandytom/ Apostatom/ figlarzom/ i onym ludziom/ którzy uszli z rąk zbierów abo katowskich: którzy zbiegli z ojczyzny/ abo z klasztorów swych: którzy gwałcą śluby Bogu uczynione: którzy psują Religią: a takich rzeczy nie widać/ w księgach ich/ które oni do ludzi wydają. Ale żebyśmy nic nie opuścili z tamtej strony
bluźnierstwo y wszystkie haeresiae. Gdy Száwoyczykow pytano/ czemuby niechćieli przyiąć náuki Genewskiey/ ktorą przyimuią kráie odległe/ iáko Angielczykowie/ Szkotowie/ Holándrowie: zwykli odpowiádáć: Ztąd to pochodźi/ iż narody odległe czytáią tylko kśięgi Ministrow Kálwińskich; lecz my/ powiádáią/ pátrzymy ná spráwy ich/ tákie iákie przystoią bánditom/ Apostátom/ figlarzom/ y onym ludźiom/ ktorzy vszli z rąk zbierow ábo kátowskich: ktorzy zbiegli z oyczyzny/ ábo z klasztorow swych: ktorzy gwałcą sluby Bogu vczynione: ktorzy psuią Religią: á tákich rzeczy nie widáć/ w kśięgach ich/ ktore oni do ludzi wydáią. Ale żebysmy nic nie opuśćili z támtey strony
Skrót tekstu: BotŁęczRel_IV
Strona: 39
Tytuł:
Relacje powszechne, cz. IV
Autor:
Giovanni Botero
Tłumacz:
Paweł Łęczycki
Drukarnia:
Mikołaj Lob
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
opisy geograficzne
Tematyka:
egzotyka, geografia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1609
Data wydania (nie wcześniej niż):
1609
Data wydania (nie później niż):
1609
z Rycerstwem Jerozolimskich Hospitalarzów/ żeby z nich obojga jeden Zakon Rycerski był uczyniony na zmocnienie sił przeciw nieprzyjaciołom Chrześcijańskim; co on pozwolił. 10. Tenestyni odstępcy od wiary.
Tenestyni też Wiary Świętej odstąpiwszy do Szwecyj wtargnęli/ i tam dziatki zabijali/ niektórych wnętrzności wywleczone Czartom ofiarowali/ Księży oślepiali/ abo palili. Przeciw tym Apostatom Papież Upsaleńskiemu Biskupowi Wojnę Świętą nakazał/ i Wojska zbieranie. Rok Pański 1238. Grzegorza IX. 12. Fryderyka II. 19. Jana 10. 1. Jan Dukas Carogród około pustoszy.
JAn Dukas aboWatacjusz/ Carogród już ścisnął/ wszytko około pustosząc/ i żywności dodawania mu broniąc/ i Asanes Bułgarski Król się z
z Rycerstwem Ierozolimskich Hospitalarzow/ żeby z nich oboyga ieden Zakon Rycerski był uczyniony ná zmocnienie śił przećiw nieprzyiaćiołom Chrześćiańskim; co on pozwolił. 10. Tenestyni odstępcy od wiáry.
Tenestyni też Wiáry Swiętey odstąpiwszy do Szwecyi wtargnęli/ i tám dźiatki zabiiali/ niektorych wnętrznośći wywleczone Czártom ofiárowáli/ Kśięży oślepiáli/ abo palili. Przećiw tym Apostátom Papież Vpsaleńskiemu Biskupowi Woynę Swiętą nakazáł/ i Woyska zbieranie. Rok Pański 1238. Grzegorza IX. 12. Fryderyka II. 19. Iana 10. 1. Ian Dukas Cárogrod około pustoszy.
IAn Dukás áboWátácyusz/ Cárogrod iuż śćisnął/ wszytko około pustosząc/ i żywnośći dodawánia mu broniąc/ i Asánes Bulgárski Krol się z
Skrót tekstu: KwiatDzieje
Strona: 85
Tytuł:
Roczne dzieje kościelne
Autor:
Jan Kwiatkiewicz
Drukarnia:
Drukarnia Kolegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Kalisz
Region:
Wielkopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
kroniki
Tematyka:
historia, religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1695
Data wydania (nie wcześniej niż):
1695
Data wydania (nie później niż):
1695