są/ non iure diuino, ale w zwyczaju ludzkiego.
Pag. 142. Nie przyznawa/aby Z. Apostoł Piotr był postanowiony od Chrysta Pana Pasterzem Cerkwie powszechnej.
Pag. 147. Nie przyznawa/ aby Pan Chrystus Piotra ś^o^ kamieniem nazwał.
Tamże. Nie przyznawa/ aby Chrystus Pan Cerkiew swoję na Z. Apostole Pietrze zbudował/ i aby kiedy Cerkiew Wschodnia to wyznawała.
Pag. 151 Nie przyznawa/ aby owe słowa Pan Chrystus do Piotra ś mówiąc/ paś owce moje/ wszystkie swoje owce do pasienia jemu poruczył.
Pag. eadem. Nieprzyznawa/ aby dwojakie były dane Apostołom od Chrysta Pana klucze: to jest ordinis i
są/ non iure diuino, ále w zwycżáiu ludzkiego.
Pag. 142. Nie przyznawa/áby S. Apostoł Piotr był postánowiony od Christá Páná Pásterzem Cerkwie powszechney.
Pag. 147. Nie przyznawa/ áby Pan Christus Piotrá ś^o^ kámieniem názwał.
Támże. Nie przyznawa/ áby Christus Pan Cerkiew swoię ná S. Apostole Pietrze zbudował/ y áby kiedy Cerkiew Wschodna to wyznawałá.
Pag. 151 Nie przyznawa/ áby owe słowá Pan Chrystus do Piotrá ś mowiąc/ páś owce moie/ wszystkie swoie owce do páśienia iemu porucził.
Pag. eadem. Nieprzyznawa/ áby dwoiákie były dáne Apostołom od Chrystá Páná klucze: to iest ordinis y
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 21
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
16. de sanctis. Lib. 2. de vocatione gentium cap. 28. In Matt. c. 16 Apologia Iż Cerkiew swoję Pan Chrystus na Pietrze Z. zbudował.
ZAtymiż przełożonymi SS. Doktorów świadectwy/ dalekim jest od Cerkwie naszej Ruskiej i błądów nie przyznawać/ aby Pan Chrystus Cerkiew swoję na Z. Apostole Pietrze zbudował. A Cerkiew Wschodnia zawżdy to wyznawała. Do których przydam Z. Złotoustego mówiącego/ Ty jesteś Piotr/ a ja na tobie zbuduję Cerkiew moję. I Teofilacta/ nauczającego/ Dar za dar oddaje Pan Piotrowi/ dając mu wielką zapłatę/ że na nim zbudował Cerkiew: Świętego Efrema rozmawiającego/ jeśli tu zostaniemy
16. de sanctis. Lib. 2. de vocatione gentium cap. 28. In Matt. c. 16 Apologia Iż Cerkiew swoię Pan Christus ná Pietrze S. zbudował.
ZAtymiż przełożonymi SS. Doktorow świádectwy/ dálekim iest od Cerkwie nászey Ruskiey y błądow nie przyznáwáć/ áby Pan Christus Cerkiew swoię ná S. Apostole Pietrze zbudował. A Cerkiew Wschodna záwżdy to wyznawałá. Do ktorych przydam S. Złotoustego mowiącego/ Ty iesteś Piotr/ á ia ná tobie zbuduię Cerkiew moię. Y Theophiláctá/ náucżáiącego/ Dar zá dar oddáie Pan Piotrowi/ dáiąc mu wielką zápłátę/ że ná nim zbudował Cerkiew: Swiętego Ephremá rozmáwiáiącego/ ieśli tu zostániemy
Skrót tekstu: SmotApol
Strona: 53
Tytuł:
Apologia peregrinacjej do Krajów Wschodnich
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Dermań
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1628
Data wydania (nie wcześniej niż):
1628
Data wydania (nie później niż):
1628
kamieni, ani wapna, ani drzewa, ani żelaza potrzebuje, bo te rzeczy nie są wieczne, ale potrzebuje samego prawego wyznania, które wiecznie trwa, i którego ani Szatan, ani żadne stworzenie zwyciężyć może. Toż zarówno rozumiał i Błogosławiony Augustyn i ś. Teofilaktus gdyż mówi. Rzekłem na niektórym miejscu o Apostole Pietrze, że na nim jakoby na Opoce ufundowana była Cerkiew, ale znam się od tego, żem potym częstokroć, taki wykład tym słowom Pańskim czynił. Ty jesteś Piotr, i na tej opoce zbuduję Cerkiew moję, aby na tej rozumiano było, którą wyznał Piotr mówiąc: Ty jesteś Chrystus Syn Boga żywego.
kamieni, ani wapna, áni drzewa, áni żelaza potrzebuie, bo te rzecży nie są wiecżne, ále potrzebuie samego prawego wyznánia, ktore wiecżnie trwa, y ktorego áni Szatan, áni żádne stworzenie zwyćiężyć może. Toż zárowno rozumiał y Błogosłáwiony Augustyn y ś. Theophiláktus gdyż mowi. Rzekłem ná niektorym mieyscu o Apostole Pietrze, że ná nim iákoby ná Opoce vfundowána byłá Cerkiew, ále znam się od tego, żem potym cżęstokroć, taki wykład tym słowom Páńskim cżynił. Ty iesteś Piotr, y ná tey opoce zbuduię Cerkiew moię, áby na tey rozumiano było, ktorą wyznał Piotr mowiąc: Ty iesteś Chrystus Syn Bogá żywego.
Skrót tekstu: SmotLam
Strona: 38
Tytuł:
Threnos, to iest lament [...] wschodniej Cerkwi
Autor:
Melecjusz Smotrycki
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
pisma religijne
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1610
Data wydania (nie wcześniej niż):
1610
Data wydania (nie później niż):
1610
i cichego serca, „błogosławieni błogosławieni etc.”
Te bowiem błogosławieństwa nas o nadgrodzie upewniające przypominają nam życie Apostołskie.. Które sławić dla tego, uwielbiać, i za cudowne poczytać powinniśmy, iż mimo takich jakie my mamy dostatecznych pobudek odważyli się na nie; tak jako jasny przykład mamy w Jędrzeju najpierwszym od Chrystusa Apostole powołanym. Ale nie mniej cudowne było Jędrzeja Świętego w swoim powołaniu do śmierci okrutnej wytrwanie. Które nam zbawienną przyniesie naukę w drugiej krótszej części Kazania. II. CZĘSC
Początek doskonałości ale nie zupełna doskonałość zacząć dobrze, obowiązać się stanem wysokim, świątobliwym, od zgorszenia i zepsowania oddalonym. Wytrwać aż do końca, niedać
y cichego serca, „błogosławieni błogosławieni etc.”
Te bowiem błogosławieństwa nas o nadgrodzie upewniaiące przypominaią nam życie Apostolskie.. Ktore sławić dla tego, uwielbiać, y za cudowne poczytać powinniśmy, iż mimo takich iakie my mamy dostatecznych pobudek odważyli się na nie; tak iako iasny przykład mamy w Iędrzeiu naypierwszym od Chrystusa Apostole powołanym. Ale nie mniey cudowne było Iędrzeia Swiętego w swoim powołaniu do śmierci okrutney wytrwanie. Ktore nam zbawienną przynieśie naukę w drugiey krotszey części Kazania. II. CZĘSC
Początek doskonałości ale nie zupełna doskonałość zacząć dobrze, obowiązać się stanem wysokim, świątobliwym, od zgorszenia y zepsowania oddalonym. Wytrwać aż do końca, niedać
Skrót tekstu: PiotrKaz
Strona: 66
Tytuł:
Kazania przeciwko zdaniom i zgorszeniom wieku naszego
Autor:
Gracjan Józef Piotrowski
Drukarnia:
Michał Gröll
Miejsce wydania:
Warszawa
Region:
Mazowsze
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
kazania
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1772
Data wydania (nie wcześniej niż):
1772
Data wydania (nie później niż):
1772
wiecznym. Stawy 2 koło młyna: koło młyna Kaszuby 1, drugi koło Pałki, zasypane ziemią i wody wcale nie masz, potrzebują wywozu. Kontenta przywilejów na młyny. — Adam Piegunski s ma przywilej na młyn zowiący się Kaszuba, pod miastem, od śp. Mikołaja biskupa chełmińskiego, we środę po ś. Bartłomieju Apostole od narodzenia Chrystusa Pana 1501 r. dany; powinności jego; 3 miary do zamku a sobie czwartą zboża, które mleć będą, nadto powinien 4 wieprzów na rok ukarmić i młyn w budynkach, koło kamieni, tamów, ślozów, groblów, jako należy w całości, bez naszego starania utrzymować i opatrywać; w których
wiecznym. Stawy 2 koło młyna: koło młyna Kaszuby 1, drugi koło Pałki, zasypane ziemią i wody wcale nie masz, potrzebują wywozu. Kontenta przywilejów na młyny. — Adam Piegunski s ma przywilej na młyn zowiący się Kaszuba, pod miastem, od śp. Mikołaja biskupa chełmińskiego, we środę po ś. Bartłomieju Apostole od narodzenia Chrystusa Pana 1501 r. dany; powinności jego; 3 miary do zamku a sobie czwartą zboża, które mleć będą, nadto powinien 4 wieprzów na rok ukarmić i młyn w budynkach, koło kamieni, tamów, ślozów, groblów, jako należy w całości, bez naszego starania utrzymować i opatrywać; w których
Skrót tekstu: InwChełm
Strona: 141
Tytuł:
Inwentarze dóbr biskupstwa chełmińskiego
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
Pomorze i Prusy
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
inwentarze
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1723 a 1747
Data wydania (nie wcześniej niż):
1723
Data wydania (nie później niż):
1747
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Ryszard Mienicki
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Toruń
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1956
teraz robi, gdzie chce, zostając w poddanstwie. Dziś jest dzień d. 18 Augusti 1672, — Frater Laurentius a S. Maria m. p. 7409. (p. 121
(27) Działo się w hospitariej górnej konwentu O. N. S. Eliasza pustelniczego we czwartek nazajutrz po św. Mateuszu apostole, R. P. 1672.
Przed W. O. N. Ksystem od św. Wawrzyńca, przeorem konwentu pomienionego, przy obecności W. O. Laurentego a S. Maria, podprzeorzego, i brata N. Modesta od św. lana Krzciciela Donata, ekonoma wsi naszych pustelniczych, na zeznanie i danie
teraz robi, gdzie chce, zostaiąc w poddanstwie. Dzis iest dzien d. 18 Augusti 1672, — Frater Laurentius a S. Maria m. p. 7409. (p. 121
(27) Działo sie w hospitariey gorney konwentu O. N. S. Eliasza pustelniczego we czwartek nazaiutrz po św. Matheuszu apostole, R. P. 1672.
Przed W. O. N. XXystem od św. Wawrzynca, przeorem konwentu pomienionego, przy obecnosci W. O. Laurentego a S. Maria, podprzeorzego, y brata N. Modesta od św. lana Krzciciela Donata, oekonoma wsi naszych pustelniczych, na zeznanie y danie
Skrót tekstu: SprawyCzerUl
Strona: 407
Tytuł:
Sprawy sądowe poddanych klasztoru OO. Karmelitów w Czernej
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Czerna
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty urzędowo-kancelaryjne
Gatunek:
księgi sądowe
Tematyka:
prawo
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1663 a 1717
Data wydania (nie wcześniej niż):
1663
Data wydania (nie później niż):
1717
Tekst uwspółcześniony:
tak
Tytuł antologii:
Księgi sądowe wiejskie
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bolesław Ulanowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Kraków
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Polska Akademia Umiejętności
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1921