czyli postponując, zaraz na wygnanie kondemnowany: jako pisze Didacus Vega in Psal: 3. Paenitentiale Conci: 1. Drexelius. Była ta suknia najpierwej w Rzymie, skąd do Treweru sprowadził ją Agricus Święty, pierwszy Arcy-Biskup, Patriarcha Antiocheński, Roku 330. a jeszcze pierwej była w mieście Galatei w Kościele SS. Archaniołów od Stambułu na kroków 1150. alias więcej trochę niż Ćwierć mili, podobno to w Galacie jednym przedmieściu Stambulskim, albo Carogrodzkim, w pieczarach w skrzyni drzewianej, jako czytam in Gregorio Turonensi libr 1. de Gloria Mart cap: 8. Szata zaś biała, w której, na się włożonej Chrystus wyśmiany u Heroda,
cżyli postponuiąc, zaraz na wygnanie kondemnowany: iako pisze Didacus Vega in Psal: 3. Paenitentiale Conci: 1. Drexelius. Była ta suknia naypierwey w Rzymie, zkąd do Treweru sprowadził ią Agricus Swięty, pierwszy Arcy-Biskup, Patryarcha Antiocheński, Roku 330. á ieszcze pierwey była w mieście Galatei w Kościele SS. Archaniołow od Stambułu na krokòw 1150. alias więcey troche niż cwierć mili, podobno to w Galacie iednym przedmiesciu Stambulskim, albo Carogrodzkim, w piecżarach w skrzyni drzewianey, iako cżytam in Gregorio Turonensi libr 1. de Gloria Mart cap: 8. Szata zaś biała, w ktorey, na się włożoney Chrystus wyśmiany u Heroda,
Skrót tekstu: ChmielAteny_III
Strona: 102
Tytuł:
Nowe Ateny, t. 3
Autor:
Benedykt Chmielowski
Miejsce wydania:
Lwów
Region:
Ziemie Ruskie
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
encyklopedie, kompendia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1754
Data wydania (nie wcześniej niż):
1754
Data wydania (nie później niż):
1754
[...] samych siebie nieprzepominając prosić będziemy pokornie Świętych Cherubinów o mądrość niebieską. Świętych Serafinów o gorącą miłość Boga i bliźniego. Tronów o pokoj wnętrzny Państw i Panowanie nad paf[...] -mi naszymi/ o pożądliwościami nie porządnymi. Mocarstw o siłę duchowne na żwycięstwo ciała/ świata/ i złośnika. Księstw świętych o poznanie pokusDiabelskich. Archaniołów o żarliwość pozyskania dusz ludzkich. Świątych za się Aniołów Stróżów naszych/ o straż pilną serc naszych i zmysłów wszytkich. Po Błogosławionych Dworzanach niebieskich wnet przyjaciół Boga zastępów uszanować na tymże bankiecie potrzeba. SPOSÓB UCZTY Codziennej świętych Bożych.
KU czci dwunastu dyferentij i różnic świętych Bożych 12. Ojcze nasz i Zdrowas Panno Maria/
[...] sámych śiebie nieprzepominaiąc prośić będźiemy pokornie Swiętych Cherubinow o mądrość niebieską. Swiętych Seraphinow o gorącą miłość Bogá y bliźniego. Thronow o pokoy wnętrzny Panstw i Pánowanie nad paff[...] -mi naszymi/ o pożądliwośćiami nie porządnymi. Mocarstw o śiłę duchowne na żwycięstwo ćiałá/ świátá/ y złośniká. Xięstw świętych o poznanie pokusDyabelskich. Archanyołow o żarliwość pozyskaniá dusz ludzkich. Swiątych za się Anyołow Strożow naszych/ o straż pilną serc naszych y zmysłow wszytkich. Po Błogosławionych Dworzanach niebieskich wnet przyiáćioł Bogá zastępow vszanowáć ná tymże bankiećie potrzebá. SPOSOB VCZTY Codźienney świętych Bożych.
KU czći dwunástu differentiy y roznic świętych Bożych 12. Oycze nasz y Zdrowas Pánno Maryá/
Skrót tekstu: BanHist
Strona: 186
Tytuł:
Bankiet albo historia jako Adam bankietował
Autor:
Anonim
Miejsce wydania:
Wilno
Region:
ziemie Wielkiego Księstwa Litewskiego
Typ tekstu:
mieszany
Rodzaj:
teksty perswazyjne
Gatunek:
poematy epickie
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
Lubomirskich/ 7. w Kaplicy PP. Myszkowskich. W Kościele SS. Piotra i Pawła Apostołów.
1. Ołtarz Wielki/ 2. Chrystusa Pana w Krzyżu Kościelnym/ 3. na przeciw temuż Naś: Panny/ 4. ś. Trójce i Nawrócenia ś. Pawła/ 5. wszytkich śś. Aniołów i Archaniołów/ 6. ś. Zygmunta Króla i Meczennika/ 7. ś. Kazimierza Wyznawce/ i inszych Patronów Polskich i Meczenników wszytkich śś. W Kościele w Rynku P. Mariej.
1. Ołtarz wielki/ 2. Naświętszego Sakramentu/ 3. Naświętszej Panny Mariej Loret nazwanej. W Kościele Ojców Bernardynów na Stradomiu.
1
Lubomirskich/ 7. w Káplicy PP. Myszkowskich. W Kośćiele SS. Piotrá y Páwłá Apostołow.
1. Ołtarz Wielki/ 2. Chrystusá Páná w Krzyżu Kośćielnym/ 3. ná przećiw temuż Naś: Pánny/ 4. ś. Troyce y Náwrocenia ś. Páwłá/ 5. wszytkich śś. Anyołow y Archányołow/ 6. ś. Zygmuntá Krolá y Meczenniká/ 7. ś. Káźimierzá Wyznawce/ y inszych Pátronow Polskich y Meczennikow wszytkich śś. W Kośćiele w Rynku P. Máriey.
1. Ołtarz wielki/ 2. Naświętszego Sákrámentu/ 3. Naświętszey Pánny Máriey Loret názwáney. W Kośćiele Oycow Bernárdynow ná Stradomiu.
1
Skrót tekstu: PruszczKlejn
Strona: 96
Tytuł:
Klejnoty stołecznego miasta Krakowa
Autor:
Piotr Hiacynt Pruszcz
Drukarnia:
Franciszek Cezary
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
literatura faktograficzna
Gatunek:
przewodniki
Tematyka:
architektura, geografia, historia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1650
Data wydania (nie wcześniej niż):
1650
Data wydania (nie później niż):
1650
Bogiem zawsze Całym, Nienaruszywszy Bóstwa, stał się Doskonałym Człowiekiem, dla nas nędznych z Ducha Niebieskiego; A z Przeczystej MARIEJ PANNY, nie z męśkiego Płodu, ni z wolej, ale ON PAN z Ducha Święty W Czystym Żywocie PANNY Czystej jest Poczęty. A w przód przed Tym Poczęciem Paranimf posłany Jeden był z Archaniołów (Gabriel nazwany) Z Poselstwem do Przeczystej MARIEJ Dziewicy, Który Jej opowiedział o tej Tajemnicy. Tedy z DUCHA Świętego SYN Boży Poczęty, On PAN i BÓG rozumem ludżkim niepojęty, Ze Krwi Czystej MARIEJ Panny Ciało wziąwszy, A Duszę obdarzoną rozumem przyjąwszy, Wyszedł w Jednej Personie Dwie mając Natury, Będąc BOGIEM, i
Bogiem záwsze Cáłym, Nienaruszywszy Bostwá, sstał się Doskonáłym Człowiekiem, dla nas nędznych z Duchá Niebieskiego; A z Przeczystey MARYEY PANNY, nie z męśkiego Płodu, ni z woley, ále ON PAN z Duchá Swięty W Czystym Zywoćie PANNY Czystey iest Poczęty. A w przod przed Tym Poczęćiem Páránimf posłány Ieden był z Archániołow (Gábryel názwány) Z Poselstwem do Przeczystey MARYEY Dźiewicy, Ktory Iey opowiedźiał o tey Táiemnicy. Tedy z DVCHA Swiętego SYN Boży Poczęty, On PAN y BOG rozumem ludżkim niepoięty, Ze Krwi Czystey MARYEY Pánny Ciáło wźiąwszy, A Duszę obdárzoną rozumem przyiąwszy, Wyszedł w Iedney Personie Dwie máiąc Nátury, Będąc BOGIEM, y
Skrót tekstu: DamKuligKról
Strona: 47
Tytuł:
Królewic indyjski
Autor:
Jan Damasceński
Tłumacz:
Mateusz Ignacy Kuligowski
Drukarnia:
Mikołaj Aleksander Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
żywoty świętych
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
Wszelkie, Niebieskie, Ziemskie z pokornem ukłonem, I piekielne upadnie kolano. Ten, który Wzbudzi wsytkim strach taki, że Anielskie Chory Lękać się będą. Stanie bowiem liczba ona Duchów Pańskich z tysięcy tysięców złożona I dziesięć stu tysięcy kroć przy Jego boku. A wszytko drzeć będzie, strach mając na widoku. Abowiem z Archaniołów Niebieskich posłany Wyda dźwięk trąby dotąd światu niesłyszany. Aż natychmiast Niebiosa, jak Księga zwinione Będą, a ziemia, które w sobie zagrzebione Ma ciała wszytkich ludzi, którzy od pierwszego Byli na świecie Ojca aż do dnia onego, Wyda z siebie: gdyż wszyscy ci, których mogiła Śmiertelne od początku wieku ciała kryła, Powstaną
Wszelkie, Niebieskie, Ziemskie z pokornem vkłonem, Y piekielne vpadnie kolano. Ten, ktory Wzbudźi wsytkim strach táki, że Anyelskie Chory Lękać się będą. Stanie bowiem liczba oná Duchow Pańskich z tyśięcy tyśięcow złożona Y dźieśięć stu tyśięcy kroć przy Iego boku. A wszytko drzeć będźie, strách máiąc ná widoku. Abowiem z Archányołow Niebieskich posłány Wyda dźwięk trąby dotąd świátu niesłyszány. Aż nátychmiast Niebiosá, iák Kśięgá zwinione Będą, á źiemiá, ktore w sobie zágrzebione Ma ćiáłá wszytkich ludźi, ktorzy od pierwszego Byli ná świećie Oycá áż do dniá onego, Wyda z śiebie: gdyż wszyscy ći, ktorych mogiłá Smiertelne od początku wieku ćiáłá kryłá, Powstáną
Skrót tekstu: DamKuligKról
Strona: 188
Tytuł:
Królewic indyjski
Autor:
Jan Damasceński
Tłumacz:
Mateusz Ignacy Kuligowski
Drukarnia:
Mikołaj Aleksander Schedel
Miejsce wydania:
Kraków
Region:
Małopolska
Typ tekstu:
wiersz
Rodzaj:
epika
Gatunek:
żywoty świętych
Tematyka:
religia
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
1688
Data wydania (nie wcześniej niż):
1688
Data wydania (nie później niż):
1688
k stamtąd pójdą, pod winą złotego jednego, który ma dać cejgwartowi. ROZDZIAŁ IX
Inżynier ani cejgwart, ani cechmistrz, ani kolegowie, ani pisarz, ani sługa, ani puszkarze albo którykolwiek z nich ni ma w szkole, ani na żadnym miejscu imienia bożego nadaremno brać, ani Naświętszy Panny, ani aniołów, ani archaniołów i błogosławiony św. Barbary pod winą onego od duchownego sądu, kiedy go przeświadczą trzy osoby godne wiary. ROZDZIAŁ X
Aby się żaden nie ważył porwać w szkole do broni, to jest szable, korda, szpady, noża i inszy broni, poci gardłem ma być sądzony według jego godności. ROZDZIAŁ XI
Aby się żaden
k stamtąd pójdą, pod winą złotego jednego, który ma dać cejgwartowi. ROZDZIAŁ IX
Indzinier ani cejgwart, ani cechmistrz, ani kolegowie, ani pisarz, ani sługa, ani puszkarze albo którykolwiek z nich ni ma w szkole, ani na żadnym miescu imienia bożego nadaremno brać, ani Naświętszy Panny, ani aniołów, ani archaniołów i błogosławiony św. Barbary pod winą onego od duchownego sądu, kiedy go przeświadczą trzy osoby godne wiary. ROZDZIAŁ X
Aby się żaden nie ważył porwać w szkole do broni, to jest szable, korda, szpady, noża i inszy broni, poci gardłem ma być sądzony według jego godności. ROZDZIAŁ XI
Aby się żaden
Skrót tekstu: AquaPrax
Strona: 460
Tytuł:
Praxis ręczna działa
Autor:
Andrzej Dell'Aqua
Miejsce wydania:
nieznane
Region:
nieznany
Typ tekstu:
proza
Rodzaj:
teksty naukowo-dydaktyczne lub informacyjno-poradnikowe
Gatunek:
podręczniki
Tematyka:
wojskowość
Poetyka żartu:
nie
Data wydania:
między 1624 a 1639
Data wydania (nie wcześniej niż):
1624
Data wydania (nie później niż):
1639
Tekst uwspółcześniony:
tak
Redaktor wersji uwspółcześnionej:
Tadeusz Nowak
Miejsce wydania wersji uwspółcześnionej:
Wrocław
Wydawca wersji uwspółcześnionej:
Zakład Narodowy im. Ossolińskich
Data wydania wersji uwspółcześnionej:
1969