z Lipnicy w Krakowie, Z. Jana z Dukli w Lwowie B. Ladysława de Gelniów w Warszawie, B. Rafała de Proszowice, i Melchizedecha, B. Jana Kapistrana, etc. O Wierze Katolickiej, którą zdobią Zakony.
Zakon OO KAPUCYNÓW fundowany Roku 1520. według drugich 1525. przez Brata Mateusza Baschiusa. Aprobowany od Klemensa VII. Są to w grubych konchach drogie Perły, mają wiele szacunku w wielu Osobach magnae Sanctitatis. Na Kapitule w Rzymie odprawionej Anno D. 1740. spisano Katalog Osób 31. tysięcy pięć set 55.
Zakon MINORUM strictioris Observantiae, albo REFORMATÓW, w Hiszpanii wziął na się oblig, strictius Regułę Z.
z Lipnicy w Krakowie, S. Iana z Dukli w Lwowie B. Ladysława de Gelniow w Warszawie, B. Rafała de Proszowice, y Melchizedecha, B. Iana Kapistràna, etc. O Wierze Katolickiey, ktorą zdobią Zakony.
Zakon OO KAPUCYNOW fundowany Roku 1520. według drugich 1525. przez Brata Mateusza Baschiusa. Approbowany od Klemensa VII. Są to w grubych konchách drogie Perły, maią wiele szacunku w wielu Osobách magnae Sanctitatis. Ná Kapitule w Rzymie odprawioney Anno D. 1740. spisano Katalog Osob 31. tysięcy pięć set 55.
Zakon MINORUM strictioris Observantiae, álbo REFORMATOW, w Hiszpánii wziął ná się oblig, strictiùs Regułę S.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1036
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
tegoż Zakonu stała się R 1562 przez Z. Teresę Seraficznej ku Bogu miłości Pannę, która rygóru nowego starym przyczyniła Karmelitom, 60 fundowała Klasztorów.
Zakon MINIMORUM od Z. Franciszka de Paula fundowany Roku. 1625.
Zakon TEATYNÓW Kleryków Regularnych wziął swoje początki Roku 1524 od Z. Kajetana Tienea, od Klemensa VII. aprobowany, in tantorigore życia, że ani swego co mieć, ani kwestować nie godzi się, chyba co ultro miłosierna ofertuje im ręka. Nazwani Teatyni, od Teatyńskiego Biskupa Piotra Karafy do nich wstępującego. Z. Fundator ich leży w Neapolu miraculis clarus, w Kościele Z. Pawła,
Zakonnice NIEPOKALANEGO POCZĘCIA Najświętszej Panny, fundowane
tegoż Zakonu stała się R 1562 przez S. Teresę Seraficżney ku Bogu miłości Pannę, ktorá rygoru nowego starym przyczyniła Karmelitom, 60 fundowałá Klasztorow.
Zakon MINIMORUM od S. Franciszka de Paula fundowany Roku. 1625.
Zakon TEATYNOW Klerykow Regularnych wziął swoie początki Roku 1524 od S. Káietana Tienea, od Klemensa VII. approbowany, in tantorigore życia, że ani swego co mieć, ani kwestować nie godzi się, chyba co ultro miłosierna offertuie im ręka. Nazwani Teatyni, od Teatyńskiego Biskupa Piotra Karaffy do nich wstępuiącego. S. Fundator ich leży w Neapolu miraculis clarus, w Kościele S. Pawła,
Zakonnice NIEPOKALANEGO POCZĘCIA Nayświętszey Panny, fundowane
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1038
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
Karafy do nich wstępującego. Z. Fundator ich leży w Neapolu miraculis clarus, w Kościele Z. Pawła,
Zakonnice NIEPOKALANEGO POCZĘCIA Najświętszej Panny, fundowane od Beatryki de Sylva Luzytanki, wielkiej Pobożności Damy, której się N. Panna w białym Habicie i w Szkaplerzu błękitnym pokazała. Począł się ten Zakon za Innocentego VIII, aprobowany od Juliusza II 17 Septembris Roku 1511. Habit noszą biały na znak niewinności pierworódnej Najświętszej Panny, a Płaszcze blamarantowe. Czynią Profesyą czczenia i promowowania Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Panny. We wszystkie Festa simplicia, oprócz Dominicas privilegiatas, mówią Officium albo Maius, albo Minus o Niepokalanym Poczęciu: Są pod Rządem Zakonu Z. Franciszka.
Karaffy do nich wstępuiącego. S. Fundator ich leży w Neapolu miraculis clarus, w Kościele S. Pawła,
Zakonnice NIEPOKALANEGO POCZĘCIA Nayświętszey Panny, fundowane od Beatryki de Sylva Luzytanki, wielkiey Pobożności Damy, ktorey się N. Panna w białym Habicie y w Szkaplerzu błękitnym pokazała. Począł się ten Zakon za Innocentego VIII, approbowany od Iuliusza II 17 Septembris Roku 1511. Habit noszą biały na znak niewinności pierworodney Nayswiętszey Panny, a Płaszcze blámarantowe. Czynią Profesyą czczenia y promowowania Niepokálanego Poczęcia Nayświętszey Panny. We wszystkie Festa simplicia, oprocz Dominicas privilegiatas, mowią Officium albo Maius, albo Minus o Niepokalanym Poczęciu: Są pod Rządem Zakonu S. Franciszka.
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1038
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
fundowany przez Z. Jana Bożego R. 157[...] , według drugich Roku jeszcze 1450, Których obligacja koło chorych chodzić, im usługować, w słabościach kurować. Są wszyscy Bracia albo Laicy, jednego Kapłana lub więcej pro necessitate mający.
Zakon Kleryków Regularnych Ubogich MARTIS DEI SCHOLARUM PIARUM wziął initium Roku 621 od Błogosławionego Józefa Kalasanciusza, aprobowany od Grzegorza XV. Roku 1621. Fundamentalnemi naukami Mądrych Ksiąg acutô pisanych stylo Ten Z kon jeszcze meretur nazwać się Scholarum Doctarum.
KAPŁANI MisionARZE albo Kongregacja Missionis założona od Z. Wincentego a Paulo Roku 1620, której Institutum Urban VIII Papież aprobował Roku 1632: Obligacja jest pierwsza et summè salutaris Evangelizare Pauperibus Regnum DEI,
fundowany przez S. Iana Bożego R. 157[...] , według drugich Roku ieszcze 1450, Ktorych obligacya koło chorych chodzić, im usługować, w słabościach kurować. Są wszyscy Bracia albo Laicy, iednego Kapłana lub więcey pro necessitate maiący.
Zakon Klerykow Regularnych Ubogich MARTIS DEI SCHOLARUM PIARUM wziął initium Roku 621 od Błogosławionego Iozefa Kalasanciusza, approbowany od Grzegorza XV. Roku 1621. Fundamentalnemi naukami Mądrych Ksiąg acutô pisanych stylô Ten Z kon ieszcze meretur nazwać się Scholarum Doctarum.
KAPŁANI MISSIONARZE albo Kongregacya Missionis założona od S. Wincentego à Paulo Roku 1620, ktorey Institutum Urban VIII Papież approbował Roku 1632: Obligacya iest pierwsza et summè salutaris Evangelizare Pauperibus Regnum DEI,
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1040
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
initium Roku 1640, a konfirmacją Apostołską Roku 1680; Autorem ich jest Venerabilis Bartholomaeus Holchauzer wielkiej pobożności et exemplaritatis Kapłan zmarły w Bindzie niżej Moguńcyj Roku 1658 20 Maja.
Zakon PAENITENTIUM, Z. Franciszka albo Tertius vulgo Tercjarzów Zakon zakwitnął światu Roku 1600. Jednakże pierwsze jego Fundamenta rzucone od Z. Franciszka Seraficznego Roku 1221 aprobowany od Honoriusza III Grzegorza IX. Innocencjusza IV R. 1228 od Mikołaja IV: Roku 1[...] 89. Wolno w tym Zakonie być Świeckim Osobom w Małżeństwie zostającym, obojej płci i każdej kondycyj. Stąd ozdobiło ten Zakon wiele Osób Primae Magnitudinis, tojest Papieże, Kardynali, Biskupi, Cesarze, Królowie, Książęta. Świętych i
initium Ròku 1640, a konfirmacyą Apostolską Roku 1680; Autorem ich iest Venerabilis Bartholomaeus Holtzhauzer wielkiey pobożności et exemplaritatis Kapłan zmarły w Bindzie niżey Moguńcyi Roku 1658 20 Maia.
Zakon PAENITENTIUM, S. Franciszka albo Tertius vulgo Tercyarzow Zakon zakwitnął światu Roku 1600. Iednakże pierwsze iego Fundamenta rzucone od S. Franciszka Seraficznego Roku 1221 approbowany od Honoriusza III Grzegorzá IX. Innocencyusza IV R. 1228 od Mikołaia IV: Roku 1[...] 89. Wolno w tym Zakonie bydź Swieckim Osobom w Małżeństwie zostaiącym, oboiey płci y każdey kondycyi. Ztąd ozdobiło ten Zakon wiele Osob Primae Magnitudinis, toiest Papieże, Kardynali, Biskupi, Cesarze, Krolowie, Xiążęta. Swiętych y
Skrót tekstu: ChmielAteny_I
Strona: 1041
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 1
Autor:
Benedykt Chmielowski
Drukarnia:
J.K.M. Collegium Societatis Iesu
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1755
Data wydania (nie wcześniej niż):
1755
Data wydania (nie później niż):
1755
, gdzie Paszkowski, strażnik polny, z Buchowieckim podczaszym, teraźniejszym pisarzem ziemskim brzeskim, skłócili się o ekspensowane przez siebie piechoty brzeskiej pieniądze. Pozwali się do sądów regimentarskich, w kto-
rych się Paszkowski wylikwidował, a Buchowiecki został winien piechocie brzeskiej pięć tysięcy zł. Był ten dekret regimentarski przy innej sprawie w trybunale skarbowym wileńskim aprobowany, mógłbym się o tę sumę upomnieć, ale zaniedbałem tej pretensji.
W tym czasie książę Wiśniowiecki, regimentarz lit., przysłał uniwersał swój drukowany do obozu naszego, animując do jedności i posłuszeństwa komendzie swojej, a oraz do rekognicji króla imci Augusta, a po wyrażonych pełnych afektu swego kontestacjach, groził na resztę
, gdzie Paszkowski, strażnik polny, z Buchowieckim podczaszym, teraźniejszym pisarzem ziemskim brzeskim, skłócili się o ekspensowane przez siebie piechoty brzeskiej pieniądze. Pozwali się do sądów regimentarskich, w któ-
rych się Paszkowski wylikwidował, a Buchowiecki został winien piechocie brzeskiej pięć tysięcy zł. Był ten dekret regimentarski przy innej sprawie w trybunale skarbowym wileńskim aprobowany, mógłbym się o tę sumę upomnieć, ale zaniedbałem tej pretensji.
W tym czasie książę Wiśniowiecki, regimentarz lit., przysłał uniwersał swój drukowany do obozu naszego, animując do jedności i posłuszeństwa komendzie swojej, a oraz do rekognicji króla jmci Augusta, a po wyrażonych pełnych afektu swego kontestacjach, groził na resztę
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 93
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
pro parte Gujskiego uczyniła. Musiał stawić ludzi swoich Przezdziecki. Miał jednak kancelarią trybunalską faworyzującą sobie, że go w zapisaniu egzaminu cokolwiek ochroniono. Poszła dalsza kontrowersja. Sprawa zła Przezdzieckiego, który poszedł do kombinacji, która, acz z wielką trudnością, na tym stanęła, że testament Przezdzieckiego, kasztelana inflanckiego, aprobowany, dwadzieścia tysięcy pro dote Gujskiej naznaczone. Gujskiego wszystkie długi, które na tę sprawę zaciągnął, podobno dwa tysiące talerów bitych, obligował się Przezdziecki kredytorom wypłacić, a jemu samemu za pozwolenie na rozwód w konsystorzu wileńskim tysiąc talerów bitych opisał się dać Przezdziecki i tak przez dekret, ale kondyktowy, sprawa zakończona.
pro parte Gujskiego uczyniła. Musiał stawić ludzi swoich Przezdziecki. Miał jednak kancelarią trybunalską faworyzującą sobie, że go w zapisaniu egzaminu cokolwiek ochroniono. Poszła dalsza kontrowersja. Sprawa zła Przezdzieckiego, który poszedł do kombinacji, która, acz z wielką trudnością, na tym stanęła, że testament Przezdzieckiego, kasztelana inflantskiego, aprobowany, dwadzieścia tysięcy pro dote Gujskiej naznaczone. Gujskiego wszystkie długi, które na tę sprawę zaciągnął, podobno dwa tysiące talerów bitych, obligował się Przezdziecki kredytorom wypłacić, a jemu samemu za pozwolenie na rozwód w konsystorzu wileńskim tysiąc talerów bitych opisał się dać Przezdziecki i tak przez dekret, ale kondyktowy, sprawa zakończona.
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 163
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
cia Radziwiłła, podczaszego lit., ustała i jeżeliby ordynacja na białegłowy przypadać miała, które od tej ordynacji na wieki ekskludowane były, tedy naówczas kawaler maltański z Korony, z Litwy lub z ruskich polskich krajów, katolik rzymski, będący najprzód na sejmiku pluralitate votorum obrany, potem na sejmie, tak per pluralitatem votorum aprobowany et diplomate regio inwestiowany, miał być ordynatem. Z tą kondycją, aby z tejże ordynacji 300 jazdy i 300 piechoty zawsze trzymał pod władzą hetmana wielkiego koronnego. Oprócz tego zamki i fortece z garnizonami opatrywał i utrzymywał, i inne wypełniał kondycje.
Która to ordynacja na fundamencie pomienionej roku 1609 konstytucji sejmowej, ipso facto
cia Radziwiłła, podczaszego lit., ustała i jeżeliby ordynacja na białegłowy przypadać miała, które od tej ordynacji na wieki ekskludowane były, tedy naówczas kawaler maltański z Korony, z Litwy lub z ruskich polskich krajów, katolik rzymski, będący najprzód na sejmiku pluralitate votorum obrany, potem na sejmie, tak per pluralitatem votorum aprobowany et diplomate regio inwestiowany, miał być ordynatem. Z tą kondycją, aby z tejże ordynacji 300 jazdy i 300 piechoty zawsze trzymał pod władzą hetmana wielkiego koronnego. Oprócz tego zamki i fortece z garnizonami opatrywał i utrzymywał, i inne wypełniał kondycje.
Która to ordynacja na fundamencie pomienionej roku 1609 konstytucji sejmowej, ipso facto
Skrót tekstu: MatDiar
Strona: 430
Tytuł:
Diariusz życia mego, t. I
Autor:
Marcin Matuszewicz
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
pamiętniki
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1754 a 1765
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1765
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Bohdan Królikowski
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Warszawa
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Państwowy Instytut Wydawniczy
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1986
) najsławniejszej w tamtym Królestwie, Proboszcz Kościoła w Lutterwort w Linkonieńskiej Diecezyj tamże, w Anglii, ale z racyj, odsądzenia siebie od Rektorstwa Kolegium Kantuaryjskiego, a dania Zakonnikowi według Funduszu, gdy niechciał natym persistere, i Prowentów sobie per vim stamtąd przywłaszczonych przywrócić, ani Kantuaryjskiego Arcybiskupa Kardynała Dekretu słuchał, choć był aprobowany przez Urbana V Papieża, złość swą wywarł na Wiarę Katolicką, człek rozumu bystrego, humoru dumnego, Schizmę uczynił w Anglii; której zaraz sprzeciwił się Grzegorz XI Papież, do Akademii Oksonieńskiej, do Arcybiskupa Kantuaryjskiego, do Króla i Senatorów Bullę wydawszy, aby ten Eccesiasticae tranquillitatis turbator był schwytany i ukarany. Ale favor,
) náysławnieyszey w tamtym Krolestwie, Proboszcz Kościoła w Lutterworth w Linkonieńskiey Dyecezyi tamże, w Anglii, ale z racyi, odsądzenia siebie od Rektorstwa Kollegium Kantuariyskiego, á dania Zakonnikowi według Funduszu, gdy niechciał natym persistere, y Prowentow sobie per vim ztamtąd przywłaszczonych przywrocić, ani Kantuariyskiego Arcybiskupa Kardynała Dekretu słuchał, choć był approbowany przez Urbana V Papieża, złość swą wywarł na Wiarę Katolicką, człek rozumu bystrego, humoru dumnego, Schizmę uczynił w Anglii; ktorey zaraz sprzeciwił się Grzegorz XI Papież, do Akademii Oxonieńskiey, do Arcybiskupa Kantuariyskiego, do Krola y Senatorow Bullę wydawszy, aby ten Eccesiasticae tranquillitatis turbator był schwytany y ukarany. Ale favor,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 700
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
ochrzcili. Od tego czasu, aż do Henryka VIII. i to do Roku prawie 25 panowania jego, przez lat O Schizmie Angielskiej
blisko tysiąc Catholicismus tam panował. Począwszy od Inny Króla, albo Ina Zachodniej jeszcze Saksonii, w Państwie swoim płacącego od każdego domu grosz, albo Denarium Z. Petri, i od Egberta aprobowany, circa Annum 800 panującego, aż do Henryka VIII. przez lat prawie 800 płacony, od Henryka tegoż negowany, i cały sensim Catholicismus nadwerężony, a od Syna jego Edowarda i Córki jegoż Elżbiety cale zrujnowany w Anglii; jako się z kontekstu następującej Hisłoryj krótko określonej rzetelnie i jaśnie z kilku Historyków poważnych,
ochrzcili. Od tego czasu, aż do Henryka VIII. y to do Roku prawie 25 panowania iego, przez lat O Schizmie Angielskiey
blisko tysiąc Catholicismus tam panował. Począwszy od INY Krola, albo Ina Zachodniey ieszcze Saxonii, w Państwie swoim płacącego od każdego domu grosz, albo Denarium S. Petri, y od Egberta approbowany, circa Annum 800 panuiącego, aż do Henryka VIII. przez lat prawie 800 płacony, od Henryka tegoż negowany, y cáły sensim Catholicismus nadwerężony, á od Syna iego Edowarda y Corki iegoż Elżbiety cale zruynowany w Anglii; iako się z kontextu następuiącey Hisłorii krotko okryśloney rzetelnie y iaśnie z kilku Historykow poważnych,
Skrót tekstu: ChmielAteny_IV
Strona: 84
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 4
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1756
Data wydania (nie wcześniej niż):
1756
Data wydania (nie później niż):
1756